Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna :D :D
Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Norsborg? Fruängen vore väl mer lämpligt.

Men jag skulle vilja ha något Harry Potterliknande, Ta T-banan till Telefonplan, och sedan väljer man uppgång beroende om man ska till gamla LM-fabriken eller till Sony Ericssons gamla lokaler alternativt spårvägen mot centrala Lund. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:
Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna :D :D
Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Norsborg? Fruängen vore väl mer lämpligt.

Men jag skulle vilja ha något Harry Potterliknande, Ta T-banan till Telefonplan, och sedan väljer man uppgång beroende om man ska till gamla LM-fabriken eller till Sony Ericssons gamla lokaler alternativt spårvägen mot centrala Lund. :D
Aha, gärna det!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

Linjenummer 14½?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Hechtwagen »

TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.

/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Aha! Det blir som i Norrköpkng, ett slags B-lags-spårvagnschaufförer med väsentligt sämre lön än lyxspårvagnsförarna i kungliga huvudstaden?

Skämt åsido? Kommer de tillhöra Kommunal eller Seko?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Hechtwagen »

Hechtwagen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Aha! Det blir som i Norrköping, ett slags B-lags-spårvagnschaufförer med väsentligt sämre lön än lyxspårvagnsförarna i kungliga huvudstaden?

Skämt åsido? Kommer de tillhöra Kommunal eller Seko?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Lägg märke till att (den blivande) personalen ska gå under bussavtalet!
Aha! Det blir som i Norrköpkng, ett slags B-lags-spårvagnschaufförer med väsentligt sämre lön än lyxspårvagnsförarna i kungliga huvudstaden?

Skämt åsido? Kommer de tillhöra Kommunal eller Seko?
Kommunal är avtalsslutande part i bussbranschavtalet.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev: Kommunal är avtalsslutande part i bussbranschavtalet.
Vilket då innebär att en majoritet av rikets spårvagnsförare fortsatt kommer att vara företrädda av SKAF, vad man nu än tycker om det, inte för att Lund+Stockholm hade haft fler förare än Göteborg+Norrköping.

Personligen kan jag tycka att spårvagnsförare kommer lite i skymundan i jätten kommunal.

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:
TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.

/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Men byggde man en vagnhall på 3 månader?
Detr tror jag inte - och det var vagnhallsbygget jag kommenterade...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av C12C3C3C12 »

twr skrev:
Stefan Widén skrev:Måste säga att jag gillar tanken på en direktlänk mellan de olika telefoniska planerna :D :D
Du menar en spårförbindelse från ESS till Norsborg?
Grabbar, den skall gå mellan ESS samt Telefonplan, linje 14 3/4!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

Något nytt från nya spårvägsstaden?
Genius on call
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Skånetrafiken, via betalartikel i Sydsvenskan, meddelar att spårvagnslinjen får nummer 1. Nuvarande busslinje 1 blir linje 7 from tidtabellsskiftet i december 2019.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Linjenummer 14½?

/TKO
Eller kanske linje *14#
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

linlars skrev:Skånetrafiken, via betalartikel i Sydsvenskan, meddelar att spårvagnslinjen får nummer 1. Nuvarande busslinje 1 blir linje 7 from tidtabellsskiftet i december 2019.
Samtidigt öppnar Tekniska nämnden för att öppna S:t Laurentiigatan för busstrafik. Blir intressant i rusningstrafik om detta blir verklighet...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 643 »

TKO skrev:
Hechtwagen skrev:
TKO skrev:Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.

/TKO
På 1800-talet i Stockholm tog det tre månader från beslut till invigning att bygga en spårvägslinje av den längd som spårvägen i Lund har.
Men byggde man en vagnhall på 3 månader?
Detr tror jag inte - och det var vagnhallsbygget jag kommenterade...

/TKO
Bygget av Alkärrhallen 1991 gick på 3 månader...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

643 skrev:Bygget av Alkärrhallen 1991 gick på 3 månader...
Om vi jämför "Norrstationen" med Alkärrshallen ser vi vissa skillnader i byggnadsteknik!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Lunds spårvagnar är nu namnsatta: Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/sf ... pa-sparet/
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

linlars skrev:Lunds spårvagnar är nu namnsatta: Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/sf ... pa-sparet/
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:

"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

TKO skrev:
linlars skrev:Lunds spårvagnar är nu namnsatta: Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/sf ... pa-sparet/
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:

"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."

suckar
Thomas K Ohlsson
Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:
TKO skrev:
linlars skrev:Lunds spårvagnar är nu namnsatta: Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/sf ... pa-sparet/
Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:

"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."

suckar
Thomas K Ohlsson
Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”
Den sista meningen kan du stryka, för den är inte sann... Inte i nuläget i a f, men kanske om några år om spårvägen blir en framgång. (Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne efter Lunds C - Brunnshög - oklart tidshorisont dock) Tyvärr har kostnaderna för infrastrukturen ökat med ca 15% mot vad Lunds kommun angav när man sökte stadsmiljöavtalsmedel för projektet (men det kanske är inom någon sorts acceptabel felmarginal?)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar