Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.
I så fall förstår jag inte problemet, då är det väl bara att dra spårvägen via Stortorget och låta staffanstorparna åka raka vägen till ESS utan att passera Clemenstorget. Varannan eller var tredje vagn norrifrån till Staffanstorp och resten till Clemenstorget borde väl bli lagom.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Harald »

5 km/h är den normala gånghastigheten för en person utan funktionshinder enligt Trafikverket. Jag skulle nog säga att yngre/medelålders kan prestera 6 km/h. Hur som helst så är det 1-1,2 minuter per 100 meter. 500 m på tre minuter är 10 km/h och då har man gått över till löpning (om man inte utövar den märkliga sport som går ut på att inte ta sig fram så fort som möjligt).
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
linlars skrev:Ett alternativ är annars att ha enkelriktad spårväg på Klostergatan (österut som idag) och västlig trafik på Lilla Fiskaregatan. Eller ha samma väg som stadsbussarna med västlig trafik på St Petri Kyrkogatan (förbi Stadsbiblioteket), men det skulle kräva en ny ombyggnad av Clemenstorget.

Det finns alltså många alternativ, men inget är helt klockrent.
Med hjälp av kartor och mitt minne av Lund så känns St Petri Kyrkogatan som ett bra alternativ. Hela området söder om St Petri Kyrkogatan har smala gator och området är nog mer känsligt för förändring. Tror att den dragningen skulle få större acceptans bland Lundaborna. Att spårvägen passerar centrala staden och fortsätter söder ut gör nog att spårvägen ses med större gillande. Det blir mindre av förortsbana och något som gynnar fler.
Du har en poäng. Problemet är att man inte skulle kunna använda dem nuvarande ändhållplatsen, och behöver bygga om hela torget. Och jag är tveksam till om det ens skulle gå att hitta ett hållplatsläge på torget som funkar med en sådan sträckning.
Jag tror nog ändå att det kan fungera enligt följande:
* Södergående trafik använder dagens hållplats (och sedan kör den rakt fram till Bangatan)
* Norrgående trafik kommer från St Petri Kyrkogata, och svänger sedan norrut direkt när torget börjar (med lämplig radie) och har sedan hållplats i torgets östra kant. Kräver viss ombyggnad av torget, men enbart längst österut.

Ett alternativ kan annars vara att dra norrgående trafik ut på Bangatan/västra änden av Clemenstorget (eller tom till västra sidan av tullhuset), men då blir det två korsningar med södergående trafik.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

daniel_s skrev:
twr skrev:
daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.
I så fall förstår jag inte problemet, då är det väl bara att dra spårvägen via Stortorget och låta staffanstorparna åka raka vägen till ESS utan att passera Clemenstorget. Varannan eller var tredje vagn norrifrån till Staffanstorp och resten till Clemenstorget borde väl bli lagom.
Lund C är en stor knutpunkt i sig, så det är önskvärt att köra om Lund C/Clemenstorget, men kanske inget måste-krav. Ja, att köra norrut på Kyrkogatan/Bredgatan är inget problem.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:
daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.
I så fall förstår jag inte problemet, då är det väl bara att dra spårvägen via Stortorget och låta staffanstorparna åka raka vägen till ESS utan att passera Clemenstorget. Varannan eller var tredje vagn norrifrån till Staffanstorp och resten till Clemenstorget borde väl bli lagom.
"En del av" skrev jag. Självklart vill de nå Lund C också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Vad sägs om dagens väg ut från torget och sedan Allhelgona kyrkogata (lite spårsänkning under valven) - Biskopsgatan - Östra Vallgatan - Södra Esplanaden?
Skulle Clemenstorget bli en säckstation där man byter riktning? Med det förslaget rundar man hela den centrala delen av stan. Men om man lät spårvägen svänga förbi Mårtenstorget via Östra Mårtensgatan och Bankgatan så kommer man nära den centrala staden utan att gå genom den mest känsliga miljön.
Det var väl just att runda den allra mest centrala delen av stan som var finessen med mitt förslag, om det alls fanns någon. Gatorna där är trånga och passar inte ihop, så det går inte att komma fram. Den är dessutom så liten att man kan gå till gatan där spårvagnen går på högst tre minuter oavsett var man befinner sig...
Förstår tanken. Men Östra Mårtensgatan och Bankgatan är bredare och därför mer lämpad för spårvägstrafik är alla gatorna precis öster om Bangatan. Åtminstone uppfattar jag det så. Och Mårtenstorget vore en lämplig plats för hållplatser. Nära Stortorget och mycket nära Botulfsplatsen som är stans busstorg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

LÅ1 skrev: Men Östra Mårtensgatan och Bankgatan är bredare och därför mer lämpad för spårvägstrafik är alla gatorna precis öster om Bangatan. Åtminstone uppfattar jag det så. Och Mårtenstorget vore en lämplig plats för hållplatser. Nära Stortorget och mycket nära Botulfsplatsen som är stans busstorg.
Bussarnas tyngdpunkt är åtminstone delvis under planering att flyttas till Lund C, även om det inte är okontroversiellt.

