Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägen i Lund
Glatte skinner kan man ha hele året. I Oslo får vi "svarte spor" når gatene saltes. Det er like problematisk som løvfall om høsten. Det er mulig at Urbos 100 ikke er bra på glatte skinner. Oslos nye vogn 402 har så firkantende hjul at den har stått hensatt i hele år.
Re: Spårvägen i Lund
Mekbromsen verkar bara ha två lägen, av/på. Men det finns vagnar med sådan funktion av andra fabrikat, som inte har en massa problem med plattor. Kan det vara så att hjulen är ovanligt mjuka?Nils Carl Aspenberg skrev:Glatte skinner kan man ha hele året. I Oslo får vi "svarte spor" når gatene saltes. Det er like problematisk som løvfall om høsten. Det er mulig at Urbos 100 ikke er bra på glatte skinner. Oslos nye vogn 402 har så firkantende hjul at den har stått hensatt i hele år.
Sen är det säkert inte bara plattor utan även en massa andra problem. Bara för att vissa tillverkare kan bygga vagnar som det inte är extremt mycket problem med så behöver ju inte alla ha den förmågan!
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägen i Lund
Jeg tror at en del av problemet i Lund er at det er en ny sporvei uten lang erfaring. Man har bygget opp en teknisk avdeling med folk "herfra og derfra". Driften er det VY som står for, det vil si de norske statsbanene. Der har man heller ingen erfaring med sporveisdrift. Jeg tror at Lund burde samarbeide med Oslo som har de samme vognene og de samme problemene.
Re: Spårvägen i Lund
Senaste avsnittet av SR:s Stadsinspektionen handlar om Lund, och dess nya spårväg. "Från medeltidsgator till högteknologi i ett växande Lund".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
Tur att de inte var där denna vecka då.
Men alltså, vafan... Varför ska det vara så här?
Hur kan man sabba ett så enkelt upplägg?
Lite skadeglad är man ju, över att även spårvägar som inte byggs enligt SL:s och GS 90-talsstandard kan få problem. Dessa idéer har blivit så utskällda, halvt utan anledning, och nu har det visat sig att det kanske inte är signalsystem och gunnebostängsel som ligger bakom alla problem. Moderna organisationer och naiva upphandlingar kanske också har ett finger med i spelet.
Men ändå. Vafan.
Men alltså, vafan... Varför ska det vara så här?
Hur kan man sabba ett så enkelt upplägg?
Lite skadeglad är man ju, över att även spårvägar som inte byggs enligt SL:s och GS 90-talsstandard kan få problem. Dessa idéer har blivit så utskällda, halvt utan anledning, och nu har det visat sig att det kanske inte är signalsystem och gunnebostängsel som ligger bakom alla problem. Moderna organisationer och naiva upphandlingar kanske också har ett finger med i spelet.
Men ändå. Vafan.
Re: Spårvägen i Lund
Tänkte så också.daniel_s skrev:Tur att de inte var där denna vecka då.
Man får säga att programmet framställde spårvägen i positiva ordalag. Ingen kritiker kom till tals! Och det talades om Lunds första spårväg. Underförstått att det kan bli fler.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
Norrköpings portabla svarv lär inte lånas ut.Odd skrev:Kan man dra till med en gissning att Norrköpings portabla hjulsvarv, eller en liknande, kommer att lånas ut till Lund inom kort?
Det är inte som att flytta en PC direkt. Då den ju ska justeras på på den plats den ska användas osv.
Det portabla innebär i praktiken bara att man kan svarva under ett fordon hängande i lyftar och då förflytta svarven under vagnen.
Dessutom finns det ju vagnar att underhålla i Norrköping också. Hjulbyten sker ju och då krävs svarvning tex.
Enklast vore väl att förflytta truckarna/boggierna till Euromaints svarv i Malmö, om nu den kan svarva lösa boggier/truckar.
Re: Spårvägen i Lund
Det finns flyttbara svarvar som kan flyttas till valfri ort med lastbil. SL har en sådan som har använts till både CAF- och hägglundsboggier med helt olika hjulprofilerleifd skrev:Norrköpings portabla svarv lär inte lånas ut.
Det är inte som att flytta en PC direkt. Då den ju ska justeras på på den plats den ska användas osv.
Det portabla innebär i praktiken bara att man kan svarva under ett fordon hängande i lyftar och då förflytta svarven under vagnen.
Eftersom du nästan frågar: det är boggier (med enstaka graders vridbarhet), inte truckar.leifd skrev:Enklast vore väl att förflytta truckarna/boggierna till Euromaints svarv i Malmö, om nu den kan svarva lösa boggier/truckar.
Ja att svarva i Skåne känns som en önskvärd och bra möjlighet!
Re: Spårvägen i Lund
Spelar nog inte nån roll om man kör mycke eller inte. Det räcker gott att det inte gått nått spårfordon på några nattimmar, så kan de vara svinhalt för första turen på morgonen. Men sånt är inget konstigt för den som kört på spår under många år, de sitter i ryggen lixom. Medan omskolade bussförare (såna har ju funnit/finns ju här i Norrköping också) kan få panik när de inte tar ordentligt. För egen del så körde jag ju spårvagn när sandning sköttes manuellt med tryckknapp, men där fick man vara beredd hela tiden när man märkte att de var sådär halt. Samma fenomen har jag ju även märkt som lokförare, men där var de ju bara Rc-loken som hade sand... Fast där handlade det nog också oftare om att man slirade i backar. Stopp på de får man ändå...daniel_s skrev:Sen ska man inte glömma att när man inte kör så mycket på spåren blir de också hala.
Re: Spårvägen i Lund
Om man kör en vagn i halvtimmen kan det också vara halt hela tiden...
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägen i Lund
Tidligere saltet man med "hvitt salt". Nå brukes i stor grad saltoppløsning fra tank. Denne nye metoden å salte på gjort at man får "svarte skinner" som er glatte som i løvfallstiden om høsten. I Oslo bruker vi nå mengder med sand på de "svarte skinnene".
Re: Spårvägen i Lund
Håller med dej, de är rätt märkligt att man kan lyckas så illa.daniel_s skrev:Tur att de inte var där denna vecka då.
Men alltså, vafan... Varför ska det vara så här?
Hur kan man sabba ett så enkelt upplägg?
Lite skadeglad är man ju, över att även spårvägar som inte byggs enligt SL:s och GS 90-talsstandard kan få problem. Dessa idéer har blivit så utskällda, halvt utan anledning, och nu har det visat sig att det kanske inte är signalsystem och gunnebostängsel som ligger bakom alla problem. Moderna organisationer och naiva upphandlingar kanske också har ett finger med i spelet.
Men ändå. Vafan.
Min bästa kusin o jag resonerade om detta igår, när vi tog vår promenad och fika.
Han tycker ju det är hyfsat märkligt, då dessa vagnar väl borde vara minst lika välutvecklade som de vi har här i Norrköping och som ju är hyfsat kända även i Stockholm.
Han har ju gjort driftsättningsprov på de 16 vagnar som hittills gått i trafik, och inte lyckat göra hjulplattor på någon. I drifsättningsprov ingår ju (allafall enligt Bombardiers standardprotokoll) ett stort antal fullbromsningar från 50 km/h till stopp. Antagligen med olika förutsättningar vad gäller bromsar osv, men det vet jag ju inte så mycke om så går inte in på det. Allafall så stannar dessa vagnar på 28 meter, när man använder farobromsläget och utan att göra hjulplattor.
Men men, jag tror helt enkelt att mycke av problemen i Lund, beror på oerfarenhet, vad det gäller det praktiska. Medan en del paragrafrytteri blandat med allmän snålhet, gjort mycke svårt att få till på olika sätt.
Re: Spårvägen i Lund
daniel_s skrev:Om man kör en vagn i halvtimmen kan det också vara halt hela tiden...
Det låter inte alls otroligt. Särskilt vid låga temperaturer (ändå över 0).
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6094
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägen i Lund
För man tro den här mannen, så avser man att ställa svarven i Kärråkradepån: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... -i-sverigedaniel_s skrev:Det finns flyttbara svarvar som kan flyttas till valfri ort med lastbil. SL har en sådan som har använts till både CAF- och hägglundsboggier med helt olika hjulprofilerleifd skrev:Norrköpings portabla svarv lär inte lånas ut.
Det är inte som att flytta en PC direkt. Då den ju ska justeras på på den plats den ska användas osv.
Det portabla innebär i praktiken bara att man kan svarva under ett fordon hängande i lyftar och då förflytta svarven under vagnen.
Eftersom du nästan frågar: det är boggier (med enstaka graders vridbarhet), inte truckar.leifd skrev:Enklast vore väl att förflytta truckarna/boggierna till Euromaints svarv i Malmö, om nu den kan svarva lösa boggier/truckar.
Ja att svarva i Skåne känns som en önskvärd och bra möjlighet!
Den ligger väl i Hässleholm?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägen i Lund
Det som gör mig orolig är att man inte till driftstart hade gjort klart med en svarvlösning. Förstår att man av ekonomiska själ inte köpt en egen, men att ta fram en lösning och träffat avtal med lämplig borde ligga i grundläggande ABC för en spårvagnsverkstad. Att hjulen behöver svarvas är ju en självklarhet. Sen måste man ju i detta läge även utreda hur alla vagnar kunde få så kraftiga hjulplattor att de måste svarvas.
Sen har vi även faktorn med vagnarnas beskaffenhet, är de mer "sliriga" än normalt?
Största oron ligger i att Lund har ju sedan dag 1 vart ett omskrivet projekt och att nu i första månadernas drift drabbas att en situation som denna, får givetvis motståndarna att vädra morgonluft.
I Göteborg Norrköping och Stockholm finns mycket goda kunskaper i hur man ska organisera underhållet båda på vagnar och infrastruktur. och det är synd att man inte fullt ut tagit hjälp. För förarutbildningen tog man hjälp och utan att ha fullständig fakta kan man tro att deras utförande har fungerat.
Stefan
Sen har vi även faktorn med vagnarnas beskaffenhet, är de mer "sliriga" än normalt?
Största oron ligger i att Lund har ju sedan dag 1 vart ett omskrivet projekt och att nu i första månadernas drift drabbas att en situation som denna, får givetvis motståndarna att vädra morgonluft.
I Göteborg Norrköping och Stockholm finns mycket goda kunskaper i hur man ska organisera underhållet båda på vagnar och infrastruktur. och det är synd att man inte fullt ut tagit hjälp. För förarutbildningen tog man hjälp och utan att ha fullständig fakta kan man tro att deras utförande har fungerat.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägen i Lund
Eller,
om man skulle behöva ”svarva” förtida hjulplattor på moderna ledvagnar med ABS, växelsströms-antislirnings-Tractioner o s v,
vilken bakverkstad har huvudmannen i region Skåne då tecknat service-avtal med? Om det är underhållsleverantören Euromaint (c/o CAF spanien, till Skånetrafikens) ansvarsområde?, förutsätter man att de kan rangera ersättnings-boggi för fortsatt Lunda-SPV-trafik! Samtidigt, som man lastbilar de förtida hjulplatte-utsatta R-boggierna till Solna/Hagalund eller annan behörig, utrustad och kontrakterad Euromaint-filal...
om man skulle behöva ”svarva” förtida hjulplattor på moderna ledvagnar med ABS, växelsströms-antislirnings-Tractioner o s v,
vilken bakverkstad har huvudmannen i region Skåne då tecknat service-avtal med? Om det är underhållsleverantören Euromaint (c/o CAF spanien, till Skånetrafikens) ansvarsområde?, förutsätter man att de kan rangera ersättnings-boggi för fortsatt Lunda-SPV-trafik! Samtidigt, som man lastbilar de förtida hjulplatte-utsatta R-boggierna till Solna/Hagalund eller annan behörig, utrustad och kontrakterad Euromaint-filal...
spårburen aviatör
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägen i Lund
Oslo kan dreie sine hjul på SL79 og SL95. Men dreiebenken var ikke programmert for SL18. Vogn 402 ble etter noen uker stående på grunn av hjulslag. Men man fikk 403, så da kunne man prøvekjøre videre. Men nå skal dreiebenken være programmert også for SL18. Dette ble forsinket fordi det var svårt å få eksperter fra Tyskland på grunn av Corona. Så Lund kan neppe sende hjul eller vogner til Norrköping eller Stockhom, fordi man der ikke har dreiebenk programmert for CAF-vogner.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
- Ort: Malmö
Re: Spårvägen i Lund
Det förvånar mig också. Behöver man inte även i normala fall då och då svarva hjulen för att rätta till normalt slitage?Stefan Widén skrev:Det som gör mig orolig är att man inte till driftstart hade gjort klart med en svarvlösning. Förstår att man av ekonomiska själ inte köpt en egen, men att ta fram en lösning och träffat avtal med lämplig borde ligga i grundläggande ABC för en spårvagnsverkstad. Att hjulen behöver svarvas är ju en självklarhet. Sen måste man ju i detta läge även utreda hur alla vagnar kunde få så kraftiga hjulplattor att de måste svarvas.
Sen har vi även faktorn med vagnarnas beskaffenhet, är de mer "sliriga" än normalt?
Re: Spårvägen i Lund
Jo. Nu vet jag inte riktigt hur man tänkt med detta, men det skulle kunna vara så att det ingår i leverantörens (CAF) åtagande, där väl underhåll av vagnarna under de första x åren ingår i kontraktet. Och CAF äger ju bl a Euromaint och det är ju en professionell firma med många verkstäder så det borde ju inte vara något problem i så fall egentligen.Silverfisk skrev:Det förvånar mig också. Behöver man inte även i normala fall då och då svarva hjulen för att rätta till normalt slitage?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägen i Lund
Ja allt går ju att lösa men som sagt man borde haft en lösning klar till trafikstart. Dvs huvudmännen borde ha sett till att det fanns det.
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll