Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Hej, jag undrar hur fort hypotetiskt man skulle kunna köra på järnvägen i Stockholm. I detta scenario har vi redan ERTMS på samtliga banor så 200km/h är inte längre maxhastighet. Tänkte att vi kan angränsa oss till pendeltågsnätet + Grödingebanan.
Till exempel Ostkustbanan har ju väldigt många fina raksträckor där det idag är 200km/h STH, är 250-300km/h rimligt på vissa bitar här?
Grödingebanan är byggd för 250km/h, klarar kurvradierna ännu snabbare?
Samt har ni några förslag om man gör mindre (rimliga) linjerätningar kan få upp hastigheten?
Till exempel Ostkustbanan har ju väldigt många fina raksträckor där det idag är 200km/h STH, är 250-300km/h rimligt på vissa bitar här?
Grödingebanan är byggd för 250km/h, klarar kurvradierna ännu snabbare?
Samt har ni några förslag om man gör mindre (rimliga) linjerätningar kan få upp hastigheten?
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?
Det finns ingen anledning att köra ens i 200 km/h på pendeltågsnätet.
Det finns ingen anledning att köra ens i 200 km/h på pendeltågsnätet.
Genius on call
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
200 km/h är högsta hastighet med ATC. Ska man ha högre sth krävs alltså ERTMS.Odd skrev:Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Är det en teknisk begränsning på just 200km/h?Harald skrev:200 km/h är högsta hastighet med ATC. Ska man ha högre sth krävs alltså ERTMS.Odd skrev:Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Finns det inte en juridisk begränsning också?Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!
Jag förstår Majkeys frågeställning. TS föreställer sig en värld om 20-30 år, då hela den svenska bannätet har ERTMS som signalsystem och vi har då moderna tåg för höga hastigheter. Hans frågeställning är om man kan höja hastigheten på olika banor inom stocholms län för att köra snabbare tåg och hur man ska göra det.
Ja, inget är omöjligt. Det finns många lösningar på hur man kan höja STH på länets banor med t.ex. renovering, kurvrätning osv. Detta görs redan nu på Mälarbanans 4-spårutbyggnad. Jag tror dock inte det medger en hastighetshöjning där, möjligen förbi Kallhäll då.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Juridisk begränsning så tillvida att det inte finns några godkända fordon som får köra 250 km/h där.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Jag vet inte riktigt. X2 kan köra i 220km/h och X40 ska klara 230km/h t.ex. I praktiken är 200km/h max i Sverige med ATC2.Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!
Min fråga gäller inte pendeltågen i sig. Dessa kommer aldrig upp i sådana hastigheter eftersom det är så täta stopp. Men med Mälarbanans utbyggnad så har vi snart 4-spår på samtliga 3 huvudlinjer ut från Stockholm där regional och fjärrtåg kan köra full hastighet.
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
Några av Hectorrailloken är också byggda för 230 km/h. Problemet är väl att vagnarna inte är det.Majkey skrev:Jag vet inte riktigt. X2 kan köra i 220km/h och X40 ska klara 230km/h t.ex. I praktiken är 200km/h max i Sverige med ATC2.Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h!
Professionell tyckare
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt!
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
203? Jag läste någonstans att de hade maxhastighet 200 men fick köra i 206 om de var sena. Hur mycket det nu hjälper. Men de kan ha sänkt sedan dess.Hechtwagen skrev:X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt!
Professionell tyckare
Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät
203? Jag läste någonstans att de hade maxhastighet 200 men fick köra i 206 om de var sena. Hur mycket det nu hjälper. Men de kan ha sänkt sedan dess.Hechtwagen skrev:X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt!
Professionell tyckare