Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Lars Ödlund »

Och sedan klockan o9:00 i morse är trafiken med den återstående vagnen inställd.

Orsak elfel/brand
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lars Ödlund skrev:Och sedan klockan o9:00 i morse är trafiken med den återstående vagnen inställd.

Orsak elfel/brand
Bör väl framhållas att det är fråga om elfel och brand i den fasta infrastrukturen, inte i vagnen: https://www.lund.se/nyheter-och-nyhetsa ... strafiken/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Sydsvenskan har en uppdatering i dag om läget (betalartikel)
Faktum är att varken Skånetrafiken, tillverkaren Caf eller Euromaint, som på Cafs uppdrag sköter underhåll och service av vagnarna, ännu efter veckor av felsökning är på det klara med varför hjulplattorna bildats. Den mest troliga förklaringen är häftiga inbromsningar - men varför inbromsningarna blivit så häftiga, och varför hjulen tagit så stor skada, är alltså inte klarlagt.
Status på vagnarna:

* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare
Ytterligare tre vagnar, Lindeman, Sfinxen och Saxo Grammaticus, finns i Lund, men disponeras fortfarande av Caf.
Att ta de resterande tre vagnarna i bruk kräver en slutbesiktning. För att genomföra en sådan måste de köras – och det vill inte Skånetrafiken eller Caf göra innan ”rotorsaken” till hjulproblemen hittats.
Vidare framgår att ingen passande hjulsvarv ännu är funnen, men arbetet pågår intensivt att hitta en.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

linlars skrev:Sydsvenskan har en uppdatering i dag om läget (betalartikel)
Faktum är att varken Skånetrafiken, tillverkaren Caf eller Euromaint, som på Cafs uppdrag sköter underhåll och service av vagnarna, ännu efter veckor av felsökning är på det klara med varför hjulplattorna bildats. Den mest troliga förklaringen är häftiga inbromsningar - men varför inbromsningarna blivit så häftiga, och varför hjulen tagit så stor skada, är alltså inte klarlagt.
Status på vagnarna:

* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare
Ytterligare tre vagnar, Lindeman, Sfinxen och Saxo Grammaticus, finns i Lund, men disponeras fortfarande av Caf.
Att ta de resterande tre vagnarna i bruk kräver en slutbesiktning. För att genomföra en sådan måste de köras – och det vill inte Skånetrafiken eller Caf göra innan ”rotorsaken” till hjulproblemen hittats.
Vidare framgår att ingen passande hjulsvarv ännu är funnen, men arbetet pågår intensivt att hitta en.
Intressant! Det vore ju iofs en välgärning om man kunde gå ifrån det visserligen gulliga men ganska förvirrande bruket av vagnarnas namn och i stället använda vagnsnumren. Men bortsett från det är det intressant att man får en så uttömmande redovisning!
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Lars Ödlund »

linlars skrev:Sydsvenskan har en uppdatering i dag om läget (betalartikel)



Vidare framgår att ingen passande hjulsvarv ännu är funnen, men arbetet pågår intensivt att hitta en.
Kan inte befintliga svarvar i Göteborg, Norrköping eller Stockholm användas?
Är det någon/några av dem som klarar att svarva lösa hjulaxlar/lösa boggier?

Även om det är mkt jobb med att demontera prylar så är ju transporten betydligt enklare än att dra iväg med vagnbjörn eller liknande.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

linlars skrev: Status på vagnarna:

* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare.
Döper man en vagn till Inferno och en annan till Brandklipparen kanske man inte ska bli förvånad om man får en elbrand! :twisted:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:
Kan inte befintliga svarvar i Göteborg, Norrköping eller Stockholm användas?
Är det någon/några av dem som klarar att svarva lösa hjulaxlar/lösa boggier?

Även om det är mkt jobb med att demontera prylar så är ju transporten betydligt enklare än att dra iväg med vagnbjörn eller liknande.
Om bl a detta kan läsas i en hyfsat läsvärd artikel här: https://jarnvagar.nu/ingen-svarv-och-in ... er-i-lund/

Det är förstås höljt i dunkel varför Lund valt en helt egen hjulprofil som inte finns någon annanstans.

