Bilder från Nordöstra Frankrike med Paris 15 - 20 april 2016

Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster

Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Skriv svar
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Bilder från Nordöstra Frankrike med Paris 15 - 20 april 2016

Inlägg av Travelmaster »

I vår erbjuder SSS en resa till noröstra Frankrike med Paris. Resan kan göras med tåg eller flyg. Förutom spårvägar, spårstyrd trådbuss även en ”in­du­stri­bana” i den gamla försvarsanläggningen Hackenberg vilka ingår i Maginot-linjens försvars­system vilket sträcker sig från Nordsjön till Medelhavet.

DAG 1. Fr. 15/4 2016 Hemorten-Hamburg
Vi lämnar vår station på morgonen för färd via Malmö och Köpenhamn till Hamburg.

DAG 2. Lö. 16/4 2016 Hamburg-Nancy
Tidig avresa med frukost på tåget om hotellet inte erbjuder tidig frukost. Vi susar ner genom Tyskland, byter tåg i Frankfurt am Main, fortsätter till Lorraine där dagens sista byte sker för den halvtimmeslånga resan till Nancy. Efter incheckning ger vi oss ut på en tur på det lilla nätet med spårstyrd trådbuss.

DAG 3. Sö. 17/4 2016 Nancy-Paris
Frukost. Vi tar tåget till Metz där vi tar en snabbtitt på BRT-systemet som går utanför järnvägsstationen innan en buss hämtar för tran­sport till Maginot-­linjens fort i Vrec­king. Här finns ett ganska om­fat­tande smal­spå­rigt, elektriskt dri­v­et järnvägs­nät, inne i berget. Ett mycket intres­sant besök.Vår buss tar oss sedan till Nancy för att åka med spårtrådbusslinjen, innan TGV-tåget i 320 km/t för oss till Paris. Incheckning på hotellet. (Åkkort ingår inte i kväll).

DAG 4. Må 18/4 2016 Paris
Frukost. Vi har ett 3-dagars åkkort som gäller i alla 5 zonerna varvid vi kan åka på alla spårvägs-, tunnel­bane- och busslinjer. Vi brukar åka gemensamt till någon ändpunkt och sedan på egen hand utforska nätet.

DAG 5. Ti 19/4 2016 Paris
Frukost. På dagen besöker vi spårvägsmuséet i Paris, det är normalt stängt för allmänheten men spårvägsvännen Dominique Rolland från Bordeaux har ordnat et besök i muséet, och på eftermiddagen tar vi en tur med den okända 10:e spårvägslinjen i Paris Îl de Franc.

DAG 6. On 20/4 2016 Paris
Frukost. Hela dagen kan vi åka spårburet, besöka de två parkjärnvägarna eller varför inte titta på lite turistiska sevärdheter? Eiffeltornet har långa köer men är vi där 09.00 borde vi hinna upp.

DAG 7. To 21/4 2016 Paris-Hamburg
Frukost. Vi lämnar Paris för att åka mot norr. I Frankfurt am Main byter vi tåg som för oss till Hamburg eller Lübeck.

DAG 8. Fr 22/4 2016 Hamburg-Hem
Frukost. Vi stiger på tåget för färd via färjan Putt­gard­en-Rødbyhavn, till Köpenhamn. Här blir det tågbyte mot Malmö och sedan tåget mot vår destination.

FLYGALTERNATIV
Det finns möjlighet att flyga till/från resan. Tala om vad Du vill vara med på och när Du vill åka hem.Flygbiljetterna bokar Du själv, men vi kan hjälpa Dig om Du vill.

BARA PARIS:
Lämpligt är att flyga ut Sö 17/4 till Paris. Retur från Paris. Interrailbiljetten och hotellen drar vi av men om Du skall med till Reims tillkommer tågresa ToR.

BARA FRANKRIKE:
Lö 16/4 flyger Du t.ex Bromma-Bryssel och därifrån tar tåget till Nancy. Du är med så länge Du vill och flyger hem från Paris, om det inte är billigare att ta tåget åter till Bryssel för att flyga därifrån.Interrailbiljetten och hotell som Du inte använder drar vi av. Tillkommer gör tågresor Bryssel-Nancy. Nancy-Metz, Thionville-Paris samt paris Reims ToR.
Tågbiljetterna bokar vi men flyget kan Du boka själv om Du vill.

INGÅR: Tågresa Stockholm/Göteborg-Hamburg, Hamburg-Nancy, Nancy-Paris, Paris-Hamburg, Ham­burg-­Stockholm/Göteborg. Bussresa Metz-Vrecking-Thionville. Del i dubbelrum: 1xHamburg, 1xNancy, 4xParis, 1xHamburg. Åkkort i: Nancy, Paris 3 dagar. Måltider: 7xFrukost. Kartmaterial, Reseledare.
PRIS:
11.950,- Del i dubbelrum.
3.110,- Enkelrumstillägg
-400,- Seniorer fyllda 60 år
-500,- Ungdom 12-25 år

Ingår ej: Luncher, Middagar, privata utfärder. Biljetter i Paris lokaltrafik dag 3.
Valutan räknad på: 1,- EUR = 9:35.

Intresseanmälan snarast till: resor@sparvagssallskapet.se Ring även 0582-510 90 Per Lind
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Paris spårvägslinjer och spårbussar april 2016

Inlägg av Olle »

Det finns många spårvägar och spårbusslinjer i Paris nu, och programmet blir tufft, se nedan

Vi kommer även att besöka den samling av spårvagnar som fanns i spårvägsmuséet Saint Mandé som flyttades på 90-talet och inte har öppnats sedan dess. Vi har fått möjlighet att lägga det besöket på tisdag eftermiddag, vilket betyder att delar av tisdagens utfärder (11 - 15) kommer att flyttas till onsdagen. Eventuellt tar vi buss linje 304 från T2 (10) till T1 (11) och fortsätter på måndag kväll tills hungern sätter in.

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Translilien linje P har den 10e spårvägslinjen i Îl de Franc

Inlägg av Olle »

Den 19 april hade SSS resegrupp först åkt på spårvägarna T1, T8 med grenlinje och T5 i Paris samt tagit en tur med buss och en tur med spårvägslinje T4, och där upptäckt att det fanns ännu en spårväg i Îl de Franc fast den benämndes bara P. Efter vårt av Dominique arrangerade besöket på transportmuseet åkte vi med Transiliens regionaltåg till Esbly och tog en tur på denna den 10:e spårvägslinjen i Paris. Den har funnits några år men gått oss spårlöst förbi. Nu fick vi chansen att åka den och den ligger i zon 5 så våra dagskort gäller här. Inte var det väl någon spännande tur, men fort gick det och det visar att man kan köra spårväg på järnväg snabbt och bekvämt med direkt övergång till tåg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Paris - Metz lördagen den 16 april 2016

Inlägg av Olle »

Lördag den 16 april tar vi Air France till Paris för att möta upp med SSS resegrupp under ledning av Per Lind i Metz på söndagmorgonen. De hade tagit tåget via Danmark och Tyskland men vi flög. 628 SEK tor Paris var både billigare och bekvämare (nåja) än att ta tåget, dessutom snabbare. Från CDG tar vi RER B och M5 till Gare de l´Est dvs Östra Station, där vi bordar ett tvåvånings snabbtåg som i 320 km/t tar oss till Metz. En vacker gammal stad med en enorm järnvägsstation som tydligen används för arbetspendling till Paris med tanke på de stora parkeringsgaragen dels på taket av stationen och dels under torget framför stationen. Torget där Metz egen låtsasspårväg i form av dubbelledade dieselbussar passerar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

PS om man kunnat åka tåg de 190 milen från Stockholm till Paris i 320 km/t så hade det tagit 6 timmar utan uppehåll, och då hade det varit att föredra. Men där är vi inte ännu.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bilder från Metz och Hackenberg och 600 mm järnväg 17 april

Inlägg av Olle »

Söndagen den 17 april 2016 var det dags att träffas i Metz för gemensam avfärd mot Maginotlinjen vid Veckring i Lorraine och besöka Hackenberg-fortet som är det största av alla fort utefter Maginotlinjen. Byggd 1929 – 1935 och som mest huserade cirka 1100 man här. Togs av tyskarna under kriget och erövrades av den amerikanska armén i november 1944. Fortet återuppbyggdes eftersom tyskarna skövlat och sprängt efter sig när de retirerade. Den smalspåriga järnvägen 600 mm är 3½ kilometer men man kommer inte in i ett av tunnelsystemen pga av bergssättningar. Järnvägen är elektrisk och man kör turister till blocken B8 och B9 som även de åter rustats efter kriget. Att besöka Maginotlinjen är ett av alla måsten här i livet så när SSS resegrupp under Per Lind skulle dit så var valet enkelt. Vi börjar dock i Metz med sin låtsasspårväg och enormt tjusiga järnvägsstation …..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bilder från Nancy i Frankrike 17 april 2016

Inlägg av Olle »

Efter besöket i Maginotlinjens fort åker vi till Nancy på söndagseftermiddagen och tar en tur med den något udda spårtrådbusslinjen som heter Tram 1. Man hade ett större trådbuss-system som man efter påverkan av någon duktig säljare (red. slutledning) började bygga om med ett ledspår i gatan men med bibehållna två ledningar för strömförsörjning uppifrån. Detta till skillnad från Paris två gummihjulsspårvägar T5 och T6 som tar ström via en (1) strömavtagare typ spårvägsbygel och jordad via spåret i gatan. I Nancy går spårtrådbussarna utan spår sista bitarna till slingorna, men slingorna har spår. Det blev bara en linje, och nu funderar man på hur den ska ersättas när materialet blir gammalt. Efter Nancy for resegruppen till Paris i 320 km/t med SNCF tvåvånings TGV. Hotell i Paris vid Gare de l´Est fast hotellet hette Gare du Nord, och rummen var lika små som de brukar vara på turisthotell i Paris, London och Rom.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Paris - Metz lördagen den 16 april 2016

Inlägg av Bussmicke »

Olle skrev: PS om man kunnat åka tåg de 190 milen från Stockholm till Paris i 320 km/t så hade det tagit 6 timmar utan uppehåll, och då hade det varit att föredra. Men där är vi inte ännu.
Nej och det kommer aldrig att hända så länge vi har de mesar vi har i politiken...
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bilder från alla spårvägar i Paris måndagen den 18 april 201

Inlägg av Olle »

Måndagen den 18 april 2016 blev en riktig diggardag för Spårvägssällskapets Stockholmsavdelnings Resegrupp. Man åkte och studerade spårvägslinjerna T3b, T3a, T7, OrlyVAL, T6, T2, T1, T8 med grenlinje samt T5. Med start klockan 8 och målgång vid mörkrets inbrott. En del metro- och RER-linjer blev det också under dagen, samt en lunch, en ölpaus och middag. Inte illa. Det finns många dagar man gör mindre än detta.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bilder från linje T1, T4 och P mm samt transportmuséet 19 ap

Inlägg av Olle »

Tisdagen den 19 april i Paris och Spårvägssällskapets Stockholmsavdelnings Resegrupp ska återuppta sitt utforskande av spårvägarna i Paris med omnejd i regionen Île-de-France. Vi åker resterande delen av linje T1 och linje T4 som inte lyder under RATP (Régie autonome des transports parisiens) utan under SNCF och dess bolag Translien som kör lokaltrafiken på järnvägarnas lokalbanor i regionen Île-de-France. Vi åker faktiskt dieselbuss mellan T1 och T4 samt från T4 till Chelles och transportmuséet pga av stopp i tågtrafiken. I Chelles hämtas vi av transportmuséets grabbar och det har arrangerats av vår vän Dominiqui Rolland som är aktiv i spårvägsfrämjandet i Bordeaux. Som guide på muséet får vi en svensktalande fransos vars mamma kom från Skåne. Efter museibesöket åker vi till SNCF spårvägslinje P dvs den ingår i lokalbanorna från Östra Station som har beteckningen P, och går på en gammal järnväg från Esbly. Kvällens middag intog sällskapet på restaurang Östern Stjärna nära hotellet, tillsammans med Dominique.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
I morgon ska vi åka på de två parkjärnvägarna i Paris innan vi åker hem till Sverige.
:-)lle
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bilder från Nordöstra Frankrike med Paris 15 - 20 april

Inlägg av TKO »

Tack för fina och intressanta bilder!
En liten felaktighet har smugit sej in i en bildtext: Spårvägen i Bordeaux är idag inte 44 mil lång, utan 44 km. Men det är gott så tycker jag!

hälsar
Thomas
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilder från Nordöstra Frankrike med Paris 15 - 20 april

Inlägg av Olle »

TKO skrev:Tack för fina och intressanta bilder!
En liten felaktighet har smugit sej in i en bildtext: Spårvägen i Bordeaux är idag inte 44 mil lång, utan 44 km. Men det är gott så tycker jag!

hälsar
Thomas
Tack, ja ibland går det fort men fel. Såg också att jag stavat Chelles med S i början av bildsviten därifrån, men det finns värre sker att bekymra sig för här i livet. Ska dock ändra det där med 44 mil, men medge att det låter trevligt.
:-)lle
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bilder från Nordöstra Frankrike med Paris 15 - 20 april

Inlägg av TKO »

Det vore världsunikt skulle jag vilja säga. Då kanske man skulle kunna ta tricken till Chateau Petrus t ex...

Bon soir
Notre Thomas
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bilder från de två parkjärnvägarna i Paris 20 april 2016

Inlägg av Olle »

I dag är det sista dagen på vår diggarresa i Paris med Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelnings Resegrupp under ledning av Per Lind. Vi ska besöka de två parkjärnvägarna som ligger centralt i Paris, det finns även en i Euro-Disney öster om innerstaden. De banor vi nu ska besöka har spårvidden 500 och 600 millimeter, och en av dem är den första Decauvilljärnvägen som byggdes till Parisutställningen och den gick då från Etoille. Den andra är betydligt yngre och betjänar en stor välbesökt rekreationspark som ligger bredvid spårvägslinje T1.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och där var den resan med SSS Stockholmsavdelningens Resegrupp avslutad. Vi ses snart i någon annan del av världen.
:-)lle
Skriv svar