Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

Nu är spåren nästan klara väl? Men det är ett och ett halvt år kvar tills depån är på plats, så därför dröjer trafikstarten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

twr skrev:Nu är spåren nästan klara väl? Men det är ett och ett halvt år kvar tills depån är på plats, så därför dröjer trafikstarten.
På vissa ställen. På andra håller de fortfarande på med underbyggnaden (t.ex. utanför sjukhuset på Getingevägen). Ganska blandat utmed linjen.

Jag har sämre koll på hur det ser ut längst i norr vid Max IV och ESS, fast där började de tidigt och har mycket mindre annat att ta hänsyn till, så där borde det vara mer klart.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Men tror du inte :twisted: att en A32-a från Tvärbanan får illustrera, i alla fall!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Men tror du inte :twisted: att en A32-a från Tvärbanan får illustrera, i alla fall!
Dom har ju i varje fall fått med rätt (dom)kyrka!
(Fast visst hade det varit mer konsekvent om dom visat Sjöstadskapellet eller Årsta Kyrka...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

Vad är det som drift och underhåll avser? Är det spårunderhåll, fordonsunderhåll trafikdrift?
En heldagstur varje dag kostar minst runt fem heltidsanställda, inkl semester, sjukfråvaro, lediga dagar mm. Med nuvarande kollektivavtal så kostar en spårvägsförare lite drygt 500000 kr/år. Tillkommer kostnader för ob-tillägg. Det är knappt 10 heltidsanställda, så det är ju knappast personalkostnader detta handlar om.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Vad är det som drift och underhåll avser? Är det spårunderhåll, fordonsunderhåll trafikdrift?
En heldagstur varje dag kostar minst runt fem heltidsanställda, inkl semester, sjukfråvaro, lediga dagar mm. Med nuvarande kollektivavtal så kostar en spårvägsförare lite drygt 500000 kr/år. Tillkommer kostnader för ob-tillägg. Det är knappt 10 heltidsanställda, så det är ju knappast personalkostnader detta handlar om.
Det måste ju rimligtvis vara drift och underhåll av spåranläggningen som avses, eftersom det är vad Infranord sysslar med. Det är ju Lunds kommun som är spårinnehavare. Den rullande materielen (när den levereras) ägs ju däremot av Skånetrafiken, och det är också Skånetrafikens trafikentreprenör som ska svara för trafikeringen. Av detta framgår att det blir Nettbuss som får kontraktet under de första åren:
https://sparvaglund.se/om-projektet/upp ... ocurement/

Nettbuss söker personal här:
https://nettbuss.varbi.com/en/what:job/jobID:245188/

Fordonsunderhållet sköts, som tidigare framgått, av vagnleverantören CAF.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

Ah, det verkar rimligt.

Dessutom är det väl bra att man håller ihop trafiken som en enhet i upphandlingen.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Hade inte ingenjörn slutat skriva här? Ingenjörn får gärna säga du till mig. Själv har jag ingenting med spårtrafiken i Stockholm att göra. I Norrköping är det väl bussavtalet som gäller, och enligt vad jag har hört så förväntas personalen där vid behov även kunna köra buss. I Göteborg är GS trafikutövare på spårvägen och har ett eget avtal
http://goteborgssparvagar.se/jobba-hos- ... rbjudande/
https://vision.se/globalassets/contract ... havtal.pdf

Det är möjligt att det avtalet ansluter till bussavtalet,
http://www.baro.nu/static/files/bussbra ... 7_2020.pdf
men vad som är "normalt" när det gäller löner och anställningsvillkor vet jag inte. Det finns alltså ett antal olika avtal.

Däremot vet jag att det finns åtminstone två fackförbund som organiserar spårtrafikpersonalen i Storstockholm, SEKO och ST.
https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko ... 171108.pdf
https://st.org/sites/default/files/atta ... 9_1710.pdf

Att tvinga på dem bussavtalet bleve nog svårt. Spårvägstrafiken i Stockholm betraktas nog historiskt som ett bihang till järnvägs- och framför allt tunnelbanetrafiken, men hur det kom sig att personalen därstädes slapp undan Kommunal vore ju intressant att få utrett. Den som vill kan ju roa sig med att jämföra lönenivåerna i de olika koilektivavtalen.

I övrigt tycker jag inte att ingenjörn ska vara så känslig för skiljetecken!

Efter en del sökande i gamla Forum-trådar hittade jag den här rätt bisarra diskussionen från 2013
https://sparvagssallskapet.se/forum/vie ... =2&t=36239
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Som tidigare facklig på Göteborgs spårvägar så kan jag säga att det är inte alls så självklart inom LO att det ska vara kommunal som organiserar spårvagnsförare även om det är så historiskt i Göteborg. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men, då var det så att det var en ganska het debatt mellan SEKO och SKAF på central nivå vad som egentligen borde gälla.

Varför då?

Jo, SKAF är ett förbund som organiserar väldigt många olika yrkesgrenar och spårvagnsförarna är knappast de som är flest. Det innebär att förbundet kanske kan komma att arbeta mer fokuserat på större grupper som har andra typer av arbetssituationer. Jag vågar nog påstå att det är rätt stor skillnad på arbetsmiljö för hemtjänstpersonal och spårvagnsmekaniker/-förare. Kommunal har över 30000 förtroendevalda och de organiserar 800 spårvagnsförare - det är en försvinnande liten del av deras medlemskader.

SEKO är däremot ett förbund som organiserar nästan all spårtrafik i Sverige, det finns alltså goda skäl att ändra inställning till hur trafikpersonal rent generellt bör organiseras.

Så, ja, det kan finnas rätt goda skäl att gå från trafikavtalet som för övrigt inte bara gäller GS utan även en minskande andel kommunala bussföretag.

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Som tidigare facklig på Göteborgs spårvägar så kan jag säga att det är inte alls så självklart inom LO att det ska vara kommunal som organiserar spårvagnsförare även om det är så historiskt i Göteborg. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men, då var det så att det var en ganska het debatt mellan SEKO och SKAF på central nivå vad som egentligen borde gälla.

Varför då?

Jo, SKAF är ett förbund som organiserar väldigt många olika yrkesgrenar och spårvagnsförarna är knappast de som är flest. Det innebär att förbundet kanske kan komma att arbeta mer fokuserat på större grupper som har andra typer av arbetssituationer. Jag vågar nog påstå att det är rätt stor skillnad på arbetsmiljö för hemtjänstpersonal och spårvagnsmekaniker/-förare. Kommunal har över 30000 förtroendevalda och de organiserar 800 spårvagnsförare - det är en försvinnande liten del av deras medlemskader.

SEKO är däremot ett förbund som organiserar nästan all spårtrafik i Sverige, det finns alltså goda skäl att ändra inställning till hur trafikpersonal rent generellt bör organiseras.

Så, ja, det kan finnas rätt goda skäl att gå från trafikavtalet som för övrigt inte bara gäller GS utan även en minskande andel kommunala bussföretag.

//T
Kanske en dum fråga, men gäller inte "trafikavtalet" även de privata utförarna av offentligt oganiserad busstrafik?

(Jag ska fundera på dina argument för att flytta spårvagnsförarnas fackliga tillhörighet - det kan finnas en poäng där)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
Kanske en dum fråga, men gäller inte "trafikavtalet" även de privata utförarna av offentligt oganiserad busstrafik?

(Jag ska fundera på dina argument för att flytta spårvagnsförarnas fackliga tillhörighet - det kan finnas en poäng där)

/TKO
Käre TKO, dumma frågor finns inte för den som inte är insatt.

Trafikavtalet är mellan fackförbunden och arbetsgivarorganisationen som fram tills nu hetat KFS. De privata aktörerna ligger i en annan arbetsgivarorganisation och ingår därför inte i samma avtal helt enkelt.

det finns lite mer kött att applicera på benen här, dessutom: https://ka.se/2019/01/23/otaliga-sparva ... SgORdVyWNQ Är det månde en ny "Hamnkonflikt" under uppsegling, fast denna gång helt inom ett LO-förbund....

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Mina herrar, jag får nästan be om ursäkt för att jag länkade in diskussionen om Lunds nya och intressanta spårväg (som jag får en del information om också via en därstädes bosatt släkting, som är bitter spårvägsmotståndare) på vilka avtalsvillkor den kommande spårvägspersonalen där får (detta egentligen oavsett fackligt medlemskap, även om det ju i detta fall såvitt jag förstår är Kommunal som blir avtalsbärande arbetstagarpart). Det var egentligen bara ett utropstecken - som i sin tur upprörde ingenjör Nordius - som vållade detta.

Eftersom avtalssituationen nu är som den är (se ovan) tycker jag i min enkelhet att det skulle vara mest intressant att se hur avtalsvillkoren skiljer sig åt mellan de olika avtalen. Men då dristar jag mig i förekommande fall att be ingenjör Ohlsson och/eller herr T (eller någon annan intresserad) att göra det i en särskild tråd, eftersom perspektivet omfattar mer än bara Lund. OK?

(för en gångs skull) vänliga hälsningar
från

C N
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Ett reportage med bilder om hur långt de kommit precis i slutet av januari

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/va ... brunnshog/
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

Kommer den delen av Lund i framtiden att befolkas av "Telefonplansväljare"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Stefan Widén »

Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna :D :D

Å tänk om ändhållplatsen inne i stan döpts till Centralstationen.... oj oj ...tänk så många som då blivit upprörda över förväxlingsmöjligheten....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna :D :D
Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar