Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägen i Lund
Nu är spåren nästan klara väl? Men det är ett och ett halvt år kvar tills depån är på plats, så därför dröjer trafikstarten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
På vissa ställen. På andra håller de fortfarande på med underbyggnaden (t.ex. utanför sjukhuset på Getingevägen). Ganska blandat utmed linjen.twr skrev:Nu är spåren nästan klara väl? Men det är ett och ett halvt år kvar tills depån är på plats, så därför dröjer trafikstarten.
Jag har sämre koll på hur det ser ut längst i norr vid Max IV och ESS, fast där började de tidigt och har mycket mindre annat att ta hänsyn till, så där borde det vara mer klart.
Re: Spårvägen i Lund
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6164
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägen i Lund
Men tror du inte att en A32-a från Tvärbanan får illustrera, i alla fall!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårvägen i Lund
Dom har ju i varje fall fått med rätt (dom)kyrka!dr Cassandra Nojdh skrev:Men tror du inte att en A32-a från Tvärbanan får illustrera, i alla fall!
(Fast visst hade det varit mer konsekvent om dom visat Sjöstadskapellet eller Årsta Kyrka...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägen i Lund
Vad är det som drift och underhåll avser? Är det spårunderhåll, fordonsunderhåll trafikdrift?
En heldagstur varje dag kostar minst runt fem heltidsanställda, inkl semester, sjukfråvaro, lediga dagar mm. Med nuvarande kollektivavtal så kostar en spårvägsförare lite drygt 500000 kr/år. Tillkommer kostnader för ob-tillägg. Det är knappt 10 heltidsanställda, så det är ju knappast personalkostnader detta handlar om.
En heldagstur varje dag kostar minst runt fem heltidsanställda, inkl semester, sjukfråvaro, lediga dagar mm. Med nuvarande kollektivavtal så kostar en spårvägsförare lite drygt 500000 kr/år. Tillkommer kostnader för ob-tillägg. Det är knappt 10 heltidsanställda, så det är ju knappast personalkostnader detta handlar om.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6164
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägen i Lund
Det måste ju rimligtvis vara drift och underhåll av spåranläggningen som avses, eftersom det är vad Infranord sysslar med. Det är ju Lunds kommun som är spårinnehavare. Den rullande materielen (när den levereras) ägs ju däremot av Skånetrafiken, och det är också Skånetrafikens trafikentreprenör som ska svara för trafikeringen. Av detta framgår att det blir Nettbuss som får kontraktet under de första åren:Odd skrev:Vad är det som drift och underhåll avser? Är det spårunderhåll, fordonsunderhåll trafikdrift?
En heldagstur varje dag kostar minst runt fem heltidsanställda, inkl semester, sjukfråvaro, lediga dagar mm. Med nuvarande kollektivavtal så kostar en spårvägsförare lite drygt 500000 kr/år. Tillkommer kostnader för ob-tillägg. Det är knappt 10 heltidsanställda, så det är ju knappast personalkostnader detta handlar om.
https://sparvaglund.se/om-projektet/upp ... ocurement/
Nettbuss söker personal här:
https://nettbuss.varbi.com/en/what:job/jobID:245188/
Fordonsunderhållet sköts, som tidigare framgått, av vagnleverantören CAF.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårvägen i Lund
Ah, det verkar rimligt.
Dessutom är det väl bra att man håller ihop trafiken som en enhet i upphandlingen.
Dessutom är det väl bra att man håller ihop trafiken som en enhet i upphandlingen.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6164
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägen i Lund
Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårvägen i Lund
Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6164
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägen i Lund
Hade inte ingenjörn slutat skriva här? Ingenjörn får gärna säga du till mig. Själv har jag ingenting med spårtrafiken i Stockholm att göra. I Norrköping är det väl bussavtalet som gäller, och enligt vad jag har hört så förväntas personalen där vid behov även kunna köra buss. I Göteborg är GS trafikutövare på spårvägen och har ett eget avtalHarald skrev:Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
http://goteborgssparvagar.se/jobba-hos- ... rbjudande/
https://vision.se/globalassets/contract ... havtal.pdf
Det är möjligt att det avtalet ansluter till bussavtalet,
http://www.baro.nu/static/files/bussbra ... 7_2020.pdf
men vad som är "normalt" när det gäller löner och anställningsvillkor vet jag inte. Det finns alltså ett antal olika avtal.
Däremot vet jag att det finns åtminstone två fackförbund som organiserar spårtrafikpersonalen i Storstockholm, SEKO och ST.
https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko ... 171108.pdf
https://st.org/sites/default/files/atta ... 9_1710.pdf
Att tvinga på dem bussavtalet bleve nog svårt. Spårvägstrafiken i Stockholm betraktas nog historiskt som ett bihang till järnvägs- och framför allt tunnelbanetrafiken, men hur det kom sig att personalen därstädes slapp undan Kommunal vore ju intressant att få utrett. Den som vill kan ju roa sig med att jämföra lönenivåerna i de olika koilektivavtalen.
I övrigt tycker jag inte att ingenjörn ska vara så känslig för skiljetecken!
Efter en del sökande i gamla Forum-trådar hittade jag den här rätt bisarra diskussionen från 2013
https://sparvagssallskapet.se/forum/vie ... =2&t=36239
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårvägen i Lund
Som tidigare facklig på Göteborgs spårvägar så kan jag säga att det är inte alls så självklart inom LO att det ska vara kommunal som organiserar spårvagnsförare även om det är så historiskt i Göteborg. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men, då var det så att det var en ganska het debatt mellan SEKO och SKAF på central nivå vad som egentligen borde gälla.Harald skrev:Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Varför då?
Jo, SKAF är ett förbund som organiserar väldigt många olika yrkesgrenar och spårvagnsförarna är knappast de som är flest. Det innebär att förbundet kanske kan komma att arbeta mer fokuserat på större grupper som har andra typer av arbetssituationer. Jag vågar nog påstå att det är rätt stor skillnad på arbetsmiljö för hemtjänstpersonal och spårvagnsmekaniker/-förare. Kommunal har över 30000 förtroendevalda och de organiserar 800 spårvagnsförare - det är en försvinnande liten del av deras medlemskader.
SEKO är däremot ett förbund som organiserar nästan all spårtrafik i Sverige, det finns alltså goda skäl att ändra inställning till hur trafikpersonal rent generellt bör organiseras.
Så, ja, det kan finnas rätt goda skäl att gå från trafikavtalet som för övrigt inte bara gäller GS utan även en minskande andel kommunala bussföretag.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårvägen i Lund
Kanske en dum fråga, men gäller inte "trafikavtalet" även de privata utförarna av offentligt oganiserad busstrafik?2763 skrev:Som tidigare facklig på Göteborgs spårvägar så kan jag säga att det är inte alls så självklart inom LO att det ska vara kommunal som organiserar spårvagnsförare även om det är så historiskt i Göteborg. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men, då var det så att det var en ganska het debatt mellan SEKO och SKAF på central nivå vad som egentligen borde gälla.Harald skrev:Varför utropstecken? Det är normalt Kommunal som organiserar spårvagnsförare, om man nu kan tala om normalt i en så liten bransch. Att ni är organiserade i SEKO i Stockholm är ett undantag.dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
https://www.kommunal.se/bransch/trafik
Varför då?
Jo, SKAF är ett förbund som organiserar väldigt många olika yrkesgrenar och spårvagnsförarna är knappast de som är flest. Det innebär att förbundet kanske kan komma att arbeta mer fokuserat på större grupper som har andra typer av arbetssituationer. Jag vågar nog påstå att det är rätt stor skillnad på arbetsmiljö för hemtjänstpersonal och spårvagnsmekaniker/-förare. Kommunal har över 30000 förtroendevalda och de organiserar 800 spårvagnsförare - det är en försvinnande liten del av deras medlemskader.
SEKO är däremot ett förbund som organiserar nästan all spårtrafik i Sverige, det finns alltså goda skäl att ändra inställning till hur trafikpersonal rent generellt bör organiseras.
Så, ja, det kan finnas rätt goda skäl att gå från trafikavtalet som för övrigt inte bara gäller GS utan även en minskande andel kommunala bussföretag.
//T
(Jag ska fundera på dina argument för att flytta spårvagnsförarnas fackliga tillhörighet - det kan finnas en poäng där)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägen i Lund
Käre TKO, dumma frågor finns inte för den som inte är insatt.TKO skrev:
Kanske en dum fråga, men gäller inte "trafikavtalet" även de privata utförarna av offentligt oganiserad busstrafik?
(Jag ska fundera på dina argument för att flytta spårvagnsförarnas fackliga tillhörighet - det kan finnas en poäng där)
/TKO
Trafikavtalet är mellan fackförbunden och arbetsgivarorganisationen som fram tills nu hetat KFS. De privata aktörerna ligger i en annan arbetsgivarorganisation och ingår därför inte i samma avtal helt enkelt.
det finns lite mer kött att applicera på benen här, dessutom: https://ka.se/2019/01/23/otaliga-sparva ... SgORdVyWNQ Är det månde en ny "Hamnkonflikt" under uppsegling, fast denna gång helt inom ett LO-förbund....
//T
Med reservation för tyckfel.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6164
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårvägen i Lund
Mina herrar, jag får nästan be om ursäkt för att jag länkade in diskussionen om Lunds nya och intressanta spårväg (som jag får en del information om också via en därstädes bosatt släkting, som är bitter spårvägsmotståndare) på vilka avtalsvillkor den kommande spårvägspersonalen där får (detta egentligen oavsett fackligt medlemskap, även om det ju i detta fall såvitt jag förstår är Kommunal som blir avtalsbärande arbetstagarpart). Det var egentligen bara ett utropstecken - som i sin tur upprörde ingenjör Nordius - som vållade detta.
Eftersom avtalssituationen nu är som den är (se ovan) tycker jag i min enkelhet att det skulle vara mest intressant att se hur avtalsvillkoren skiljer sig åt mellan de olika avtalen. Men då dristar jag mig i förekommande fall att be ingenjör Ohlsson och/eller herr T (eller någon annan intresserad) att göra det i en särskild tråd, eftersom perspektivet omfattar mer än bara Lund. OK?
(för en gångs skull) vänliga hälsningar
från
C N
Eftersom avtalssituationen nu är som den är (se ovan) tycker jag i min enkelhet att det skulle vara mest intressant att se hur avtalsvillkoren skiljer sig åt mellan de olika avtalen. Men då dristar jag mig i förekommande fall att be ingenjör Ohlsson och/eller herr T (eller någon annan intresserad) att göra det i en särskild tråd, eftersom perspektivet omfattar mer än bara Lund. OK?
(för en gångs skull) vänliga hälsningar
från
C N
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårvägen i Lund
Ett reportage med bilder om hur långt de kommit precis i slutet av januari
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/va ... brunnshog/
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/va ... brunnshog/
Re: Spårvägen i Lund
Telefonplan, blivande spårvägshållplats i Lund. Renommésnyltning?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
Kommer den delen av Lund i framtiden att befolkas av "Telefonplansväljare"?
undrar
Thomas K Ohlsson
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägen i Lund
Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna
Å tänk om ändhållplatsen inne i stan döpts till Centralstationen.... oj oj ...tänk så många som då blivit upprörda över förväxlingsmöjligheten....
Stefan
Å tänk om ändhållplatsen inne i stan döpts till Centralstationen.... oj oj ...tänk så många som då blivit upprörda över förväxlingsmöjligheten....
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägen i Lund
Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.