Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Det är ett bra förslag, men som kanske inte berör Östberga(höjden) utan mer områden något längre österut. Det finns rätt detaljerade sträckningsstudier Gullmarsplan-Älvsjö (Är det en del av 'Stomlinje G' eller nåt sånt?) som tidigare diskuterats på detta forum. Jag har tyvärr ingen länk just nu...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

TKO skrev:Det är ett bra förslag, men som kanske inte berör Östberga(höjden) utan mer områden något längre österut. Det finns rätt detaljerade sträckningsstudier Gullmarsplan-Älvsjö (Är det en del av 'Stomlinje G' eller nåt sånt?) som tidigare diskuterats på detta forum. Jag har tyvärr ingen länk just nu...

/TKO
Stomlinje M.

Jag tänker nog att stomlinje M längs Bägerstavägen/Sockenvägen/Huddingevägen är en sak, och grenen hpl Årstafältet - Östbergahöjden är en annan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Det är ett bra förslag, men som kanske inte berör Östberga(höjden) utan mer områden något längre österut. Det finns rätt detaljerade sträckningsstudier Gullmarsplan-Älvsjö (Är det en del av 'Stomlinje G' eller nåt sånt?) som tidigare diskuterats på detta forum. Jag har tyvärr ingen länk just nu...

/TKO
Stomlinje M.

Jag tänker nog att stomlinje M längs Bägerstavägen/Sockenvägen/Huddingevägen är en sak, och grenen hpl Årstafältet - Östbergahöjden är en annan.
M var det ju!
I övrigt håller jag med.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9975
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Igår läste jag en debattartikel i "Mitti Söderort - Bandhagen/Årsta/Enskede/Högdalen" som handlade om Östberga - den verkar inte finnas på nätet*. Det är Vänsterpartiet som beklagar stadsdelens beslut att avsluta samarbetet med Fryshuset eftersom situationen i Östberga nu har förbättrats.

Och sedan läser jag signaturen "Enceladus" inlägg - som hänvisar till en tidningsartikel jag då inte hade läst. Det verkar väl som om allt inte står rätt till i Östberga!
Varför skulle situationen i Östberga ha förbättrats? Expressen har en bra artikel om stadsdelen. Konflikten mellan Östberganätverket och Bredängsnätverket är inte över än.

I natt förstördes ännu fler bilar: Bilbränder i Östberga – 16 bilar förstörda

Nedstängningen av samhället i samband med coronaviruset slår hårdast mot de som redan levde på marginalen. Hanteringen av situationen blir minst sagt en svår balansgång. Just nu ligger fokus på att hjälpa storföretagen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Igår läste jag en debattartikel i "Mitti Söderort - Bandhagen/Årsta/Enskede/Högdalen" som handlade om Östberga - den verkar inte finnas på nätet*. Det är Vänsterpartiet som beklagar stadsdelens beslut att avsluta samarbetet med Fryshuset eftersom situationen i Östberga nu har förbättrats.

Och sedan läser jag signaturen "Enceladus" inlägg - som hänvisar till en tidningsartikel jag då inte hade läst. Det verkar väl som om allt inte står rätt till i Östberga!
Varför skulle situationen i Östberga ha förbättrats? Expressen har en bra artikel om stadsdelen. Konflikten mellan Östberganätverket och Bredängsnätverket är inte över än.

I natt förstördes ännu fler bilar: Bilbränder i Östberga – 16 bilar förstörda

Nedstängningen av samhället i samband med coronaviruset slår hårdast mot de som redan levde på marginalen. Hanteringen av situationen blir minst sagt en svår balansgång. Just nu ligger fokus på att hjälpa storföretagen.
Varför skulle det ha blivit bättre? Ja enligt den debattartikel (som nu finns på nätet) jag hänvisade till anser Vänsterpartiet att det arbete som stadsdelsförvaltningen tillsammans med Fryshuset genomfört de senaste åren haft en positiv effekt. Om detta stämmer kan jag inte bedöma - jag tror inte det varit inriktat på den grova brottsligheten utan mer på unga småligister.
(Sen är jag personligen inte övertygad om att Fryshusets arbetssätt är speciellt lämpligt...)

Men bra blir det väl inte förrän det går tunnelbana till Östberga - då behöver ju inte Bredängsnätverket åka bil!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9975
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Varför skulle det ha blivit bättre? Ja enligt den debattartikel (som nu finns på nätet) jag hänvisade till anser Vänsterpartiet att det arbete som stadsdelsförvaltningen tillsammans med Fryshuset genomfört de senaste åren haft en positiv effekt. Om detta stämmer kan jag inte bedöma - jag tror inte det varit inriktat på den grova brottsligheten utan mer på unga småligister.
(Sen är jag personligen inte övertygad om att Fryshusets arbetssätt är speciellt lämpligt...)

Men bra blir det väl inte förrän det går tunnelbana till Östberga - då behöver ju inte Bredängsnätverket åka bil!
Grovt kriminella slutar väl inte att åka bil bara för att det finns tunnelbana. Kollektivtrafiken är inte riktigt anpassad för de behov som grovt kriminella har. Däremot skulle ju en stor del av den grova brottsligheten försvinna om bilar totalförbjöds i området. Inte bara bilbränder, utan även mord och inbrott.

Kan Östberga räddas genom att bli regionens första helt bilfria stadsdel? Detta förutsätter förstås att kollektivtrafik förbättras rejält jämfört än idag. Ett totalförbud av bilar kräver naturligtvis också avbrottsfri kollektivtrafik, vilket Amsterdam redan har insett.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Med tunnelbana och natttrafik så försvinner bilbränder och gängmord. Titta bara på Bredäng och Husby!

Jag förstår att det finns argument både för en utbyggd tunnelbana och utökad natttrafik - men jag har svårt att se kopplingen till gängkriminalitet och bilbränningar... vi kanske ska försöka hålla isär dom diskusionerna?

föreslår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9975
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Med tunnelbana och natttrafik så försvinner bilbränder och gängmord. Titta bara på Bredäng och Husby!

Jag förstår att det finns argument både för en utbyggd tunnelbana och utökad natttrafik - men jag har svårt att se kopplingen till gängkriminalitet och bilbränningar... vi kanske ska försöka hålla isär dom diskusionerna?
Skribenten läste inte ordentligt. Ett totalförbud av bilar eliminerar bilbränder och minskar övrig grov brottslighet. Men ett totalförbud av bilar fordrar att kollektivtrafiken helt ersätter bilarna, d.v.s. avbrottsfri kollektivtrafik krävs.

Har skribenten något annat förslag på hur problemet ska lösas? Varken Bredäng eller Husby har ett totalförbud av bilar. Faktum är att jag såg en utbränd bil i Bredäng den senaste gången jag var där...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Jag har redan skrivit hur det går att lösa Östbergas sociala problem - gentrifiering!

Men genomför gärna ett experiment med tät och 'avbrottsfri' kollektivtrafik och ett bilförbud i Östbergahöjden. Ska vi säga femminuterstrafik mellan kl 05 och 01 och lite glesare på natttimmarna. Nån kunnig person kan säkert räkna ut hur många bussar som krävs - det blir en del men ingen oöverstiglig kostnad.

Jag är dock inte säker på att Östbergaborna skulle uppskatta förslaget...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Ett totalförbud av bilar eliminerar bilbränder och minskar övrig grov brottslighet.
Det här låter lite som att föreslå att hugga ned alla träd för att minska risken för skogsbränder. Dvs lite bakvänt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av NerdBoy »

Enceladus skrev:Grovt kriminella slutar väl inte att åka bil bara för att det finns tunnelbana. Kollektivtrafiken är inte riktigt anpassad för de behov som grovt kriminella har. Däremot skulle ju en stor del av den grova brottsligheten försvinna om bilar totalförbjöds i området. Inte bara bilbränder, utan även mord och inbrott.
"Mörda och stjäla har jag inget problem med, men att köra min bil på en gångväg - nej, där drar jag gränsen."
Enceladus
Inlägg: 9975
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

NerdBoy skrev:
Enceladus skrev:Grovt kriminella slutar väl inte att åka bil bara för att det finns tunnelbana. Kollektivtrafiken är inte riktigt anpassad för de behov som grovt kriminella har. Däremot skulle ju en stor del av den grova brottsligheten försvinna om bilar totalförbjöds i området. Inte bara bilbränder, utan även mord och inbrott.
"Mörda och stjäla har jag inget problem med, men att köra min bil på en gångväg - nej, där drar jag gränsen."
Ja, något i den stilen. Det är inte lika lätt att köra bil i en bilfri zon obemärkt, och ännu svårare att i kombination med detta mörda eller stjäla.

Enligt vad jag har hört minskade brottsligheten runt Stureplan efter bilförbudet. Alla bilister är inte grovt kriminella, men alla grovt kriminella är bilister (i princip).
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Det är lite skillnad på Östbergahöjden och Stureplan!

Men som jag redan skrivit - jag stödjer ett försök med totalt bilförbud på höjden till 100%...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:Åtta bilar förstörda i bilbrand i Östberga

Östberga fortsätter att förbrylla. Stadsdelen ligger relativt centralt i Stockholm och är omringad av mer eller mindre välbärgade områden. Ändå är det ständigt kaos. Mig veterligen finns det inget annat centralt beläget område i Stockholm som är lika utsatt. Är det de dåliga kommunikationerna som orsakar missnöjet i Östberga? Vad annars?
Utsatt? Det bor väl mycket kriminellt pack där! Långsiktig lösning är ombildning till bostadsrätter och/eller höjda hyror!

Det är inte husen eller området det är fel på! Hade det varit bostadsrätter där från början så hade det varit ett av Stockholms lugnaste områden! Jämför gärna med Södra Ängby, det hade också varit ett utsatt område om ett kommunalt bostadsbolag med kraftigt reglerade/subventionerade hyror byggt och ägt alla villorna.

Det är lätt för vänstern att förklara problem utifrån hur de skulle vilja att samhället såg ut istället för hur det faktiskt ser ut!

Nu ser det ut som det gör, och i huvudsak är de lagda förslagen ett steg i rätt riktning oavset vilka partier som kommer stödja dem.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
Enceladus skrev:Åtta bilar förstörda i bilbrand i Östberga

Östberga fortsätter att förbrylla. Stadsdelen ligger relativt centralt i Stockholm och är omringad av mer eller mindre välbärgade områden. Ändå är det ständigt kaos. Mig veterligen finns det inget annat centralt beläget område i Stockholm som är lika utsatt. Är det de dåliga kommunikationerna som orsakar missnöjet i Östberga? Vad annars?
Utsatt? Det bor väl mycket kriminellt pack där! Långsiktig lösning är ombildning till bostadsrätter och/eller höjda hyror!

Det är inte husen eller området det är fel på! Hade det varit bostadsrätter där från början så hade det varit ett av Stockholms lugnaste områden! Jämför gärna med Södra Ängby, det hade också varit ett utsatt område om ett kommunalt bostadsbolag med kraftigt reglerade/subventionerade hyror byggt och ägt alla villorna.

Det är lätt för vänstern att förklara problem utifrån hur de skulle vilja att samhället såg ut istället för hur det faktiskt ser ut!

Nu ser det ut som det gör, och i huvudsak är de lagda förslagen ett steg i rätt riktning oavset vilka partier som kommer stödja dem.
Östbergahöjden och Södra Ängby är väldigt olika områden på väldigt många sätt, som inte har med ägandeformerna att göra. Det handlar om hur husen och hur hela områdena är planerade. Jag tror de flesta tycker att Södra Ängby är attraktivt, men jag tor att det är betydligt färre som tycker det om Östbergahöjden. Därför tror jag också att det kommer vara svårt att göra området mer attraktivt. Varken tunnelbana eller bostadsrätter skulle kunna lösa problemet, men kanske göra det något bättre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Naturligtvis räcker det inte med förändra bostädernas ägandeform på Östbergahöjden. Man har ju också försökt med kompletteringsbebyggelse i form av bostadsrätter - om det haft någon påverkan på det sociala livet är svårt att säga, utan dom hade det kanske varit ännu värre!

MEN...

"Gamla" Östberga - kring Stamgatan - har enligt min ringa mening ännu färre skönhetsvärden än Höjden, men inte alls samma busliv. I den fysiska miljön kan vi se två (del)förklaringar till detta - det är bostadsrätter (HSB) och husen är cirka tio år äldre. Detta gör att befolkningen delvis kommer från en annan socioekonomisk kategori än Östbergahöjdens...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev:
Enceladus skrev:Åtta bilar förstörda i bilbrand i Östberga

Östberga fortsätter att förbrylla. Stadsdelen ligger relativt centralt i Stockholm och är omringad av mer eller mindre välbärgade områden. Ändå är det ständigt kaos. Mig veterligen finns det inget annat centralt beläget område i Stockholm som är lika utsatt. Är det de dåliga kommunikationerna som orsakar missnöjet i Östberga? Vad annars?
Utsatt? Det bor väl mycket kriminellt pack där! Långsiktig lösning är ombildning till bostadsrätter och/eller höjda hyror!

Det är inte husen eller området det är fel på! Hade det varit bostadsrätter där från början så hade det varit ett av Stockholms lugnaste områden! Jämför gärna med Södra Ängby, det hade också varit ett utsatt område om ett kommunalt bostadsbolag med kraftigt reglerade/subventionerade hyror byggt och ägt alla villorna.

Det är lätt för vänstern att förklara problem utifrån hur de skulle vilja att samhället såg ut istället för hur det faktiskt ser ut!

Nu ser det ut som det gör, och i huvudsak är de lagda förslagen ett steg i rätt riktning oavset vilka partier som kommer stödja dem.
Reglerade/subventionerade hyror? Nu måste du tänka på något annat land. Hyrorna i Sveriges förhandlas och några subventionerade hyror förekommer inte, speciellt inte i allmännyttan i Stockholm. Är bara att se på hur många miljarder allmännyttan pumpar in till kommunkassorna varje år. Utan dessa pengar hade kommunalskatten i många Stockholmskommuner varit betydligt högre.

Att flytta runt människor löser inte heller några problem, även om det är en populär metod inom visa politiska kretsar.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Hechtwagen »

BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:
Enceladus skrev:Åtta bilar förstörda i bilbrand i Östberga

Östberga fortsätter att förbrylla. Stadsdelen ligger relativt centralt i Stockholm och är omringad av mer eller mindre välbärgade områden. Ändå är det ständigt kaos. Mig veterligen finns det inget annat centralt beläget område i Stockholm som är lika utsatt. Är det de dåliga kommunikationerna som orsakar missnöjet i Östberga? Vad annars?
Utsatt? Det bor väl mycket kriminellt pack där! Långsiktig lösning är ombildning till bostadsrätter och/eller höjda hyror!

Det är inte husen eller området det är fel på! Hade det varit bostadsrätter där från början så hade det varit ett av Stockholms lugnaste områden! Jämför gärna med Södra Ängby, det hade också varit ett utsatt område om ett kommunalt bostadsbolag med kraftigt reglerade/subventionerade hyror byggt och ägt alla villorna.

Det är lätt för vänstern att förklara problem utifrån hur de skulle vilja att samhället såg ut istället för hur det faktiskt ser ut!

Nu ser det ut som det gör, och i huvudsak är de lagda förslagen ett steg i rätt riktning oavset vilka partier som kommer stödja dem.
Reglerade/subventionerade hyror? Nu måste du tänka på något annat land. Hyrorna i Sveriges förhandlas och några subventionerade hyror förekommer inte, speciellt inte i allmännyttan i Stockholm. Är bara att se på hur många miljarder allmännyttan pumpar in till kommunkassorna varje år. Utan dessa pengar hade kommunalskatten i många Stockholmskommuner varit betydligt högre.

Att flytta runt människor löser inte heller några problem, även om det är en populär metod inom visa politiska kretsar.
Att vi har hyresreglering i Sverige som håller nere hyrorna i tex Östberga och hela Stockholms innerstad på nivåer under marknadshyror är ingen nyhet eller något som går att ifrågasätta. Hyresgäster med bostadsbidrag är generellt sett vanliga i "utsatta områden" bostadsbidrag + reglerade hyror gör att man gott och väl kalla hyrorna för subventionerade.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:Att vi har hyresreglering i Sverige som håller nere hyrorna i tex Östberga och hela Stockholms innerstad på nivåer under marknadshyror är ingen nyhet eller något som går att ifrågasätta. Hyresgäster med bostadsbidrag är generellt sett vanliga i "utsatta områden" bostadsbidrag + reglerade hyror gör att man gott och väl kalla hyrorna för subventionerade.
När det gäller områden med dåligt rykte är det inte omöjligt att hyrorna skulle sjunka om vi tog bort sociala transfereringar som bostadsbidrag, barnbidrag och försörjningsstöd och samtidigt införde marknadshyra... naturligtvis skulle detta inte vara positivt för området utan bara öka segregationen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9975
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Skriv svar