Sida 1 av 2

Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: söndag 25 oktober 2015 10:11
av SouthernCross88au
Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: söndag 25 oktober 2015 10:35
av Harald
SouthernCross88au skrev:I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Den var det inte tidigare heller. Kanske var den det från 1967 och några år framåt, men det har funnits åtminstone ett par till i flera årtionden nu.

Schwamendingen, Zürich

Hjällbo, Göteborg:

Bild

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: söndag 25 oktober 2015 21:50
av leifd
Som så ofta når inte vissas horisont bortom SL-området.
Tur de finns andra som har större och vidare perspektiv på verkligheten... :-P

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: söndag 25 oktober 2015 22:06
av Lars_J
Vilket även förekommer på linje 26 i Wien. Vänster- och högertrafik alltså. Dock inte på samma gång på samma plats. Vill minnas att det finns på ytterligare någon plats i Wien, det måtte vara på linje 25, eventuellt på två platser längs linje 25.
/Lars J

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: söndag 25 oktober 2015 23:15
av Lennart Petersen
Lars_J skrev:Vilket även förekommer på linje 26 i Wien. Vänster- och högertrafik alltså. Dock inte på samma gång på samma plats. Vill minnas att det finns på ytterligare någon plats i Wien, det måtte vara på linje 25, eventuellt på två platser längs linje 25.
/Lars J
Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
Men för övrigt är det ju inte sällsynt att enkelspåriga sträckor i gatukanten, där de förekommer,av naturliga skäl måste trafikeras i vänstertrafik åt ena hållet och i högertrafik åt det andra.
Så fenomenet kanske rentav är relativt vanligt förekommande ?

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: måndag 26 oktober 2015 0:20
av C12C3C3C12
I Görlitz åker man med L3 till Weinhübel med enkelspår i gatan mot trafiken, från Weinhübel simmar man med trafikströmmen om jag nu kommer ihåg rätt.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: måndag 26 oktober 2015 0:50
av Anders Hanquist
Här måste vi skilja på gatuspår och egen banvall. Spårvagnar som kör i blandtrafik bör rimligen följa de regler som gäller för landet (högertrafik respektive vänstertrafik). Vissa undantag kan förekomma, till exempel i samband med enkelspår eller körning vid sidan av en allé. På Narvavägen i Stockholm tillämpades högertrafik till någon gång på 30-talet (spåren i förhållande till varandra) vilket blev vänstertrafik i förhållande till mötande vägfordon.

När det gäller egen banvall kan mer "järnvägsmässiga'' förhållanden råda. Man kan alltså mötas till höger eller till vänster beroende på lokala förhållanden. Man vill kanske trafikera mittplattformar med enriktningsvagnar med dörrar bara på ena sidan (som på Angeredsbanan i Göteborg) eller stanna på den sida av banan som är lämpligaste för trafikanterna. Lidingöbanan hade tidigt högertrafik därför att bebyggelsen låg så till, inte som en förberedelse för en (ej beslutad) eventuell allmän trafikomläggning.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: måndag 26 oktober 2015 8:47
av twr
Lennart Petersen skrev: Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
Har Österrike haft vänstertrafik?

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: måndag 26 oktober 2015 8:56
av Harald
twr skrev:
Lennart Petersen skrev: Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
Har Österrike haft vänstertrafik?
Ja. En förklaring finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 765#p86765

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: måndag 26 oktober 2015 9:28
av Anders Hanquist
Kul att du hittade detta. Många tror ju att vänstertrafik är något udda brittiskt. Men det var vanligt förr (Argentina, Paraguay, Uruguay, Panama, delar av Kanada, Tjeckoslovakien, Ungern, Portugal med flera). När det gäller järnvägar är det fortfarande vanligt. Till och med Frankrike tillämpar det så.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: måndag 26 oktober 2015 9:45
av Hechtwagen
Går inte båda spåren på dubbelspårssträckorna att trafikera åt båda hållen? I så fall är det vare sig höger eller vänstertrafik även om man i normalfallet använder ett visst spår.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: onsdag 31 januari 2024 13:19
av twr
SouthernCross88au skrev: söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Den här formuleringen är lite motsägelsefull när det gäller Brevik. Är det högertrafik där?

För övrigt har det tillkommit en dubbelspårig bro sedan det här skrevs. Den kommer rimligen trafikeras i högertrafik, liksom Torsvik redan gjorde.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: onsdag 31 januari 2024 14:11
av daniel_s
Lite onödig bumpning kanske men ja, Brevik har fortfarande högertrafik. Antagligen har Södrakorsetnåntingnånting råkat byta plats på Högberga och Brevik på sin mentala karta.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: onsdag 31 januari 2024 14:18
av twr
daniel_s skrev: onsdag 31 januari 2024 14:11 Lite onödig bumpning kanske men ja, Brevik har fortfarande högertrafik. Antagligen har Södrakorsetnåntingnånting råkat byta plats på Högberga och Brevik på sin mentala karta.
Tack för svar!

Du tycker alltså att det skulle vara bättre att starta en ny tråd om exakt samma ämne? Hursomhelst, det finns inget i forums regler som säger någonting om gamla trådar, så det är lite tröttsamt att du klagar varje gång.

Men som sagt, tack för svar på frågan, det var huvudsaken! :D

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: onsdag 31 januari 2024 18:18
av Hechtwagen
SouthernCross88au skrev: söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Att Nockebybanan skulle vara det är en seglivad myt...

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: onsdag 31 januari 2024 18:21
av Hechtwagen
Hechtwagen skrev: onsdag 31 januari 2024 18:18
SouthernCross88au skrev: söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Att Nockebybanan skulle vara det är en seglivad myt...
Lika seglivad som att Djjrshomms Ösby en gång i tiden var världens mest tättrafikerade järnvägsstation, det är lätt att förväxla begreplen Sverige och Världen.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: torsdag 01 februari 2024 11:32
av twr
Jag passar på att fråga: Hur ligger växlarna på bron? Det är två separata växelförbindelser snarare än ett växelkryss. Men är det sydväst till nordost som ligger närmast brofästet eller nordväst till sydost?

Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: torsdag 01 februari 2024 11:40
av twr
twr skrev: torsdag 01 februari 2024 11:32 Jag passar på att fråga: Hur ligger växlarna på bron? Det är två separata växelförbindelser snarare än ett växelkryss. Men är det sydväst till nordost som ligger närmast brofästet eller nordväst till sydost?

Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.
Lantmäteriet har ett senare flygfoto: https://minkarta.lantmateriet.se/ Det är sydväst till nordost som ligger närmast land.

Visst planeras en hel del utfyllnad i området? Vilar bron på utfyllnad eller påldäck fram till den nya strandlinjen eller kommer man att fylla ut runtomkring bron senare? Någon som vet?

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: torsdag 01 februari 2024 13:06
av daniel_s
Infartssignalerna är placerade mitt för varandra en bit utanför yttersta växeln. I praktiken innebär växelplaceringen att mötesspåret vid Torsvik förlängs halvvägs över bron.

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Postat: söndag 04 februari 2024 17:46
av twr
daniel_s skrev: torsdag 01 februari 2024 13:06 Infartssignalerna är placerade mitt för varandra en bit utanför yttersta växeln. I praktiken innebär växelplaceringen att mötesspåret vid Torsvik förlängs halvvägs över bron.
Så signalplaceringen betyder att det i praktiken inte spelar någon roll i vilken ordning växlarna ligger? Signalerna sitter ändå på samma ställe? Skulle det vara möjligt att flytta signalen på det norra spåret längre västerut, närmare växeln, om man skulle vilja det?