SJ ställer in Malmö-København

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

SJ ställer in all trafik Malmö-København när id-kontrollerna införs enligt Sydsvenskan. Skälet som anges är att SJ:s tåg är för långa för att det ska fungera med med uppdelningen av plattformen vid Københavns Lufthavn.

http://www.sydsvenskan.se/skane/sj-stal ... brotrafik/
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Odd »

Hela situationen visar ju på hur omöjligt det är att förutspå framtida händelser och detta är ett tydligt exempel på hur det blir när man gång på gång tar felaktiga beslut och sedan försöker att rätta dom med ännu fler dumheter. Det enda som kan stoppa denna kedja av händelser är att man tar tag i problemet vid roten, och hur man än vänder och vrider på det så har det till syvende och sist med vårt [s]missbruk[/s] beroende av olja att göra...
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Stefan Isaksson »

Hur är det med DSB? Jag vet att de hotat att ställa in trafiken, men kommer de verkligen att göra det?
Det ska bli spännande att se om andra företag följer SJ exempel.

Undrar om de är yrvakna i regeringskansliet nu?
Jag hoppas att regeringen gör en pudel och drar tillbaka beslutet, hur mycket prestige det än kostar.

Förr fanns det trafikeringsplikt, men det är väl borta nu, när andra operatörer förväntas stå på kö att ta över trafiken... :shock:

SI
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av 2763 »

Stefan Isaksson skrev:Hur är det med DSB? Jag vet att de hotat att ställa in trafiken, men kommer de verkligen att göra det?
Det ska bli spännande att se om andra företag följer SJ exempel.

Undrar om de är yrvakna i regeringskansliet nu?
Jag hoppas att regeringen gör en pudel och drar tillbaka beslutet, hur mycket prestige det än kostar.

Förr fanns det trafikeringsplikt, men det är väl borta nu, när andra operatörer förväntas stå på kö att ta över trafiken... :shock:

SI
Till skillnad från SJ kan väl inte DSB ensidigt ställa in Öresundstågen. De måste minst ha med sig de svenska länshuvudmännen.
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

SJ skulle ju kunna köra till Köpenhamn, men gå tomma därifrån. (ID-koll på personalen borde ju inte vara något problem.)

Oslo ligger ju också i utlandet. Är det inte samma problem där?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Sven Blomberg »

Risken att vi skulle få in migranter från Norge är väl inte så stor. Norge är ju inget EU land, och om någon flyr därifrån blir vi ju första EU land och får ta emot asylansökan på rätt sätt. :D
Medlem nr 266
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

Sven Blomberg skrev:Risken att vi skulle få in migranter från Norge är väl inte så stor. Norge är ju inget EU land, och om någon flyr därifrån blir vi ju första EU land och får ta emot asylansökan på rätt sätt. :D
Att Norge inte är något EU-land spelar ingen roll i det här sammanhanget. De är med i Schengen och i Dublinförordningen. Men Norge har kontroll på sin yttre Schengengräns mot Ryssland. Där kommer man inte in utan att bli registrerad. F.n. har de även inresekontroll på färjor från Danmark och Sverige. Något behov av id-kontroll för resande från Norge till Sverige finns alltså inte, och därför gäller förordningen bara transporter från Danmark till Sverige.

http://www.regeringen.se/contentassets/ ... 5_1074.pdf
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av spårsnoken »

Nja... Det här kan ju bli ett ökat tryck på utbyggnad av Metron till Malmö. Och kanske inte från Nordhavn, utan genom en förlängning av Metron från ändstationen på Kastrup till Malmö med uppdelning i 2-3 linjer i Malmö. Metron är egentligen ett light rail-system så det vore kanske inte så dumt. Det är dessutom enkelt att borra i kalkstenen.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av bark »

Stefan Isaksson skrev:Hur är det med DSB? Jag vet att de hotat att ställa in trafiken, men kommer de verkligen att göra det?
Det ska bli spännande att se om andra företag följer SJ exempel.
Jodå:
Från den 4 januari slutar Öresundstågen gå mellan Köpenhamn och Malmö. Alla Öresundståg till Sverige kommer istället att avgå från Köpenhamns flygplats Kastrup. Dessutom slopas tiominuterstrafiken i rusningstid i bägge riktningar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tag-st ... och-malmo/
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

spårsnoken skrev:Nja... Det här kan ju bli ett ökat tryck på utbyggnad av Metron till Malmö. Och kanske inte från Nordhavn, utan genom en förlängning av Metron från ändstationen på Kastrup till Malmö med uppdelning i 2-3 linjer i Malmö. Metron är egentligen ett light rail-system så det vore kanske inte så dumt. Det är dessutom enkelt att borra i kalkstenen.

mvh/spårsnoken
Ja, då kan man ju planera för Öresund-Friedrichstraße redan i projekteringen så att man får en ändamålsenlig anläggning. Det finns säkert någon gammal DDR-kämpe att ta in som konsult. :twisted:

Med reservation för eventuella missförstånd ser det ut som om upplägget nu blir följande:

All avstigning vid Københavns Lufthavn sker vid den norra plattformen. Den södra plattformen är endast för påstigande mot Sverige med id-kontroll innan man kommer till plattformen.

Tågen från Nivå går till Lufthavnen och vänder där. De kommer inte att gå till Sverige i rusningstid som de gör nu.

Tågen från Helsingør töms vid København H och går tomma till Lufthavnen där det blir påstigning för resande mot Sverige.

Tågen från Sverige går som vanligt, men det blir ingen 10-minuterstrafik i rusningen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev: Ja, då kan man ju planera för Öresund-Friedrichstraße redan i projekteringen så att man får en ändamålsenlig anläggning. Det finns säkert någon gammal DDR-kämpe att ta in som konsult. :twisted:

Med reservation för eventuella missförstånd ser det ut som om upplägget nu blir följande:

All avstigning vid Københavns Lufthavn sker vid den norra plattformen. Den södra plattformen är endast för påstigande mot Sverige med id-kontroll innan man kommer till plattformen.

Tågen från Nivå går till Lufthavnen och vänder där. De kommer inte att gå till Sverige i rusningstid som de gör nu.

Tågen från Helsingør töms vid København H och går tomma till Lufthavnen där det blir påstigning för resande mot Sverige.

Tågen från Sverige går som vanligt, men det blir ingen 10-minuterstrafik i rusningen.
.
Vad får dig att tro att man fortsätter köra hela vägrn Helsingör - Sverige? Är det inte lika trolkgt att man vänder vid Köpenhamn H och vid Flygplatsen?
spårsnoken skrev:Nja... Det här kan ju bli ett ökat tryck på utbyggnad av Metron till Malmö. Och kanske inte från Nordhavn, utan genom en förlängning av Metron från ändstationen på Kastrup till Malmö med uppdelning i 2-3 linjer i Malmö. Metron är egentligen ett light rail-system så det vore kanske inte så dumt. Det är dessutom enkelt att borra i kalkstenen.
Metrostationen vid Lufthamnen är väl bygd som en definitiv ändststion, om jag mins rätt. Skulle spåren förlängas så skulle de gå rakt in i flygplatsbyggnaden. Skulle komma att gå rakt igenom det område där man nu bygger upp ID-kontrollen, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

Ser nu att Kvällsposten skriver att tågen från Sverige kommer att gå åtminstone till Köpenhamn H.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Vad får dig att tro att man fortsätter köra hela vägrn Helsingör - Sverige? Är det inte lika trolkgt att man vänder vid Köpenhamn H och vid Flygplatsen?
Om man kör åt det ena hållet så måste man köra åt det andra också. Annars uppstår en anhopning av tåg i ena änden och så tar de slut i den andra. Skånetrafiken har meddelat att tågen från Sverige till Danmark ska gå som vanligt, vilket betyder till Helsingør. De har också meddelat att tågen till Sverige ska gå från Flyghavnen. Då måste de komma dit på något vis. Att de ska köras tomma mellan København H och Lufthavnen är troligt men inte helt klart ännu. Definitivt besked ska komma i mellandagarna sägs det.

Genom att göra så här kan man använda hela plattformen för påstigande, vilket gör att man kan fortsätta med långa tåg. Dessutom slipper man risken att någon vägrar att lämna tåget vid Lufthaven så att man blir stående där. Blir man stående vid Hovedbanegården så står man ju inte lika mycket i vägen. Man behöver inte heller bygga någon avspärrning på plattformen. Däremot så ska det byggas stängsel mellan spåren i mellandagarna.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av ADDE »

Att de inte var smarta nog att köra en linje Köpenhamn-Malmö utan mellanliggande stopp, åh så kör man normal trafik Helsingør-Kastrup samt Hyllie-Göteborg/Kalmar/Karlskrona
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Vad får dig att tro att man fortsätter köra hela vägrn Helsingör - Sverige? Är det inte lika trolkgt att man vänder vid Köpenhamn H och vid Flygplatsen?
Om man kör åt det ena hållet så måste man köra åt det andra också. Annars uppstår en anhopning av tåg i ena änden och så tar de slut i den andra. Skånetrafiken har meddelat att tågen från Sverige till Danmark ska gå som vanligt, vilket betyder till Helsingør. De har också meddelat att tågen till Sverige ska gå från Flyghavnen.
Jag inser förstås att man måste ha lika många tåg i båda riktningarna.Vad jag inte sett när jag skrev ovanstående var att man skulle låta de västgående tågen gå som förut. Vilket ju på ett vis blir en slags obalans.

Vad som inte framgått någonstans, såvitt jag sett, är vilka id-handlingar som skall godkännas. Antar att "vanliga" svenska körkort och id-kort godkänns även om medborgarskap inte framgår. Men vad krävs för att en polack eller en britt skall slåppas igenom? Och vad gäller för en amerikan eller en kinesisk medborgare?

Hur allvarligt blir det att antalet tåg halveras i rusningstid? Hur fyllda är tågen nu? Är det många stående?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av roggek »

Odd skrev:Hela situationen visar ju på hur omöjligt det är att förutspå framtida händelser och detta är ett tydligt exempel på hur det blir när man gång på gång tar felaktiga beslut och sedan försöker att rätta dom med ännu fler dumheter. Det enda som kan stoppa denna kedja av händelser är att man tar tag i problemet vid roten, och hur man än vänder och vrider på det så har det till syvende och sist med vårt [s]missbruk[/s] beroende av olja att göra...
Det största misstaget och roten till det onda gjorde Sverige 1 januari 1995 och det rider kamelryttarna idag på... :evil:
Allt skulle bli så jävla bra, jo tjena...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Vad som inte framgått någonstans, såvitt jag sett, är vilka id-handlingar som skall godkännas. Antar att "vanliga" svenska körkort och id-kort godkänns även om medborgarskap inte framgår. Men vad krävs för att en polack eller en britt skall slåppas igenom? Och vad gäller för en amerikan eller en kinesisk medborgare?
Det bör väl rimligen vara:

polack: nationellt id eller pass
britt: pass (UK har inte nationellt id)
US-amerikan: pass
kines: pass med visum
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Vad som inte framgått någonstans, såvitt jag sett, är vilka id-handlingar som skall godkännas. Antar att "vanliga" svenska körkort och id-kort godkänns även om medborgarskap inte framgår. Men vad krävs för att en polack eller en britt skall slåppas igenom? Och vad gäller för en amerikan eller en kinesisk medborgare?
Det bör väl rimligen vara:

polack: nationellt id eller pass
britt: pass (UK har inte nationellt id)
US-amerikan: pass
kines: pass med visum
Vilket visar att det behövs mer än några timmars utbildning av konduktörer och bussförare etc för att få det där 100% rätt så att bolagen slipper böter. Därmed inte sagt att nämnda yrkesgrupper skulle vara särskilt svårutbildare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av Anders Hanquist »

Eftersom syftet är att dämpa strömmen av asylsökande från vissa länder där konflikter råder så torde det väl finnas vissa möjligheter att frångå krav på pass/nationellt ID. Ett svenskt eller danskt körkort (eller för den delen de flesta europeiska) borde väl kunna räcka. Heter man Svendsen eller Pettersson, har ett några år gammalt körkort och lätt gör sig förstådd vid kontrollen, så torde väl sannolikheten för att man ska söka asyl vara i det närmaste noll. Vaneresenärer (pendlare) kanske snart blir igenkända av kontrollanter och kan slinka förbi som "kända". Nu vet jag inte hur regelverket ser ut, men viss smidighet borde kunna tillämpas.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Eftersom syftet är att dämpa strömmen av asylsökande från vissa länder där konflikter råder så torde det väl finnas vissa möjligheter att frångå krav på pass/nationellt ID. Ett svenskt eller danskt körkort (eller för den delen de flesta europeiska) borde väl kunna räcka. Heter man Svendsen eller Pettersson, har ett några år gammalt körkort och lätt gör sig förstådd vid kontrollen, så torde väl sannolikheten för att man ska söka asyl vara i det närmaste noll. Vaneresenärer (pendlare) kanske snart blir igenkända av kontrollanter och kan slinka förbi som "kända". Nu vet jag inte hur regelverket ser ut, men viss smidighet borde kunna tillämpas.
Den som säger sig heta Svendsen eller Pettersson skulle kunna ha falska handlingar. Men talar de god danska eller svenska så är det nog riskfritt att låta dem passera.
Det som troligen kan bli knepigt är väl när någon som kan misstänkas vara asylsökande men som har handlingar som verkar korrenta dyker upp. Och som inte pratar ett nordiskt tungomål. De kan ju mycket väl vara etablerade här utan att att ha (velat) lära sig språket här. Men kan lika gärna ha falska papper. Eller någon annans äkta.

Och så har vi de som känner sig kränkta av kontrollen, och därför kommer att provocera. (Såg någon sådan i en "kort intervju" i en nyhetssändning i kväll.) Men sådant beteende är väl inget stort problem när kontrollen sker en bit från perrongen. Värre då om det skulle vara kontroll ombord, t.ex. på sträckan Köpenhamn H till Lufthavn, där man måste "sparka ut" folk från tåget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar