Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Och det är väl det som blir självbedrägeriet, genom att "gratiskorten" i slutändan kostar lika mycket, men där det inte syns. Och om avgifterna inte syns, hur vet vi då hur stor del dessa utgör?

Egentligen skulle jag vilja se att avgifterna var helt transparenta, exempelvis att det på kvittot står "varav transaktionsavgift x kr" eller liknande, eller "växlingskursavvikelse" som skulle kunna visa på skillnaden mellan marknadsmässig växelkurs och den växelkurs som tillämpas.

Men det är naivt att tro att avgifterna på något magiskt sätt försvinner bara för att de inte längre syns, men jag tror ändå att många tror på det.

När det gäller personuppgifter så anser jag att grunden skall vara att personuppgifter endast får användas för genomförandet av den primära tjänsten och att dessa skall utplånas så fort tjänsten är utförd. Annan användning av personuppgift måste ges explicit tillåtelse för varje gång som företaget vill använda den och att all användning av personuppgifter måste loggas så att det går att identifiera den person som har beretts tillgång till personuppgiften. Så om en person har gett tillåtelse till att en personuppgift skall användas för en specifik profilering så skall personen även kunna få reda på vem som har gjort profileringen, och således att all profilering måste ha en rättsligt ansvarig person när den utförs automatiserat.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: tisdag 12 april 2022 22:19 Och det är väl det som blir självbedrägeriet, genom att "gratiskorten" i slutändan kostar lika mycket, men där det inte syns. Och om avgifterna inte syns, hur vet vi då hur stor del dessa utgör?

Egentligen skulle jag vilja se att avgifterna var helt transparenta, exempelvis att det på kvittot står "varav transaktionsavgift x kr" eller liknande, eller "växlingskursavvikelse" som skulle kunna visa på skillnaden mellan marknadsmässig växelkurs och den växelkurs som tillämpas.

Men det är naivt att tro att avgifterna på något magiskt sätt försvinner bara för att de inte längre syns, men jag tror ändå att många tror på det.

När det gäller personuppgifter så anser jag att grunden skall vara att personuppgifter endast får användas för genomförandet av den primära tjänsten och att dessa skall utplånas så fort tjänsten är utförd. Annan användning av personuppgift måste ges explicit tillåtelse för varje gång som företaget vill använda den och att all användning av personuppgifter måste loggas så att det går att identifiera den person som har beretts tillgång till personuppgiften. Så om en person har gett tillåtelse till att en personuppgift skall användas för en specifik profilering så skall personen även kunna få reda på vem som har gjort profileringen, och således att all profilering måste ha en rättsligt ansvarig person när den utförs automatiserat.
Intressant idé att tydliggöra avgifterna. Och jag tittade nyss på möjligheten att skänka en slant till Wikipedia , som ligger mig varmt om hjärtat.
Det kan man med t.ex Paypal och några bankkort (Visa, MC , och något till). Intressant är att väljer man ett föreslaget belopp , exempelvis 100kr , så erbjuds man också lägga till transaktionskostnaden 4kr så hundringen går oavkortad till Wiki, för andra belopp anges också 4% .
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Börjar med att citerar mig själv:
LÅ1 skrev: tisdag 12 april 2022 11:59
Enceladus skrev: tisdag 12 april 2022 8:59 Flera debattörer har väl påpekat att kostnaden för kontanthantering är orimlig, och det är ju bland annat därför digitala kontanter utvecklas.
En anledning till att kostnaderna är orimliga är ju att bankerna inte vill befatta sig med kontanter. Nu är det lite bättre då butiksinnehavare kan gå till vissa bankomater och sätta in kontanter där. Har lagt märke till en strid ström av insättare vissa tider på sådana ställen. Jag förmodar att bankerna egentligen ogillar denna service som de är påtvingade genom lag.
Kontantupprorets tar på sin facebooksida upp problemet med att bankerna försvårar för butiker och andra företag att sätta in pengar på bankkonton. Inlägget daterat 12 april kl. 09:04. (Går det att direktlänka?)
Kontantupproret skrev:Det går bara att sätta in 20.000 kronor per 30-dagarsperiod på SEB insättningsautomater. För ett företag, exempelvis en butik, är det ett orimligt lågt belopp.
Sedan 1 januari 2021 gäller lagen Om skyldighet för kreditinstitut att tillhandahålla kontanttjänster, prop 2019/20:23 (se bild). Syftet med lagen var att bankerna ska erbjuda insättning av dagskassor i hela landet.
Begränsningen innebär att lagen i praktiken kringgås. Hur anser SEB att denna insättningsbegränsning går ihop med den demokratiskt beslutade lagen? Och vad säger Finansinspektionen?
Första kommentaren kommer från SEB och besvaras av Kontantupproret.
SEB skrev:Hej, de begränsningar ni hänvisar till gäller våra privatkundstjänster och insättningsautomater för privatkunder, och inte de serviceboxar för dagskassor som vi ber våra företagskunder att använda och som tillhandahålls av Loomis.
Önskar dig en fin dag!
//Ebba
Svar från Kontantupproret skrev:SEB tack för svar. Men det är ändå inget svar på frågan hur er hänvisning går ihop med lagen (se text i bild). Lagen säger att ni ska ta emot dagskassor. Om ni bara kan strunta i den och peka på någon annan undrar man vilken nytta lagen gör. Kanske Post- och telestyrelsen kan berätta mer?
Ping Småföretagarnas Riksförbund
Som sagt, bankerna vill inte ta emot dagskassor, trots att lagen säger att de måste. Undra hur det är med andra banker. Just SEB ville ju förbjuda Lakritshandeln på Folkungagatan här i Stockholm att ta emot kontanter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

