Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: lördag 04 mars 2023 14:55
Odd skrev: torsdag 02 mars 2023 6:45
BSB101 skrev: onsdag 01 mars 2023 17:49 Att leta efter en ny parter verkar vara dumdristigt, för varför byta från en huvudsaklig parter till en annan? Men det är väl som byggföretagen i Sverige som hade noll konsekvent- och krismedvetande och hade gjort sig beroende av en leverantör av grundläggande material.
Alternativet, att helt plötsligt stå utan butik eller möjligheter att ta betalt, och kanske ha en massa sålda åtaganden som man inte kommer få betalt för men tvingas att leverera ändå, är nog betydligt värre. Det finns gott om aktörer och plattformar som klarar av att integrera med flera olika betalleverantörer. I dagsläget skulle det vara oansvarigt att inte ta tag i problemet.
Som jag skrev så ska man inte göra sig beroende av en leverantör. Jag kan inte tolka ditt inlägg jag citerade på annat sätt än att du ser det som en bra idé att enbart ha en leverantör.
Då övertolkade du det eftersom jag aldrig har skrivit på annat sätt än jag menade. De som använder Klarnas kassalösning har endast en leverantör eftersom Klarna inte stödjer tredjepartslösningar. Det ligger inte i Klarnas intresse att låta integrera med tredjepart. Alla Klarnas betalsätt, även Swishintegrationen, är Klarnas egen.

Däremot finns det andra kassalösningar som stödjer flera betalintegrationer och då kan dessa integreras mot bland annat Klarnas betalplattform och flera andra aktörer. Många av dessa lösningar är dessutom inte beroende av att leverantören skulle vara online utan klarar av att köras på näringsidkarens egen infrastruktur. De som gör så har mycket större chanser att klara sig när enskilda leverantörer kommer på obestånd eller får olika typer av tekniska problem då de i varje fall kan fortsätta med handeln även om betalningsalternativen är begränsade.

De e-handlare som använder sig av Klarnas e-handelslösning är extremt utsatta eftersom de endast har en enda leverantör. De som använder sig av Klarnas betalplattform, och inte hela e-handelslösningen, kan alltid använda andra betalleverantörer. Ur ett affärsperspektiv borde alla bryta med Klarna.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: lördag 04 mars 2023 19:54 Då övertolkade du det eftersom jag aldrig har skrivit på annat sätt än jag menade.
Vad du menar kan jag bara tolka i det du skriver.
Hade jag varit en näringsidkare med Klarna som huvudsaklig betalförmedlare så skulle jag i alla fall känna att det är hög tid att överge plattformen och leta efter en ny partner.
En ny parter kan jag inte tolka på annat sätt än att man låser in sig med en leverantör och därmed med bristerna detta innebär.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: söndag 05 mars 2023 15:00 ...
Hade jag varit en näringsidkare med Klarna som huvudsaklig betalförmedlare så skulle jag i alla fall känna att det är hög tid att överge plattformen och leta efter en ny partner.
En ny parter kan jag inte tolka på annat sätt än att man låser in sig med en leverantör och därmed med bristerna detta innebär.
Det finns ett flertal plattformsleverantörer av e-handelssystem som klarar av att hantera olika tredjeparts betalintegrationer. Det är en sådan leverantör man skall leta efter. Om en sådan leverantör skulle sluta supportera den plattformen man har så blir det betydligt enklare att byta ut just den delen i stället för att behöva byta ut allting.

För de som har intresset och kraften kan nog göra sina system själva men i dag är det ofta inte värt det då det finns många bra plattformar. Och naturligtvis ett antal dåliga att undvika.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

It-rush när Riksbanken laddar för e-kronan
CIO Sweden skrev:Just nu går många på Riksbanken i väntans tider – för vad kommer Betalningsutredningen att säga om en framtida e-krona när den lämnas över till regeringen i slutet av mars?

[...]

– Inom nätverket finns olika fokusområden med frågor bland annat kopplade till CBDC som sedan föds in i hela centralbanksvärlden – vi har väldigt mycket utbyte. Det är en sådan sak som är roligt med att arbeta på en centralbank att vi inte konkurrerar med varandra. En person som arbetar på Volvo kan inte titta på hur Mercedes gör men vi utbyter information hela tiden med våra kollegor i andra centralbanker.

[...]

Ett som nyligen blev klart är det system för omedelbara betalningar – RIX-INST – som man arbetat med i ungefär fyra år. Men även om allt är färdigbyggt på Riksbankens sida så väntar man fortfarande på att de nordiska bankerna också ska ansluta sig.
Världens centralbanker samarbetar i utvecklingen av digitala kontanter. Samtidigt har ingen svensk bank alltjämt anslutit sig till RIX-INST. Det går ej snabbt!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Problemet med digitala kontanter är inte att de är kontanter, utan att de är digitala.

De fungerar ofta men täcker inte upp för det viktigaste användarfallet: tillgänglighet.

Då de allra flesta är uppkopplade och kan genomföra transaktioner online i Sverige, så fungerar Swish och liknande tjänster minst lika bra som e-kronor. E-kronan riskerar att bli utdaterad innan den ens är införd och låser dessutom in oss i en teknik som kommer att bli föråldrad väldigt snabbt.

Sedlar och mynt kan bli gamla, men de föråldras inte på det sättet och är enkla att förnya, vilket ju har skett i Sverige för inte så många år sedan.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 11 mars 2023 8:51 Problemet med digitala kontanter är inte att de är kontanter, utan att de är digitala.

De fungerar ofta men täcker inte upp för det viktigaste användarfallet: tillgänglighet.

Då de allra flesta är uppkopplade och kan genomföra transaktioner online i Sverige, så fungerar Swish och liknande tjänster minst lika bra som e-kronor. E-kronan riskerar att bli utdaterad innan den ens är införd och låser dessutom in oss i en teknik som kommer att bli föråldrad väldigt snabbt.

Sedlar och mynt kan bli gamla, men de föråldras inte på det sättet och är enkla att förnya, vilket ju har skett i Sverige för inte så många år sedan.
Kontanter är pengar som utges av en centralbank där staten står garant för deras värde. Varför är digitala kontanter inte kontanter?

Vad är e-krona?
Worldline skrev:En e-krona kan beskrivas som statliga pengar i digital form. I dag finns det två typer av svenska kronor, statligt utgivna kontanter och privat utgivna digitala kronor. De flesta av oss har privat utgivna digitala kronor insatta hos banken. Då kontantanvändningen minskar varje år finns det en risk att allmänheten inte längre har tillgång till statligt utgivna pengar i framtiden - därav det eventuella införandet av e-kronan.

[...]

Enligt Riksbanken kan e-kronor komplettera utbudet av pengar från den privata sektorn och stärka betalningsmarknadens motståndskraft. Det skulle även innebära ett införande av en alternativ betalningsinfrastruktur som kan underlätta för små aktörer att utveckla nya lösningar.
I princip alla aktörer - förutom storbankerna förstås - vill ha en e-krona. Storbankerna tvingas då sänka sina avgifter - om de nu inte kastar in handduken.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 11 mars 2023 12:28
Odd skrev: lördag 11 mars 2023 8:51 Problemet med digitala kontanter är inte att de är kontanter, utan att de är digitala.

De fungerar ofta men täcker inte upp för det viktigaste användarfallet: tillgänglighet.

Då de allra flesta är uppkopplade och kan genomföra transaktioner online i Sverige, så fungerar Swish och liknande tjänster minst lika bra som e-kronor. E-kronan riskerar att bli utdaterad innan den ens är införd och låser dessutom in oss i en teknik som kommer att bli föråldrad väldigt snabbt.

Sedlar och mynt kan bli gamla, men de föråldras inte på det sättet och är enkla att förnya, vilket ju har skett i Sverige för inte så många år sedan.
Kontanter är pengar som utges av en centralbank där staten står garant för deras värde. Varför är digitala kontanter inte kontanter?

Vad är e-krona?
Worldline skrev:En e-krona kan beskrivas som statliga pengar i digital form. I dag finns det två typer av svenska kronor, statligt utgivna kontanter och privat utgivna digitala kronor. De flesta av oss har privat utgivna digitala kronor insatta hos banken. Då kontantanvändningen minskar varje år finns det en risk att allmänheten inte längre har tillgång till statligt utgivna pengar i framtiden - därav det eventuella införandet av e-kronan.

[...]

