Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nils Carl Aspenberg skrev:Stockholm har bestilt en CAF-vogn som er utviklet kun for Stockholm, så det blir analogt med Oslos SL95. Da får man mange barnesykdommer inkludert i kjøpet. Lund har kjøpte en modell som er et 30-talls steder har bestilt i et tusentalls eksemplarer. De første ble satt i trafikk i 2011, så barnesykdommene skulle være borte.
Så enkelt är det inte. A35 är inte en one off eller tailor made modell utan baserad på en systemvagn - Urbos AXL , även om den inte sålt i någon större omfattning (Stockholm/Tallin). Alla systemvagnsleveranser är i någon mening utvecklade för en specifik beställare, det finns inte några vagnar till olika beställare som exakt lika varandra, inte ens om de bygger på samma systemvagnkoncept, ex.vis systemvagnen Urbos 100 (som Lundavagnarna gör). De ingående komponenterna, och framför allt hur de samspelar, kan naturligtvis vara mer eller mindre väl utprovat, förstås, och förhoppningen är väl att en systemvagn som levererats till flera olika kunder ska vara mera pålitlig, om man inte varit inne och rotat för mycket i grundkonstruktionen.

SL95 däremot verkade vara något som Ansaldo kokade ihop enbart för Oslo, eftersom vagntypen tydligen inte byggde på Ansaldos systemvagn Sirio (som Göteborgs M32, men den blev ju inte bättre för det). Fast nu har tydligen Oslo fallit för Urbos 100, de med. https://www.caf.net/en/productos-servic ... .php?p=300
Nåja, värre än SL 95 kan det väl inte bli.

Hursomhelst, ett subsystem som videobackspeglarna är rimligtvis en i någon mening standardkomponent ur konstruktionsbiblioteket och borde fungera utan problem oavsett systemvagnskoncept, tycker man. Men så verkar ju inte vara fallet. Dessutom var det väl Lunds CAF-vagnar vi diskuterade, inte Stockholms (bortsett från hr. /jes försök till trådkapning).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

Nils Carl Aspenberg skrev:På min bil har jeg også mange saker som jeg helst ikke ville ha hatt. I "gamle dager" kunne man sveive ned vinduene, nå må man trykke på en knapp så de går ned med en elektrisk motor. Av fire vinduer er det nå to som ikke funker. På min forrige bil fikk vi en feil på vinduene, slik at alle gikk opp og ble nede. Av alle steder i verden var vi i Minsk og vi kjørte rundt med fire åpne vinduer. I game dager hadde vi en enkel dørlås på bilen. Nå har man en sentrallås. Min sentrallås gikk sønder og jeg måtte betale 7000 kroner for reparasjon. Både på sporvogner og biler har vi fått teknisk utvikling som gjør alt komplisert og dyrt. Jeg venter på at noen finner opp A13 og T-Ford på nytt.
Du har rätt. Teknisk utveckling i sig är något väldigt bra. Däremot är det ett problem om man tror att mer tekniskt avancerat med nödvändighet betyder att det är bättre, Så är det förstås inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

CAF har valgt å kalle Stockholms vogner for Urbos AXL, men det blir jo ingen systemvogn så lenge Stockholm var enda kund. Senere kom Tallinn med. Ansaldo kunne jo ha kalt SL95 for Sirio AXL, men det hadde jo ikke blitt mer systemvogn av det.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Troligen missar man att få testa spårvagnarna i skånskt vinterväder denna vinter. Inga bekymmer med avisning av luftledningar och frysta växlar i år.

Här i Stockholm kör man med gamla vagnar för att bli av med frost på ledningarna. Moderna vagnar har svårare att klara is på ledningarna. Är det skadligt för dem eller är det bara stor risk att vagnarna blir stående strömlösa? Vad har man för beredskap för is på luftledningarna i Lund? Där finns väl inga gamla vagnar att ta till för avisning?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo smører man glykol på ledningene. Så kjører vi normalt. Vi hadde en stans tidlig i okt/nov men det var før glykolkjøringen hadde startet. Senere har vi kjørt normalt med alle tre vogntyper. (Også CAF Urbos 100)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

OK. Glykol kanske är det normala botemedlet mot frost och is på kontaktledningar. Men då måste man ha någon specialbygel som applicerar glykolen, antar jag. Hur som helst så är frågan om det kommer till skarpt läge i Lund denna vinter. Jag är kanske pessimist? :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Glycerol brukar det väl ändå vara. Glykol är för lättflytande.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:Troligen missar man att få testa spårvagnarna i skånskt vinterväder denna vinter. Inga bekymmer med avisning av luftledningar och frysta växlar i år.