Att man får plattor på nya vagnar är inget konstigt och är något som man bör vara beredd på. Särskilt som CAF valt att låta sina vagnar bromsa utan fastbromsningsskydd på mekbromsen vid nödbromsning med körkontrollern (”farobroms”), så är det en viss risk för plattor, i synnerhet när hjulen är nya.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Det är förstås höljt i dunkel varför Lund valt en helt egen hjulprofil som inte finns någon annanstans.
Det står det ju inte. Det står att de har en annan profil än Göteborg. Ska jag gissa så har Lund en tysk standardprofil. Det har inte Göteborg. Men det är väl inte det som är problemet. Om svarven är den undergolvssvarv som jag ordnade fram när jag arbetade på GS, så klarar den lösa axlar och är numeriskt styrd. Har man bara data för Lunds profil så går det bra, men enligt artikeln finns ingen ledig kapacitet. Fast det verkar också lite konstigt. Jag kan inte tänka mig att svarven går i kontinuerligt treskift. Det borde gå att fixa om man är beredd att betala för lite övertid.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Det är förstås höljt i dunkel varför Lund valt en helt egen hjulprofil som inte finns någon annanstans.
Det står det ju inte.
Nej, för det är jag som påstår det. Det är möjligt att det är en tysk standardprofil (i så fall hade det ju varit lämpligt att bygga alla växlar enligt motsvarande krav) men jag påstår ju inte att plattorna beror på hjulprofilen, utan snarare att hela grejen verkar lite halvt genomtänkt alternativt halvt genomförd...
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

SVT ( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... -till-oslo ) och Sydsvenskan rapporterar att en boggi nu har skickats till Oslo för svarvning.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

linlars skrev:Status på vagnarna:

* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare
Idag var det mer fart på spårvägen. Tre vagnar ute, varav två i trafik. Åsa-Hanna och Inferno gick i ordinarie trafik åtminstone från lunchtid och ytterligare en vagn (jag gissar på Brandklipparen men såg den bara på håll) gick i gissningsvis förarutbildningstrafik.

Dessutom gick personal från Infranord och tittade i kabelbrunnarna längs de sträckor med specialströmmatning, gissningsvis för att kolla att allt såg rätt ut och inte riskerar att orsaka ytterligare kabelbränder likt den förra veckan.

Ingen aning om vad man gjort för att få snurr på Inferno – kanske flyttat runt lite boggier?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

august skrev:
linlars skrev:Status på vagnarna:

* Åsa-Hanna: I drift (dock inte just nu pga elbranden). Har hjulplattor under gränsvärde
* Inferno: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Blåtand: Står stilla på grund av hjulplattor över gränsvärdena
* Brandklipparen: Andra tekniska problem. Används inte för passagerare men för utbildning av förare
Idag var det mer fart på spårvägen. Tre vagnar ute, varav två i trafik. Åsa-Hanna och Inferno gick i ordinarie trafik åtminstone från lunchtid och ytterligare en vagn (jag gissar på Brandklipparen men såg den bara på håll) gick i gissningsvis förarutbildningstrafik.

Dessutom gick personal från Infranord och tittade i kabelbrunnarna längs de sträckor med specialströmmatning, gissningsvis för att kolla att allt såg rätt ut och inte riskerar att orsaka ytterligare kabelbränder likt den förra veckan.

Ingen aning om vad man gjort för att få snurr på Inferno – kanske flyttat runt lite boggier?
Man kanske hittade buggen som Ulf N nämner i artikeln som Daniel länkade till? Ja, idag var man tillbaka till 20-minuterstrafiken man hade från Luciainvigningen! KÄnns som den hade räckt med tanke på resandet, men nu gick varannan tur som buss.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

https://www.google.com/url?rct=j&sa=t&u ... dySJHN3tKQ

892 miljoner kronor kostade spårvägen i Lund att bygga. I Stockholm är det felräkningspengar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av gek »

I förra veckan var jag i Lund och blev glatt överraskad av den välfungerande spårvägen. Femtonminuterstrafik tillämpades fram till kl 18 (sedan 20-minutersintervaller, liksom lördag och söndag). Många resenärer. Vagnarna gick jämnt och tyst. Signalprioriteringen verkade dock kunna förbättras på några platser.

På den yttre delen av sträckan är det ännu så länge inte mycket bebyggelse:
Bild
Mellan Brunnshögstorget och MAX IV


Bild
Bilderna ovan och nedan: Mellan MAX IV och ESS
Bild

Bild
Åsa-Hanna avvaktar avgång från slutstationen vid ESS

Bild
Två bilder från den enkelspåriga sträckan mellan ESS och vagnhallen
Bild
/Gunnar Ekeving
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av X12 »

Vad är det för ensam gul signal som lyser till vänster om väderkvarnen?
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av gek »

X12 skrev:Vad är det för ensam gul signal som lyser till vänster om väderkvarnen?
Verkar vara ett ständigt blinkande gult sken. Kanske för att göra förarna uppmärksamma på att de närmar sig slutstationen? Det finns också en växelkontrollsignal, precis före motväxeln innan hållplatsen, men den kanske på grund av kurvan inte syns lika bra från förarplatsen som på min bild? Detta skulle kunna motivera en extra varning.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:
X12 skrev:Vad är det för ensam gul signal som lyser till vänster om väderkvarnen?
Verkar vara ett ständigt blinkande gult sken. Kanske för att göra förarna uppmärksamma på att de närmar sig slutstationen? Det finns också en växelkontrollsignal, precis före motväxeln innan hållplatsen, men den kanske på grund av kurvan inte syns lika bra från förarplatsen som på min bild? Detta skulle kunna motivera en extra varning.
Nej, det är en signal som informerar föraren om att en vagn är på väg längs enkelspåret som leder ut från depån. Om man då ska in till depån så måste man stanna före växlarna och låta den vagnen passera, annars låser man varandra.

Själva enkelspåret regleras med formljussignaler, men den signalen sitter bortom hållplatsen när man i praktiken är inne på enkelspårssträckan (det är bara det vänstra spåret som leder till depån).

Det är förstås inte meningen att signalen ska stå och blinka för jämnan, men det blir nog så i vissa lägen om man t ex rangerar en bit utanför depån.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:Det är förstås inte meningen att signalen ska stå och blinka för jämnan, men det blir nog så i vissa lägen om man t ex rangerar en bit utanför depån.
Tack för förklaringen, smart lösning.

Kanske råkade man rangera vid depån vid de två tillfällen jag var på platsen, vilket då gav intrycket att signalen ständigt blinkade. Och vid båda dessa tillfällen användes just det vänstra spåret av de vändande vagnarna, vilket ju innebär att passagen till/från depån blir blockerad så länge vagnen står vid hållplatsen (cirka 12 - 13 minuter vid 15-minutersintervall). Men kanske finns det någon fördel med att använda vänstra spåret för vändning, och det är väl antagligen sällan som vagnar kör till eller från depån förutom vid ut- och inryckning.
/Gunnar Ekeving
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Harald »

På Eniros flygbild är det bara den vänstra plattformen som har väderskydd och gångvägen till hållplatsen är på den sidan. Den andra sidan är nog bara ett reservläge.
https://kartor.eniro.se/m/99KvT
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av gek »

Harald skrev:På Eniros flygbild är det bara den vänstra plattformen som har väderskydd och gångvägen till hållplatsen är på den sidan. Den andra sidan är nog bara ett reservläge.
https://kartor.eniro.se/m/99KvT
ja, förmodligen har man för att göra hållplatsen lättillgänglig från planerad framtida bebyggelse ansett det vara bättre att låta de vändande vagnarna nyttja det vänstra spåret, trots viss risk att passage till/från vagnhallen hindras av vändande vagnar. Att inte istället det normalt lediga högra spåret fortsätter till hallen kanske beror på att det skulle bli en alltför snäv kurva, eller några andra fysiska restriktioner.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar