Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: lördag 04 juni 2022 14:18 En artikel i Svensk Tidskrift: "Amanda Wollstad: Håll hårt i kontanterna". (Amanda Wollstad är chefredaktör för Svensk Tidskrift).

Sista meningen är viktig. "Att ingen använder dina transaktioner emot dig idag säger ingenting om framtiden.".

Jag har aldrig blivit nekad att betala med kontanter på apotek. Men tydligen går det inte längre på "Malmös enda jourapotek, Apotek Gripen på Bergsgatan vid Möllevångstorget".

Finns det människor i Sverige som inte kan betala på annat sätt än kontanter? Det borde i så fall uppmärksammas mer!
Det måste ju vara direkt systemfel om ett jourapotek kan neka köp. Vill man inte ta kontanter så ska man kunna utfärda faktura och senare betalning.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: lördag 04 juni 2022 17:59
Det måste ju vara direkt systemfel om ett jourapotek kan neka köp. Vill man inte ta kontanter så ska man kunna utfärda faktura och senare betalning.
Det borde ju gå att ha en lagom växelkassa och så fort den blir för stor eller att man fått in en femhundring så för man bort lagom mycket pengar längre in i lokalen.

Det har gått lite för långt. En lag som kräver att restauranger och butiker måste acceptera betalning i kontanter skulle ställa till problem för många. För de saknar kassalådor och rutiner. Men de går lätt att lösa.


Det finns butikskedjor som ska hyllas. Normal, som är relativt nyetablerad i Sverige, tar kontanter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: lördag 04 juni 2022 18:21
Lennart Petersen skrev: lördag 04 juni 2022 17:59
Det måste ju vara direkt systemfel om ett jourapotek kan neka köp. Vill man inte ta kontanter så ska man kunna utfärda faktura och senare betalning.
Det borde ju gå att ha en lagom växelkassa och så fort den blir för stor eller att man fått in en femhundring så för man bort lagom mycket pengar längre in i lokalen.

Det har gått lite för långt. En lag som kräver att restauranger och butiker måste acceptera betalning i kontanter skulle ställa till problem för många. För de saknar kassalådor och rutiner. Men de går lätt att lösa.


Det finns butikskedjor som ska hyllas. Normal, som är relativt nyetablerad i Sverige, tar kontanter.
SL slopade ju kontant i spärrarna men det varade bara en kort period så på något sätt löste man problemet.
Var rätt bra när jag kom ner och hade glömt korten men det fanns lite innehåll i plånboken och det räckte även till mat hos Hemköp.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: lördag 04 juni 2022 18:21...Det har gått lite för långt. En lag som kräver att restauranger och butiker måste acceptera betalning i kontanter skulle ställa till problem för många. För de saknar kassalådor och rutiner. Men de går lätt att lösa.
...
Att tvingas betala skatt ställer till med problem för många. Att behöva genomgå säkerhetskontroll på flygplatsen ställer problem för många. Att behöva ta hänsyn till andra ställer till med problem för många.

Jag ser inte att det skulle vara något större problem att ställa om rutinerna för en butik så att de kan acceptera kontanter igen. Det är egentligen bara ett hittepå-problem, ett av de få verkliga s k "välfärdsproblem" som vi har. Eller som man raljant kan påstå, många skulle vara glada om deras kunder hade kontanter att köpa mat för i stället för att svälta...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev: söndag 05 juni 2022 14:36
LÅ1 skrev: lördag 04 juni 2022 18:21...Det har gått lite för långt. En lag som kräver att restauranger och butiker måste acceptera betalning i kontanter skulle ställa till problem för många. För de saknar kassalådor och rutiner. Men de går lätt att lösa.
...
Att tvingas betala skatt ställer till med problem för många. Att behöva genomgå säkerhetskontroll på flygplatsen ställer problem för många. Att behöva ta hänsyn till andra ställer till med problem för många.

Jag ser inte att det skulle vara något större problem att ställa om rutinerna för en butik så att de kan acceptera kontanter igen. Det är egentligen bara ett hittepå-problem, ett av de få verkliga s k "välfärdsproblem" som vi har. Eller som man raljant kan påstå, många skulle vara glada om deras kunder hade kontanter att köpa mat för i stället för att svälta...
Jag uttryckte mig nog inte tydligt. Snarare otydligt. Jag menar att folk i allmänhet och politiker i synnerhet anser att vi gått så långt mot det kontantlösa samhället att vi inte kan backa. Bl.a. av praktiska skäl. Men jag slutade med "men de går lätt att lösa." Och naturligtvis kan vi vända trenden. Men det kräver lagstiftning.

Undra hur många kontantlösa människor, alltså kunder, som skulle börja använda kontanter igen om de accepterades överallt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: söndag 05 juni 2022 19:28 [
Undra hur många kontantlösa människor, alltså kunder, som skulle börja använda kontanter igen om de accepterades överallt?
Inte särskilt många. Även där man kan betala med kontanter så föredrar de flesta kort om man kan välja.
I min matbutik så använder jag manuellkassan , den enda som tar kontanter och det är. mycket få som betalar med kontanter.
Om kanske en av 4 väljer manuell kassa och av dessa en av 10 betalar med kontanter så är nog proportionerna.
Särskilt nu sedan man inte behöver bekräfta med pinkod på mindre belopp så går det supersnabbt, medans kassörskan scannar in varorna så blippar jag kortet och det är bara att trycka på grön o.k knapp.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: söndag 05 juni 2022 22:19 Särskilt nu sedan man inte behöver bekräfta med pinkod på mindre belopp så går det supersnabbt, medans kassörskan scannar in varorna så blippar jag kortet och det är bara att trycka på grön o.k knapp.
Men typ var 37:e gång måste du trycka koden ändå och nu händer det ibland att det blir stopp när någon inte kommer ihåg koden!

För övrigt kan du ju vänta med att blippa tills kassör-hen summerar köpet så slipper du godkänna en extra gång (om du inte handlar hos KF förstås...) :mrgreen:
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: söndag 05 juni 2022 23:05
Lennart Petersen skrev: söndag 05 juni 2022 22:19 Särskilt nu sedan man inte behöver bekräfta med pinkod på mindre belopp så går det supersnabbt, medans kassörskan scannar in varorna så blippar jag kortet och det är bara att trycka på grön o.k knapp.
Men typ var 37:e gång måste du trycka koden ändå och nu händer det ibland att det blir stopp när någon inte kommer ihåg koden!

För övrigt kan du ju vänta med att blippa tills kassör-hen summerar köpet så slipper du godkänna en extra gång (om du inte handlar hos KF förstås...) :mrgreen:
Nej jag behöver bara godkänna en gång och det är när kassörskan är klar.
Och visst fungerar systemet så att någon gång då och då måste man bekräfta pinkoden men även då går det på sekunder.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Jag tycker det r märkligt att nästan ingen reagerar över att ge bankerna full insyn i ens köpbeteende, minst tio år bakåt i tiden.
Rent allmänt har integritet blivit något som gemene man inte reflekterar över. Data samlas in av banker, av bilar och av telefoner. Om jag fattat rätt så får telefonbolagen inte behålla informationen längre tid än de behöver för faktureringen enligt någon lag. Men enligt en annan lag måste data sparas längre för att polisen ska kunna begära ut den. Motstridiga lagar eller regler.

Nu ska SL kunna livestreama från valfria kameror i kollektivtrafiken. Inte mycket att säga om i fall det endast sker när det finns en god anledning. Men detta hör hemma i en annan forumkategori.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: måndag 06 juni 2022 3:16
daniel_s skrev: söndag 05 juni 2022 23:05För övrigt kan du ju vänta med att blippa tills kassör-hen summerar köpet så slipper du godkänna en extra gång (om du inte handlar hos KF förstås...) :mrgreen:
Nej jag behöver bara godkänna en gång och det är när kassörskan är klar.
Vad jag försöker säga är att om du väntar med att blippa kortet tills beloppet visas så behöver du inte godkänna med en knapptryckning utan då räcker det med blippet.

Detta gäller dock av någon anledning inte i KF:s butiker, utan där måste man alltid trycka på en grön knapp.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: måndag 06 juni 2022 10:05
Lennart Petersen skrev: måndag 06 juni 2022 3:16
daniel_s skrev: söndag 05 juni 2022 23:05För övrigt kan du ju vänta med att blippa tills kassör-hen summerar köpet så slipper du godkänna en extra gång (om du inte handlar hos KF förstås...) :mrgreen:
Nej jag behöver bara godkänna en gång och det är när kassörskan är klar.
Vad jag försöker säga är att om du väntar med att blippa kortet tills beloppet visas så behöver du inte godkänna med en knapptryckning utan då räcker det med blippet.

Detta gäller dock av någon anledning inte i KF:s butiker, utan där måste man alltid trycka på en grön knapp.
Och i ICAs butiker så har dom slopat det steget, där behöver man inte bekräfta beloppet alls. Där är det enda sättet att inte blippa kortet i förväg förrän du har sett slutbeloppet i kassa-apparaten och sedan blippa kortet. Jag tror inte att PCI DSS-standarden reglerar detta utan det är nog något mellan kortinlösaren och näringsidkaren.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: måndag 06 juni 2022 10:05
Lennart Petersen skrev: måndag 06 juni 2022 3:16
daniel_s skrev: söndag 05 juni 2022 23:05För övrigt kan du ju vänta med att blippa tills kassör-hen summerar köpet så slipper du godkänna en extra gång (om du inte handlar hos KF förstås...) :mrgreen:
Nej jag behöver bara godkänna en gång och det är när kassörskan är klar.
Vad jag försöker säga är att om du väntar med att blippa kortet tills beloppet visas så behöver du inte godkänna med en knapptryckning utan då räcker det med blippet.

Detta gäller dock av någon anledning inte i KF:s butiker, utan där måste man alltid trycka på en grön knapp.
Det gäller även på Hemköp där jag handlar , jag måste bekräfta köpet med en tryckning på grön knapp.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: söndag 05 juni 2022 22:19
LÅ1 skrev: söndag 05 juni 2022 19:28 [
Undra hur många kontantlösa människor, alltså kunder, som skulle börja använda kontanter igen om de accepterades överallt?
Inte särskilt många. Även där man kan betala med kontanter så föredrar de flesta kort om man kan välja.
I min matbutik så använder jag manuellkassan , den enda som tar kontanter och det är. mycket få som betalar med kontanter.
Om kanske en av 4 väljer manuell kassa och av dessa en av 10 betalar med kontanter så är nog proportionerna.
Särskilt nu sedan man inte behöver bekräfta med pinkod på mindre belopp så går det supersnabbt, medans kassörskan scannar in varorna så blippar jag kortet och det är bara att trycka på grön o.k knapp.
Varför går man till den manuella kassan om man betalar med kort? Det förlänger ju bara köerna för oss som vill betala anonymt.

I vissa Coop-butiker kan man beta med kontanter i självscanningskassorna, och då väljer jag förstås en sådan. Numera tittar jag noga på skärmen först, för att se att inte kontantbetalningen är avstängd av någon anledning. Råkade ut för det en gång. Upptäckte inte det för än det var dags att betala. I stället för att ta fram kortet så kallade jag på personal. Då skrev de ut ett kvitto som jag sedan kunde lämna i den manuella kassan och betala där. (Utan att behöva lägga upp varorna på bandet.)

Om jag betalar med kort skulle jag självklart aldrig blippa kortet för än jag ser beloppet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: måndag 06 juni 2022 23:29 [
Varför går man till den manuella kassan om man betalar med kort? Det förlänger ju bara köerna för oss som vill betala anonymt.