Men om vi säger så här: Om man kommer fram till att en kommande spårväg inte behöver gå om Lund C, så är det mycket billigare, enklare, snabbare (restid) och ger bättre täckning att låta den gå "rakt igenom" Stora Södergatan - Kyrkogatan - Bredgatan än att trixa med Östra Vallgatan - Östra Mårtensgatan - Bankgatan.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Per Lind »

Nu har jag ingen större aning om hur det ser ut i Lund. Har bara varit där 1 gång för några år sedan. Det pratas i tidigare trådar om en bro under jäårnvägen och ett alternativ är att höja järnvägen.
Varför kan man inte sänka vägen så spårvagnen går under?
En spårvagn klarar väldigt branta backar, se bara på Oakhill i Stockholm och Augsburg.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

linlars skrev:
LÅ1 skrev: Men Östra Mårtensgatan och Bankgatan är bredare och därför mer lämpad för spårvägstrafik är alla gatorna precis öster om Bangatan. Åtminstone uppfattar jag det så. Och Mårtenstorget vore en lämplig plats för hållplatser. Nära Stortorget och mycket nära Botulfsplatsen som är stans busstorg.
Bussarnas tyngdpunkt är åtminstone delvis under planering att flyttas till Lund C, även om det inte är okontroversiellt.

Men om vi säger så här: Om man kommer fram till att en kommande spårväg inte behöver gå om Lund C, så är det mycket billigare, enklare, snabbare (restid) och ger bättre täckning att låta den gå "rakt igenom" Stora Södergatan - Kyrkogatan - Bredgatan än att trixa med Östra Vallgatan - Östra Mårtensgatan - Bankgatan.
Mitt förslag var som svar på förslaget Biskopsgatan - Östra Vallgatan - Södra Esplanaden, eftersom det vore ett sätt att komma in i den centrala delen av stan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

Per Lind skrev:Nu har jag ingen större aning om hur det ser ut i Lund. Har bara varit där 1 gång för några år sedan. Det pratas i tidigare trådar om en bro under jäårnvägen och ett alternativ är att höja järnvägen.
Varför kan man inte sänka vägen så spårvagnen går under?
En spårvagn klarar väldigt branta backar, se bara på Oakhill i Stockholm och Augsburg.
-Per
Det rör sig om Trollebergsvägens passage under järnvägen. Det är redan nu en brant backe med en skarp kurva. Och även gång, cykel och bil har ju sina krav på lutning.

Men framför ska inte spårvägen fortsätta åt det hållet, så det är knappast aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

august skrev:
Joakim W skrev:Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C? :-o
Funderade på det också. Hela varvet har ju ändå inte jättelång körtid (33 minuter i så fall). Om ingen här har svar innan dess tänkte jag kolla hur det ser ut på Clemenstorget 1 februari. :)
I det nyhetsbrev från Lunds kommun som kom ut nyss framgår att tiominuterstrafiken ska börja på måndag (det visste vi ju) och att fyra vagnar kommer att krävas för trafiken. Det innebär tre minuters vändtid vid Clemenstorget och sju vid ESS.
Användarens profilbild
58:an
Inlägg: 139
Blev medlem: tisdag 17 januari 2012 19:13

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 58:an »

Igår, lördag 30/1, kördes 30min-trafiken med en spårvagn och en ersättningsbuss.
Kommer det att finnas körklara spårvagnar till 10min-trafiken imorgon, kan man undra... /Hasse
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

58:an skrev:Igår, lördag 30/1, kördes 30min-trafiken med en spårvagn och en ersättningsbuss.
Kommer det att finnas körklara spårvagnar till 10min-trafiken imorgon, kan man undra... /Hasse
Vet du att det var pga brist på vagnar? Med CAF-vagnar och en halvfärdig verkstad kan ju iofs inget gå fel. Men det skulle ju också kunna vara något annat som hänt där på kvällen.
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Silverfisk »

Betalartikel, tyvärr:

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-30/s ... kt-trassel

Man har haft problem bland annat med kyla, lövhalka och hjulplattor (kanske p.g.a. lövhalkan?)

Trots detta så börjar man med tiominuterstrafik, men ser framför sig att det kan behövas bussersättning, beroende på hur snabbt man lyckas lösa problemen.

Lövhalkan har bland annat gjort att man behövt ha folk som går runt och blåser rent spåren vid Clemenstorget.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Kan ersättningsbussarna köra i spåren hela vägen, eller finns det passager där bussarna måste ta en annan väg? Och kan bussarna stanna vid samma perronger som spårvagnarna överallt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Kan ersättningsbussarna köra i spåren hela vägen, eller finns det passager där bussarna måste ta en annan väg? Och kan bussarna stanna vid samma perronger som spårvagnarna överallt?
Bussarna kan längs större delen av sträckan köra nära spårvägens sträckning men inte i spåret.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Kan ersättningsbussarna köra i spåren hela vägen, eller finns det passager där bussarna måste ta en annan väg? Och kan bussarna stanna vid samma perronger som spårvagnarna överallt?
Större delen av sträckningen är grässpår och kan alltså inte trafikeras av buss. Sankt Laurentiigatan trafikeras dock både av spårvagn och buss. Blandtrafik med bil förekommer inte överhuvudtaget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Även hållplatserna blir då på olika ställen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
58:an
Inlägg: 139
Blev medlem: tisdag 17 januari 2012 19:13

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 58:an »

Mina observationer omfattade tiden kl. 11 - 15. Jag kan inte detaljerna i trafiken, byter emellertid tåg i Lund då och då och har fått viss koll på geografin i stan. Det var inte svårt att hitta busshållplatsen som motsvarar spårvägshpl MAX IV. En karta fanns i regnskyddet. Bussen följde i stort sett den tidigare linje 20 till Lund C. Problemet för en främling är - i hela Skåne - att det inte längre finns några tidtabellsanslag i hållplatserna! Ersättningshållplatsen trafikerades av en regionlinje också, som jag kanske kunde ha haft nytta av, men det framgick inte ens om den alls kördes lördagar.
/Hasse
Skriv svar