Sida 1 av 1
Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 2:10
av Majkey
Hej, jag undrar hur fort hypotetiskt man skulle kunna köra på järnvägen i Stockholm. I detta scenario har vi redan ERTMS på samtliga banor så 200km/h är inte längre maxhastighet. Tänkte att vi kan angränsa oss till pendeltågsnätet + Grödingebanan.
Till exempel Ostkustbanan har ju väldigt många fina raksträckor där det idag är 200km/h STH, är 250-300km/h rimligt på vissa bitar här?
Grödingebanan är byggd för 250km/h, klarar kurvradierna ännu snabbare?
Samt har ni några förslag om man gör mindre (rimliga) linjerätningar kan få upp hastigheten?
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 11:07
av Odd
Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?
Det finns ingen anledning att köra ens i 200 km/h på pendeltågsnätet.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 11:40
av Harald
Odd skrev:Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?
200 km/h är högsta hastighet med ATC. Ska man ha högre sth krävs alltså ERTMS.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 13:19
av Odd
Harald skrev:Odd skrev:Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?
200 km/h är högsta hastighet med ATC. Ska man ha högre sth krävs alltså ERTMS.
Är det en teknisk begränsning på just 200km/h?
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 13:59
av Hechtwagen
Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 14:22
av ADDE
Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!

Finns det inte en juridisk begränsning också?
Jag förstår Majkeys frågeställning. TS föreställer sig en värld om 20-30 år, då hela den svenska bannätet har ERTMS som signalsystem och vi har då moderna tåg för höga hastigheter. Hans frågeställning är om man kan höja hastigheten på olika banor inom stocholms län för att köra snabbare tåg och hur man ska göra det.
Ja, inget är omöjligt. Det finns många lösningar på hur man kan höja STH på länets banor med t.ex. renovering, kurvrätning osv. Detta görs redan nu på Mälarbanans 4-spårutbyggnad. Jag tror dock inte det medger en hastighetshöjning där, möjligen förbi Kallhäll då.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 15:20
av Hechtwagen
Juridisk begränsning så tillvida att det inte finns några godkända fordon som får köra 250 km/h där.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 15:20
av Majkey
Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!

Jag vet inte riktigt. X2 kan köra i 220km/h och X40 ska klara 230km/h t.ex. I praktiken är 200km/h max i Sverige med ATC2.
Min fråga gäller inte pendeltågen i sig. Dessa kommer aldrig upp i sådana hastigheter eftersom det är så täta stopp. Men med Mälarbanans utbyggnad så har vi snart 4-spår på samtliga 3 huvudlinjer ut från Stockholm där regional och fjärrtåg kan köra full hastighet.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: tisdag 03 november 2015 15:53
av Kantorn
Majkey skrev:Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!

Jag vet inte riktigt. X2 kan köra i 220km/h och X40 ska klara 230km/h t.ex. I praktiken är 200km/h max i Sverige med ATC2.
Några av Hectorrailloken är också byggda för 230 km/h. Problemet är väl att vagnarna inte är det.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: onsdag 04 november 2015 14:52
av Hechtwagen
X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt!

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: onsdag 04 november 2015 15:31
av Kantorn
Hechtwagen skrev:X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt!

203? Jag läste någonstans att de hade maxhastighet 200 men fick köra i 206 om de var sena. Hur mycket det nu hjälper. Men de kan ha sänkt sedan dess.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Postat: onsdag 04 november 2015 15:31
av Kantorn
Hechtwagen skrev:X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt!

203? Jag läste någonstans att de hade maxhastighet 200 men fick köra i 206 om de var sena. Hur mycket det nu hjälper. Men de kan ha sänkt sedan dess.