Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägen i Lund
De senaste dagarna har spårvägen i Lund diskuterats i Sydsvenskan. Det började med ett inlägg av Mats Améen som försökte nyansera debatten. Detta ledde till att FNL (FörNyaLund) svarade med att ge exempel på misslyckade spårvägssatsningar samt kritisera företaget Trivector - som nu svarat på påhoppet.
I anslutning till varje inlägg kan man rösta om det är rätt eller fel. Om du vill säga din mening om spårvägen i Lund kan du titta på följande länkar:
http://www.sydsvenskan.se/asikter/i-ber ... ag-i-lund/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/lat-i ... ka-beslut/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/syste ... till-spar/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/fnls- ... -ogrundat/
Hälsar PG från Lund
I anslutning till varje inlägg kan man rösta om det är rätt eller fel. Om du vill säga din mening om spårvägen i Lund kan du titta på följande länkar:
http://www.sydsvenskan.se/asikter/i-ber ... ag-i-lund/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/lat-i ... ka-beslut/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/syste ... till-spar/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/fnls- ... -ogrundat/
Hälsar PG från Lund
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Re: Spårvägen i Lund
En till artikel: http://www.sydsvenskan.se/lund/sparvag- ... avgorande/PG skrev:De senaste dagarna har spårvägen i Lund diskuterats i Sydsvenskan. Det började med ett inlägg av Mats Améen som försökte nyansera debatten. Detta ledde till att FNL (FörNyaLund) svarade med att ge exempel på misslyckade spårvägssatsningar samt kritisera företaget Trivector - som nu svarat på påhoppet.
I anslutning till varje inlägg kan man rösta om det är rätt eller fel. Om du vill säga din mening om spårvägen i Lund kan du titta på följande länkar:
http://www.sydsvenskan.se/asikter/i-ber ... ag-i-lund/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/lat-i ... ka-beslut/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/syste ... till-spar/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/fnls- ... -ogrundat/
Hälsar PG från Lund
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Känner vi igen greppet från en viss gummihjulsosande bransch! Skribenten har nog inte förstått varför Volvo går in så hårt med sponsring av bussprojekt...
Motståndarna är naturligtvis rätt skraja för utvecklingen, tänk om spårvägen skulle bli populär och lösa transportbehovet...
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägen i Lund
Varför skulle inte Volvo kunna bygga spårvagnar? a
Re: Spårvägen i Lund
Det kan de säkert. Men är det värt det att investera i kunskap, maskiner etc och sedan konkurrera med företag som har byggt spårvagnar sedan många decennier?Hechtwagen skrev:Varför skulle inte Volvo kunna bygga spårvagnar? a
Sådant här var mer lokalt förut, då kunde en mekanisk verkstad bestämma sig för att bygga en spårvagn. Nu är det alldeles för stor risk att bygga upp en verksamhet från grunden, när det finns en handfull stora specialiserade företag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägen i Lund
GM kunde ju starta upp en verksamhet för 70 vagnar så varför skulle inte Volvos busstillverkning kunna göra det samma för motsvarande mängd ledvagnar.
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägen i Lund
Glömde fråga... med de besked om att detaljplanerna är fastställda när sätter man spaden i jorden och när kan man åka spårvagn?
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägen i Lund
Ja, definitivt skulle de kunna göra det.Stefan Widén skrev:GM kunde ju starta upp en verksamhet för 70 vagnar så varför skulle inte Volvos busstillverkning kunna göra det samma för motsvarande mängd ledvagnar.
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
Men tror du att de kan vinna en upphandling med löftet "vi ligger i startgroparna att starta upp en ny enhet"? Nej, skulle jag säga.
Tror du att det är realistiskt att de investerar i en produktionslinje utan att ha någon aning om de någonsin får sälja något? Nej, skulle jag säga.
Det handlar nog om helt rationella överväganden, snarare än dunkla motiv som du beskriver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägen i Lund
Allt hänger på hur stor orden är men att vinna en upphandling bara på ett ritningsunderlag är lite utmanande. De lär nog få minst en mockup med hytt och inredning fram t o m första dörren. Och för att ens kunna få fram ett grundkoncept måste de ha en stab med ingengörer som kan det dät med boggier el osv. Själva karossen fixar det nog själva.
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägen i Lund
Du har nog rätt. Min poäng är att de kommer inte att anställa en stab av ingenjörer som kan boggier om de inte vet att de kommer att sälja spårvagnar. Men de kommer inte att sälja spårvagnar utan staben av ingenjörer.Stefan Widén skrev:Allt hänger på hur stor orden är men att vinna en upphandling bara på ett ritningsunderlag är lite utmanande. De lär nog få minst en mockup med hytt och inredning fram t o m första dörren. Och för att ens kunna få fram ett grundkoncept måste de ha en stab med ingengörer som kan det dät med boggier el osv. Själva karossen fixar det nog själva.
Stefan
Jag tror helt enkelt inte att det kommer tillverkas spårvagnar i Sverige under 2000-talet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Senaste busstillverkaren som introducerade en spårvagn i sortimentet är Solaris med Tramino.
Volvo skulle nog kunna göra något liknande genom att ta fram en spårvagnsprototyp och sedan inleda tillverkning om tillräckligt många beställningar kommer in.
Volvo skulle nog kunna göra något liknande genom att ta fram en spårvagnsprototyp och sedan inleda tillverkning om tillräckligt många beställningar kommer in.
Re: Spårvägen i Lund
När var det? Polen har lägre löner än Sverige. Svensk tillverkningsindustri är väl på upphällningen över huvud taget. Får se hur länge det byggs bussar och lastbilar i Sverige.HSS F2 skrev:Senaste busstillverkaren som introducerade en spårvagn i sortimentet är Solaris med Tramino.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Solaris lanserade Tramino tämligen nyligen. Jag har för mig att den kom 2009 ungefär.
Grejen är att en busstillverkare mycket väl skulle kunna introducera en spårvagn i sortimentet vilket jag egentligen tycker är mer produktivt än att försöka motverka spårvägsinvesteringar. "If you can´t beat them, join them" vilket Solaris gjorde. Ytterligare ett steg (som alternativ till spårvägen) är att introducera BRT-fordon för den europeiska marknaden vilket Solaris (Urbino BNHS), Van Hool (ExquiCity) och VDL redan gjort. Scania har ju slagit sina påsar ihop genom en ExquiCity med deras chassi och drivlina.
Volvo har visserligen demonstrerat en BRT-liknande sak i Göteborg men ett steg på vägen vore att introducera en modell. Det närmaste annars är StreetCar RTV som visserligen har Wright Bus-kaross men som finns med Volvodrivlina (i UK) eller Hess-dito (Las Vegas).
Grejen är att en busstillverkare mycket väl skulle kunna introducera en spårvagn i sortimentet vilket jag egentligen tycker är mer produktivt än att försöka motverka spårvägsinvesteringar. "If you can´t beat them, join them" vilket Solaris gjorde. Ytterligare ett steg (som alternativ till spårvägen) är att introducera BRT-fordon för den europeiska marknaden vilket Solaris (Urbino BNHS), Van Hool (ExquiCity) och VDL redan gjort. Scania har ju slagit sina påsar ihop genom en ExquiCity med deras chassi och drivlina.
Volvo har visserligen demonstrerat en BRT-liknande sak i Göteborg men ett steg på vägen vore att introducera en modell. Det närmaste annars är StreetCar RTV som visserligen har Wright Bus-kaross men som finns med Volvodrivlina (i UK) eller Hess-dito (Las Vegas).
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Spårvägen i Lund
En bekant till mig som jobbade på Asea Traction (jag tror han var med även när det blev ABB) och som hade underhållande historier om spårvagnsleveranser han varit med om, berättade vid något tillfälle att Asea faktiskt hade svårt att räkna hem de vagnar de faktiskt byggde. Det är kanske inte så konstigt att ABB lämnat fordonsbyggnadsbranchen.
Att som ny tillverkare gå in i branchen verkar vara mer än ett vågspel, och en naturlig följd av det är väl att Volvo i första hand fortsätter att odla den branch där de är framgångsrika.
Som tidigare påpekats i tråden: Volvo kan säkert pröva att bygga spårvagnar, men om de vill eller ens borde vilja det är en helt annan fråga.
För övrigt tycker jag jämförelsen med GM haltar: anledningen att GM gjorde ett gästspel i spårvägsbyggarbranchen var väl att de hade tillfällig sysselsättningsbrist samtidigt som de så långt som möjligt ville behålla personalen (och kompetensen) tills den förväntade bilimporten drog igång. Dessutom var det väl inte GM som designade mustangerna, utan de fungerade väl i praktiken som en underleverantör som byggde efter givna ritningar. Och SS hade säkert både kunskap och vilja att hjälpa GM att undvika konstruktionsmissar - till skillnad från dagens SL . (Om Lundensarna saknar samma kompetens är det däremot ursäktligt)
SI
Att som ny tillverkare gå in i branchen verkar vara mer än ett vågspel, och en naturlig följd av det är väl att Volvo i första hand fortsätter att odla den branch där de är framgångsrika.
Som tidigare påpekats i tråden: Volvo kan säkert pröva att bygga spårvagnar, men om de vill eller ens borde vilja det är en helt annan fråga.
För övrigt tycker jag jämförelsen med GM haltar: anledningen att GM gjorde ett gästspel i spårvägsbyggarbranchen var väl att de hade tillfällig sysselsättningsbrist samtidigt som de så långt som möjligt ville behålla personalen (och kompetensen) tills den förväntade bilimporten drog igång. Dessutom var det väl inte GM som designade mustangerna, utan de fungerade väl i praktiken som en underleverantör som byggde efter givna ritningar. Och SS hade säkert både kunskap och vilja att hjälpa GM att undvika konstruktionsmissar - till skillnad från dagens SL . (Om Lundensarna saknar samma kompetens är det däremot ursäktligt)
SI
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägen i Lund
80 vagnar var det Stefan! Du glömde Malmös G vagnar!Stefan Widén skrev:GM kunde ju starta upp en verksamhet för 70 vagnar så varför skulle inte Volvos busstillverkning kunna göra det samma för motsvarande mängd ledvagnar.
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägen i Lund
Ja just ja....10 skäl till för volvo att bygga spårvagnar....Hechtwagen skrev:80 vagnar var det Stefan! Du glömde Malmös G vagnar!Stefan Widén skrev:GM kunde ju starta upp en verksamhet för 70 vagnar så varför skulle inte Volvos busstillverkning kunna göra det samma för motsvarande mängd ledvagnar.
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägen i Lund
Och med tanke på att baserat på tidigare fiaskon (SL95, M32, A35-37) så kommer antagligen kraven för att få delta i upphandlingar att vara liknande dem för M33 och då finns det ingen ekonomi i att börja planera för spårvagnsbyggnation. Är kravet för att få leverera att man har levererat till minst en stad i Göteborgs storlek och att man kan visa på att vagntypen faktiskt fungerar under likvärdiga förhållanden, vagntypen ska vara färdigutvecklad så är det i stort sett omöjligt att slå sig in.twr skrev:Du har nog rätt. Min poäng är att de kommer inte att anställa en stab av ingenjörer som kan boggier om de inte vet att de kommer att sälja spårvagnar. Men de kommer inte att sälja spårvagnar utan staben av ingenjörer.Stefan Widén skrev:Allt hänger på hur stor orden är men att vinna en upphandling bara på ett ritningsunderlag är lite utmanande. De lär nog få minst en mockup med hytt och inredning fram t o m första dörren. Och för att ens kunna få fram ett grundkoncept måste de ha en stab med ingengörer som kan det dät med boggier el osv. Själva karossen fixar det nog själva.
Stefan
Jag tror helt enkelt inte att det kommer tillverkas spårvagnar i Sverige under 2000-talet.
//T
Med reservation för tyckfel.
- Willy Forsström
- Inlägg: 83
- Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
- Ort: Norrköping
Re: Spårvägen i Lund
Har en nära kontakt hos spårvägen i Braunschweig som köpt Solaris (Urbino BNHS) och tyvärr kan man nog konstatera att även där finns mer att önska. Visserligen finns vagnar i drift med felfrekvensen lär vara hög även på dessa.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårvägen i Lund
Vad är det som hindrar att dom städer som kan ha 2,65 meter breda vagnar går ihop vid en beställning, borde det inte ge ett bättre styckpris. Norrköping handlade smart tillsammans med en annan stad för att få billiga spårvagnar ur Frankfurt (Main) beställning.
Croydon beställde vagnar i samma utförande som Köln utan några ändringar, Stockholm gjorde det inte.
Croydon beställde vagnar i samma utförande som Köln utan några ändringar, Stockholm gjorde det inte.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6140
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägen i Lund
Vore det inte bättre att diskutera trådens egentliga ämne än att ägna sig åt ofruktbara diskussioner om vilka företag som borde bygga spårfordon. Som t.ex. att avslöja Anne Landins et al. svinaktiga populism - fullt i klass med vissa partier på högerkanten. Som t.ex. att misstänkliggöra Mats Améen som person istället för att bemöta hans uppfattning i sakfrågan. Eller att uppfinna rena fantasifoster som "det spårvägsindustriella komplexet". Eller halmdockor i stil med jämförelsen med "det planerade ”Genombrottet”, en fyrfilig väg rakt genom Lunds centrum" (om det sistnämnda är en historiskt korrekt sammanfattning vet jag naturligtvis inte, och tycker inte det är så intressant att forska i eftersom "jämförelsen" saknar allt relevans).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".