Sida 1 av 4
Förstudie inleds i Norrköping
Postat: onsdag 18 november 2015 12:54
av Thomas Lange
Ramböll AB har fått nytt uppdrag av Tekniska kontoret i Norrköpings kommun.
Uppdraget omfattar 2 förstudier samt projektledning för dessa.
1. Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi,
2. spårväg mellan Ljura centrum och Söder tull.
Källa:
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... XT:SV:HTML
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: onsdag 18 november 2015 20:45
av Martin
Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: onsdag 18 november 2015 21:51
av Thomas Lange
Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: onsdag 18 november 2015 22:13
av leifd
Thomas Lange skrev:Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: torsdag 19 november 2015 8:58
av twr
leifd skrev:Thomas Lange skrev:Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.
Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: torsdag 19 november 2015 14:23
av gnorfen
Är Kungsgatansträckan redan utredd? Med tanke på trafikstörningen som är nu hade väl denna underlättat rätt mycket att ta i samma vända? Är ju kort så någon förmögenhet hade den väl inte kostat.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: torsdag 19 november 2015 22:11
av leifd
gnorfen skrev:Är Kungsgatansträckan redan utredd? Med tanke på trafikstörningen som är nu hade väl denna underlättat rätt mycket att ta i samma vända? Är ju kort så någon förmögenhet hade den väl inte kostat.
Spår i Kungsgatan finns i framtida planer, men är ju inte aktuellt nu. Om det kan tänkas komma med i den kommande förstudien för Vrinnevi, är väl okänt just nu. Troligt är att denna länk få leva för sej själv. Att denna länk hade varit bra vid en avstängning vid Saltängsbron, är nog ingen som säger emot. Men nu finns ju inte sträckan, så därför är det inget att fundera på just nu.
Kungsgatatan är 1300 meter, inte jättelångt, men endå en hyfsat lång sträcka. Den kräver spår helt i gata och innehåller gammal och hyfsat lång bro, som måste förstärkas, eller byggas ny. Till detta kommer växelsystem i båda ändar... Så en prislapp runt 100 miljoner tror jag ju inte är för högt räknat.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: torsdag 19 november 2015 22:14
av leifd
twr skrev:leifd skrev:Thomas Lange skrev:Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.
Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.
"Sträckan genom Vasaparken" är ingen omläggning, det är en komplettering av spårnätet.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: fredag 20 november 2015 9:44
av twr
leifd skrev:twr skrev:
Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.
"Sträckan genom Vasaparken" är ingen omläggning, det är en komplettering av spårnätet.
Nu är vi inne på definitioner. Nej, det ersätter inte andra spår, det kompletterar. Däremot är det en omläggning av en linje.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: fredag 20 november 2015 11:36
av 2763
Thomas Lange skrev:
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Det är inte sant, Thomas.
Förstudien kan ju börja med att ta reda på vad man ska göra för att förbättra trafiken och då kan det vara fråga om utredningsalternativ om
* Längre bussar
* Annan körsträcka för bussar
* Annat trafikslag än buss med flera olika utredningsalternativ.
//T
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: måndag 07 november 2016 16:36
av X12
Nu vet jag inte om förstudien om Vrinnevi-utbyggnaden är klar, men jag såg att Norrköpings kommuns nya översiktsplan är utställd för granskning nu. I den redovisas ett antal möjliga spårutbyggnader, och alternativen har kokats ner något från samrådsversionen i våras. Kanske ger det en föraning av vad för alternativ förstudien förordar. Se följande länk:
http://kartor.norrkoping.se/cbkort?sele ... _landsbygd
Verkar som att de två kvarvarande huvudalternativen för utbyggnad till sjukhuset är antingen Västertull-Ektorp-Vilbergen-Sjukhuset eller att utgå från Klingsberg och bygga öster om Gamla Övägen. Sen finns det några mindre variationer som jag tycker verkar synnerligen konstiga, som att bygga i Ektorpsgatan, eller ringen: Broocmansplan-Albrektsvägen-Västertull.
Om man beslutar för en byggnation från Väster tull så kommer ju Söderstaden att lämnas utan kollektivtrafik om även Ljuralänken byggs och linje 2 flyttar till Vasaparken. Då skulle ju kompletterande trafik behövas, i t.ex. Klingsbergsslingan eller i form av någon slags busslinje i Gamla Övägen, vilket inte känns helt optimalt.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: måndag 07 november 2016 18:41
av M_M
Det bör väl gå att göra som i Göteborg där nordost dels trafikeras via snabbspåret och dels via Redbergsplatsen. D.v.s. i Norrköping kan Navestadslinjen trafikeras både via gamla och nya banan. (Men visst, det blir ju nån slags komplettering).
Sidospår: Jag har nog tjatat om det förr, men upprepar att jag tycker att det var synd att man körde slut på det sista på den gamla slingan. Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna. Med ett fåtal turer per dag så håller spåren givetvis mycket längre än om det är full trafik. Om man hade kört sådan trafik så hade det gett en signal att kollektivtrafiken kan anpassa sig till olika platsers behov även om resenärerna inte är särskilt benägna att byta till egen bil. (Minns inte vilken typ av skola det är, på en gymnasieskola kan ju en del redan ha körkort när de går andra året, medan grundskoleelever antagligen inte direkt åker epatraktor till skolan).
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: måndag 07 november 2016 19:44
av X12
M_M skrev:Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna.
Det var en gymnasieskola där, som numera är nedlagd. Istället har en högstadieskola flyttat in under denna termin.
NT skrev förra vintern att kommunen planerade för återupptagen skoltrafik i begränsad omfattning där i och med den nya skolan. Än har dock inget hänt på den fronten, men då har ju å andra sidan spårarbete pågått en stor del av hösten som omöjliggjort en sådan trafik. Dock skriver kommunen på sin hemsida att skolan främst har elever från Hageby. Och är det så blir det ju svårt att köra skolvagnar mellan skolan och dess upptagningsområde på ett bra sätt.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: måndag 07 november 2016 21:55
av leifd
M_M skrev:Det bör väl gå att göra som i Göteborg där nordost dels trafikeras via snabbspåret och dels via Redbergsplatsen. D.v.s. i Norrköping kan Navestadslinjen trafikeras både via gamla och nya banan. (Men visst, det blir ju nån slags komplettering).
Sidospår: Jag har nog tjatat om det förr, men upprepar att jag tycker att det var synd att man körde slut på det sista på den gamla slingan. Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna. Med ett fåtal turer per dag så håller spåren givetvis mycket längre än om det är full trafik. Om man hade kört sådan trafik så hade det gett en signal att kollektivtrafiken kan anpassa sig till olika platsers behov även om resenärerna inte är särskilt benägna att byta till egen bil. (Minns inte vilken typ av skola det är, på en gymnasieskola kan ju en del redan ha körkort när de går andra året, medan grundskoleelever antagligen inte direkt åker epatraktor till skolan).
Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: tisdag 08 november 2016 12:03
av M_M
Tack för svaren!
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: tisdag 08 november 2016 16:21
av TKO
leifd skrev:Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.
Skall detta tolkas som att man åter kommer att använda Klingsbergsslingan för reguljär trafik?
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: tisdag 08 november 2016 20:21
av leifd
TKO skrev:leifd skrev:Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.
Skall detta tolkas som att man åter kommer att använda Klingsbergsslingan för reguljär trafik?
undrar
Thomas K Ohlsson
Det är nog inte uteslutet i vart fall. Det lär väl bero lite på vilka behov som finns i övrigt i nätet och vilka utbyggnader som gör när och i vilken ordning. Samt om det finns vagnar att köra med såklart. Två varianter som man kan tänka sej är ju Klingsberg - Drottningatan - Norr Tull och Trumpetaregatan - Söder Tull - Klingsberg, men som sagt, återstår att se...
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: onsdag 09 november 2016 10:27
av bark
Oavsett Klingsberg eller ej tycker jag att det är väldigt trevligt att Norrköping långsiktigt ser spårväg som en bra kollektivtrafik, trots vad Östgötatrafiken tycker.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: torsdag 10 november 2016 21:30
av 2763
leifd skrev:
Det är nog inte uteslutet i vart fall. Det lär väl bero lite på vilka behov som finns i övrigt i nätet och vilka utbyggnader som gör när och i vilken ordning. Samt om det finns vagnar att köra med såklart. Två varianter som man kan tänka sej är ju Klingsberg - Drottningatan - Norr Tull och Trumpetaregatan - Söder Tull - Klingsberg, men som sagt, återstår att se...
Harkel (och ett försynt jag vet att det är blå önskedrömmar...) Smedstuguplan?
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Postat: fredag 11 november 2016 13:43
av X12
Tekniska nämnden i Norrköping verkar ha bestämt sig för vilken sträckning Ljuralänken ska ha. Se följande tjänsteskrivelse:
http://www.norrkoping.se/p360api/downlo ... 28_1_1.PDF