SweFinTech: "Vi kan inte förlita oss på gamla meriter"
Realtid skrev:Tillgången till den finansiella infrastrukturen är dock en utmaning för många fintechbolag och 20 procent av SweFinTechs medlemmar har upplevt utmaningar med att få tillgång till banktjänster hos storbankerna. SweFinTech efterfrågar ökad dialog med bankerna samt att Finansinspektionen ska komma med förtydliganden och vägledning för att stävja problematiken.
Sveriges överdrivet marknadsliberala syn på finansiell infrastruktur riskerar att bli en konkurrensnackdel för landet.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev: söndag 13 oktober 2019 23:13 Kortterminaler finns det många olika att välja på, lite beroende av hur den ska användas. Till mitt mysiga lilla kafé behöver jag dock inga extra finesser som att den ska gå att bära omkring - nej, jag väljer en "normal" som står vid kassan. Att hyra en sådan terminal kan kosta 400 kronor i månaden (den prisuppgiften baserar jag på min hustrus faktiska avtal med Verifone). Det är en fast kostnad. Det kostar samma summa oavsett hur många (eller få) korttransaktioner som görs. Eftersom mitt mysiga lilla kafé redan är poppis och jag räknar med ännu fler kunder när dom kan betala med kort, så är kostnaden för kortterminalen liten, anser jag.
Behovet av en kortterminal har länge varit en inträdesbarriärer för mindre handlare. Det är, precis som skribenten skriver, en fast kostnad som slår hårdare mot aktörer med liten omsättning. Men kortinlösare har egentligen inget intresse av att påtvinga onödig utrustning. Vinstmarginalen för kortterminaler är ofta mycket lägre än på själva korttransaktionerna.

För två månader sedan annonserade Apple funktionen Tap to pay (se tidigare inlägg) som omvandlar företagets mobiler till kortterminaler. Inledningsvis var amerikanska Stripe den enda samarbetspartnern, men nu tillkommer även nederländska Adyen. Som tidigare nämnt konkurrerar Adyen med Sveriges stolthet om att vara Europas högst värderade enhörning. Den digitala holländaren trappade nyligen upp konkurrensen genom att inleda en allians med Collector.

