Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av bark »

Kristdemokraterna i Stockholm föreslår tunnelbana Fridhemsplan - Östberga.

http://www.jarnvagsnyheter.se/2015/11/k ... ll-stberga
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av ADDE »

Jag tror inte det finns underlag för tunnelbana förbi Östberga. Kanske om Hagsätra förlängs dit. Annars passar en spårvägsförbindelse mellan Tvärbana syd och Tvärbana bättre här.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Odd »

Jepp, man kan börja bygga spårväg som en förlängning av Spårväg Syd till Tvärbanan. För övrigt anser jag att Spårväg Syd borde ingå i "Tvärbanesystemet" som ett varumärke, like "London overground" är ett varumärke för de i stort sett tvärgående förbindelserna som finns i London.
Men om man är riktigt smart så bygger man denna linje mellan Älvsjö och Gullmarsplan på ett sätt som möjliggör en konvertering till T-bana i framtiden.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av ADDE »

Billigaste, rakaste och snabbaste sättet är att bygga förbindelsen Älvsjö-Årstaberg. har man 2-3 hållplatser på banan så kortar man av resan rejält mellan Östberga och Årstaberg, där Pendeln tar en vidare in till City snabbt och bekvämt!

Exempel på hållplatser:
Älvsjö station
Stockholmsmässan
Östberga
[Hållpltas för en ny stadsdel på Årstafältet - öppnas senare då stadsdelen byggs.]
Årstaberg (Mot liljeholmen-Solna/Kista) och/eller Årstafältet (Mot Gullmarsplan-Sickla)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:Billigaste, rakaste och snabbaste sättet är att bygga förbindelsen Älvsjö-Årstaberg. har man 2-3 hållplatser på banan så kortar man av resan rejält mellan Östberga och Årstaberg, där Pendeln tar en vidare in till City snabbt och bekvämt!

Exempel på hållplatser:
Älvsjö station
Stockholmsmässan
Östberga
[Hållpltas för en ny stadsdel på Årstafältet - öppnas senare då stadsdelen byggs.]
Årstaberg (Mot liljeholmen-Solna/Kista) och/eller Årstafältet (Mot Gullmarsplan-Sickla)
Jag gillar tanken mot Solna/Kista, då blir det två grenar i var ände.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Kantorn »

Om man nu ska bygga tunnelbana från Fridhemsplan till Östberga/Älvsjö, varför inte börja lite längre norrut? Typ Arenastaden - NKS? :shock: :D
Professionell tyckare
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av CS »

Kantorn skrev:Om man nu ska bygga tunnelbana från Fridhemsplan till Östberga/Älvsjö, varför inte börja lite längre norrut? Typ Arenastaden - NKS? :shock: :D
Eftersom att Jonas Eliasson har sagt att det är dåligt att förlänga linjen till Arenastaden, så börjar den inte där.

https://www.sll.se/Global/Verksamhet/Ko ... linjen.pdf
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

bark skrev:Kristdemokraterna i Stockholm föreslår tunnelbana Fridhemsplan - Östberga.

http://www.jarnvagsnyheter.se/2015/11/k ... ll-stberga
http://www.pressreader.com/sweden/dagen ... 7/TextView

Som man frågar får man svar. Varken Kristdemokraterna eller Sverigeförhandlingen har studerat det bästa alternativet: en avgrening av Tvärbanan till Östberga. Det ger sannolikt kortare restider, och är förstås mycket billigare. Kapaciteten torde räcka mer än väl. Med tanke på att banan ska under både Riddarfjärden och Årstafältets lera hamnar stationerna djupt, vilket ger lång restid för tunnelbana.

Nivåskillnaden blir mindre om man går över Riddarfjärden, och där finns det lämpligt nog en bro: Västerbron.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
arkivarie
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 21 augusti 2015 22:43

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av arkivarie »

En tvärbanegren mellan Årstafältet och Älvsjö via Östberga och Liseberg var ett seriöst alternativ redan i den utredning om Snabbspårvägen som SL gav ut rapport från redan 1992. I de senaste planerna för Årstafältet ingår ett reservat för en bana i en båge ned till Östberga. På andra sidan Östberga fanns som två huvudalternativ om banan skulle gå i Sylvestergatan eller i en båge runt norra Liseberg. I bägge fallen med en hållplats ungefär vid biluppfarten till bron över mot Västberga. En hållplats vid nordöstra hörnet av mässan diskuterades inte då, men med tanke på mässans storlek idag och att den har en utgång åt det hållet vore det nog utmärkt.
arkivarie
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 21 augusti 2015 22:43

