Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5830
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: fredag 17 juni 2022 16:11
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 17 juni 2022 15:36 Ja, det är väl sådant som utredningen får utvisa. Artikeln i Computer Sweden, som det refereras till här ovan, är f.ö. från 2019.
Här är en CS-artikel från i morse: 'Statligt e-leg närmar sig verklighet – ”bidrar till ökad inkludering”'
Ja, CS är på hugget! De har också läst pressmeddelandena : viewtopic.php?p=406862#p406862

”bidrar till ökad inkludering” - Jo, jag tackar, jag!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Den här länken från Ekonomiekot extra borde jag haft med i föregående inlägg: "Sexköp och knarkhandel med Swish – nu ökar staten kontrollen".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Betalningsutredare Anna Kinberg Batra föreläste på Frejas e-legitimationsdagar. "Innovation, säkerhet och inkludering på betalningsmarknaden".

Många tycks tro att hon är negativ till kontanter. Men hon säger att även om 99 av 100 kronor är digitala så förekommer det kontanthantering, och då måste den också funka. Men mest talar hon om e-legitimation. Bland annat säger hon att vi är ett av fyra EU-länder som inte har e statlig e-legitimation.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: fredag 17 juni 2022 20:27 Nu ska polisen lättare kunna få koll på Swish-betalningar. Det visar ju behovet av äkta kontanter! :cheesygrin:
Konstigt att människor inte förstått att de lämnar spår efter sig när de betalar digitalt. Die dummen Schweden. (Som tysken inte säger.)
"Regeringens förslag: Polisen ska få se Swish-betalningar".
Swish har aldrig gjort anspråk på att värna om sina användares integritet. Har skribenten blandat ihop storbankernas Swish med Riksbankens e-krona? :roll:
LÅ1 skrev: lördag 18 juni 2022 13:56 Betalningsutredare Anna Kinberg Batra föreläste på Frejas e-legitimationsdagar. "Innovation, säkerhet och inkludering på betalningsmarknaden".

Många tycks tro att hon är negativ till kontanter. Men hon säger att även om 99 av 100 kronor är digitala så förekommer det kontanthantering, och då måste den också funka. Men mest talar hon om e-legitimation. Bland annat säger hon att vi är ett av fyra EU-länder som inte har e statlig e-legitimation.
Jag har tyvärr inte tid att lyssna igenom hela klippet. Vilka andra tre länder är det?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: onsdag 22 juni 2022 9:45
LÅ1 skrev: fredag 17 juni 2022 20:27 Nu ska polisen lättare kunna få koll på Swish-betalningar. Det visar ju behovet av äkta kontanter! :cheesygrin:
Konstigt att människor inte förstått att de lämnar spår efter sig när de betalar digitalt. Die dummen Schweden. (Som tysken inte säger.)
"Regeringens förslag: Polisen ska få se Swish-betalningar".
Swish har aldrig gjort anspråk på att värna om sina användares integritet. Har skribenten blandat ihop storbankernas Swish med Riksbankens e-krona? :roll:
Jag har aldrig trot att Swish har värnat om användarnas integritet. Alla transaktioner lagras ju i bankernas gigantiska databaser. Det oavsett hur transaktionen initierats. Om e-kronan får full integritet återstår att se.
Enceladus skrev: onsdag 22 juni 2022 9:45
LÅ1 skrev: lördag 18 juni 2022 13:56 Betalningsutredare Anna Kinberg Batra föreläste på Frejas e-legitimationsdagar. "Innovation, säkerhet och inkludering på betalningsmarknaden".

Många tycks tro att hon är negativ till kontanter. Men hon säger att även om 99 av 100 kronor är digitala så förekommer det kontanthantering, och då måste den också funka. Men mest talar hon om e-legitimation. Bland annat säger hon att vi är ett av fyra EU-länder som inte har e statlig e-legitimation.
Jag har tyvärr inte tid att lyssna igenom hela klippet. Vilka andra tre länder är det?
Ingen aning. Det framgick inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

I SR P1 igår så talade man lite om Swish på eftermiddag/kvällen. Det kan ha varit i nån av nyhetsmagasinen.

Swish har hittills hanteras som en tjänst som bankerna tillhandahåller och som bolaget Getswish AB har utvecklat, samordnat och administrerat på uppdrag av ägarna. Det är detta synsätt som nu ändras eftersom Swish-tjänsten allt mer har ändrat karaktär med allt mer funktionalitet, och alla verkar ense om att Swishtjänsten skall hanteras som en separat entitet. Därmed förändras det även vilken lagstiftning som skall gälla för deras tjänster.

