Språkdiskussion

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Språkdiskussion

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: Bara för att man påstår att en diftong är två vokaler i rad, så behöver man ju inte mena att två vokaler i rad alltid är en diftong. Alla gafflar är bestick, men alla bestick är inte gafflar.
Ja, rent logiskt har du förstås rätt. Men som definition är det fel och även om det vore rätt vore definitionen för bred.

Vad jag menade vara bara att ordet euro uttalas med diftongen "eu". Och i betonad position kan den bara uttalas på ett sätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Språkdiskussion

Inlägg av daniel_s »

Jag är inte ute efter att definiera något. För övrigt finns det säkert diftonger som skrivs med bara en bokstav, eller med t ex en kombination av vokal och konsonant. Jag envisas med att blanda in skriftspråket lite här, eftersom det förekommer att man lär sig nya ord genom att läsa dem.

Poängen med en difton är väl att den underlättar uttalet. Mot den bakgrunden kan man ju i och för sig fråga sig varför man egentligen ska använda en som är så svår. Men jag håller ändå med dig om vad som är det "bästa" uttalet av euro.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Språkdiskussion

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:Jag är inte ute efter att definiera något. För övrigt finns det säkert diftonger som skrivs med bara en bokstav, eller med t ex en kombination av vokal och konsonant. Jag envisas med att blanda in skriftspråket lite här, eftersom det förekommer att man lär sig nya ord genom att läsa dem.

Poängen med en difton är väl att den underlättar uttalet. Mot den bakgrunden kan man ju i och för sig fråga sig varför man egentligen ska använda en som är så svår. Men jag håller ändå med dig om vad som är det "bästa" uttalet av euro.
Jag vet inte om det finns några "poänger" med språkljud. :D Vad är poängen med "a"?

Bra att vi är överens i sakfrågan! Jag gillar din tyska teori för övrigt! :D :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Språkdiskussion

Inlägg av minimum traction »

Diftonger kan visst vara både långa och korta. Vill man av någon anledning säga "århundradet är vackert under ekarna hemma" på nederländska kan man, om jag har tråcklat ihop meningen rätt, säga "de eeuw is mooi onder de eiken thuis", där "eeu" och '"ooi" är långa diftonger, "ei" och "ui" korta. Även isländskan skiljer mellan kort- och långdiftonger och den äldre antika grekiskan gjorde det.

Det är också ofta så att diftonger utvecklas ur långa vokaler. Det är det som har skett i skånskan. Och vice versa: det är det som har skett i "död ek", som en gång hette något i stil med "daudh eik" (litet olika på olika dialekter, det fanns ingen rikssvenska då). Även som "rent" rikssvensktalande kan man troligtvis höra, om man lyssnar noga, att man uttalar en del av sina långa vokaler svagt diftongiskt, inte helt lika genom hela sin längd. Menar kan gå mot "meanar", då mot "dåa" och så vidare.

Någon mening med något av det känner jag inte till. Inte heller uttalslättnad. Vad som är lätt att uttala beror så mycket på vad man sedan småbarnsåldern är van vid att uttala. Det är nog en bidragande orsak till att språk är så olika.

(Och vill man inte säga euro kan man säga evro. "Jorå" betyder något annat.)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Språkdiskussion

Inlägg av twr »

minimum traction skrev:Diftonger kan visst vara både långa och korta. Vill man av någon anledning säga "århundradet är vackert under ekarna hemma" på nederländska kan man, om jag har tråcklat ihop meningen rätt, säga "de eeuw is mooi onder de eiken thuis", där "eeu" och '"ooi" är långa diftonger, "ei" och "ui" korta. Även isländskan skiljer mellan kort- och långdiftonger och den äldre antika grekiskan gjorde det.

Det är också ofta så att diftonger utvecklas ur långa vokaler. Det är det som har skett i skånskan. Och vice versa: det är det som har skett i "död ek", som en gång hette något i stil med "daudh eik" (litet olika på olika dialekter, det fanns ingen rikssvenska då). Även som "rent" rikssvensktalande kan man troligtvis höra, om man lyssnar noga, att man uttalar en del av sina långa vokaler svagt diftongiskt, inte helt lika genom hela sin längd. Menar kan gå mot "meanar", då mot "dåa" och så vidare.

Någon mening med något av det känner jag inte till. Inte heller uttalslättnad. Vad som är lätt att uttala beror så mycket på vad man sedan småbarnsåldern är van vid att uttala. Det är nog en bidragande orsak till att språk är så olika.

(Och vill man inte säga euro kan man säga evro. "Jorå" betyder något annat.)
Ja, där ser man. Du har förstås helt rätt i dessa exempel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Språkdiskussion

Inlägg av Enceladus »

Att - infinitivmärket som ofta försvinner
SR skrev:Jämför en mening som: Han lovade (att) börja (att) försöka (att) sluta (att) röka.
Hur många infinitivmärken skulle forumets skribenter använda i ovanstående mening?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Språkdiskussion

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Att - infinitivmärket som ofta försvinner
SR skrev:Jämför en mening som: Han lovade (att) börja (att) försöka (att) sluta (att) röka.
Hur många infinitivmärken skulle forumets skribenter använda i ovanstående mening?
Inget! Jag skulle i stället säga ”Han stod och svamlade om vad han borde göra i framtiden”!

Överkurs: vilken satsdel är ordet ”och” i den meningen?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Språkdiskussion

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
daniel_s skrev: Bara för att man påstår att en diftong är två vokaler i rad, så behöver man ju inte mena att två vokaler i rad alltid är en diftong. Alla gafflar är bestick, men alla bestick är inte gafflar.
Ja, rent logiskt har du förstås rätt. Men som definition är det fel och även om det vore rätt vore definitionen för bred.
Mig veterligen har inte Finland diftonger i traditionell mening, dvs att en diftong är en stavelse. Jag har en god vän som är pilot som säger att FinnAir på finska uttalas just Finn - a - ir. Tre stavelser.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Språkdiskussion

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: söndag 29 augusti 2021 11:59 Att - infinitivmärket som ofta försvinner
SR skrev:Jämför en mening som: Han lovade (att) börja (att) försöka (att) sluta (att) röka.
Hur många infinitivmärken skulle forumets skribenter använda i ovanstående mening?
Ett. Det första att skulle jag skriva ut, inte de andra. I tal skulle jag antagligen inte uttala någon av dem.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar