Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev: tisdag 07 juni 2022 14:47
LÅ1 skrev: tisdag 07 juni 2022 11:51...

För övrigt så har väl alla Ikea-varuhus (minst) en utgångskassa där man kan betala med kontanter. Men alla köp som görs på andra platser i varuhuset går inte att betala med kontanter, trots att det på entrédörren till varuhuset står att man kan betala kontant!
Jag tror att just Jönköping inte längre har några manuella kassor, jag minns dock inte om jag såg nån som var stängd eller om det inte fanns någon.
Jag har handlat med kontanter i Ikea i Jönköping i början av maj i år. Man måste titta på skyltarna över kassautgångarna. På en av dem står det bl.a. kontanter. Det är självskanning där också. och runt om kring är där självskanningskassor som bara tar kort. Man matar in sedlar och mynt i en en utrustning jag inte sett någon annan stans. Men det finns alltid personal som kan hjälpa till.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: tisdag 07 juni 2022 9:05
daniel_s skrev: tisdag 07 juni 2022 7:34
LÅ1 skrev: måndag 06 juni 2022 23:29 Varför går man till den manuella kassan om man betalar med kort? Det förlänger ju bara köerna för oss som vill betala anonymt.
Vad har du egentligen för rätt att ifrågasätta andra människors motiv utifrån din egen fix idé att anonym betalning är det enda viktiga? Det finns andra fördelar med att betala i en manuell kassa, till exempel att det går fortare om det inte är någon kö. Det är dessutom lite halvsvårt att lära sig att göra allting rätt i en självskanningskassa; jag minns fortfarande den gång personalen på Hemköp bönföll mig att gå till den manuella kassan när jag lyckats få fyra självskanningskassor att låsa sig genom någon form av felaktigt handhavande.
Jag undrar bara för att jag egentligen tycker att det är smidigare i att gå via självskanningskassan, än via den manuella. Och det är oftast snabbare eftersom det sällan är kö, till skillnad från den manuella. Men jag missunnar ingen att välja kassa. Är mer förvånad.

Kanske finns det människor som väljer manuell kassa av politiska skäl, eller vad man ska kalla det. Man tycker illa om att butikerna drar ner på personal och därmed erbjuder färre arbetstillfällen.

Nu blir det virrigt, om du tycker det är smidigare i självscanning så gå dit, men anklaga inte mig för att sabba för ”anonyma” kunder.
I normalläge så går det fortare i manuell, kassörskan scannar i samma takt som jag plockar upp rättvända varor , jag kan vara säker på att det blir rätt och normalt hinner jag även blippa kortet så det är bara att trycka grönt. Jag tycker också det är trevligt med en levande människa som säger hej,tack och hejdå.
Arbetstillfällen blir det väl också, kanske det rentav skulle vara värt en slant att ha de där ungdomarna som förr i tiden packade påsarna så de var färdiga när man betalt.
Och arbetst
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

When you come to Europe, cash is king in most of Europe. If you are in northern Europe, they love their cards...

Spola fram till 4:15 eller klicka på denna länk
https://www.youtube.com/watch?v=Ebi4R7366sU&t=255s
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 19:58
Nu blir det virrigt, om du tycker det är smidigare i självscanning så gå dit, men anklaga inte mig för att sabba för ”anonyma” kunder.
I normalläge så går det fortare i manuell, kassörskan scannar i samma takt som jag plockar upp rättvända varor , jag kan vara säker på att det blir rätt och normalt hinner jag även blippa kortet så det är bara att trycka grönt. Jag tycker också det är trevligt med en levande människa som säger hej,tack och hejdå.
Arbetstillfällen blir det väl också, kanske det rentav skulle vara värt en slant att ha de där ungdomarna som förr i tiden packade påsarna så de var färdiga när man betalt.
Och arbetst
Jag står ofta i kassakön och förundras lite över de som tålmodigt står i den kön när självskanningskassorna är lediga och sedan betalar de med kort. Men jag kan förstå att alla inte vill skanna själv av olika skäl. Och ett personligt möte med en livs levande människa har absolut också har ett värde.

I de butiker som har självskanning och där man kan betala med sedlar och mynt så bruka jag använda den möjligheten. Men hade jag en hel stor kundvagn med varor så skulle jag kanske gå till manuell kassa, jag också. Om inte kön var jättelång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

EU:s banktopp hyllar Klarna-modellen: ”Attraktiv produkt”

Chefen för stabilitetstillsynen på den europeiska bankmyndigheten EBA hyllar Klarnas ”köp nu, betala senare”-modell.

Experter: De förlorar när Apple satsar på banktjänster

Men Klarna riskerar att förlora en miljard potentiella kunder när Apple lanserar en motsvarande tjänst.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Har alla glömt det gamla hederliga rådet; spara först, köp sedan? :? :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 7:55 EU:s banktopp hyllar Klarna-modellen: ”Attraktiv produkt”

Chefen för stabilitetstillsynen på den europeiska bankmyndigheten EBA hyllar Klarnas ”köp nu, betala senare”-modell.
...
Det är väl för att han vill få bankerna att bli mer lönsamma.

Klarnas "köp nu, betala senare"-modell är inte unik för Klarna, det finns överallt.
Det som är unikt för Klarna är att de ger krediter utan tillräckligt kontroll och samlar in enorma mängder känsliga data om konsumenter. Det är denna del som vi gärna kan slippa.

Jag tror att kunskapen om Klarna är rätt låg. Jag hade en konversation med en som jobbar på Klarna, i ett helt annat sammanhang, och han hade ingen aning om den skadliga delen i Klarnas upplägg. Det får mig att fundera på hur mycket Klarnas anställda egentligen vet i detalj vad det är för tjänster som de har... Skrämmande.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Regeringen vill ha statlig e-legitimation – åtgärd mot bedrägerier
DN skrev:Bedrägerier göder den organiserade brottsligheten och genererar miljardsummor i brottsvinster per år. Det konstaterar regeringen, som nu presenterar flera åtgärder för att stävja problemet. Bland annat ska en statlig e-legitimation utredas.
Bättre sent än aldrig. Blev Sverige sist ut i EU med en statlig e-legitimation?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5833
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jaaa, nya utredningar:

Regeringen presenterar åtgärder för att förebygga bedrägerier
Nu tas nästa steg i arbetet med en statlig e-legitimation

Det tog ju bara dryga tre år att komma dit: Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation (SOU 2019:14 Publicerad 27 mars 2019)

Och plundringen av välfärdssystemen ska man göra någonting åt också. Kanske. Om några år. När det inte är valår.

Snyggt jobbat!

PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 16 juni 2022 17:08 Jaaa, nya utredningar:

Regeringen presenterar åtgärder för att förebygga bedrägerier
Nu tas nästa steg i arbetet med en statlig e-legitimation

Det tog ju bara dryga tre år att komma dit: Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation (SOU 2019:14 Publicerad 27 mars 2019)

Och plundringen av välfärdssystemen ska man göra någonting åt också. Kanske. Om några år. När det inte är valår.

Snyggt jobbat!

PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Och den som genomskådar bluffen kan ju sedan sätta sig i 1 1/2 timmes kö till 11414.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: torsdag 16 juni 2022 19:21
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 16 juni 2022 17:08 Jaaa, nya utredningar:

Regeringen presenterar åtgärder för att förebygga bedrägerier
Nu tas nästa steg i arbetet med en statlig e-legitimation

Det tog ju bara dryga tre år att komma dit: Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation (SOU 2019:14 Publicerad 27 mars 2019)

Och plundringen av välfärdssystemen ska man göra någonting åt också. Kanske. Om några år. När det inte är valår.

Snyggt jobbat!

PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Och den som genomskådar bluffen kan ju sedan sätta sig i 1 1/2 timmes kö till 11414.
Om jag vet att bedragare är på väg till mig för att hämta kort och kod etc. skulle jag ringa polisen via 112. Inte 114 14
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »


Billigast är väl att staten köper Freja e-ID. Då får det hela en flygande start, så man vinner fem år. :cheesygrin:

Såg i dag att Pressbyrån accepterar Freja som legitimation i sina butiker.

Däremot accepterar nu inte Systembolaget kontanter i alla sina butiker. Att handla utan att bli registrerad borde vara en mänsklig rättighet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

beernews.se skrev:– Men det är bra att veta att Systembolaget som statligt bolag inte har en skyldighet att ta emot kontanter.
:oops: :oops: :oops:

Så vässar sig världens centralbanker digitalt – ”måste bli bättre på samarbete”
Computer Sweden skrev:Framväxten av nationella digitala valutor – så kallade central bank digital currency (CBDC) där det vi arbetar med i Sverige kallas e-krona – står högt på agendan för världens alla centralbanker i dag till skillnad från när Riksbanken gick ut med att man skulle börja utreda en centralbanksutgiven digital valuta för sex år sedan.
Sveriges riksbank var en av de första centralbankerna i världen att utreda en centralbanksutgiven digital valuta. Nu har de flesta centralbanker kommit ikapp, och vissa har dragit ifrån. Att det går så långsamt tycks bero på politiskt ointresse - jämför hur lång tid det tar för Sverige att införa en statlig e-legitimation. Har svenska politiker gått för långt i laissez-faire-politiken? Att inte ens statliga bolag har en skyldighet att ta emot kontanter är ju ett talande exempel.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: torsdag 16 juni 2022 21:30 Billigast är väl att staten köper Freja e-ID. Då får det hela en flygande start, så man vinner fem år. :cheesygrin:
Billigast skulle naturligtvis vara att inte uppfinna hjulet på nytt. Det finns redan välfungerande statliga e-legitimationer. Flera länder använder Estlands lösning (en av fördelarna med öppen källkod), och det är ingen skam att anamma beprövade koncept (se även "inte uppfunnet här"-syndromet).

Det förvånar mig att skribenten inte ifrågasätter de kommersiella e-legitimationernas ruttna affärsmodell. Som bekant tar storbankerna betalt per användning. Faktureringen hanteras genom att varje användning binds till en specifik identitet, vilket innebär att storbankerna kan spåra vad användarna gör. Signaturen "Odd" gillar att klanka ner på Klarnas integritetspolicy, men Klarna är ju en ängel jämfört med bankkartellen. Freja har liknande brister.

En e-legitimation måste givetvis autentisera en användares verkliga identitet, men själva identiteten behöver inte skickas vidare till utfärdaren vid användning. Med en genomtänkt implementering skulle detta även kunna försvåra bedrägerier av följande slag:
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 16 juni 2022 17:08 PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Det finns helt enkelt för många intressekonflikter med kommersiella e-legitimationer.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Jag ser behov av flera typer av förtroendeberoende identifieringssystem, inte minst för att få bort lösenord. Det är ju egentligen väldigt få verksamheter som behöver använda folkbokföringsberoende identifiering, främst av vissa, men inte alla, tjänster med ekonomisk inriktning.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5833
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 7:33
LÅ1 skrev: torsdag 16 juni 2022 21:30 Billigast är väl att staten köper Freja e-ID. Då får det hela en flygande start, så man vinner fem år. :cheesygrin:
Billigast skulle naturligtvis vara att inte uppfinna hjulet på nytt. Det finns redan välfungerande statliga e-legitimationer. Flera länder använder Estlands lösning (en av fördelarna med öppen källkod), och det är ingen skam att anamma beprövade koncept (se även "inte uppfunnet här"-syndromet).

Det förvånar mig att skribenten inte ifrågasätter de kommersiella e-legitimationernas ruttna affärsmodell. Som bekant tar storbankerna betalt per användning. Faktureringen hanteras genom att varje användning binds till en specifik identitet, vilket innebär att storbankerna kan spåra vad användarna gör. Signaturen "Odd" gillar att klanka ner på Klarnas integritetspolicy, men Klarna är ju en ängel jämfört med bankkartellen. Freja har liknande brister.

En e-legitimation måste givetvis autentisera en användares verkliga identitet, men själva identiteten behöver inte skickas vidare till utfärdaren vid användning. Med en genomtänkt implementering skulle detta även kunna försvåra bedrägerier av följande slag:
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 16 juni 2022 17:08 PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Det finns helt enkelt för många intressekonflikter med kommersiella e-legitimationer.
Var vänlig ge :evil: i att dra in mig i Klarna-kriget!

Basen för en statlig e-legitimation måste i alla fall i grunden vara ett fysiskt id-kort med ett hårt certifikat (det behöver städas upp ordentligt bland de fysiska id-handlingarna också). Så fungerar den estniska modellen: viewtopic.php?p=404299#p404299
I princip finns den lösningen redan färdig i Skatteverkets id-kort.

Sedan kan man fundera på om man ska tillåta mobila, rent mjukvarubaserade e-legitimationer som BankID och Freja, eller Estlands modell, med ett hårt certifikat på sim-kortet. Estlandsmodellen underlättas förstås av att det där är obligatoriskt att inneha en ID-handling, något som jag anser att vi inte ska införa i Sverige.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 17 juni 2022 13:57 Sedan kan man fundera på om man ska tillåta mobila, rent mjukvarubaserade e-legitimationer som BankID och Freja, eller Estlands modell, med ett hårt certifikat på sim-kortet. Estlandsmodellen underlättas förstås av att det där är obligatoriskt att inneha en ID-handling, något som jag anser att vi inte ska införa i Sverige.
Om alla EU-länder förutom Sverige har tillitsnivå 4 så är det Sverige som behöver anpassa sig.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5833
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 15:04
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 17 juni 2022 13:57 Sedan kan man fundera på om man ska tillåta mobila, rent mjukvarubaserade e-legitimationer som BankID och Freja, eller Estlands modell, med ett hårt certifikat på sim-kortet. Estlandsmodellen underlättas förstås av att det där är obligatoriskt att inneha en ID-handling, något som jag anser att vi inte ska införa i Sverige.
Om alla EU-länder förutom Sverige har tillitsnivå 4 så är det Sverige som behöver anpassa sig.
Ja, det är väl sådant som utredningen får utvisa. Artikeln i Computer Sweden, som det refereras till här ovan, är f.ö. från 2019.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 17 juni 2022 15:36 Ja, det är väl sådant som utredningen får utvisa. Artikeln i Computer Sweden, som det refereras till här ovan, är f.ö. från 2019.
Här är en CS-artikel från i morse: 'Statligt e-leg närmar sig verklighet – ”bidrar till ökad inkludering”'
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska polisen lättare kunna få koll på Swish-betalningar. Det visar ju behovet av äkta kontanter! :cheesygrin:
Konstigt att människor inte förstått att de lämnar spår efter sig när de betalar digitalt. Die dummen Schweden. (Som tysken inte säger.)
"Regeringens förslag: Polisen ska få se Swish-betalningar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar