Norrköping M98
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Henrik Brändén
Norrköping M98
Nyfiken fråga från en Uppsalabo: Jag skulle gärna vilja veta lite mer om vagnarna M98. I "Gula faran rullar vidare" dyker de liksom bara upp, utan att man får klart för sig vilka anledningarna och tankarna var bakom att de köptes. Det finns en massa bilder i boken av vagnarna i trafik, men jag tror jag misslyckades med att träffa på dem under mina oregelbundna besök i staden, så användes de mycket i trafik, eller var bara någon enstaka vagn i trafik periodvis? Om på det sättet, vad var problemet? Enligt "Vagnhallen" togs de ur trafik 2011 resp 2014. Användes de under åren med vagnbrist, eller stod de oanvändbara?
Re: Norrköping M98
Jag tänkte först svara med att länka till andra trådar här på forumet, men jag lyckas inte hitta så mycket som jag trodde fanns.
Så, utan att på något sätt vara expert eller inblandad i projektet: De tre vagnarna var alla experiment och unika prototyper, köpta på chans. De hade ständigt smärre och större problem och var mer avställda än i trafik. När man fått tillräckligt många M06 så ansågs det inte längre värt kostnaderna och arbetet med att få ordning på dem, och i alla fall Bremenvagnen skickades tillbaka till Bremen för att bli museivagn.
Så, utan att på något sätt vara expert eller inblandad i projektet: De tre vagnarna var alla experiment och unika prototyper, köpta på chans. De hade ständigt smärre och större problem och var mer avställda än i trafik. När man fått tillräckligt många M06 så ansågs det inte längre värt kostnaderna och arbetet med att få ordning på dem, och i alla fall Bremenvagnen skickades tillbaka till Bremen för att bli museivagn.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
Det var dom första 100% låggolvs-spårvagnarna på marknaden, Bremens var den allra första som finns där som museivagn, vi har skrivit om det tidigare, sök på "Bremen" säkraste tipset här,skulle tro att Norrköping fick dom billigt eftersom det var udda vagnar.
- Thomas Lange
I MfSS nr 3/2015 finns en initierad artikel av Willy Forsström om vagntyp M98 och dess individer.
Ju förr dess bättre.
Som jag tolkade Willy Forsströms artikel var den direkta orsaken till att vagnarna försvann att de efter en ombyggnad av elsystemet blev ännu mer opålitliga än tidigare. Tanken var väl annars att ha kvar åtminstone tre M98 som komplement till M06. Nu valde man istället att behålla några av de mer robusta Düwag-ledvagnarna från 1960-talet.
/Gunnar Ekeving
- Henrik Brändén
Tack för svar och tips. Jag har varit medlem i många år, men tappade bort medlemskapet en kort period när jag hade oordning på mina papper, så just MfSS 3/2015 saknas i mina samlingar. Men med er hjälp har jag fått svar på de flesta av mina undringar i alla fall.