Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägen i Lund
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
I så fall förstår jag inte problemet, då är det väl bara att dra spårvägen via Stortorget och låta staffanstorparna åka raka vägen till ESS utan att passera Clemenstorget. Varannan eller var tredje vagn norrifrån till Staffanstorp och resten till Clemenstorget borde väl bli lagom.twr skrev:Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
Re: Spårvägen i Lund
5 km/h är den normala gånghastigheten för en person utan funktionshinder enligt Trafikverket. Jag skulle nog säga att yngre/medelålders kan prestera 6 km/h. Hur som helst så är det 1-1,2 minuter per 100 meter. 500 m på tre minuter är 10 km/h och då har man gått över till löpning (om man inte utövar den märkliga sport som går ut på att inte ta sig fram så fort som möjligt).
Re: Spårvägen i Lund
Jag tror nog ändå att det kan fungera enligt följande:twr skrev:Du har en poäng. Problemet är att man inte skulle kunna använda dem nuvarande ändhållplatsen, och behöver bygga om hela torget. Och jag är tveksam till om det ens skulle gå att hitta ett hållplatsläge på torget som funkar med en sådan sträckning.LÅ1 skrev:Med hjälp av kartor och mitt minne av Lund så känns St Petri Kyrkogatan som ett bra alternativ. Hela området söder om St Petri Kyrkogatan har smala gator och området är nog mer känsligt för förändring. Tror att den dragningen skulle få större acceptans bland Lundaborna. Att spårvägen passerar centrala staden och fortsätter söder ut gör nog att spårvägen ses med större gillande. Det blir mindre av förortsbana och något som gynnar fler.linlars skrev:Ett alternativ är annars att ha enkelriktad spårväg på Klostergatan (österut som idag) och västlig trafik på Lilla Fiskaregatan. Eller ha samma väg som stadsbussarna med västlig trafik på St Petri Kyrkogatan (förbi Stadsbiblioteket), men det skulle kräva en ny ombyggnad av Clemenstorget.
Det finns alltså många alternativ, men inget är helt klockrent.
* Södergående trafik använder dagens hållplats (och sedan kör den rakt fram till Bangatan)
* Norrgående trafik kommer från St Petri Kyrkogata, och svänger sedan norrut direkt när torget börjar (med lämplig radie) och har sedan hållplats i torgets östra kant. Kräver viss ombyggnad av torget, men enbart längst österut.
Ett alternativ kan annars vara att dra norrgående trafik ut på Bangatan/västra änden av Clemenstorget (eller tom till västra sidan av tullhuset), men då blir det två korsningar med södergående trafik.
Re: Spårvägen i Lund
Lund C är en stor knutpunkt i sig, så det är önskvärt att köra om Lund C/Clemenstorget, men kanske inget måste-krav. Ja, att köra norrut på Kyrkogatan/Bredgatan är inget problem.daniel_s skrev:I så fall förstår jag inte problemet, då är det väl bara att dra spårvägen via Stortorget och låta staffanstorparna åka raka vägen till ESS utan att passera Clemenstorget. Varannan eller var tredje vagn norrifrån till Staffanstorp och resten till Clemenstorget borde väl bli lagom.twr skrev:Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
Re: Spårvägen i Lund
"En del av" skrev jag. Självklart vill de nå Lund C också.daniel_s skrev:I så fall förstår jag inte problemet, då är det väl bara att dra spårvägen via Stortorget och låta staffanstorparna åka raka vägen till ESS utan att passera Clemenstorget. Varannan eller var tredje vagn norrifrån till Staffanstorp och resten till Clemenstorget borde väl bli lagom.twr skrev:Ja, det är bland annat till Staffanstorp som är tanken. En del av syftet är att kunna åka direkt från de södra delarna av spårvägen till arbetsplatser i nordost, det område där spårvägen nu är byggd. Det blir ju sämre om de måste byta.daniel_s skrev: Nu har jag glömt bort vart den där spårvagnen skulle gå nånstans i andra änden, men låt oss säga att man ska från halvvägstillstaffanstorp till jobbet i Lund, så borde det ge nära till målet respektive bra bytesmöjligheter att ta den vägen. Men vet inte om jag tänker rätt på den punkten!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Förstår tanken. Men Östra Mårtensgatan och Bankgatan är bredare och därför mer lämpad för spårvägstrafik är alla gatorna precis öster om Bangatan. Åtminstone uppfattar jag det så. Och Mårtenstorget vore en lämplig plats för hållplatser. Nära Stortorget och mycket nära Botulfsplatsen som är stans busstorg.daniel_s skrev:Det var väl just att runda den allra mest centrala delen av stan som var finessen med mitt förslag, om det alls fanns någon. Gatorna där är trånga och passar inte ihop, så det går inte att komma fram. Den är dessutom så liten att man kan gå till gatan där spårvagnen går på högst tre minuter oavsett var man befinner sig...LÅ1 skrev:Skulle Clemenstorget bli en säckstation där man byter riktning? Med det förslaget rundar man hela den centrala delen av stan. Men om man lät spårvägen svänga förbi Mårtenstorget via Östra Mårtensgatan och Bankgatan så kommer man nära den centrala staden utan att gå genom den mest känsliga miljön.daniel_s skrev:Vad sägs om dagens väg ut från torget och sedan Allhelgona kyrkogata (lite spårsänkning under valven) - Biskopsgatan - Östra Vallgatan - Södra Esplanaden?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
Bussarnas tyngdpunkt är åtminstone delvis under planering att flyttas till Lund C, även om det inte är okontroversiellt.LÅ1 skrev: Men Östra Mårtensgatan och Bankgatan är bredare och därför mer lämpad för spårvägstrafik är alla gatorna precis öster om Bangatan. Åtminstone uppfattar jag det så. Och Mårtenstorget vore en lämplig plats för hållplatser. Nära Stortorget och mycket nära Botulfsplatsen som är stans busstorg.
Men om vi säger så här: Om man kommer fram till att en kommande spårväg inte behöver gå om Lund C, så är det mycket billigare, enklare, snabbare (restid) och ger bättre täckning att låta den gå "rakt igenom" Stora Södergatan - Kyrkogatan - Bredgatan än att trixa med Östra Vallgatan - Östra Mårtensgatan - Bankgatan.
Re: Spårvägen i Lund
Nu har jag ingen större aning om hur det ser ut i Lund. Har bara varit där 1 gång för några år sedan. Det pratas i tidigare trådar om en bro under jäårnvägen och ett alternativ är att höja järnvägen.
Varför kan man inte sänka vägen så spårvagnen går under?
En spårvagn klarar väldigt branta backar, se bara på Oakhill i Stockholm och Augsburg.
-Per
Varför kan man inte sänka vägen så spårvagnen går under?
En spårvagn klarar väldigt branta backar, se bara på Oakhill i Stockholm och Augsburg.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårvägen i Lund
Mitt förslag var som svar på förslaget Biskopsgatan - Östra Vallgatan - Södra Esplanaden, eftersom det vore ett sätt att komma in i den centrala delen av stan.linlars skrev:Bussarnas tyngdpunkt är åtminstone delvis under planering att flyttas till Lund C, även om det inte är okontroversiellt.LÅ1 skrev: Men Östra Mårtensgatan och Bankgatan är bredare och därför mer lämpad för spårvägstrafik är alla gatorna precis öster om Bangatan. Åtminstone uppfattar jag det så. Och Mårtenstorget vore en lämplig plats för hållplatser. Nära Stortorget och mycket nära Botulfsplatsen som är stans busstorg.
Men om vi säger så här: Om man kommer fram till att en kommande spårväg inte behöver gå om Lund C, så är det mycket billigare, enklare, snabbare (restid) och ger bättre täckning att låta den gå "rakt igenom" Stora Södergatan - Kyrkogatan - Bredgatan än att trixa med Östra Vallgatan - Östra Mårtensgatan - Bankgatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
Det rör sig om Trollebergsvägens passage under järnvägen. Det är redan nu en brant backe med en skarp kurva. Och även gång, cykel och bil har ju sina krav på lutning.Per Lind skrev:Nu har jag ingen större aning om hur det ser ut i Lund. Har bara varit där 1 gång för några år sedan. Det pratas i tidigare trådar om en bro under jäårnvägen och ett alternativ är att höja järnvägen.
Varför kan man inte sänka vägen så spårvagnen går under?
En spårvagn klarar väldigt branta backar, se bara på Oakhill i Stockholm och Augsburg.
-Per
Men framför ska inte spårvägen fortsätta åt det hållet, så det är knappast aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
I det nyhetsbrev från Lunds kommun som kom ut nyss framgår att tiominuterstrafiken ska börja på måndag (det visste vi ju) och att fyra vagnar kommer att krävas för trafiken. Det innebär tre minuters vändtid vid Clemenstorget och sju vid ESS.august skrev:Funderade på det också. Hela varvet har ju ändå inte jättelång körtid (33 minuter i så fall). Om ingen här har svar innan dess tänkte jag kolla hur det ser ut på Clemenstorget 1 februari.Joakim W skrev:Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C?
Re: Spårvägen i Lund
Igår, lördag 30/1, kördes 30min-trafiken med en spårvagn och en ersättningsbuss.
Kommer det att finnas körklara spårvagnar till 10min-trafiken imorgon, kan man undra... /Hasse
Kommer det att finnas körklara spårvagnar till 10min-trafiken imorgon, kan man undra... /Hasse
Re: Spårvägen i Lund
Vet du att det var pga brist på vagnar? Med CAF-vagnar och en halvfärdig verkstad kan ju iofs inget gå fel. Men det skulle ju också kunna vara något annat som hänt där på kvällen.58:an skrev:Igår, lördag 30/1, kördes 30min-trafiken med en spårvagn och en ersättningsbuss.
Kommer det att finnas körklara spårvagnar till 10min-trafiken imorgon, kan man undra... /Hasse
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
- Ort: Malmö
Re: Spårvägen i Lund
Betalartikel, tyvärr:
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-30/s ... kt-trassel
Man har haft problem bland annat med kyla, lövhalka och hjulplattor (kanske p.g.a. lövhalkan?)
Trots detta så börjar man med tiominuterstrafik, men ser framför sig att det kan behövas bussersättning, beroende på hur snabbt man lyckas lösa problemen.
Lövhalkan har bland annat gjort att man behövt ha folk som går runt och blåser rent spåren vid Clemenstorget.
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-30/s ... kt-trassel
Man har haft problem bland annat med kyla, lövhalka och hjulplattor (kanske p.g.a. lövhalkan?)
Trots detta så börjar man med tiominuterstrafik, men ser framför sig att det kan behövas bussersättning, beroende på hur snabbt man lyckas lösa problemen.
Lövhalkan har bland annat gjort att man behövt ha folk som går runt och blåser rent spåren vid Clemenstorget.
Re: Spårvägen i Lund
Kan ersättningsbussarna köra i spåren hela vägen, eller finns det passager där bussarna måste ta en annan väg? Och kan bussarna stanna vid samma perronger som spårvagnarna överallt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
Bussarna kan längs större delen av sträckan köra nära spårvägens sträckning men inte i spåret.LÅ1 skrev:Kan ersättningsbussarna köra i spåren hela vägen, eller finns det passager där bussarna måste ta en annan väg? Och kan bussarna stanna vid samma perronger som spårvagnarna överallt?
Re: Spårvägen i Lund
Större delen av sträckningen är grässpår och kan alltså inte trafikeras av buss. Sankt Laurentiigatan trafikeras dock både av spårvagn och buss. Blandtrafik med bil förekommer inte överhuvudtaget.LÅ1 skrev:Kan ersättningsbussarna köra i spåren hela vägen, eller finns det passager där bussarna måste ta en annan väg? Och kan bussarna stanna vid samma perronger som spårvagnarna överallt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Även hållplatserna blir då på olika ställen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
Mina observationer omfattade tiden kl. 11 - 15. Jag kan inte detaljerna i trafiken, byter emellertid tåg i Lund då och då och har fått viss koll på geografin i stan. Det var inte svårt att hitta busshållplatsen som motsvarar spårvägshpl MAX IV. En karta fanns i regnskyddet. Bussen följde i stort sett den tidigare linje 20 till Lund C. Problemet för en främling är - i hela Skåne - att det inte längre finns några tidtabellsanslag i hållplatserna! Ersättningshållplatsen trafikerades av en regionlinje också, som jag kanske kunde ha haft nytta av, men det framgick inte ens om den alls kördes lördagar.
/Hasse
/Hasse