Enligt Riksbanken kan e-kronor komplettera utbudet av pengar från den privata sektorn och stärka betalningsmarknadens motståndskraft. Det skulle även innebära ett införande av en alternativ betalningsinfrastruktur som kan underlätta för små aktörer att utveckla nya lösningar.
I princip alla aktörer - förutom storbankerna förstås - vill ha en e-krona. Storbankerna tvingas då sänka sina avgifter - om de nu inte kastar in handduken.
Vem har påstått att digitala kontanter inte är kontanter?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 11 mars 2023 15:30 Vem har påstått att digitala kontanter inte är kontanter?
Jag tappade bort mig när jag läste att storbankernas tjänster fungerar "minst lika bra som e-kronor", vilket förstås är nonsens. Varför gör då storbankerna allt för att motarbeta e-kronan? Om nu deras tjänster är bättre så borde det inte spela någon roll. Storbankerna har ju framgångsrikt konkurrerat ut fysiska kontanter. Däremot är de livrädda för digitala kontanter. Varför vill små aktörer ha e-kronan? Kan det vara så att digitala kontanter är bättre för alla andra?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 11 mars 2023 17:02
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 11 mars 2023 15:30 Vem har påstått att digitala kontanter inte är kontanter?
Jag tappade bort mig när jag läste att storbankernas tjänster fungerar "minst lika bra som e-kronor", vilket förstås är nonsens. Varför gör då storbankerna allt för att motarbeta e-kronan? Om nu deras tjänster är bättre så borde det inte spela någon roll. Storbankerna har ju framgångsrikt konkurrerat ut fysiska kontanter. Däremot är de livrädda för digitala kontanter. Varför vill små aktörer ha e-kronan? Kan det vara så att digitala kontanter är bättre för alla andra?
Odd skrev: lördag 11 mars 2023 8:51 Problemet med digitala kontanter är inte att de är kontanter, utan att de är digitala.
Ja, det är ju bra om man läser igenom innan man börjar veva. Här klickade det redan på första meningen, tydligen. Lätt att tappa bort sig, sa Bull.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 11 mars 2023 17:09
Odd skrev: lördag 11 mars 2023 8:51 Problemet med digitala kontanter är inte att de är kontanter, utan att de är digitala.
Ja, det är ju bra om man läser igenom innan man börjar veva. Här klickade det redan på första meningen, tydligen. Lätt att tappa bort sig, sa Bull.
"Problemet" med digitala kontanter är att storbankerna inte kan konkurrera med dem, till skillnad från fysiska kontanter. Men är det verkligen ett problem?

Argumentet att "e-kronan riskerar att bli utdaterad innan den ens är införd" är givetvis ännu mer absurd. Storbankerna har fortfarande inte anslutit sig till RIX-INST. I Europa är omedelbara betalningar mer eller mindre standard. Den som vill ha teknisk utveckling gör bäst i att fimpa den svenska bankkartellen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 11 mars 2023 12:28
Odd skrev: lördag 11 mars 2023 8:51 Problemet med digitala kontanter är inte att de är kontanter, utan att de är digitala.
...Varför är digitala kontanter inte kontanter?
Haha, du missade lite där :-D
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 11 mars 2023 17:13 ...
Argumentet att "e-kronan riskerar att bli utdaterad innan den ens är införd" är givetvis ännu mer absurd. Storbankerna har fortfarande inte anslutit sig till RIX-INST. I Europa är omedelbara betalningar mer eller mindre standard. Den som vill ha teknisk utveckling gör bäst i att fimpa den svenska bankkartellen.
E-kronan riskerar att bli ett nytt "CASH-kort". Tekniken finns men marknaden är inte mogen, och när marknaden väl blir mogen så är tekniken bakom den redan utdaterad. Några entusiaster kommer använda den, resten kommer använda Swish och kort, och kommande tekniker som innovativa företag kommer med.

Konceptet med e-krona är helt enkelt inte framtiden. Swish kommer förmodligen så småningom ersättas med något som är ännu bättre. Till och med kortsystemet håller på att börja sjunga på sista versen. Med en e-krona som är låst till en specifik teknik så kommer den att vara dödsdömd.

Jag tror att vanliga kronan kommer att bestå, oavsett om det är analoga eller digitala pengar.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 11 mars 2023 20:18 E-kronan riskerar att bli ett nytt "CASH-kort". Tekniken finns men marknaden är inte mogen, och när marknaden väl blir mogen så är tekniken bakom den redan utdaterad. Några entusiaster kommer använda den, resten kommer använda Swish och kort, och kommande tekniker som innovativa företag kommer med.
Hur ska innovativa företag komma med nya tekniker när bankkartellen inte släpper in konkurrenter? Syftet med e-kronan är just att möjliggöra innovation:
Worldline skrev:Enligt Riksbanken kan e-kronor komplettera utbudet av pengar från den privata sektorn och stärka betalningsmarknadens motståndskraft. Det skulle även innebära ett införande av en alternativ betalningsinfrastruktur som kan underlätta för små aktörer att utveckla nya lösningar.
Som sagt, i princip alla små aktörer vill ha e-kronan. Det är bara storbankerna som vill behålla sitt oligopol, vilket i sin tur skapar stagnation.
Odd skrev: lördag 11 mars 2023 20:18 Konceptet med e-krona är helt enkelt inte framtiden. Swish kommer förmodligen så småningom ersättas med något som är ännu bättre. Till och med kortsystemet håller på att börja sjunga på sista versen. Med en e-krona som är låst till en specifik teknik så kommer den att vara dödsdömd.

Jag tror att vanliga kronan kommer att bestå, oavsett om det är analoga eller digitala pengar.
Jag är ganska hoppfull om att Sverige får digitala kontanter. I så fall behöver storbankerna hitta på en ny affärsmodell för Swish, eller kasta in handduken.

För övrigt, visste skribenten att Worldline är efterträdaren till SEB:s och Handelsbankens tidigare kortinlösare? Storbankerna gav upp sina verksamheter när konkurrensen ökade och vinstmarginalerna blev för små. Samma sak händer sannolikt med Swish om storbankerna tvingas konkurrera med e-kronan...
Realtid skrev:Redan 2014 gick de övriga nordiska storbankerna ur sina motsvarande verksamheter. Danske Bank, DNB och Nordea sålde då det gemensamt ägda betallösningsbolaget Nets Holding, och SEB sålde sitt Euroline till Nordic Capital som slog ihop det med ytterligare bolag och gav den nya skapelsen namnet Bambora. Det blev en mycket framgångsrik episod för Nordic Capital, som 2017 sålde Bambora till den franska betaljätten Ingenico för 1,5 miljarder euro.

Swedbanks och Handelsbankens drag att gå ur sina betallösningsverksamheter är alltså en del av en trend som pågått i flera år. En kärnkompetens som kunderna, det vill säga handlare, vill ha är data kring deras kunders beteende.
För några år sedan köptes Ingenico av Worldline, vilket innebär att Worldline numera innefattar såväl SEB:s som Handelsbankens tidigare kortinlösare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Vi har hört om dina konspirationsteorier om den onda bankkartellen, rätt många gånger nu.

Nu har något mer intressant, och för Sverige värre, inträffat. Enceladus lilla gullegris Klarna hade ca 15 miljarder kr i den omkullvälta banken Silicon Valley Bank. De garanteras ca 2,6 miljoner kr i bankgarantin. Det är 0.17 promille av kapitalet de hade där. Det är mer än vad deras kassa innehåller, och motsvara förlusten under drygt ett och ett halvt år. Om Klarna inte redan har ställt in betalningarna så är det nog inte långt ifrån nu, om de inte lyckats trixa lite. Det är klart, Klarna har en tillgång till, nämligen pengarna som deras kunder har insatta hos Klarna och de pengar som Klarna ännu inte har betalt ut till handlarna. Det lär röra sig om ett tiotal miljarder, men jag undrar om det är tillåtet att Klarna tar av dessa pengar för att fylla igen hål...

Som sagt, hade jag varit e-handlare med någon som helst affär med Klarna, så skulle jag genast avsluta engagemanget. Och om jag vore Klarnakund och har en avbetalningsskuld till bolaget, då skulle jag nog se till att jag snarast möjligt har täckning för att betala det, då en konkursförvaltare definitivt kommer att kräva in den skulden omedelbart.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: måndag 13 mars 2023 11:32 Vi har hört om dina konspirationsteorier om den onda bankkartellen, rätt många gånger nu.

Nu har något mer intressant, och för Sverige värre, inträffat. Enceladus lilla gullegris Klarna hade ca 15 miljarder kr i den omkullvälta banken Silicon Valley Bank. De garanteras ca 2,6 miljoner kr i bankgarantin. Det är 0.17 promille av kapitalet de hade där. Det är mer än vad deras kassa innehåller, och motsvara förlusten under drygt ett och ett halvt år. Om Klarna inte redan har ställt in betalningarna så är det nog inte långt ifrån nu, om de inte lyckats trixa lite. Det är klart, Klarna har en tillgång till, nämligen pengarna som deras kunder har insatta hos Klarna och de pengar som Klarna ännu inte har betalt ut till handlarna. Det lär röra sig om ett tiotal miljarder, men jag undrar om det är tillåtet att Klarna tar av dessa pengar för att fylla igen hål...

Som sagt, hade jag varit e-handlare med någon som helst affär med Klarna, så skulle jag genast avsluta engagemanget. Och om jag vore Klarnakund och har en avbetalningsskuld till bolaget, då skulle jag nog se till att jag snarast möjligt har täckning för att betala det, då en konkursförvaltare definitivt kommer att kräva in den skulden omedelbart.
Så är det väl ändå inte: Joint Statement by Treasury, Federal Reserve, and FDIC
After receiving a recommendation from the boards of the FDIC and the Federal Reserve, and consulting with the President, Secretary Yellen approved actions enabling the FDIC to complete its resolution of Silicon Valley Bank, Santa Clara, California, in a manner that fully protects all depositors. Depositors will have access to all of their money starting Monday, March 13.
US regulators say SVB customers will be made whole as second bank fails (CNN)
In a joint statement Sunday, Treasury Secretary Janet Yellen, Federal Reserve Chair Jerome Powell and Federal Deposit Insurance Corporation Chairman Martin J. Gruenberg said the FDIC will make SVB and Signature’s customers whole. By guaranteeing all deposits – even the uninsured money that customers kept with the failed banks – the government aimed to prevent more bank runs and to help companies that deposited large sums with the banks to continue to make payroll and fund their operations.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 13 mars 2023 11:44
Odd skrev: måndag 13 mars 2023 11:32 Vi har hört om dina konspirationsteorier om den onda bankkartellen, rätt många gånger nu.

Nu har något mer intressant, och för Sverige värre, inträffat. Enceladus lilla gullegris Klarna hade ca 15 miljarder kr i den omkullvälta banken Silicon Valley Bank. De garanteras ca 2,6 miljoner kr i bankgarantin. Det är 0.17 promille av kapitalet de hade där. Det är mer än vad deras kassa innehåller, och motsvara förlusten under drygt ett och ett halvt år. Om Klarna inte redan har ställt in betalningarna så är det nog inte långt ifrån nu, om de inte lyckats trixa lite. Det är klart, Klarna har en tillgång till, nämligen pengarna som deras kunder har insatta hos Klarna och de pengar som Klarna ännu inte har betalt ut till handlarna. Det lär röra sig om ett tiotal miljarder, men jag undrar om det är tillåtet att Klarna tar av dessa pengar för att fylla igen hål...

Som sagt, hade jag varit e-handlare med någon som helst affär med Klarna, så skulle jag genast avsluta engagemanget. Och om jag vore Klarnakund och har en avbetalningsskuld till bolaget, då skulle jag nog se till att jag snarast möjligt har täckning för att betala det, då en konkursförvaltare definitivt kommer att kräva in den skulden omedelbart.
Så är det väl ändå inte: Joint Statement by Treasury, Federal Reserve, and FDIC
After receiving a recommendation from the boards of the FDIC and the Federal Reserve, and consulting with the President, Secretary Yellen approved actions enabling the FDIC to complete its resolution of Silicon Valley Bank, Santa Clara, California, in a manner that fully protects all depositors. Depositors will have access to all of their money starting Monday, March 13.
US regulators say SVB customers will be made whole as second bank fails (CNN)
In a joint statement Sunday, Treasury Secretary Janet Yellen, Federal Reserve Chair Jerome Powell and Federal Deposit Insurance Corporation Chairman Martin J. Gruenberg said the FDIC will make SVB and Signature’s customers whole. By guaranteeing all deposits – even the uninsured money that customers kept with the failed banks – the government aimed to prevent more bank runs and to help companies that deposited large sums with the banks to continue to make payroll and fund their operations.
Mycket intressant. Det verkar som att beskedet kom under natten, svensk tid.
Fed skapar räddningsplanka i bankoron

Bara för några dagar sedan sade dom att de inte skulle rädda banker som kraschar.
Däremot betonar finansministern att ett räddningspaket som vid finanskrisen 2008 – då staten gick in med medel för att rädda banker och tillgångar – inte är aktuellt. Mycket är annorlunda, enligt Yellen.
Det var det jag baserade mitt inlägg på. Att Klarna räddas av amerikanska skattebetalare får nog betecknas som ren tur.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: måndag 13 mars 2023 12:00 [
Mycket intressant. Det verkar som att beskedet kom under natten, svensk tid.
Fed skapar räddningsplanka i bankoron

Bara för några dagar sedan sade dom att de inte skulle rädda banker som kraschar.
Däremot betonar finansministern att ett räddningspaket som vid finanskrisen 2008 – då staten gick in med medel för att rädda banker och tillgångar – inte är aktuellt. Mycket är annorlunda, enligt Yellen.
Det var det jag baserade mitt inlägg på. Att Klarna räddas av amerikanska skattebetalare får nog betecknas som ren tur.
Jag skulle nog ha citerat hela stycket från Federal Reserve
After receiving a recommendation from the boards of the FDIC and the Federal Reserve, and consulting with the President, Secretary Yellen approved actions enabling the FDIC to complete its resolution of Silicon Valley Bank, Santa Clara, California, in a manner that fully protects all depositors. Depositors will have access to all of their money starting Monday, March 13. No losses associated with the resolution of Silicon Valley Bank will be borne by the taxpayer.

We are also announcing a similar systemic risk exception for Signature Bank, New York, New York, which was closed today by its state chartering authority. All depositors of this institution will be made whole. As with the resolution of Silicon Valley Bank, no losses will be borne by the taxpayer.
Det står ju var och en fritt att värdera dessa utsagor.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 13 mars 2023 12:38 Det står ju var och en fritt att värdera dessa utsagor.
Signaturen "Odd" har tagit varje tillfälle att kritisera Klarna. Det var väl bara en tidsfrågan innan skribenten började fara med osanning. Jag misstänker att skribentens vurmande för storbankernas oligopol beror på att Klarna skulle gynnas av ökad konkurrens. Att hela samhället gynnas är förstås sekundärt...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 13 mars 2023 12:53
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 13 mars 2023 12:38 Det står ju var och en fritt att värdera dessa utsagor.
Signaturen "Odd" har tagit varje tillfälle att kritisera Klarna. Det var väl bara en tidsfrågan innan skribenten började fara med osanning. Jag misstänker att skribentens vurmande för storbankernas oligopol beror på att Klarna skulle gynnas av ökad konkurrens. Att hela samhället gynnas är förstås sekundärt...
Men ge då :evil: i att citera mig! Jag har inget med er Klarna-dispyt att göra!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 13 mars 2023 12:38
Odd skrev: måndag 13 mars 2023 12:00 [
Mycket intressant. Det verkar som att beskedet kom under natten, svensk tid.
Fed skapar räddningsplanka i bankoron

Bara för några dagar sedan sade dom att de inte skulle rädda banker som kraschar.
Däremot betonar finansministern att ett räddningspaket som vid finanskrisen 2008 – då staten gick in med medel för att rädda banker och tillgångar – inte är aktuellt. Mycket är annorlunda, enligt Yellen.
Det var det jag baserade mitt inlägg på. Att Klarna räddas av amerikanska skattebetalare får nog betecknas som ren tur.
Jag skulle nog ha citerat hela stycket från Federal Reserve
After receiving a recommendation from the boards of the FDIC and the Federal Reserve, and consulting with the President, Secretary Yellen approved actions enabling the FDIC to complete its resolution of Silicon Valley Bank, Santa Clara, California, in a manner that fully protects all depositors. Depositors will have access to all of their money starting Monday, March 13. No losses associated with the resolution of Silicon Valley Bank will be borne by the taxpayer.

We are also announcing a similar systemic risk exception for Signature Bank, New York, New York, which was closed today by its state chartering authority. All depositors of this institution will be made whole. As with the resolution of Silicon Valley Bank, no losses will be borne by the taxpayer.
Det står ju var och en fritt att värdera dessa utsagor.
Klart som korvspad....

Nu förstår jag ännu mindre var pengarna som är borta, skall tas ifrån...
Genius on call
Skriv svar