Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av spooky »

Bild

Till vad använder man de två röda "öglorna" som sitter högt upp på insidan av dörrarna på de äldre pendeltågen i Stockholm?

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av Hechtwagen »

Att sätta fast mekansk låsning i om man behöver stänga av dörren så den inte av misstag råkar gå upp! Precis så är det! :D
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av kildor »

Hechtwagen skrev:Att sätta fast mekansk låsning i om man behöver stänga av dörren så den inte av misstag råkar gå upp! Precis så är det! :D
Nej, precis så är det inte längre. Förr i tiden skulle man skruva upp ett så kallat H-kors i fästet som syns på bilden för att mekaniskt låsa en dörr i händelse av dörrfel. Denna procedur har på senare tid ersatts av en mycket enklare som innebär att man med en snabb nyckelmanöver stänger av dörren och sedan kontrollerar att den är låst. Fästet för H-korset är en historisk kvarleva och används inte längre. 8)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av daniel_s »

Men hur gör man om luften inte vill hjälpa till så att dörren står och fladdrar utan att låset går i? Finns det någon magisk punkt man ska trycka på som på tunnelbanevagnarna, eller blir det till att ta fram H-korset i alla fall då?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av C12C3C3C12 »

H-korset användes på X1:orna, på X10:orna använde man en 4-kants nyckel som man stack in i ett hål samt vred om, denna möjlighet försvann när man byggde om dom, då var man tvungen att öppna dörrkåpan för att göra det, sedan tillkom det att man också skulle mekaniskt förregla dörrarna av säkerhetsskäl.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av Hechtwagen »

Kildor har delvis rätt! De äkta H-korsen som är gula och ser ut som ett H passar dock inte i hållaren på bilden! :cheesygrin:
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av spooky »

Tack för ett snabbt svar. Blev bara lite fundersam när jag åkte igår. Åker sällan med de gamla tågen så jag har aldrig lagt märke till dessa tidigare.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:Men hur gör man om luften inte vill hjälpa till så att dörren står och fladdrar utan att låset går i? Finns det någon magisk punkt man ska trycka på som på tunnelbanevagnarna, eller blir det till att ta fram H-korset i alla fall då?
Man stänger av luften, drar igen dörren, se till att den låser fast, samt tömmer och stänger av vagnen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av daniel_s »

Jomen det var just "se till att den låser fast" som jag undrade om, är väl en del mekanik där som kan vara lite knepig? Men det är kanske inget problem.

Varför måste man förresten stänga vagnen om det bara är fel på en dörr?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Vad är detta på pendeltågets dörrar?

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:Jomen det var just "se till att den låser fast" som jag undrade om, är väl en del mekanik där som kan vara lite knepig? Men det är kanske inget problem.

Varför måste man förresten stänga vagnen om det bara är fel på en dörr?
Jo, den mekaniken är nog lite knepig (har dock inte råkat ut för det själv, utan klarat mig med "vanliga" dörravstängningar där det räcker med nyckelmanövern). Men i normalfallet behöver man inte stänga av hela vagnen. Det är bara om dörren inte går igen vid nyckelmanövern och man behöver stänga av luften. Då tömmer man vagnen för säkerhets skull.
Skriv svar