Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Kristofer »

twr skrev: onsdag 22 november 2023 7:15 https://www.skane.se/om-region-skane/ny ... rrm7by57ds

Spårvägen är dragen för att passera sjukhuset men nu ska sjukhuset flyttas. Hur påverkar det kollektivtrafiken?
Det framgår av utredningsförslaget:
Region Skåne skrev:För att den föreslagna utvecklingen av sjukhuset ska fungera krävs det att spårvägen dras om mellan
Getingevägen och Tornavägen i en ny sträckning en bit söder om den nuvarande sträckningen. Ett
nytt stopp planeras på denna sträcka då spårvagnen med denna dragning inte kommer att trafikera
vid den nuvarande terminalen. De nuvarande busslinjerna bedöms inte påverkas av den nya
lokaliseringen av sjukhuset, utan kan trafikera de vägar som de gör i nuläget.
Spårvägen avses inte få någon hållplats i anslutning till det nya sjukhusområdet
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av X12 »

Region Skåne har nyligen genomfört en utvärdering av spårvägen i Lund efter att Sverigedemokraterna i regionen tydligen begärt det. Utvärderingen finns att läsa här:

https://www.skane.se/namndshandlingar/14908139/

Några slutsatser:
Man kommer fram till att resandet är lägre än först prognosticerat. Först lågt resande pga av pandemin, varefter resandet ökade till att nu ha stabiliserat sig omkring 100-tusen påstigande i månaden, med något lägre under sommaren. Drygt 1 miljon påstigande på ett helår. Man hade hoppats på 200 000 påstigande per månad. Att det blivit lägre förklaras av lägre byggtakt för bostäder längs spårvägen. De tre nordligaste hållplatserna har markant lägre antal påstigande än övriga hållplatser. Största antalet resenärer som befunnit sig på en och samma spårvagn samtidigt är 89 st, man konstaterar därför att det finns gott om outnyttjad kapacitet.

Kostnadstäckningsgraden anges till 12% för linjen under 2022. Jag tycker det låter anmärkningsvärt lågt, i nivå med låguttnyttjade landsbygdbusslinjer.

I rapporten nämns det att den gamla buss linje 20 som gick längs Lunda-länken hade 200 000 tuden påstigande per år, att jämföra mot 1 miljon per år för nuvarande spårvagnslinje. Man konstarerar därför att spårvägen ändå är en framgång då resandet ökat 5 gånger. Men, var buss 20 den enda stadsbusslinjen längs stråket? Jag är inte insatt i Lunds linjenät. Varför byggdes spårvägen längs denna linjesträckning om resandet inte var större än så? Motiveringen till spårväg framför buss var ju att kapaciteten inte skulle räcka med buss. Borde inte någon annan linje spårvägskonverterats istället.
toddetoddelito
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av toddetoddelito »

Fritt ur minnet byggdes spårvägen i Lund främst för ESS skull, som byggs en bit utanför Lund. När det är färdigbyggt (aktiv men försenat, beräknas klart 2027) behöver anläggningen goda och (inte minst) attraktiva kommunikationer till Lund C och tågnätet mot Europa. Liknande gäller MAX IV-laboratoriet, som ligger nästgårds.

Kanske vore det en idé att vänta med att utvärdera tills ESS och MAX IV är helt färdigbyggda. Även om man förstås inte kan skjuta på det i all evighet, men med tanke på att spårvägen invigdes under pandemin, att Lund är en studentstad (och därmed också till stor del en gång- och cykelstad) och att inte vare sig bostäder eller laboratorier i den nordvästra änden är färdigbyggda, är det kanske inte rättvist att se spårvägen som ett nederlag ännu.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev: lördag 16 december 2023 17:02 Man kommer fram till att resandet är lägre än först prognosticerat. Först lågt resande pga av pandemin, varefter resandet ökade till att nu ha stabiliserat sig omkring 100-tusen påstigande i månaden, med något lägre under sommaren. Drygt 1 miljon påstigande på ett helår. Man hade hoppats på 200 000 påstigande per månad. Att det blivit lägre förklaras av lägre byggtakt för bostäder längs spårvägen. De tre nordligaste hållplatserna har markant lägre antal påstigande än övriga hållplatser. Största antalet resenärer som befunnit sig på en och samma spårvagn samtidigt är 89 st, man konstaterar därför att det finns gott om outnyttjad kapacitet.

Kostnadstäckningsgraden anges till 12% för linjen under 2022. Jag tycker det låter anmärkningsvärt lågt, i nivå med låguttnyttjade landsbygdbusslinjer.
Roslagsbanans Näsbyparksgren har dubbelt så många resenärer med halva trafikutbudet, och detta är kanske Stockholms minst lönsamma spårtrafiklinje. Förvisso är restiden längre - 20 minuter mot 14 minuter - men biljettpriserna är nästan dubbelt så höga. Skånetrafiken subventionerar korta resor mest.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: lördag 16 december 2023 18:46
X12 skrev: lördag 16 december 2023 17:02 Man kommer fram till att resandet är lägre än först prognosticerat. Först lågt resande pga av pandemin, varefter resandet ökade till att nu ha stabiliserat sig omkring 100-tusen påstigande i månaden, med något lägre under sommaren. Drygt 1 miljon påstigande på ett helår. Man hade hoppats på 200 000 påstigande per månad. Att det blivit lägre förklaras av lägre byggtakt för bostäder längs spårvägen. De tre nordligaste hållplatserna har markant lägre antal påstigande än övriga hållplatser. Största antalet resenärer som befunnit sig på en och samma spårvagn samtidigt är 89 st, man konstaterar därför att det finns gott om outnyttjad kapacitet.

Kostnadstäckningsgraden anges till 12% för linjen under 2022. Jag tycker det låter anmärkningsvärt lågt, i nivå med låguttnyttjade landsbygdbusslinjer.
Roslagsbanans Näsbyparksgren har dubbelt så många resenärer med halva trafikutbudet, och detta är kanske Stockholms minst lönsamma spårtrafiklinje. Förvisso är restiden längre - 20 minuter mot 14 minuter - men biljettpriserna är nästan dubbelt så höga. Skånetrafiken subventionerar korta resor mest.
Och där hamnade vi i Stockholm... :roll:

Det är nog lite skillnad på en etablerad linje som funnits i hundratals år - något överdrivet, orkar inte ta reda på rätt siffra - jämfört med den första spårvägsetableringen i en mindre stad (i förhållande till Stockholms tätort, som per definition sträcker sig långt utanför kommungränsen...)
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev: onsdag 20 december 2023 17:09 Och där hamnade vi i Stockholm... :roll:

Det är nog lite skillnad på en etablerad linje som funnits i hundratals år - något överdrivet, orkar inte ta reda på rätt siffra - jämfört med den första spårvägsetableringen i en mindre stad (i förhållande till Stockholms tätort, som per definition sträcker sig långt utanför kommungränsen...)
En av orsakerna till den låga täckningsgraden för spårvägen i Lund är att Skånetrafiken har en avståndsbaserad taxa. För några år sedan ville ett företag köra regionaltåg kommersiellt i Skåne, men bara om Skånetrafiken stod för matartrafiken. Långa tågresor subventioneras knappt. Korta resor subventioneras mest.
Skriv svar