Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna
Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Norsborg? Fruängen vore väl mer lämpligt.
Men jag skulle vilja ha något Harry Potterliknande, Ta T-banan till Telefonplan, och sedan väljer man uppgång beroende om man ska till gamla LM-fabriken eller till Sony Ericssons gamla lokaler alternativt spårvägen mot centrala Lund.
Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna
Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Norsborg? Fruängen vore väl mer lämpligt.
Men jag skulle vilja ha något Harry Potterliknande, Ta T-banan till Telefonplan, och sedan väljer man uppgång beroende om man ska till gamla LM-fabriken eller till Sony Ericssons gamla lokaler alternativt spårvägen mot centrala Lund.
TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.
/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
daniel_s skrev:
Kommunal är avtalsslutande part i bussbranschavtalet.
Vilket då innebär att en majoritet av rikets spårvagnsförare fortsatt kommer att vara företrädda av SKAF, vad man nu än tycker om det, inte för att Lund+Stockholm hade haft fler förare än Göteborg+Norrköping.
Personligen kan jag tycka att spårvagnsförare kommer lite i skymundan i jätten kommunal.
TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.
/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Men byggde man en vagnhall på 3 månader?
Detr tror jag inte - och det var vagnhallsbygget jag kommenterade...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skånetrafiken, via betalartikel i Sydsvenskan, meddelar att spårvagnslinjen får nummer 1. Nuvarande busslinje 1 blir linje 7 from tidtabellsskiftet i december 2019.
linlars skrev:Skånetrafiken, via betalartikel i Sydsvenskan, meddelar att spårvagnslinjen får nummer 1. Nuvarande busslinje 1 blir linje 7 from tidtabellsskiftet i december 2019.
Samtidigt öppnar Tekniska nämnden för att öppna S:t Laurentiigatan för busstrafik. Blir intressant i rusningstrafik om detta blir verklighet...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.
/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Men byggde man en vagnhall på 3 månader?
Detr tror jag inte - och det var vagnhallsbygget jag kommenterade...
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:
"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."
suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:
"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."
suckar
Thomas K Ohlsson
Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:
"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."
suckar
Thomas K Ohlsson
Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”
Den sista meningen kan du stryka, för den är inte sann... Inte i nuläget i a f, men kanske om några år om spårvägen blir en framgång. (Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne efter Lunds C - Brunnshög - oklart tidshorisont dock) Tyvärr har kostnaderna för infrastrukturen ökat med ca 15% mot vad Lunds kommun angav när man sökte stadsmiljöavtalsmedel för projektet (men det kanske är inom någon sorts acceptabel felmarginal?)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...