Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
Silverfisk skrev:Det förvånar mig också. Behöver man inte även i normala fall då och då svarva hjulen för att rätta till normalt slitage?
Jo. Nu vet jag inte riktigt hur man tänkt med detta, men det skulle kunna vara så att det ingår i leverantörens (CAF) åtagande, där väl underhåll av vagnarna under de första x åren ingår i kontraktet. Och CAF äger ju bl a Euromaint och det är ju en professionell firma med många verkstäder så det borde ju inte vara något problem i så fall egentligen.
Tycker nog att mysteriet tätnar. Vad har CAF åtagit sig egentligen? I den SvT-länk jag återgav säger ju Skånetrafikens talesman Saman Tondnevis: " Det är tänkt att vi ska en svarv i Skåne också, i Kärråkradepån".

Den sprillans nya Kärråkradepån tog ju i bruk för en kort tid sedan: https://www.skane.se/organisation-polit ... -karrakra/
Den är tänkt huvudsakligen för att underhålla Öresundstågen, tydligen: https://oresundstag.se/information/ores ... ny-kostym/

SJ Öresund svarar för drift och underhåll: https://www.sj.se/oresund/hem.html
men har "partnerskap" med Mantena, tydligen, för själva verkstadsjobbet: https://mantena.org/startsida/

Så Euromaint verkar inte vara inblandat alls, om man får tro Saman Tondnevis. Eller va?

Hursomhaver så kan inte detta betecknas som något annat än ett rejält fiasko, i klass med etapp 1 av Tvärbanans Kistagren. Min systerdotter i Lund och hennes gelikar i Förnya Lund-partiet håller ju nästan på att avlida av lycka. "Vad var det jag sa"!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

En anledning att bygga spårväg från Lund till Hässleholm då :-D
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av /jes »

Hur ser organisationen i Lund ut? Vy har ingen erfarenhet av att driva spårväg alls, finns det öht spårvägskunnigt folk i organisationen? Kör Vy busstrafiken i Lund?
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

/jes skrev:Kör Vy busstrafiken i Lund?
Ja. Det var en förutsättning att samma bolag skulle köra både stadsbussarna och spårvägen. Det krävs busskörkort av spårvagnsförarna och deras schemaläggning innebär både spårvagn och buss. Bl.a. för att det blir lite väl enformigt med bara en linje, och sannolikt får de köra ersättningsbuss när spårvagnarna inte kan köra.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Mantena er skilt ut fra NSB og er et 100 prosent statseid norsk foretak.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Det måste vara deppigt att vara spårvägsförespråkare i Lund just nu. "Mer än en barnsjukdom för spårvagnar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Det måste vara deppigt att vara spårvägsförespråkare i Lund just nu. "Mer än en barnsjukdom för spårvagnar".
Det är i alla fall deppigt att spårvägsföretag runt om i världen tvingas leva med dessa usla produkter.
Företaget förefaller ha levererat spårvagnar utan möjlighet att reparera deras hjul, åtminstone inte på något bra eller snabbt sätt.
Enligt Sydsvenskan har vagnarna också ”haft fel på ventilation, strejkande skärmar och icke fungerande backspeglar”.
Att det är lite småprylar som strular i början är egentligen inte mycket att orda om. Att vagnarna saknar vanliga backspeglar och enbart är försedda med elektroniska backkameror, en uppfinning av ren klåfingrighet, bör dock alltid betraktas som ett varningstecken och straffas i upphandlingar med ett ”backspegelbristtillägg”. Man har åtta motorer på vagnen men sen blir den stående för att en fånig kamera inte fungerar, skräp!

Så till detta med hjulsvarv. Det kan ju vara möjligen vara så att trafikhuvudmannen åtagit sig att hålla med svarv (det är faktiskt det normala). I så fall undrar jag vart den tog vägen. Men det börjar ju kännas som att man helt enkelt inte tänkt på det. För tidningarna borde det vara en lätt match att grotta ut det där!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Silverfisk »

daniel_s skrev:Så till detta med hjulsvarv. Det kan ju vara möjligen vara så att trafikhuvudmannen åtagit sig att hålla med svarv (det är faktiskt det normala). I så fall undrar jag vart den tog vägen. Men det börjar ju kännas som att man helt enkelt inte tänkt på det. För tidningarna borde det vara en lätt match att grotta ut det där!
Nog känns det lite som om någon (kanske på CAF) tänkte "Hjulsvarv har de ju i Hässleholm, vi fixar hjulen där", utan att först kolla om svarven dög till spårvagnar. Hoppsan, tänkte inte på det.

Jag hoppas också att någon gräver ner sig i dumheterna och konstaterar var det blev fel.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av leifd »

Silverfisk skrev:
daniel_s skrev:Så till detta med hjulsvarv. Det kan ju vara möjligen vara så att trafikhuvudmannen åtagit sig att hålla med svarv (det är faktiskt det normala). I så fall undrar jag vart den tog vägen. Men det börjar ju kännas som att man helt enkelt inte tänkt på det. För tidningarna borde det vara en lätt match att grotta ut det där!
Nog känns det lite som om någon (kanske på CAF) tänkte "Hjulsvarv har de ju i Hässleholm, vi fixar hjulen där", utan att först kolla om svarven dög till spårvagnar. Hoppsan, tänkte inte på det.

Jag hoppas också att någon gräver ner sig i dumheterna och konstaterar var det blev fel.
Annars kan man ju som i Norrköping, som iofs har en svarv, köpa ett extra sett kompletta boggier. Att skifta boggier går relativt snabbt och man får lite tid för svarva, eller som man i Norrköping tänkte, byta hjul och renovera boggier, utan att vagnen står onödigt länge. Nu köpte/hyrde ju även SL ett extra boggisett till A34/M06, så nu har Norrköping två extra boggisett till de (numera) 22 M06:orna.

I dagsläget då, eftersom det är CAF som har underhållet på Lunds vagnar, så borde de ju kunna trolla fram extra boggier relativt enkelt också. Har ju svårt att tro att inte skulle finnas, som kan lyftas ur pågående produktion tex. Men här kommer ju frågan om vad som står i avtal och vem som står för kostnader in, samtidigt som "den goda viljan" behövs.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Vad betyder ”levert med speil”?
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av jesper »

Lennart Petersen skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Vad betyder ”levert med speil”?
Levererad med (back-)spegel
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Silverfisk »

Lennart Petersen skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Vad betyder ”levert med speil”?
Levererade med speglar. Jag ordinerar sju veckors straffläger med extraundervisning i brödrafolkens tungomål.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Lennart Petersen »

Silverfisk skrev:
Lennart Petersen skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Vad betyder ”levert med speil”?
Levererade med speglar. Jag ordinerar sju veckors straffläger med extraundervisning i brödrafolkens tungomål.
Nja jag kan danska nästan flytande och klarar mig nog.
Men i sammanhanget kan det vara bra att ta med en gnutta citattext så man anar vad skribenten svarar på.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av /jes »

Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Nej, men hos signaturen daniel_s utlöses en betingad kräkreflex varje gång ordet CAF dyker upp här. Inget att bry sig om! :D
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Nej, men hos signaturen daniel_s utlöses en betingad kräkreflex varje gång ordet CAF dyker upp här. Inget att bry sig om! :D
Att det är "modernt" att inte ha backspeglar är inte samma sak som att det är rätt! Och CAF är långtifrån ensamma om att ha svårt att få dem att fungera. Se upp, det kan vara dig jag kräks på nästa gång du tar upp saken ;-)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

På min bil har jeg også mange saker som jeg helst ikke ville ha hatt. I "gamle dager" kunne man sveive ned vinduene, nå må man trykke på en knapp så de går ned med en elektrisk motor. Av fire vinduer er det nå to som ikke funker. På min forrige bil fikk vi en feil på vinduene, slik at alle gikk opp og ble nede. Av alle steder i verden var vi i Minsk og vi kjørte rundt med fire åpne vinduer. I game dager hadde vi en enkel dørlås på bilen. Nå har man en sentrallås. Min sentrallås gikk sønder og jeg måtte betale 7000 kroner for reparasjon. Både på sporvogner og biler har vi fått teknisk utvikling som gjør alt komplisert og dyrt. Jeg venter på at noen finner opp A13 og T-Ford på nytt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

/jes skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Nej, men hos signaturen daniel_s utlöses en betingad kräkreflex varje gång ordet CAF dyker upp här. Inget att bry sig om! :D
Även hos signaturen Odd så utlöser ordet CAF obehag. Kanske inte just kräkreflex men det rör sig lite i magen i alla fall. :-D
Genius on call
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Stockholm har bestilt en CAF-vogn som er utviklet kun for Stockholm, så det blir analogt med Oslos SL95. Da får man mange barnesykdommer inkludert i kjøpet. Lund har kjøpte en modell som er et 30-talls steder har bestilt i et tusentalls eksemplarer. De første ble satt i trafikk i 2011, så barnesykdommene skulle være borte.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev:Stockholm har bestilt en CAF-vogn som er utviklet kun for Stockholm, så det blir analogt med Oslos SL95. Da får man mange barnesykdommer inkludert i kjøpet. Lund har kjøpte en modell som er et 30-talls steder har bestilt i et tusentalls eksemplarer. De første ble satt i trafikk i 2011, så barnesykdommene skulle være borte.
Mjaa.. det finns väl ingen automatik i att ett nytt fordon måste ha problem. Och allt i Stockholmsvagnarna är väl inte nytt utan det ingår även beprövade komponenter. Och garantiavtal ingår väl i köpet så leverantör har anledning göra sitt bästa..
Skriv svar