Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.
Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.
Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.
I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.
Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.
I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Den var det inte tidigare heller. Kanske var den det från 1967 och några år framåt, men det har funnits åtminstone ett par till i flera årtionden nu.SouthernCross88au skrev:I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Schwamendingen, Zürich
Hjällbo, Göteborg:
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Som så ofta når inte vissas horisont bortom SL-området.
Tur de finns andra som har större och vidare perspektiv på verkligheten...
Tur de finns andra som har större och vidare perspektiv på verkligheten...
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Vilket även förekommer på linje 26 i Wien. Vänster- och högertrafik alltså. Dock inte på samma gång på samma plats. Vill minnas att det finns på ytterligare någon plats i Wien, det måtte vara på linje 25, eventuellt på två platser längs linje 25.
/Lars J
/Lars J
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?Lars_J skrev:Vilket även förekommer på linje 26 i Wien. Vänster- och högertrafik alltså. Dock inte på samma gång på samma plats. Vill minnas att det finns på ytterligare någon plats i Wien, det måtte vara på linje 25, eventuellt på två platser längs linje 25.
/Lars J
Men för övrigt är det ju inte sällsynt att enkelspåriga sträckor i gatukanten, där de förekommer,av naturliga skäl måste trafikeras i vänstertrafik åt ena hållet och i högertrafik åt det andra.
Så fenomenet kanske rentav är relativt vanligt förekommande ?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
I Görlitz åker man med L3 till Weinhübel med enkelspår i gatan mot trafiken, från Weinhübel simmar man med trafikströmmen om jag nu kommer ihåg rätt.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Här måste vi skilja på gatuspår och egen banvall. Spårvagnar som kör i blandtrafik bör rimligen följa de regler som gäller för landet (högertrafik respektive vänstertrafik). Vissa undantag kan förekomma, till exempel i samband med enkelspår eller körning vid sidan av en allé. På Narvavägen i Stockholm tillämpades högertrafik till någon gång på 30-talet (spåren i förhållande till varandra) vilket blev vänstertrafik i förhållande till mötande vägfordon.
När det gäller egen banvall kan mer "järnvägsmässiga'' förhållanden råda. Man kan alltså mötas till höger eller till vänster beroende på lokala förhållanden. Man vill kanske trafikera mittplattformar med enriktningsvagnar med dörrar bara på ena sidan (som på Angeredsbanan i Göteborg) eller stanna på den sida av banan som är lämpligaste för trafikanterna. Lidingöbanan hade tidigt högertrafik därför att bebyggelsen låg så till, inte som en förberedelse för en (ej beslutad) eventuell allmän trafikomläggning.
När det gäller egen banvall kan mer "järnvägsmässiga'' förhållanden råda. Man kan alltså mötas till höger eller till vänster beroende på lokala förhållanden. Man vill kanske trafikera mittplattformar med enriktningsvagnar med dörrar bara på ena sidan (som på Angeredsbanan i Göteborg) eller stanna på den sida av banan som är lämpligaste för trafikanterna. Lidingöbanan hade tidigt högertrafik därför att bebyggelsen låg så till, inte som en förberedelse för en (ej beslutad) eventuell allmän trafikomläggning.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Har Österrike haft vänstertrafik?Lennart Petersen skrev: Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Ja. En förklaring finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 765#p86765twr skrev:Har Österrike haft vänstertrafik?Lennart Petersen skrev: Är detta en rest sedan Österrike hade vänstertrafik ?
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Kul att du hittade detta. Många tror ju att vänstertrafik är något udda brittiskt. Men det var vanligt förr (Argentina, Paraguay, Uruguay, Panama, delar av Kanada, Tjeckoslovakien, Ungern, Portugal med flera). När det gäller järnvägar är det fortfarande vanligt. Till och med Frankrike tillämpar det så.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Går inte båda spåren på dubbelspårssträckorna att trafikera åt båda hållen? I så fall är det vare sig höger eller vänstertrafik även om man i normalfallet använder ett visst spår.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Den här formuleringen är lite motsägelsefull när det gäller Brevik. Är det högertrafik där?SouthernCross88au skrev: ↑söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.
Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.
Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.
I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
För övrigt har det tillkommit en dubbelspårig bro sedan det här skrevs. Den kommer rimligen trafikeras i högertrafik, liksom Torsvik redan gjorde.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Lite onödig bumpning kanske men ja, Brevik har fortfarande högertrafik. Antagligen har Södrakorsetnåntingnånting råkat byta plats på Högberga och Brevik på sin mentala karta.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Tack för svar!
Du tycker alltså att det skulle vara bättre att starta en ny tråd om exakt samma ämne? Hursomhelst, det finns inget i forums regler som säger någonting om gamla trådar, så det är lite tröttsamt att du klagar varje gång.
Men som sagt, tack för svar på frågan, det var huvudsaken!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Att Nockebybanan skulle vara det är en seglivad myt...SouthernCross88au skrev: ↑söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.
Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.
Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.
I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Lika seglivad som att Djjrshomms Ösby en gång i tiden var världens mest tättrafikerade järnvägsstation, det är lätt att förväxla begreplen Sverige och Världen.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 31 januari 2024 18:18Att Nockebybanan skulle vara det är en seglivad myt...SouthernCross88au skrev: ↑söndag 25 oktober 2015 10:11 Nu när den moderna Lidingöbanan har öppnats märks det ännu mer att vissa hållplatser och dubbelspårssträckor varierar när det gäller vilken sida man ska stå på.
Högberga som innan renoveringen hade vänstertrafik har fortfarande vänstertrafik även om man har flyttat stationshuset.
Jag var ute och åkte hela sträckan igår och det känns lite roligt att i början mellan Torsvik, Baggeby-AGA, Skärsätra-Kottla och Brevik åka högertrafik; men i slutet av banan komma in i ett annat "land" eller tidsdimension då det mellan Högberga och Käppala-Gåshaga är trafikerat i vänstertrafik. Jag gissar att detta är för att inte folk ska behöva omställa sig eller bli irriterade från det de är vana vid sedan förut.
I alla fall är inte Nockebybanan längre den enda spårvagnslinjen som trafikeras med båda trafiksätten, som det har sagts förut.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Jag passar på att fråga: Hur ligger växlarna på bron? Det är två separata växelförbindelser snarare än ett växelkryss. Men är det sydväst till nordost som ligger närmast brofästet eller nordväst till sydost?
Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.
Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Lantmäteriet har ett senare flygfoto: https://minkarta.lantmateriet.se/ Det är sydväst till nordost som ligger närmast land.twr skrev: ↑torsdag 01 februari 2024 11:32 Jag passar på att fråga: Hur ligger växlarna på bron? Det är två separata växelförbindelser snarare än ett växelkryss. Men är det sydväst till nordost som ligger närmast brofästet eller nordväst till sydost?
Jag skulle kunna åka dit och titta men har inte vägarna förbi närmsta tiden och tänkte att någon här kanske vet. Eniro och Google har inte hunnit uppdatera sina flygfoton.
Visst planeras en hel del utfyllnad i området? Vilar bron på utfyllnad eller påldäck fram till den nya strandlinjen eller kommer man att fylla ut runtomkring bron senare? Någon som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Infartssignalerna är placerade mitt för varandra en bit utanför yttersta växeln. I praktiken innebär växelplaceringen att mötesspåret vid Torsvik förlängs halvvägs över bron.
Re: Vänstertrafik och högertrafik på Lidingöbanan...
Så signalplaceringen betyder att det i praktiken inte spelar någon roll i vilken ordning växlarna ligger? Signalerna sitter ändå på samma ställe? Skulle det vara möjligt att flytta signalen på det norra spåret längre västerut, närmare växeln, om man skulle vilja det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.