Re: Spårvägen i Lund
Postat: fredag 19 februari 2021 19:05
Och sedan klockan o9:00 i morse är trafiken med den återstående vagnen inställd.
Orsak elfel/brand
Orsak elfel/brand
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Bör väl framhållas att det är fråga om elfel och brand i den fasta infrastrukturen, inte i vagnen: https://www.lund.se/nyheter-och-nyhetsa ... strafiken/Lars Ödlund skrev:Och sedan klockan o9:00 i morse är trafiken med den återstående vagnen inställd.
Orsak elfel/brand
Status på vagnarna:Faktum är att varken Skånetrafiken, tillverkaren Caf eller Euromaint, som på Cafs uppdrag sköter underhåll och service av vagnarna, ännu efter veckor av felsökning är på det klara med varför hjulplattorna bildats. Den mest troliga förklaringen är häftiga inbromsningar - men varför inbromsningarna blivit så häftiga, och varför hjulen tagit så stor skada, är alltså inte klarlagt.
Vidare framgår att ingen passande hjulsvarv ännu är funnen, men arbetet pågår intensivt att hitta en.Ytterligare tre vagnar, Lindeman, Sfinxen och Saxo Grammaticus, finns i Lund, men disponeras fortfarande av Caf.
Att ta de resterande tre vagnarna i bruk kräver en slutbesiktning. För att genomföra en sådan måste de köras – och det vill inte Skånetrafiken eller Caf göra innan ”rotorsaken” till hjulproblemen hittats.
Intressant! Det vore ju iofs en välgärning om man kunde gå ifrån det visserligen gulliga men ganska förvirrande bruket av vagnarnas namn och i stället använda vagnsnumren. Men bortsett från det är det intressant att man får en så uttömmande redovisning!linlars skrev:Sydsvenskan har en uppdatering i dag om läget (betalartikel)
Status på vagnarna:Faktum är att varken Skånetrafiken, tillverkaren Caf eller Euromaint, som på Cafs uppdrag sköter underhåll och service av vagnarna, ännu efter veckor av felsökning är på det klara med varför hjulplattorna bildats. Den mest troliga förklaringen är häftiga inbromsningar - men varför inbromsningarna blivit så häftiga, och varför hjulen tagit så stor skada, är alltså inte klarlagt.
* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare
Vidare framgår att ingen passande hjulsvarv ännu är funnen, men arbetet pågår intensivt att hitta en.Ytterligare tre vagnar, Lindeman, Sfinxen och Saxo Grammaticus, finns i Lund, men disponeras fortfarande av Caf.
Att ta de resterande tre vagnarna i bruk kräver en slutbesiktning. För att genomföra en sådan måste de köras – och det vill inte Skånetrafiken eller Caf göra innan ”rotorsaken” till hjulproblemen hittats.
Kan inte befintliga svarvar i Göteborg, Norrköping eller Stockholm användas?linlars skrev:Sydsvenskan har en uppdatering i dag om läget (betalartikel)
Vidare framgår att ingen passande hjulsvarv ännu är funnen, men arbetet pågår intensivt att hitta en.
Döper man en vagn till Inferno och en annan till Brandklipparen kanske man inte ska bli förvånad om man får en elbrand!linlars skrev: Status på vagnarna:
* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare.
Om bl a detta kan läsas i en hyfsat läsvärd artikel här: https://jarnvagar.nu/ingen-svarv-och-in ... er-i-lund/Lars Ödlund skrev:
Kan inte befintliga svarvar i Göteborg, Norrköping eller Stockholm användas?
Är det någon/några av dem som klarar att svarva lösa hjulaxlar/lösa boggier?
Även om det är mkt jobb med att demontera prylar så är ju transporten betydligt enklare än att dra iväg med vagnbjörn eller liknande.
Det står det ju inte. Det står att de har en annan profil än Göteborg. Ska jag gissa så har Lund en tysk standardprofil. Det har inte Göteborg. Men det är väl inte det som är problemet. Om svarven är den undergolvssvarv som jag ordnade fram när jag arbetade på GS, så klarar den lösa axlar och är numeriskt styrd. Har man bara data för Lunds profil så går det bra, men enligt artikeln finns ingen ledig kapacitet. Fast det verkar också lite konstigt. Jag kan inte tänka mig att svarven går i kontinuerligt treskift. Det borde gå att fixa om man är beredd att betala för lite övertid.daniel_s skrev:Det är förstås höljt i dunkel varför Lund valt en helt egen hjulprofil som inte finns någon annanstans.
Nej, för det är jag som påstår det. Det är möjligt att det är en tysk standardprofil (i så fall hade det ju varit lämpligt att bygga alla växlar enligt motsvarande krav) men jag påstår ju inte att plattorna beror på hjulprofilen, utan snarare att hela grejen verkar lite halvt genomtänkt alternativt halvt genomförd...Harald skrev:Det står det ju inte.daniel_s skrev:Det är förstås höljt i dunkel varför Lund valt en helt egen hjulprofil som inte finns någon annanstans.
Idag var det mer fart på spårvägen. Tre vagnar ute, varav två i trafik. Åsa-Hanna och Inferno gick i ordinarie trafik åtminstone från lunchtid och ytterligare en vagn (jag gissar på Brandklipparen men såg den bara på håll) gick i gissningsvis förarutbildningstrafik.linlars skrev:Status på vagnarna:
* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare
Man kanske hittade buggen som Ulf N nämner i artikeln som Daniel länkade till? Ja, idag var man tillbaka till 20-minuterstrafiken man hade från Luciainvigningen! KÄnns som den hade räckt med tanke på resandet, men nu gick varannan tur som buss.august skrev:Idag var det mer fart på spårvägen. Tre vagnar ute, varav två i trafik. Åsa-Hanna och Inferno gick i ordinarie trafik åtminstone från lunchtid och ytterligare en vagn (jag gissar på Brandklipparen men såg den bara på håll) gick i gissningsvis förarutbildningstrafik.linlars skrev:Status på vagnarna:
* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare
Dessutom gick personal från Infranord och tittade i kabelbrunnarna längs de sträckor med specialströmmatning, gissningsvis för att kolla att allt såg rätt ut och inte riskerar att orsaka ytterligare kabelbränder likt den förra veckan.
Ingen aning om vad man gjort för att få snurr på Inferno – kanske flyttat runt lite boggier?
Verkar vara ett ständigt blinkande gult sken. Kanske för att göra förarna uppmärksamma på att de närmar sig slutstationen? Det finns också en växelkontrollsignal, precis före motväxeln innan hållplatsen, men den kanske på grund av kurvan inte syns lika bra från förarplatsen som på min bild? Detta skulle kunna motivera en extra varning.X12 skrev:Vad är det för ensam gul signal som lyser till vänster om väderkvarnen?
Nej, det är en signal som informerar föraren om att en vagn är på väg längs enkelspåret som leder ut från depån. Om man då ska in till depån så måste man stanna före växlarna och låta den vagnen passera, annars låser man varandra.gek skrev:Verkar vara ett ständigt blinkande gult sken. Kanske för att göra förarna uppmärksamma på att de närmar sig slutstationen? Det finns också en växelkontrollsignal, precis före motväxeln innan hållplatsen, men den kanske på grund av kurvan inte syns lika bra från förarplatsen som på min bild? Detta skulle kunna motivera en extra varning.X12 skrev:Vad är det för ensam gul signal som lyser till vänster om väderkvarnen?
Tack för förklaringen, smart lösning.daniel_s skrev:Det är förstås inte meningen att signalen ska stå och blinka för jämnan, men det blir nog så i vissa lägen om man t ex rangerar en bit utanför depån.
ja, förmodligen har man för att göra hållplatsen lättillgänglig från planerad framtida bebyggelse ansett det vara bättre att låta de vändande vagnarna nyttja det vänstra spåret, trots viss risk att passage till/från vagnhallen hindras av vändande vagnar. Att inte istället det normalt lediga högra spåret fortsätter till hallen kanske beror på att det skulle bli en alltför snäv kurva, eller några andra fysiska restriktioner.Harald skrev:På Eniros flygbild är det bara den vänstra plattformen som har väderskydd och gångvägen till hållplatsen är på den sidan. Den andra sidan är nog bara ett reservläge.
https://kartor.eniro.se/m/99KvT