Sedan tidigare är det också möjligt att omvandla Android-enheter med NFC-chip (mobil eller surfplatta) till virtuella kortterminaler. Det finns dock en hake - endast kontaktlösa kortbetalningar accepteras. Tyvärr är kontaktlösa betalningar än så länge mindre vanliga i Sverige än i resten av Europa, till stor del på grund av de svenska storbankernas långsamma utrullning av nya betalkort. Samtidigt borde storbankerna vilja sänka tröskeln för kontantlösa butiker...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Vad händer om betalsystemet attackeras så att inga digitala betalningar kan ske under en längre tid? Första avsnittet i SvT-serien Samhällskollaps handlar om detta.

Om någon storskalig samhällskris skulle inträffa i fredstid är nog detta den jag skulle föredra. :wink: Framför t.ex.lika långvarigt strömavbrott.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: torsdag 21 april 2022 14:03 Vad händer om betalsystemet attackeras så att inga digitala betalningar kan ske under en längre tid? Första avsnittet i SvT-serien Samhällskollaps handlar om detta.

Om någon storskalig samhällskris skulle inträffa i fredstid är nog detta den jag skulle föredra. :wink: Framför t.ex.lika långvarigt strömavbrott.
Vid sidan om att staten måste se till att det finns lagstiftning på plats som förhindrar allt för svåra galenskaper så anser jag att det är var och ens ansvar att tillse att man kan betala och ta emot betalningar i landets officiella penningmedia (dvs kontanter). Jag skall inte behöva riskera vräkning pga att min bank inte kan betala hyresvärden pengar, trots att det rent strikt är ett giltigt skäl att bli uppsagd.
Jordabalken 12 kap-§20, stycke 2 & 3 skrev: Hyran skall betalas i hyresvärdens hemvist eller under annan adress som anvisas av honom. Betalning får alltid ske genom postanvisning, postgiro eller bankgiro. Skall hyran betalas på en ort utom riket, är hyresvärden skyldig att svara för de särskilda kostnader detta medför.

[S3]Om hyresgästen betalar hyran på post- eller bankkontor, anses beloppet ha kommit hyresvärden till handa omedelbart vid betalningen. Lämnar hyresgästen ett betalningsuppdrag på hyran till bank-, post- eller girokontor anses beloppet ha kommit hyresvärden till handa när betalningsuppdraget togs emot av det förmedlande kontoret.
Så om man inte betalar på ett "bank-, post- eller girokontor", vars existens numera är historia, och betalningen inte kan göras inom en vecka, så är du rättslös som hyresgäst vid försenad betalning.

Det behövs alltså ett litet tillägg i Jordabalken för att täcka upp när problem i de publika betalsystemen inträffar, men som det är idag så finns inte något sådant undantag. Det finns däremot en massa andra undantag som inte täcker upp detta problem.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: torsdag 21 april 2022 14:03 Vad händer om betalsystemet attackeras så att inga digitala betalningar kan ske under en längre tid? Första avsnittet i SvT-serien Samhällskollaps handlar om detta.

Om någon storskalig samhällskris skulle inträffa i fredstid är nog detta den jag skulle föredra. :wink: Framför t.ex.lika långvarigt strömavbrott.
Vi får nog räkna med att om Ryssland väljer att genomföra någon cyberattack mot Sverige så är det betalsystemen eller energidistributionen som kommer att angripas - och vi kommer inte att få välja vilket. Om det då fortsatt gäller "fredstid" eller ej är mest en definitionsfråga, då Ryssland redan nu anser sig vara i krig. Dock inte i Ukraina, där är ju fråga om en "militär specialoperation" som bekant.

Enceladus-kollektivet har ju i annan tråd ställt frågan "Har Rysslands hackerförmåga överskattats och Ukrainas underskattats?". Ukrainas förmåga till cyberförsvar kan jag naturligtvis inte bedöma. Minst lika troligt är att Moskva anser att det inte behövs (just nu). Vi vet heller inte hur arbetsfördelningen är mellan statliga ryska myndigheter och (mer eller mindre) kriminella ligor, i detta fal.

Men om Ryssland väljer att iscensätta en storskalig cyberattack mot något annat land, och den går att spåra tillbaka till just Ryssland (vilket naturligtvis är svårt) så kan man räkna att den uppfattas som vad den är - en krigshandling - och kommer att bemötas därefter. Just Sverige och Finland är ju något tacksammare mål just nu, eftersom ingetdera landet ingår i någon försvarsallians.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 april 2022 11:36
LÅ1 skrev: torsdag 21 april 2022 14:03 Vad händer om betalsystemet attackeras så att inga digitala betalningar kan ske under en längre tid? Första avsnittet i SvT-serien Samhällskollaps handlar om detta.

Om någon storskalig samhällskris skulle inträffa i fredstid är nog detta den jag skulle föredra. :wink: Framför t.ex.lika långvarigt strömavbrott.
Vi får nog räkna med att om Ryssland väljer att genomföra någon cyberattack mot Sverige så är det betalsystemen eller energidistributionen som kommer att angripas - och vi kommer inte att få välja vilket.
...
Om energidistributionen angrips och stora delar av landet blir strömlöst så är ju betalsystemet också i princip ur funktion. Utom kontantbetalningar förstås.

Alla butiker borde ha beredskap för att kunna få fram priser och kunna ta betalt med kontanter så länge de har ström. Helt lokalt förstås. Och kanske t.o.m. reservkraft till några få kassor och server med priser mm.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: fredag 22 april 2022 12:35
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 april 2022 11:36
LÅ1 skrev: torsdag 21 april 2022 14:03 Vad händer om betalsystemet attackeras så att inga digitala betalningar kan ske under en längre tid? Första avsnittet i SvT-serien Samhällskollaps handlar om detta.

Om någon storskalig samhällskris skulle inträffa i fredstid är nog detta den jag skulle föredra. :wink: Framför t.ex.lika långvarigt strömavbrott.
Vi får nog räkna med att om Ryssland väljer att genomföra någon cyberattack mot Sverige så är det betalsystemen eller energidistributionen som kommer att angripas - och vi kommer inte att få välja vilket.
...
Om energidistributionen angrips och stora delar av landet blir strömlöst så är ju betalsystemet också i princip ur funktion. Utom kontantbetalningar förstås.

Alla butiker borde ha beredskap för att kunna få fram priser och kunna ta betalt med kontanter så länge de har ström. Helt lokalt förstås. Och kanske t.o.m. reservkraft till några få kassor och server med priser mm.
Ja, det kunde man ju önska - det är ju inte bara det att betalningarna omöjliggörs vid ett strömavbrott - även kyl- och frysvaror förstörs snabbt. Några handlare, oftast lång ut på det elektriska distributionsnätet, har skaffat reservkraft men särskilt vanligt är det nog inte:
https://sverigesradio.se/artikel/542195
https://www.sydnarkenytt.se/hallsberg/a ... -reserv-el
https://www.di.se/nyheter/eget-reservkr ... -vid-kris/

Nu har jag egentligen inte för avsikt att vidga trådens sk. "scope" till att innefatta allmän samhällsberedskap men eftersom hr. LÅ nämner propaganda-serien "Samhällskollaps" i SvT så. Jag tycker att f. statsministern Per Albin Hanssons ord "Sveriges beredskap är god" ekar ur programmet, när alla vet att Sveriges civila beredskap är fullständigt skrotad, i oskön förening mellan statsministrarna Göran Persson och Fredrik Reinfeldt. Här är en ganska besk recension (från AB): SVT skrämmer och lugnar om krisberedskap - ”Samhällskollaps” är som en terapeutisk åkattraktion på Liseberg.

Hörde ett nyhetsinslag i SR imorse, där ett antal insiktsfulla personer uttalar sig speciellt om sjukvårdens katastrofberedskap. Det slutar med att Socialstyrelsens utredare, byråkraten Kristina Lennquist-Montan uttalar sig "Vi har ju sett att sjukvården klarade av att ställa om under pandemin". Ett ganska förvånande uttalande, med tanke på att det skedde genom att personalen fick sträcka på sig till det yttersta, samtidigt som storskaligare åtgärder improviserades fram, milt uttryckt. Resultatet blev ju därefter (det temat ska jag ta upp en annan gång i coronatråden, kanske).

Jag förvånades lite över att den annars så mediale professorn i katastrofmedicin Johan von Schreeb på KI inte uttalade sig här, men som synes ingår Lennquist-Montan i hans forskargrupp (Lennquist-Montan är "anknuten till forskning" vad det nu innebär - som gammal Uppsaliensare har jag lite dålig koll på vad de har för sig i Stockholm), och då går det ju inte an att ha en avvikande uppfattning. På Karolinska Universitetssjukhuset är tydligen katastofberedskapen på topp i alla fall. Som det heter i den länkade artikeln: "Förberedelserna har varit minutiösa och vid rodret står Kristina Lennquist Montán, övnings- och utbildningsansvarig i krisberedskap vid vårdstaben...".

Känns ju betryggande att ha en sådan person "vid rodret"!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Det jag tänkte på när det gäller reservkraft är ett enkelt eldrivet verk liknande de som kan ses utanför kiosker ibland. Bara för att driva en eller två kassor och en server med prisinformation samt det interna nät som kan behövas mellan dessa enheter. Kanske nödbelysning också. Allt för att butiker inte ska behöva stänga helt. Utan åtminstone kunna sälja vid dörren, om inte annat. Men det är klart kyla och frys behövs också i många typer av butiker.

Jag tyckte knappast att SvT-programmet gjorde mig lugn. Hoppas i stället att fler får upp ögonen för problemet med digitala betalningar. Det var ju det som programmet primärt handlade om. Inte alls om elavbrott.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Det inträffade nyligen en incident när det amerikanska hemautomationsföretaget Insteon, som inte säljer något i Europa, plötsligt utan förvarning stängde ner sina system och lämnade sina användare i sticket med oanvändbar utrustning. Sådana beroenden blir tyvärr allt vanligare, exempelvis med alla dessa jävla appar som måste installeras i tid och otid för att få skiten att fungera.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: torsdag 21 april 2022 14:17 Vid sidan om att staten måste se till att det finns lagstiftning på plats som förhindrar allt för svåra galenskaper så anser jag att det är var och ens ansvar att tillse att man kan betala och ta emot betalningar i landets officiella penningmedia (dvs kontanter). Jag skall inte behöva riskera vräkning pga att min bank inte kan betala hyresvärden pengar, trots att det rent strikt är ett giltigt skäl att bli uppsagd.
Nu blir det en urspårning men det finns ett antal domar senaste åren som gör att sen eller utebliven betalning av hyran inte automatiskt betyder att man kan bli uppsagd. Gäller privatpersoner och bostadslägenheter.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: söndag 24 april 2022 12:57
Odd skrev: torsdag 21 april 2022 14:17 Vid sidan om att staten måste se till att det finns lagstiftning på plats som förhindrar allt för svåra galenskaper så anser jag att det är var och ens ansvar att tillse att man kan betala och ta emot betalningar i landets officiella penningmedia (dvs kontanter). Jag skall inte behöva riskera vräkning pga att min bank inte kan betala hyresvärden pengar, trots att det rent strikt är ett giltigt skäl att bli uppsagd.
Nu blir det en urspårning men det finns ett antal domar senaste åren som gör att sen eller utebliven betalning av hyran inte automatiskt betyder att man kan bli uppsagd. Gäller privatpersoner och bostadslägenheter.
Dessa undantag bygger på omständigheter som omnämns i jordabalken. E vanlig medelsingel utan barn, sjukdomar eller betalningsanmärkningar och i övrigt ordnad ekonomi, har inga undantag i lagen att luta sig emot.

Å andra sidan så bor dom nog inte i hyresrätt, jag är väl undantaget då...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Nina Wenning, vd på Bankomat AB, hade en debattartikel i SvD i måndags, 18 april. ”Ett Sverige utan kontanter blir sårbart”.
Det är förstås en partsinlaga. Men det hon skriver är värt att fundera över.

Några citat:
För att motverka samhällskris och panikbeteenden har forskarna en tydlig rekommendation: Vid en störning i betalningssystemet är det viktigt att alla verksamheter som tar emot betalningar erbjuder många olika betalalternativ. Att förlita sig på ett enda betalsätt är att acceptera en förhöjd hotbild mot det svenska samhället.

Här spelar kontanterna en avgörande roll. Men det räcker inte att vi medborgare följer MSB:s rekommendation om att ha kontanter hemma. För att klara av en störning i de digitala betalningssystemen under en längre tid behöver samhället se till att hela kontantkedjan fungerar.
Dagskassorna ska tas om hand och komma in i kontantflödet på nytt. Eller som MSB skriver: ”kontanthantering kräver en enorm logistik med upphämtning, uppräkning och påfyllning”.

För att hela denna kontantkedja ska fungera i en krissituation behöver den fungera när det inte är kris. Det går inte att snabbt bygga upp kontanthanteringen när krisen plötsligt kommer.
Ett kontantfattigt Sverige är sårbart i kris. I nuläget avgörs Sveriges förmåga att klara av krisen att det finns ekonomiska incitament för privata företag att hantera kontanterna. Det är inte acceptabelt. För att samhället ska ha motståndskraft behöver staten ta sitt ansvar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: söndag 24 april 2022 12:57
Odd skrev: torsdag 21 april 2022 14:17 Vid sidan om att staten måste se till att det finns lagstiftning på plats som förhindrar allt för svåra galenskaper så anser jag att det är var och ens ansvar att tillse att man kan betala och ta emot betalningar i landets officiella penningmedia (dvs kontanter). Jag skall inte behöva riskera vräkning pga att min bank inte kan betala hyresvärden pengar, trots att det rent strikt är ett giltigt skäl att bli uppsagd.
Nu blir det en urspårning men det finns ett antal domar senaste åren som gör att sen eller utebliven betalning av hyran inte automatiskt betyder att man kan bli uppsagd. Gäller privatpersoner och bostadslägenheter.
Man har rätt stora möjligheter att bo kvar om man blir uppsagd p.g.a obetald hyra. T.ex förfaller uppsägningen om man betalar inom tre veckor efter uppsägningen. De sociala mymdigheterna ska underrättas vid uppsägning, om inte så är uppsägning ogiltig.
https://www.familjensjurist.se/fraga-ju ... -vrakning/
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: söndag 24 april 2022 13:05
BSB101 skrev: söndag 24 april 2022 12:57
Odd skrev: torsdag 21 april 2022 14:17 Vid sidan om att staten måste se till att det finns lagstiftning på plats som förhindrar allt för svåra galenskaper så anser jag att det är var och ens ansvar att tillse att man kan betala och ta emot betalningar i landets officiella penningmedia (dvs kontanter). Jag skall inte behöva riskera vräkning pga att min bank inte kan betala hyresvärden pengar, trots att det rent strikt är ett giltigt skäl att bli uppsagd.
Nu blir det en urspårning men det finns ett antal domar senaste åren som gör att sen eller utebliven betalning av hyran inte automatiskt betyder att man kan bli uppsagd. Gäller privatpersoner och bostadslägenheter.
Dessa undantag bygger på omständigheter som omnämns i jordabalken. E vanlig medelsingel utan barn, sjukdomar eller betalningsanmärkningar och i övrigt ordnad ekonomi, har inga undantag i lagen att luta sig emot.

Å andra sidan så bor dom nog inte i hyresrätt, jag är väl undantaget då...
Så du menar att personer med "E vanlig medelsingel utan barn, sjukdomar eller betalningsanmärkningar och i övrigt ordnad ekonomi" vanligtvis inte bor i hyresrätt, undantaget dig förstås? Sedan skulle jag inte kalla detta undantag då det som sagt finns flera domar om detta, utan att veta rättegångsnummer så borde enklaste sätt att få reda på mer www.hemhyra.se får den som vill veta mer.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: söndag 24 april 2022 19:53
Odd skrev: söndag 24 april 2022 13:05
BSB101 skrev: söndag 24 april 2022 12:57

Nu blir det en urspårning men det finns ett antal domar senaste åren som gör att sen eller utebliven betalning av hyran inte automatiskt betyder att man kan bli uppsagd. Gäller privatpersoner och bostadslägenheter.
Dessa undantag bygger på omständigheter som omnämns i jordabalken. E vanlig medelsingel utan barn, sjukdomar eller betalningsanmärkningar och i övrigt ordnad ekonomi, har inga undantag i lagen att luta sig emot.

Å andra sidan så bor dom nog inte i hyresrätt, jag är väl undantaget då...
Så du menar att personer med "E vanlig medelsingel utan barn, sjukdomar eller betalningsanmärkningar och i övrigt ordnad ekonomi" vanligtvis inte bor i hyresrätt, undantaget dig förstås? Sedan skulle jag inte kalla detta undantag då det som sagt finns flera domar om detta, utan att veta rättegångsnummer så borde enklaste sätt att få reda på mer www.hemhyra.se får den som vill veta mer.
Som sagt, jag läser direkt i lagtexten. Domstolarnas uppgift är att tolka den och de är, i alla fall i högre instanser, troligen kompetenta för att tolka den, vilket de gör tillsammans med förtexter till lagen som inte finns i själva lagtexten. De har alltså ett betydligt större underlag än själva lagtexten och kan därför komma fram till specifika domslut.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Sverige behöver en hållbar riksbankslag

Flera debattörer menar att penningpolitiken behöver ta större hänsyn till klimatrisker och ekologisk hållbarhet. Vidare kritiseras att den nya riksbankslagen som regeringen har föreslagit föregår utredningen om statens roll på betalningsmarknaden:
Realtid skrev:Det är dumt att stressa fram ett beslut om en ny Riksbankslag innan utredningen om statens roll på betalningsmarknaden lagts fram. Just nu sker ett teknologiskt paradigmskifte på betal- och finansmarknaderna. Först bör statens övergripande roll i detta samt konsekvenserna av och möjligheterna med en e-krona utredas. Därefter kan man sätta ner foten vad gäller Riksbankens mer specifika mål och verktyg. Annars riskerar den nya riksbankslagen att bli utdaterad redan från starten.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 06 april 2022 11:16 Inlägg från AB:s ekonomireporter Andreas Cervenka om (bl.a.) bankID-monopolismen, hur bankerna har kapat inte bara våra pengar utan också våra (elektroniska) identiteter: Varför är inte fler upprörda över Bank-id?.

Cervenka, skrev inte han i SvD tidigare? Han kanske betraktades som för vänstervriden och avpolletterades därför av Schibstedt till AB istället. Eller också kanske tidningen fått en påstötning från familjen Wallenberg för att han bråkat för mycket med bankerna?.

Vid Ericsons bolagsstämma nyligen beviljades ju styrelsen inte ansvarsfrihet, men omvaldes sedan i sin helhet, trots mutor till ISIS. De flesta portföljförvaltare vet ju att det är lika ointelligent att gå emot Wallenbergarna som att angripa Kungahuset.

EDIT: Nu har jag i alla fall - som en subversiv verksamhet mot monopolisterna - aktiverat mitt Freja eID plus - och kommer att använda det vid all inloggning till de (fåtal) sajter som tillåter det.
Freja eID har passerat 600 000 användare
Realtid skrev:Antalet användare har ökat från 476 000 vid början av 2022 till 606 000 idag. Det framgår av ett pressmeddelande.
Skribenten är tydligen inte ensam.
Skriv svar