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av arkivarie »

Ska tillägga att när jag pratar om Liseberg var det alltså utredningen 1992. Men det är ganska aktuellt idag.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

arkivarie skrev:En tvärbanegren mellan Årstafältet och Älvsjö via Östberga och Liseberg var ett seriöst alternativ redan i den utredning om Snabbspårvägen som SL gav ut rapport från redan 1992. I de senaste planerna för Årstafältet ingår ett reservat för en bana i en båge ned till Östberga. På andra sidan Östberga fanns som två huvudalternativ om banan skulle gå i Sylvestergatan eller i en båge runt norra Liseberg. I bägge fallen med en hållplats ungefär vid biluppfarten till bron över mot Västberga. En hållplats vid nordöstra hörnet av mässan diskuterades inte då, men med tanke på mässans storlek idag och att den har en utgång åt det hållet vore det nog utmärkt.
Det var som jag minns det mer eller mindre beslutat fram till 1997, då Stockholm förlorade OS-ansökan, och då avtalet om nya Årstabron inkluderade en ny station vid Årstaberg. Därmed kunde Tvärbanan få en bytespunkt med pendeltåget, och kopplingen till Älvsjö blev mindre viktig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av 643 »

REN politik och ingenting annat - man måste profilera sig och i detta fall föreslå något
som inget annat parti fört fram, detta som så ofta utan minsta tanke på förslagets
högst eventuella nytta - bara man föreslår något ANNAT så är det bra! Ett sådant
beteende fyller åtminstone mig med den yttersta vämjelse ... :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

643 skrev:REN politik och ingenting annat - man måste profilera sig och i detta fall föreslå något
som inget annat parti fört fram, detta som så ofta utan minsta tanke på förslagets
högst eventuella nytta - bara man föreslår något ANNAT så är det bra! Ett sådant
beteende fyller åtminstone mig med den yttersta vämjelse ... :(
Fast det är väl inget nytt förslag? SL har redan utrett detta inom Sverigeförhandlingen, och förslaget har redan förts upp tidigare under de senaste åren.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9970
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

2600 lägenheter ska ge Östberga ett uppsving
DN skrev:– Hittills har det inte var nog folk här för att det ska bli mycket butiker i området. Problemet har ju varit att Östberga har varit en ändstation.

För att området ska bli så levande som möjligt och där dagbefolkningen också ökar innehåller planen ett nytt stadsstråk. I beskrivningen av området går att läsa hur stråket kommer att sammanbinda Älvsjö med Årsta och att det där ”ställs krav på lokaler i bottenvåningarna på tillkommande bebyggelse, med fokus på utåtriktade verksamheter”.

Stråket genom området är ett sätt att skapa genomströmning – därmed blir också Östberga mindre av en ändstation, enligt Joakim Larsson. Men även den planerade tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, med en station i Östberga, kommer att gynna stadsdelen.
Det är bra att Stockholms stadsbyggnadsborgarråd också har insett att Östberga under inga omständigheter får förbli en ändstation. En integration med övriga staden i form av ett stadsstråk är nödvändig för att vända utvecklingen i stadsdelen.

Planen verkar vara att Årsta, Årstafältet, Östberga och Älvsjö ska närma sig varandra och bli en sammanhängande stadsdel. På Södermalm bildar inte tunnelbanestationerna sina egna stadsdelar. Det behövs mer Södermalm i regionen!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:2600 lägenheter ska ge Östberga ett uppsving
DN skrev:– Hittills har det inte var nog folk här för att det ska bli mycket butiker i området. Problemet har ju varit att Östberga har varit en ändstation.

För att området ska bli så levande som möjligt och där dagbefolkningen också ökar innehåller planen ett nytt stadsstråk. I beskrivningen av området går att läsa hur stråket kommer att sammanbinda Älvsjö med Årsta och att det där ”ställs krav på lokaler i bottenvåningarna på tillkommande bebyggelse, med fokus på utåtriktade verksamheter”.

Stråket genom området är ett sätt att skapa genomströmning – därmed blir också Östberga mindre av en ändstation, enligt Joakim Larsson. Men även den planerade tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, med en station i Östberga, kommer att gynna stadsdelen.
Det är bra att Stockholms stadsbyggnadsborgarråd också har insett att Östberga under inga omständigheter får förbli en ändstation. En integration med övriga staden i form av ett stadsstråk är nödvändig för att vända utvecklingen i stadsdelen.

Planen verkar vara att Årsta, Årstafältet, Östberga och Älvsjö ska närma sig varandra och bli en sammanhängande stadsdel. På Södermalm bildar inte tunnelbanestationerna sina egna stadsdelar. Det behövs mer Södermalm i regionen!
"Planen är att skapa ett mer livfullt Östberga genom att noggrant planera stråk med bland annat butiker och företag – och detta hänger ihop med att man lyckas få fler personer att flytta till området, berättar Joakim Larsson vidare."

Om vi får tro stadsbyggnadsborgarrådet kommer det att alltså snart att vara ett myllrande folkliv på Östbergas promenadstråk vid lunchtid. Fullt med butiker och företag. Vilken planet bor han på egentligen?

Jag som är uppvuxen i förorter kan tala om hur det kommer att bli:
Med lite tur kommer det att finnas några mäklare, en eller två pizzabutiker och kanske en liten dagligvarubutik. Näringslivet kommer i övrigt att finnas i form av kontorslokaler för några städ- och hemtjänstbolag - åtminstone så länge vi skall skattesubventionera medel- och överklassens tjänstefolk. Jag tror personligen inte att detta räcker för att skapa ett "myllrande folkliv..."

Det verkar också som om både borgarrådet Larsson och DN:s reporter gör misstaget att se Östbergahöjden som hela "Östberga" - letar man efter en tillstymmelse till folkliv i området skall man nog söka sej bort mot Tussmötevägen där det finns både Konsum och näringsställen med serveringstillstånd.

Jag börjar frukta att den nuvarande stadshusmajoriteten helt saknar förståelse för de yttre stadsdelarnas liv, man har väl förläst sej på Översiktsplanens pladder om "promenadstaden".

(Lite vid sidan undrar jag när Larsson & Co skall göra något av bristen på "myllrande folkliv" i den del av Enskede där trafikborgarrådet Broder Daniel bor? Varför inte slänga in några tusen lägenheter i flerbostadshus och öppna ett promenadstråk tvärs genom villaidyllen? Det måste ju vara otroligt tråkigt att bo där...)

Mitt slutomdöme är:
- Bygg gärna några tusen lägenheter i och kring Östberga. Men sluta svamla!

(För övrigt är jag böjd hålla med högerpartisterna i Oscars södra: "Avgå Larsson"!)

Thomas K Ohlsson
Stadsbyggnads- och folkvimmelsexpert
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9970
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

Åtta bilar förstörda i bilbrand i Östberga

Östberga fortsätter att förbrylla. Stadsdelen ligger relativt centralt i Stockholm och är omringad av mer eller mindre välbärgade områden. Ändå är det ständigt kaos. Mig veterligen finns det inget annat centralt beläget område i Stockholm som är lika utsatt. Är det de dåliga kommunikationerna som orsakar missnöjet i Östberga? Vad annars?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Är det inte natttrafik så är det Östberga - en del skribenter har sina käpphästar!

Igår läste jag en debattartikel i "Mitti Söderort - Bandhagen/Årsta/Enskede/Högdalen" som handlade om Östberga - den verkar inte finnas på nätet*. Det är Vänsterpartiet som beklagar stadsdelens beslut att avsluta samarbetet med Fryshuset eftersom situationen i Östberga nu har förbättrats.

Och sedan läser jag signaturen "Enceladus" inlägg - som hänvisar till en tidningsartikel jag då inte hade läst. Det verkar väl som om allt inte står rätt till i Östberga!

Hur kan detta komma sej då? Skribenten "Enceladus" antyder att det kan bero på att området - som väl egentligen är Östbergahöjden och inte hela Östberga - har dåliga kollektiva kommunikationer. Det ligger säkert en del i detta - även om det som skribenten verkar tro inte är så att tunnelbana automatiskt leder till minskat bus, titta på hur det ser ut i tunnelbaneförorter som Rågsved, Bredäng och Husby...

Och även om det skulle vara möjligt att i morgon öppna en tunnelbanestation i Östbergahöjden skulle det knappast direkt påverka den sociala struktur som leder till deproblem vi ser idag. Det är inte för att några ligister är missnöjda med kommunikationerna dom eldar upp bilar - tror verkligen skribenten det? - uatn de relativt dåliga kommunikationerna gör området mindre attraktivt, vilket leder till en befolkningssammansättning som är en grogrund för ett asocialt liv.

För att vara krass - det bästa sättet att få bort problemen är att förändra befolkningssammansättningen. Det kan göras genom att öka områdets attraktivitet t ex genom förbättrad kollektivtrafik, ombildning av hyreslägenheter till bostadsrätter och "lyxrenoveringar" av återstående hyresrätter med kraftigt höjda bostadskostnader som följd. Allt detta leder till att de mindre bemedlade på sikt flyttar iväg - och problemen minskar. Det verkar vara detta som signaturen "Enceladus" förespråkar.

Vi kan också konstatera att problemen till största delen - men inte enbart - finns i Östbergahöjden som domineras av kommunala hyreshus byggda i slutet av 60-talet, medan det verkar gå lugnare till i HSB-husen kring Stamgatan som byggdes cirka 10 år tidigare.

Innan vi fastnar för att "tunnelbanan är lösningen" - det är ju dit signaturen "Enceladus" vill komma - kan vi dessutom konstatera att det finns många områden utan tunnelbana som inte kännetecknas av bilbränder och liknande illgärningar. I närheten finns Årsta, Örby, Solberga för att bara nämna några. Den förklaringsmodell som skribenten tidigare upprepade gånger framfört är inte bara ytlig och naiv - den är faktiskt helt felaktig!

Slutligen - om vi anser att förbättrad kollektivtrafik är en bra grej är det enkelt att öka turtätheten på buss 134, det kan göras tämligen omgående. Restiden från Julitabacken till city är idag knappt 20 minuter, vilket får betraktas som tillfredställande - den planerade tunnelbanan kommer inte att minska den nämnvärt. Som jämförelse kan nämnas att restiden från Årsta torg in till City i genomsnitt är någon minut längre, från Tussmötevägen ("Gamla Östberga"/Stamgatan) flera minuter längre.

Jag avslutar med att konstaterar att signaturen "Enceladus" är något på spåren, men är lite låst i sina slutsatser!

/TKO

*) Det är möjligt att debattinlägget finns på nätet, men eftersom "Mitti:s" nätplats vare sej har en logisk struktur eller en fungerande söktjänst hittar i varje fall inte jag det!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

En spårväg med linjer med Gullmarsplan (och vidare) respektive Liljeholmen (och vidare) skulle sannolikt vara bättre för Östbergahöjden är tunnelbana. Man missar visserligen den snabba förbindelsen till Fridhemsplan, med de bytesmöjligheter som finns där. Men man vinner mycket. man får tillgängliga hållplatser i ytläge både på höjden och i befintliga målpunkter längs Tvärbanan. Det ger sannolikt kortare restider än de djupa stationer som tunnelbanan kommer att få. Och torde även bidra till trygghet, genom att trafiken går på ytan. Kanske kan det även bli fler hållplatser. Åtminstone Årstafältet skulle kunna få flera. Även bytet till pendeltåg i Årstaberg blir enklare och snabbare. Möjligheten till en direkt förbindelse mot Gullmarsplan och eventuellt Sickla torde också vara värd mycket, bland annat genom de smidiga resor till Södermalm och city som det kommer att erbjuda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Det var bra förslag!
Frågan är om en linje från Östberga (och eventuellt Älvsjö) skall gå fram till ett triangelspår vid Årtsafältet - som i den ursprungliga planen för Tvärbanan, eller om vi ska ha en separat gren över Årstafältet som ansluter till Tvärbanan mot Gullmarsplan t ex mellan Valla och Linde?

Jag har inte riktigt koll på planläget för Årstafältet - finns det möjlighet att dra en spårväg genom den tillkommande bebyggelsen?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Odd »

Man har ett ypperligt tillfälle när tunnelbanan slutar trafikera Gullmarsplan-Enskedegård. Snabbspårväg mellan Gullmarsplan Pfd 2/3 i säck och Älvsjö skulle kunna förbinda Tvärbanan med Spårväg Syd.
Genius on call
Skriv svar