SJ ställer in Malmö-København

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Men det är ju skilda krav. När det gäller flygbolag som flyger från länder utanför Schengen så säger lagen att de ska kontrollera att den de transporterar "innehar pass och de tillstånd som krävs för resa in i landet." Förordningen om id-kontrollerna säger bara att man ska kontrollera att resande har en giltig id-handling med fotografi. Inget om tillstånd att resa in i landet. Det man vill komma åt är väl alla de som dyker upp och söker asyl utan att kunna styrka sin identitet.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av hgsldf »

Att SJ ställer in trafiken till Köpenhamn finner jag bara som ett senkommet bekräftandet på att bron inte skulle byggts. Om SJ inte har målpunkter söder om Malmö, måste man fråga sig varför det inte existerar någon vettig kollektivtrafik mellan Malmö och Trelleborg och varför det inte existerar någon trafik till Pommern, Berlin och övriga Centraleuropa.
/Göran
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

hgsldf skrev:Att SJ ställer in trafiken till Köpenhamn finner jag bara som ett senkommet bekräftandet på att bron inte skulle byggts. Om SJ inte har målpunkter söder om Malmö, måste man fråga sig varför det inte existerar någon vettig kollektivtrafik mellan Malmö och Trelleborg och varför det inte existerar någon trafik till Pommern, Berlin och övriga Centraleuropa.
/Göran
Sicket struntprat!

Bron: Det finns många broar som inte trafikeras av SJ. Skulle ingen av dem ha byggts? T.ex. så skulle väl Stockholm vara rätt besvärligt att resa i utan broarna.

Trelleborg: Tåg var 30:e minut tycker jag är rätt vettigt för en stad i den storleken. Vad krävs för att du ska vara nöjd? Ska det vara en spårväg som trafikeras med A1+B19?

Pommern: Man kan ta färja från Trelleborg eller Ystad. Till Ystad går det också tåg var 30:e minut.

Berlin och övriga Centraleuropa: Man tar färja från Trelleborg till Warnemünde och tåg därifrån.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av spårsnoken »

Vad är det för fel på Ystad-Swinoujscie?

mvh/spårsnoken
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

spårsnoken skrev:Vad är det för fel på Ystad-Swinoujscie?

mvh/spårsnoken
Inget fel alls. Jag nämner ju Ystad också. Jag tänkte bara att Rostock/Warnemünde var bättre för resor till Berlin, men i ärlighetens namn har jag inte kollat det. Det får ju vara gränser för hur mycket information man letar reda på åt dem som inte följer med i utvecklingen. Jag ville bara visa på att det finns resemöjligheter.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

Dessutom går det väll färjor från Karlskrona ner mot östra Europa? Och kanske från Nynäshamn och fler ställen? Eller är dessa linjer nerlagda? (Alla har ju inte Malmö eller Skåne som avreseort!)

När det gäller trafiken mellan Köpenhamn och Malmö så funderar jag på vilken dansk station som har flest påstigande med destination Sverige. Kastrupps flygplats eller Köpenhamn H? Man skulle ju kunna tänka sig direkttåg Köpenhamn H, spår 26, till Sverige i stället för från flygplatsen.
Jag ser två nackdelar. 1: Svårare att praktiskt ordna kontrollen vid spår 26. (Inkl. staket etc.) 2: Omväg för flygresenärerna som reser från eller till Sverige.

Men kanske skulle flest dagspendlare vinna på att slipppa bytet vid flygplatsen? Och SJ skulle kunna fortsätta trafikera Köpenhamn!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Nej, spår 26 är ingen bra lösning för Öresundstågen. Där ryms bara två X31K/ET. Den lösning man nu har gör att man kan fortsätta att köra tåg bestående av tre tågsätt. Jag menar att den lösning som Skånetrafiken och DSB har funnit är den minst dåliga. Den ger både störst kapacitet över Öresund och kräver minst extra resurser. Den här lösningen öppnar också för att SJ kan fortsätta att köra. SJ-tågen skulle då få avgå från spår 26 där det är lätt att ordna id-kontroll. De skulle också kunna ha påstigning vid Lufthavnen om de kommer överens med DSB, eftersom hela plattformen där kommer att vara kontrollerat område. Ett av SJ:s orosmoment var dessutom att de skulle kunna bli stående bakom ett Öresundståg vilket skulle ge förseningar hela vägen upp till Stockholm. Nu försvinner även det eftersom eventuella problem med folk som vägrar att lämna Öresundståget tas vid Hovedbanegården. Även IC Bornholm borde kunna fortsätta med den här lösningen.

Så. sorry alla tangentbordsstrateger. DSB och Skånetrafiken har gjort det bästa i en dålig situation. Det är svårt att komma på något bättre.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Man har bestämt sig. Skånetrafiken har lagt ut informationen på sin webbplats. DSB meddelar att Københavns Lufthavn St. kommer att vara stängd tre nätter i mellandagarna. Tågen får köra förbi på godstågsspåren medan man sätter upp staket mellan plattformsspåren. Bussar ersätter mellan Tårnby och Lufthavnen.

https://www.skanetrafiken.se/granskontroller/

http://www.dsb.dk/trafikinformation/and ... 27-29-dec/
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Det som ska presenteras nästa vecka är exakt hur själva id-kontrollen ska ske. Trafikupplägget är klart. Som du skriver så framgår det inte helt av Skånetrafikens information, men det som står där är förenligt med information från andra källor.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Men det är också förenligt med delad perrong. Att tågen från Danmark tycks komma att bli skyltade Kastrup, för att vara tydlig med att man inte kan åka med längre, behöver inte betyda att inte själva tågsättet rullar fram och blir nytt tåg från Kastrup mot Sverige.
Men nu förklarar jag för dig att det inte är så det ska bli. Hela den södra plattformen ska användas för påstigande mot Sverige och endast för detta. Tågen till Sverige körs tomma dit. De tåg som utgår från Nivå, Østerport eller København H kommer alltid att vända vid Lufthavnen. De kommer inte att gå till Malmö i rusningstid som de gör nu. De kommer att ta resande till Lufthavnen och stanna för avstigning vid den norra plattformen. Trafiken från Sverige till Danmark kommer att gå som vanligt förutom att de extra tågen i rusningstid tas bort.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

Frågetecken kring hur transportöransvaret ska se ut.
Att en resenär inte kan, eller vill, visa id för svenska myndigheter behöver ju inte betyda att samma resenär inte visat korrekt sådant för transportföretagets kontrollanter före gränsen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av hgsldf »

Harald skrev: Sicket struntprat!

Bron: Det finns många broar som inte trafikeras av SJ. Skulle ingen av dem ha byggts? T.ex. så skulle väl Stockholm vara rätt besvärligt att resa i utan broarna.

Trelleborg: Tåg var 30:e minut tycker jag är rätt vettigt för en stad i den storleken. Vad krävs för att du ska vara nöjd? Ska det vara en spårväg som trafikeras med A1+B19?

Pommern: Man kan ta färja från Trelleborg eller Ystad. Till Ystad går det också tåg var 30:e minut.

Berlin och övriga Centraleuropa: Man tar färja från Trelleborg till Warnemünde och tåg därifrån.
Antar att Du tittat lite djupt i glöggflaskan innan Du skriver "struntprat" om något Du uppenbarligen inte känner till!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Vad är det som jag inte känner till?
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av hgsldf »

Harald skrev:Vad är det som jag inte känner till?
Jag har i många år åkt från Stockholm till flera städer i området mellan Sassnitz och Berlin, i snitt 5 gånger per år. Så länge DB som hade tagit över del av DR´s trafik, nämligen Malmö_Berlin med mellanliggande stationer så fungerade det här mycket bra. Lokalbanorna hade bra anpassning till de här tågen. I dag finns inte DB i den här regionen utan det är diverse regional och lokalbanor som inte talar med varandra, bytena fungerar inte!

SJ sade sig ju vilja etablera sig utanför Sverige och då såg jag det här som en möjlighet! Stockholm - Berlin med X2, jag tror att den gamla färjan Sassnitz klarar ett sådant tåg och det bästa vore en ny färja som tar två timmar.

I dag gäller endera bil eller flyg till Berlin och 3-5 byten med tåg till det här området.

När jag skrev Pommern, syftade jag på det som Tyskland fick behålla efter kriget, det som Polen tog över heter något annat i dag.
För tio år sedan fanns det överhuvudtaget inga offentliga förbindelser över gränsen i det här området. I dag kan man sommartid åka buss mellan Stettin och Ueckermünde och förhoppningsvis fortsätter islossningen, men det är fortfarande så att t ex en bilverkstad inte vågar anställa polacker även om det skulle lösa en massa problem, man tror att kunderna då skulle försvinna.
Vor Die Wende fans det ingen större fiende än polackerna i DDR, und so denkt man auch heute .

En SJ-linje till Berlin Skulle måhända öppna nya fönster!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Jaha, så för att du ska kunna åka tåg till Pommern fem gånger per år så skulle en bro som tiotusentals i Öresundsregionen har nytta av dagligen inte ha byggts.

Vad det är för ovettigt med tågtrafiken till Trelleborg är jag förresten fortfarande okunnig om.

Pommern är ett historiskt område som numera till större delen ligger i Polen. På polska heter det Pomorze. Ursprunget till både det och den tyska formen Pommern är ett slaviskt Po more, som betyder vid havet. En del av Pommern upphör naturligtvis inte att vara Pommern bara för att man har flyttat statsgränsen.
Skriv svar