Vare sig de vill acceptera det eller ej så kommer det nog så småningom komma krav på interoperabilitet mellan olika aktörer av direktöverföringstjänster och det kommer säkerligen vara så att du skall kunna använda din leverantör (Getswish, Samsung Pay, Google Wallet/Pay, Apple Pay, Paypal osv) och inte behöva veta vilken mottagaren har valt som sin leverantör av tjänsten, och då blir det fullt naturligt att de måste följa lagstiftning som gäller för penningsförmedling.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 22 juni 2022 11:22 I SR P1 igår så talade man lite om Swish på eftermiddag/kvällen. Det kan ha varit i nån av nyhetsmagasinen.

Swish har hittills hanteras som en tjänst som bankerna tillhandahåller och som bolaget Getswish AB har utvecklat, samordnat och administrerat på uppdrag av ägarna. Det är detta synsätt som nu ändras eftersom Swish-tjänsten allt mer har ändrat karaktär med allt mer funktionalitet, och alla verkar ense om att Swishtjänsten skall hanteras som en separat entitet. Därmed förändras det även vilken lagstiftning som skall gälla för deras tjänster.

Vare sig de vill acceptera det eller ej så kommer det nog så småningom komma krav på interoperabilitet mellan olika aktörer av direktöverföringstjänster och det kommer säkerligen vara så att du skall kunna använda din leverantör (Getswish, Samsung Pay, Google Wallet/Pay, Apple Pay, Paypal osv) och inte behöva veta vilken mottagaren har valt som sin leverantör av tjänsten, och då blir det fullt naturligt att de måste följa lagstiftning som gäller för penningsförmedling.
Jag misstänker att storbankerna kommer att kämpa med näbbar och klor mot sådana idéer. De höga vinstmarginalerna förutsätter ju att konkurrensen är begränsad. Men liknande lagstiftning är på gång för meddelandetjänster:

EU kan tvinga Whatsapp, Messenger och Apples Imessage att samarbeta

En annan fråga är om det är lagligt för storbankerna att låsa Swish till BankID. Microsoft tvingades ju att tillåta konkurrerande webbläsare på Windows.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Ica-butiker slutar med Swish efter bedrägerier
SvD Näringsliv skrev:”Är du fattig? Köp fejk Swish för 20 kronor.”
Det är ofattbart att säkerheten är så dålig.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Säkerhetsbristen är tvådelad:
- Swish har byggt en funktion som gör det möjligt att se att det inte bara är en bild som visar bekräftelsen på telefonen. Men den funktionen har endast den uppgiften men har använts i tron om att den är felsäker. Denna funktion bör alltså tas bort eftersom syftet med den är obsolet.
- ICA har implementerat Swish utan att använda de säkerhetsfunktioner och valideringsrutiner som faktiskt finns. Säkerligen många anledningar men ”antaganden” och ”brist på insikt” är nog huvudfaktorerna.

Rent tekniskt så existerar denna lucka då man inte etablerat en dubbelriktad länk mellan kundens telefon och butikens system. En enkel challenge/response skulle kunna implementeras genom dynamiska QR-koder eller NFC, men det senare hindras av att Apples Programmeringsgränsnitt för NFC inte får användas av andra än Apple själva. Tänk själv vilket ramaskri det skulle bli om Androidägare kunde använda Swish med en dutt men IPhone-ägare var tvungen att knappa in kontrollkoder för hand eller via QR-kod. Därför vågar nog inte Swish införa en sådan funktion med rädsla för att få IPhone-kollektivet emot sig.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Jag måste rätta mig själv. När det gäller QR-koden så är det faktiskt möjligt redan idag att skapa länken/relationen i riktningen kassa->kund. QR-koden behöver genereras dynamiskt vid varje köp. Men det skulle i alla fall säkra upp betalningarna.
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Joakim W »

SJs Swishlösning tycker jag känns säker, förstår inte varför inte fler har så? Jag säljer en kaffe och godispåse i kiosken på Tåg i Bergslagen, väljer alternativ swish och jag får fram en QR-kod (som säkert heter nåt annat egentligen, men ni förstår). Kunden scannar den med sin swish-app, betalar och sedan får kunden upp en QR-kod som jag scannar och då går köpet igenom.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Problemet är väl att ICA hade så bråttom med att införa Swish när de (senare skulle visa sig) ogrundade ryktena kom om att kontanter sprider Covid. Egentligen gillar jag Swish och liknande upplägg då de bygger på att man betalar med pengar som man har och att man ifall det blir fel ändå kan rätta det med Swishs system för överföring och returhantering.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Just nu är det mer troligt än vanligt att att en uppvisade Swich-betalning är falsk. Sedan 15-tiden är det nämligen problem med Swish. Senaste mejlet jag fick kl. 16:33:
16:33:19
Det förekommer fortfarande en driftstörning hos Swish som kan påverka Swish-betalningar. Tekniker arbetar för fullt med att lösa problemet och vi återkommer så snart driftstörningen är avslutad.

Vi ber om ursäkt för besväret.

Vänliga hälsningar,
Swish
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Joakim W skrev: lördag 25 juni 2022 10:30 SJs Swishlösning tycker jag känns säker, förstår inte varför inte fler har så? Jag säljer en kaffe och godispåse i kiosken på Tåg i Bergslagen, väljer alternativ swish och jag får fram en QR-kod (som säkert heter nåt annat egentligen, men ni förstår). Kunden scannar den med sin swish-app, betalar och sedan får kunden upp en QR-kod som jag scannar och då går köpet igenom.
Verkar kunderna vara vana vid denna procedur, eller blir de överraskande?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: lördag 25 juni 2022 16:59
Joakim W skrev: lördag 25 juni 2022 10:30 SJs Swishlösning tycker jag känns säker, förstår inte varför inte fler har så? Jag säljer en kaffe och godispåse i kiosken på Tåg i Bergslagen, väljer alternativ swish och jag får fram en QR-kod (som säkert heter nåt annat egentligen, men ni förstår). Kunden scannar den med sin swish-app, betalar och sedan får kunden upp en QR-kod som jag scannar och då går köpet igenom.
Verkar kunderna vara vana vid denna procedur, eller blir de överraskande?
Och hur lång tid tar ett sådant köp?
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Joakim W »

daniel_s skrev: lördag 25 juni 2022 17:19
LÅ1 skrev: lördag 25 juni 2022 16:59
Joakim W skrev: lördag 25 juni 2022 10:30 SJs Swishlösning tycker jag känns säker, förstår inte varför inte fler har så? Jag säljer en kaffe och godispåse i kiosken på Tåg i Bergslagen, väljer alternativ swish och jag får fram en QR-kod (som säkert heter nåt annat egentligen, men ni förstår). Kunden scannar den med sin swish-app, betalar och sedan får kunden upp en QR-kod som jag scannar och då går köpet igenom.
Verkar kunderna vara vana vid denna procedur, eller blir de överraskande?
Och hur lång tid tar ett sådant köp?
Kunderna verkar förstå rätt bra tycker jag! Det står på skärmen att kunden ska visa upp koden för mig. Vi har så få kiosker på de TiB-tåg jag jobbar ombord på, så vi säljer ytterst sällan något.

Köpet tar inte så farligt lång tid tycker jag, tar nån minut kanske? Allt beror på hur van man är med kassasystemet.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: söndag 26 juni 2022 7:00
daniel_s skrev: lördag 25 juni 2022 17:19
Och hur lång tid tar ett sådant köp?
Kunderna verkar förstå rätt bra tycker jag! Det står på skärmen att kunden ska visa upp koden för mig. Vi har så få kiosker på de TiB-tåg jag jobbar ombord på, så vi säljer ytterst sällan något.

Köpet tar inte så farligt lång tid tycker jag, tar nån minut kanske? Allt beror på hur van man är med kassasystemet.
Någon minut är för lång tid i många sammanhang. Det är ungefär samma problem med optiska biljetter i spärrar. Är det någon mer än Stockholm som har det?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Med ”spärrar” antar jag att du menar fysiska barriärer som öppnas på kommando?

Förr öppnades SLs spärrar endast vid giltig biljett. Numera har man slopar det kravet för att kunna spara nån sekund eller så. Därför ”fungerar” maskinavlästa visuella biljetter i spärrarna. Om du har en sådan biljett så ser du att den ändras med korta intervall. Därför kan man skippa onlinevalideringen. Av samma anledning kan SL inte hindra att förfalskade biljetter används i spärrarna och kontrollen kan troligen inte heller göra det utan besvär, men det senare är en gissning.

Det är alltså en avvägning mellan enkelhet och säkerhet, och det är just detta som orsakar att Swish-bedrägerierna är möjliga hos ICA och andra.
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: söndag 26 juni 2022 7:22
Joakim W skrev: söndag 26 juni 2022 7:00
daniel_s skrev: lördag 25 juni 2022 17:19
Och hur lång tid tar ett sådant köp?
Kunderna verkar förstå rätt bra tycker jag! Det står på skärmen att kunden ska visa upp koden för mig. Vi har så få kiosker på de TiB-tåg jag jobbar ombord på, så vi säljer ytterst sällan något.

Köpet tar inte så farligt lång tid tycker jag, tar nån minut kanske? Allt beror på hur van man är med kassasystemet.
Någon minut är för lång tid i många sammanhang. Det är ungefär samma problem med optiska biljetter i spärrar. Är det någon mer än Stockholm som har det?
Nån minut kanske var en överdrift tar väl typ lika lång tid som en vanlig swish, plus några sekunder extra..
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

Det är helt klart att de kontantlösa betalningarna tar längre tid, frågan är hur det kan komma sig att det införs nya lösningar som tar ännu längre tid. I kiosken på Tåg i Bergslagen kanske det inte gör någonting men i en vanlig butik kan det ju leda till att man hinner med färre kunder med befintlig bemanning.
Skriv svar