Här i Stockholm kör man med gamla vagnar för att bli av med frost på ledningarna. Moderna vagnar har svårare att klara is på ledningarna. Är det skadligt för dem eller är det bara stor risk att vagnarna blir stående strömlösa? Vad har man för beredskap för is på luftledningarna i Lund? Där finns väl inga gamla vagnar att ta till för avisning?
Beredskapen passar jag på. Men två vagnar rullar (Åsa-Hanna och Brandklipparen), varav en för utbildning. Vad jag har kunnat se från fönstret senaste dagarna verkar de ha klarat de flesta former av skånskt vinterväder någorlunda. Ja, förutom de där hjulplattorna på resten av vagnarna, då.

Jag är dock inte helt säker på om det varit något väder med stor is-på-ledningen-risk än ...
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo sier vi glykol og ikke glyserol. Men jeg er ikke kjemiker, jeg bare loggfører når arbeidsvognen melder seg.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

august skrev:Beredskapen passar jag på. Men två vagnar rullar (Åsa-Hanna och Brandklipparen), varav en för utbildning. Vad jag har kunnat se från fönstret senaste dagarna verkar de ha klarat de flesta former av skånskt vinterväder någorlunda. Ja, förutom de där hjulplattorna på resten av vagnarna, då.

Jag är dock inte helt säker på om det varit något väder med stor is-på-ledningen-risk än ...
Aha! Jag hade fått uppfattning att alla vagnar (som tagits i trafik) hade hjulplattor. Så att det skulle vara helt spårvagnslös trafik ett bra tag framöver. Men veteranen Åsa-Hanna hade alltså mer lättfixade problem. Alltid något.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:Aha! Jag hade fått uppfattning att alla vagnar (som tagits i trafik) hade hjulplattor. Så att det skulle vara helt spårvagnslös trafik ett bra tag framöver. Men veteranen Åsa-Hanna hade alltså mer lättfixade problem. Alltid något.
Jag blev lika förvånad själv, när jag morgonen efter att ha läst att "alla vagnar är ur trafik" mötte både Åsa-Hanna och Brandklipparen på väg hemifrån. Nu håller jag tummarna på att man snart får leveransgodkännande på de vagnar som inte fått det så att det i alla fall går att köra en lite större del av trafiken i väntan på svarvning ...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nils Carl Aspenberg skrev:CAF har valgt å kalle Stockholms vogner for Urbos AXL, men det blir jo ingen systemvogn så lenge Stockholm var enda kund. Senere kom Tallinn med. Ansaldo kunne jo ha kalt SL95 for Sirio AXL, men det hadde jo ikke blitt mer systemvogn av det.
Har hr. Aspenberg tillgång till CAFs konstruktionsbibliotek? CAF registrerade varumärket Urbos AXL redan 2011. Konstruktionen var en vidareutveckling av framför allt Urbos 70, baserat på det faktum att Stockholm ville ha sth 90 km/tim. Självklart är det en systemvagn annars hade man knappast kunna bygga något liknande åt Tallinn. Dessutom är det ju faktiskt en plattform som fortfarande erbjuds/marknadsförs, även kunderna för all del inte varit så många. Första belagda användningen i Wayback machine på CAF:s produktsidor är 25/12 2013, men arkiveringen där är ofullständig. TRoligen började begrepper exponeras utåt under 2012 eller 2013:
https://web.archive.org/web/20141227122 ... _urbos.php

Bra att Ansaldo inte kallade SL95 för Sirio, eftersom det inte är någon Sirio. Systemvagnskonceptet verkade inte så starkt utvecklat hos Ansaldo, nu är det Hitachi som får städa upp i det italienska råttboet. Sirio är i alla fall ett koncept som överlevt: https://www.hitachirail.com/products-an ... tock/tram/
SL95 får vi hoppas att vi aldrig mer behöver se något av.

Kan vi släppa det här ämnet nu? Som jag påpekade förut så har det liten relevans för Lunds spårväg.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 09 februari 2021 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nils Carl Aspenberg skrev:I Oslo sier vi glykol og ikke glyserol. Men jeg er ikke kjemiker, jeg bare loggfører når arbeidsvognen melder seg.
Det är två olika ämnen, två alkoholer, etandiol respektive propantriol - stamkolvätet etan respektive propan, samt antalet OH-grupper som är kopplade till resp. kolväte (2 resp. 3). Glycerol har fördelen att ha högre viskositet ("kletighet"), som redan påpekats, dessutom är den i ogiftig, till skillnad från glykol/etylenglykol/etandiol, där ca. 1 dl är dödlig dos för en vuxen människa. En ganska otrevlig kemikalie, alltså.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:Troligen missar man att få testa spårvagnarna i skånskt vinterväder denna vinter. Inga bekymmer med avisning av luftledningar och frysta växlar i år.

Här i Stockholm kör man med gamla vagnar för att bli av med frost på ledningarna. Moderna vagnar har svårare att klara is på ledningarna. Är det skadligt för dem eller är det bara stor risk att vagnarna blir stående strömlösa? Vad har man för beredskap för is på luftledningarna i Lund? Där finns väl inga gamla vagnar att ta till för avisning?

Detdär problemet med frosten på kontaktledningen skulle man lätt kunna lösa med ett nytt toppstycke eller en vagn med dubbla strömavtagare, anledningen att man inte använder sig av dessa lösningar är att gubbarna gillar att vara ute och leka med sina gamla spårvagnar.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av C12C3C3C12 »

Silverfisk skrev:
Lennart Petersen skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Nesten ingen moderne vogner blir levert med speil.
Vad betyder ”levert med speil”?
Levererade med speglar. Jag ordinerar sju veckors straffläger med extraundervisning i brödrafolkens tungomål.
2 veckor i Oslo samt 2 veckor i Bergen (ikke glem paraplyen) dessutom ingår lektioner att räkna på danska för godkänd kurs.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

august skrev:
LÅ1 skrev:Aha! Jag hade fått uppfattning att alla vagnar (som tagits i trafik) hade hjulplattor. Så att det skulle vara helt spårvagnslös trafik ett bra tag framöver. Men veteranen Åsa-Hanna hade alltså mer lättfixade problem. Alltid något.
Jag blev lika förvånad själv, när jag morgonen efter att ha läst att "alla vagnar är ur trafik" mötte både Åsa-Hanna och Brandklipparen på väg hemifrån. Nu håller jag tummarna på att man snart får leveransgodkännande på de vagnar som inte fått det så att det i alla fall går att köra en lite större del av trafiken i väntan på svarvning ...
Nu är även Åsa-Hanna sjuk https://www.sydsvenskan.se/2021-02-15/i ... kniskt-fel , oklart vad som felar henne. :(
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

linlars skrev:Nu är även Åsa-Hanna sjuk https://www.sydsvenskan.se/2021-02-15/i ... kniskt-fel , oklart vad som felar henne. :(
Det verkar inte varit så allvarligt. Idag är hon i trafik igen.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

august skrev:
linlars skrev:Nu är även Åsa-Hanna sjuk https://www.sydsvenskan.se/2021-02-15/i ... kniskt-fel , oklart vad som felar henne. :(
Det verkar inte varit så allvarligt. Idag är hon i trafik igen.
:D
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

august skrev:
linlars skrev:Nu är även Åsa-Hanna sjuk https://www.sydsvenskan.se/2021-02-15/i ... kniskt-fel , oklart vad som felar henne. :(
Det verkar inte varit så allvarligt. Idag är hon i trafik igen.
Vad kan det innebära för turtäthet? 40 min?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Ulrik Berggren skrev:
august skrev:
linlars skrev:Nu är även Åsa-Hanna sjuk https://www.sydsvenskan.se/2021-02-15/i ... kniskt-fel , oklart vad som felar henne. :(
Det verkar inte varit så allvarligt. Idag är hon i trafik igen.
Vad kan det innebära för turtäthet? 40 min?
Det stämmer.
Skriv svar