Om jag betalar med kort skulle jag självklart aldrig blippa kortet för än jag ser beloppet.
Jag går till den manuella kassan helt enkelt för att upplever det som bekvämt för mig och är det ingen eller lite kö så går det fortare än att scanna själv.
Kassörskan scannar i samma takt som jag lägger upp varorna med streckkod åt rätt håll.
Om affären upplever att det är efterfrågan på manuell kassa så kan dom ju sätta in en kassa till.
Och det är definitivt inte min sak att underlätta för någon ”som vill betala anonymt”, jag gör mitt val och den ”anonyme” får göra sitt.
Och för kortransaktionen får jag upp beloppet på skärmen och så godkänner jag med grön knapp, först då genomförs transaktionen.
Så fungerar det där jag handlar (och för det mesta ingen kö)
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Klart: Så blir Apples ”Klarnadödare”
Di skrev:Apple kommer att erbjuda amerikanska kunder att betala för köp i fyra lika stora räntefria delar. Erbjudandet är precis det som Klarna gjort sig kända för i USA.
Som väntat kopieras Klarnas briljanta affärsidé av fler företag. Alla föds som original, men de flesta dör som kopior.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: måndag 06 juni 2022 23:29 Varför går man till den manuella kassan om man betalar med kort? Det förlänger ju bara köerna för oss som vill betala anonymt.
Vad har du egentligen för rätt att ifrågasätta andra människors motiv utifrån din egen fix idé att anonym betalning är det enda viktiga? Det finns andra fördelar med att betala i en manuell kassa, till exempel att det går fortare om det inte är någon kö. Det är dessutom lite halvsvårt att lära sig att göra allting rätt i en självskanningskassa; jag minns fortfarande den gång personalen på Hemköp bönföll mig att gå till den manuella kassan när jag lyckats få fyra självskanningskassor att låsa sig genom någon form av felaktigt handhavande.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: tisdag 07 juni 2022 7:34
LÅ1 skrev: måndag 06 juni 2022 23:29 Varför går man till den manuella kassan om man betalar med kort? Det förlänger ju bara köerna för oss som vill betala anonymt.
Vad har du egentligen för rätt att ifrågasätta andra människors motiv utifrån din egen fix idé att anonym betalning är det enda viktiga? Det finns andra fördelar med att betala i en manuell kassa, till exempel att det går fortare om det inte är någon kö. Det är dessutom lite halvsvårt att lära sig att göra allting rätt i en självskanningskassa; jag minns fortfarande den gång personalen på Hemköp bönföll mig att gå till den manuella kassan när jag lyckats få fyra självskanningskassor att låsa sig genom någon form av felaktigt handhavande.
Jag undrar bara för att jag egentligen tycker att det är smidigare i att gå via självskanningskassan, än via den manuella. Och det är oftast snabbare eftersom det sällan är kö, till skillnad från den manuella. Men jag missunnar ingen att välja kassa. Är mer förvånad.

Kanske finns det människor som väljer manuell kassa av politiska skäl, eller vad man ska kalla det. Man tycker illa om att butikerna drar ner på personal och därmed erbjuder färre arbetstillfällen.

Såg i går att Hemköp vid Sergels torg ordnat ytterligare en manuell kassa. Var väl tre förut. Nu är det fyra.

Apropå "fix idé" så håller jag i viss mån med. Men det finns flera sidor av myntet, om man säger så.
1. Jag slipper komma ihåg att notera utgiften när jag kommer hem, så att jag kan stämma av bankkontot. Och apropå det så kom jag på att jag reste med app-biljett i går, och alltså ska notera det uttaget från kontot.
2. Mina köp finns inte lagrade i en databas som kan missbrukas.
3. Att använda kontanter är också ett sätt att markera att de behövs ock inte får bli oanvändbara, vilket de tenderar att bli.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: tisdag 07 juni 2022 7:34
LÅ1 skrev: måndag 06 juni 2022 23:29 Varför går man till den manuella kassan om man betalar med kort? Det förlänger ju bara köerna för oss som vill betala anonymt.
Vad har du egentligen för rätt att ifrågasätta andra människors motiv utifrån din egen fix idé att anonym betalning är det enda viktiga? Det finns andra fördelar med att betala i en manuell kassa, till exempel att det går fortare om det inte är någon kö. Det är dessutom lite halvsvårt att lära sig att göra allting rätt i en självskanningskassa; jag minns fortfarande den gång personalen på Hemköp bönföll mig att gå till den manuella kassan när jag lyckats få fyra självskanningskassor att låsa sig genom någon form av felaktigt handhavande.
För min egen del handlar det om min egen säkerhet. När det gäller enkla köp av enstaka saker så är det solklart, jag kan använda snabbkassan. Men så fort det är lite fler grejer, då använder jag alltid manuella kassan, då det blir deras ansvar och inte mitt.

På IKEA i Jönköping senast, då jag hade rafsat ihop ett trettiotal prylar så insisterade jag på att personalen i snabbkassan skulle verifiera alla prylar som jag scannat in, då det skulle bli väldigt dåligt för mig om jag hade missuppfattat något eller missat i scanningen. Som väl var så upptäcktes ett fel (till IKEAS favör) vilket i förlängningen hade kunnat leda till en polisanmälan om det hade blivit kontroll efteråt.

Egentligen tycker jag att när snabbkassor och självscanningsdosor används så skall konsumenten ha ett lagstadgat skydd mot anklagelser om fusk och att det alltid åläggs butiken att verifiera att köpet är korrekt, och att upptäckta avvikelser inte får registreras på kunden.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev: tisdag 07 juni 2022 11:12
För min egen del handlar det om min egen säkerhet. När det gäller enkla köp av enstaka saker så är det solklart, jag kan använda snabbkassan. Men så fort det är lite fler grejer, då använder jag alltid manuella kassan, då det blir deras ansvar och inte mitt.

På IKEA i Jönköping senast, då jag hade rafsat ihop ett trettiotal prylar så insisterade jag på att personalen i snabbkassan skulle verifiera alla prylar som jag scannat in, då det skulle bli väldigt dåligt för mig om jag hade missuppfattat något eller missat i scanningen. Som väl var så upptäcktes ett fel (till IKEAS favör) vilket i förlängningen hade kunnat leda till en polisanmälan om det hade blivit kontroll efteråt.

Egentligen tycker jag att när snabbkassor och självscanningsdosor används så skall konsumenten ha ett lagstadgat skydd mot anklagelser om fusk och att det alltid åläggs butiken att verifiera att köpet är korrekt, och att upptäckta avvikelser inte får registreras på kunden.
Någon jag känner råkade ut för kontroll då hon skannat med handskanner i en Ica-butik. En vara var oskannad. Inga problem mer än att den varan också fick skannas och betalas. Men efter det blev det ofta "slumpvis" signal att personalen skulle kolla hennes skanning. Hon blev förstås mycket noga med att räkna antalet varor i korgen eller vagnen och stämma av med siffran på handskannern. Jag skulle aldrig använda handskanner under promenaden i butiken. Men att skanna alla varor på en och samma gång ser jag inte som ett problem. Men det är säkert olika.

För övrigt så har väl alla Ikea-varuhus (minst) en utgångskassa där man kan betala med kontanter. Men alla köp som görs på andra platser i varuhuset går inte att betala med kontanter, trots att det på entrédörren till varuhuset står att man kan betala kontant!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: tisdag 07 juni 2022 11:51...

För övrigt så har väl alla Ikea-varuhus (minst) en utgångskassa där man kan betala med kontanter. Men alla köp som görs på andra platser i varuhuset går inte att betala med kontanter, trots att det på entrédörren till varuhuset står att man kan betala kontant!
Jag tror att just Jönköping inte längre har några manuella kassor, jag minns dock inte om jag såg nån som var stängd eller om det inte fanns någon.
Genius on call
Skriv svar