Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av SouthernCross88au »

Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Harald »

SouthernCross88au skrev:I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Den var det inte tidigare heller. Kanske var den det från 1967 och några år framåt, men det har funnits åtminstone ett par till i flera årtionden nu.

Schwamendingen, Zürich

Hjällbo, Göteborg:

Bild
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av leifd »

Som så ofta når inte vissas horisont bortom SL-området.
Tur de finns andra som har större och vidare perspektiv på verkligheten... :-P
Lars_J
Inlägg: 300
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Lars_J »

Vilket även förekommer på linje 26 i Wien. Vänster- och högertrafik alltså. Dock inte på samma gång på samma plats. Vill minnas att det finns på ytterligare någon plats i Wien, det måtte vara på linje 25, eventuellt på två platser längs linje 25.
/Lars J
Lennart Petersen
Inlägg: 3096
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Lennart Petersen »

Lars_J skrev:Vilket även förekommer på linje 26 i Wien. Vänster- och högertrafik alltså. Dock inte på samma gång på samma plats. Vill minnas att det finns på ytterligare någon plats i Wien, det måtte vara på linje 25, eventuellt på två platser längs linje 25.
/Lars J
Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
Men för övrigt är det ju inte sällsynt att enkelspåriga sträckor i gatukanten, där de förekommer,av naturliga skäl måste trafikeras i vänstertrafik åt ena hållet och i högertrafik åt det andra.
Så fenomenet kanske rentav är relativt vanligt förekommande ?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av C12C3C3C12 »

I Görlitz åker man med L3 till Weinhübel med enkelspår i gatan mot trafiken, från Weinhübel simmar man med trafikströmmen om jag nu kommer ihåg rätt.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Anders Hanquist »

Här måste vi skilja på gatuspår och egen banvall. Spårvagnar som kör i blandtrafik bör rimligen följa de regler som gäller för landet (högertrafik respektive vänstertrafik). Vissa undantag kan förekomma, till exempel i samband med enkelspår eller körning vid sidan av en allé. På Narvavägen i Stockholm tillämpades högertrafik till någon gång på 30-talet (spåren i förhållande till varandra) vilket blev vänstertrafik i förhållande till mötande vägfordon.

När det gäller egen banvall kan mer "järnvägsmässiga'' förhållanden råda. Man kan alltså mötas till höger eller till vänster beroende på lokala förhållanden. Man vill kanske trafikera mittplattformar med enriktningsvagnar med dörrar bara på ena sidan (som på Angeredsbanan i Göteborg) eller stanna på den sida av banan som är lämpligaste för trafikanterna. Lidingöbanan hade tidigt högertrafik därför att bebyggelsen låg så till, inte som en förberedelse för en (ej beslutad) eventuell allmän trafikomläggning.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
Har Österrike haft vänstertrafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Harald »

twr skrev:
Lennart Petersen skrev: Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
Har Österrike haft vänstertrafik?
Ja. En förklaring finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 765#p86765
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Anders Hanquist »

Kul att du hittade detta. Många tror ju att vänstertrafik är något udda brittiskt. Men det var vanligt förr (Argentina, Paraguay, Uruguay, Panama, delar av Kanada, Tjeckoslovakien, Ungern, Portugal med flera). När det gäller järnvägar är det fortfarande vanligt. Till och med Frankrike tillämpar det så.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Hechtwagen »

Går inte båda spåren på dubbelspårssträckorna att trafikera åt båda hållen? I så fall är det vare sig höger eller vänstertrafik även om man i normalfallet använder ett visst spår.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av twr »

SouthernCross88au skrev: söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Den här formuleringen är lite motsägelsefull när det gäller Brevik. Är det högertrafik där?

För övrigt har det tillkommit en dubbelspårig bro sedan det här skrevs. Den kommer rimligen trafikeras i högertrafik, liksom Torsvik redan gjorde.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av daniel_s »

Lite onödig bumpning kanske men ja, Brevik har fortfarande högertrafik. Antagligen har Södrakorsetnåntingnånting råkat byta plats på Högberga och Brevik på sin mentala karta.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: onsdag 31 januari 2024 14:11 Lite onödig bumpning kanske men ja, Brevik har fortfarande högertrafik. Antagligen har Södrakorsetnåntingnånting råkat byta plats på Högberga och Brevik på sin mentala karta.
Tack för svar!

Du tycker alltså att det skulle vara bättre att starta en ny tråd om exakt samma ämne? Hursomhelst, det finns inget i forums regler som säger någonting om gamla trådar, så det är lite tröttsamt att du klagar varje gång.

Men som sagt, tack för svar på frågan, det var huvudsaken! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Hechtwagen »

SouthernCross88au skrev: söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Att Nockebybanan skulle vara det är en seglivad myt...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av Hechtwagen »

Hechtwagen skrev: onsdag 31 januari 2024 18:18
SouthernCross88au skrev: söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.

Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.

Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.

I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Att Nockebybanan skulle vara det är en seglivad myt...
Lika seglivad som att Djjrshomms Ösby en gång i tiden var världens mest tättrafikerade järnvägsstation, det är lätt att förväxla begreplen Sverige och Världen.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av twr »

Jag passar på att fråga: Hur ligger växlarna på bron? Det är två separata växelförbindelser snarare än ett växelkryss. Men är det sydväst till nordost som ligger närmast brofästet eller nordväst till sydost?

Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av twr »

twr skrev: torsdag 01 februari 2024 11:32 Jag passar på att fråga: Hur ligger växlarna på bron? Det är två separata växelförbindelser snarare än ett växelkryss. Men är det sydväst till nordost som ligger närmast brofästet eller nordväst till sydost?

Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.
Lantmäteriet har ett senare flygfoto: https://minkarta.lantmateriet.se/ Det är sydväst till nordost som ligger närmast land.

Visst planeras en hel del utfyllnad i området? Vilar bron på utfyllnad eller påldäck fram till den nya strandlinjen eller kommer man att fylla ut runtomkring bron senare? Någon som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av daniel_s »

Infartssignalerna är placerade mitt för varandra en bit utanför yttersta växeln. I praktiken innebär växelplaceringen att mötesspåret vid Torsvik förlängs halvvägs över bron.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: torsdag 01 februari 2024 13:06 Infartssignalerna är placerade mitt för varandra en bit utanför yttersta växeln. I praktiken innebär växelplaceringen att mötesspåret vid Torsvik förlängs halvvägs över bron.
Så signalplaceringen betyder att det i praktiken inte spelar någon roll i vilken ordning växlarna ligger? Signalerna sitter ändå på samma ställe? Skulle det vara möjligt att flytta signalen på det norra spåret längre västerut, närmare växeln, om man skulle vilja det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar