Sida 1 av 4
Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: onsdag 21 oktober 2015 21:20
av LÅ1
Ett avsnitt av Svenska hemligheter handlar om katastrofsjukhuset under Södersjukhuset. Även delar av järnvägstunneln visas. (Denna järnvägstunnel nämns lite då och då i trådar här på forumet.)
Svenska hemligheter - Säsong 3 avsnitt 4
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 0:19
av Christian Spår
Hur mycket användning får de där spåren? Just spåret till eriksdal är väl fortfarande försvarets riksintresse, till stadens förtret som vill bygga. Men det är ju också två säckspår i söder som nätt och jämnt når fram till under korsningen Swedenborgsgatan/Fatburs brunngatan. Bara arbetsfordon?
Det är ett litet förtret att det finns infrastruktur men den passar in så dåligt i trafikbehov att det bästa man kan göra är bara låta det stå i väntan på krig behöver tunga transporter till fartyg.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 0:57
av Hechtwagen
Spåret har väl ingen betydelse längre eftersom vi inte använder försvaret längre för att skydda vårt lands gränser och sannolikheten för ett storskaligt luftangrepp får anses oerhört litet, krigen har helt enkelt ändrat karaktär sedan 40-talet.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 5:12
av Stefan Widén
Det spår som leder till SÖStunneln påverkas inte av citybanan och därmed skall det röras vilket brukar vara en bra garanti för att det får vara kvar. I filmen visade man från utfarten efter SÖS och att det skulle komma tåg där är ju tämligen säkert att det inte gör då kontaktledningen är nedklippt
Fö så om inte jag minns fel är det vid stora ingången dvs mot själva sjukhuset. plattformar i godstågshöjd.
Tänk om man kom på något fiffigt som gjorde att man utan tvekan kunde visa upp allt annat som ligger nergrävt och fungerar......
Stefan
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 9:46
av 218
Stefan Widén skrev:Det spår som leder till SÖStunneln påverkas inte av citybanan och därmed skall det röras vilket brukar vara en bra garanti för att det får vara kvar. I filmen visade man från utfarten efter SÖS och att det skulle komma tåg där är ju tämligen säkert att det inte gör då kontaktledningen är nedklippt
Fö så om inte jag minns fel är det vid stora ingången dvs mot själva sjukhuset. plattformar i godstågshöjd.
Tänk om man kom på något fiffigt som gjorde att man utan tvekan kunde visa upp allt annat som ligger nergrävt och fungerar......
Stefan
Fast det där med ktl är lite överskattat
Plattform är lite storvulet benämnt på lastbryggan under Södersjukhuset.
218

Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 16:22
av Odd
Jag har för mig att man ser från tåget att växeln till det spåret är borttagen, kan nån som åker förbi bekräfta?
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 16:41
av Anders Hanquist
Man har en känsla av att det mesta är så att säga bortglömt och att ingen "bryr sig" förrän det kanske blir aktuellt att bygga ngt på området. Kontaktledningen är bottagen (sälvklart, koppar är stöldbegärligt), men utliggarna spretar vind för våg. Kunde man inte plockat ner dem också när man ändå höll på. Vissa tunnlar (i alla fall den under Fåfängan) är igenmurade för att slippa bosättningar. Anläggningens ägare är (rätta mig om jag har fel) kommunen genom exploateringskontoret. Vet inte heller om banan är formellt nedlagd. Det hela verkar i alla fall ytterst lågprioriterat. Men det är ju en rätt märklig miljö för att var "mitt i storstan".
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 18:50
av Lennart Petersen
Anders Hanquist skrev:Man har en känsla av att det mesta är så att säga bortglömt och att ingen "bryr sig" förrän det kanske blir aktuellt att bygga ngt på området. Kontaktledningen är bottagen (sälvklart, koppar är stöldbegärligt), men utliggarna spretar vind för våg. Kunde man inte plockat ner dem också när man ändå höll på. Vissa tunnlar (i alla fall den under Fåfängan) är igenmurade för att slippa bosättningar. Anläggningens ägare är (rätta mig om jag har fel) kommunen genom exploateringskontoret. Vet inte heller om banan är formellt nedlagd. Det hela verkar i alla fall ytterst lågprioriterat. Men det är ju en rätt märklig miljö för att var "mitt i storstan".
Lite märkligt i sammanhanget var att när man byggde Hammarby Sjöstad, norra delen så kostade man på sig att bevara spåren med snygga gaturäler , dock ingen kontaktledning och inga master. Detta i stället för att bara riva upp rälsen vilket borde varit betydligt billigare. På ett avsnitt av banan har man stadsodlingar vilket är i lådor placerade ovanpå banor och den kan plockas bort snabbt. Det verkar som att ambitionen är att banan ska vara kvar något så när intakt för att kunna tas i bruk om det behövs.
Själv har jag i vart fall åkt den med extratåg draget av diesellok T21 så man kan räkna in den i "åkta banor" . Det har också gått några arrangemang med tåg som fortsatt på Saltsjöbanan.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 19:33
av Anders Hanquist
Att man renoverade spåren i Norra Hammarbyhamnen hade att göra med att de faktiskt användes då (första hälften av 1990-talet). Från vårt fikarum i Söderhallen (Spårvägsmuseet) kunde man någon gång i veckan skåda ett diesellok med några godsvagnar passera. Plöstligt upphörde verksamheten. Som jag förstod det var godskunden då Viking Line. Så höjde dåvarande SJ godstrafik taxan för dessa transporter och Viking gick över till lastbilar. Det är så jag minns det. Sedan dess har det bara gått något enstaka utflyktståg och vagntransporter Saltsjöbanan-Hammarby. Sedan förföll det hela alltmer och på den här sidan millenieskiftet tror jag inte något tåg har tagit sig fram den vägen.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: torsdag 22 oktober 2015 23:50
av Odd
Jag funderar på om sträckan skulle kunna gå att använda, kanske om man satsade på en "billig" lösning. Säg att man har mötesspår under Skanstullsbron, kontaktledning mellan Skanstullsbron och Södra Station och kontaktledning vid vändning vid Slussen. Sen kör man två turer med ladd-el-hybridspårvagnar med möte under Skanstullsbron.
Hållplatser vid Södra Station, Södersjukhuset, Vickergatan (vid koloniträdgårdarna), Eriksdal, Mjärdgränd, Barnängen, Danvikstull, Tegelviksplan, Statsgårdskajen och Slussen. 6,5 km och hållplatstäthet ungefär som Nockebybanan. Förväntat lågt utnyttjande och ganska gles trafik men en bra genväg för de som bor längs sträckan för att komma till såväl Slussen som till Södra Station, och i framtiden även anslutning till T-bana i höjd med Mjärdgränd.
Sen får man se, om det blir en dundersuccé så kanske man kan fundera på utökad trafik.
Någon som vågar sig på en kostnadsberäkning för ett experiment. Man kan ju börja med sträckan Södra Station-Tegelviksplan där spåret i princip finns kvar i helhet.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 0:04
av Anders Hanquist
Låter i och för sig trevligt. Jag undrar om man inte någon gång har räknat lite löst på alla möjligheter att utnyttja en massa "glömda spår". Faller säkert på en massa "tråkiga" realiteter, som trafikantunderlag, tillgänglighet, renoveringskostnader etc.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 6:20
av Stefan Widén
Odd skrev:Jag funderar på om sträckan skulle kunna gå att använda, kanske om man satsade på en "billig" lösning. Säg att man har mötesspår under Skanstullsbron, kontaktledning mellan Skanstullsbron och Södra Station och kontaktledning vid vändning vid Slussen. Sen kör man två turer med ladd-el-hybridspårvagnar med möte under Skanstullsbron.
Hållplatser vid Södra Station, Södersjukhuset, Vickergatan (vid koloniträdgårdarna), Eriksdal, Mjärdgränd, Barnängen, Danvikstull, Tegelviksplan, Statsgårdskajen och Slussen. 6,5 km och hållplatstäthet ungefär som Nockebybanan. Förväntat lågt utnyttjande och ganska gles trafik men en bra genväg för de som bor längs sträckan för att komma till såväl Slussen som till Södra Station, och i framtiden även anslutning till T-bana i höjd med Mjärdgränd.
Sen får man se, om det blir en dundersuccé så kanske man kan fundera på utökad trafik.
Någon som vågar sig på en kostnadsberäkning för ett experiment. Man kan ju börja med sträckan Södra Station-Tegelviksplan där spåret i princip finns kvar i helhet.
HE HE satt just och kom samma lösning fast ändå inte. Här är min version.
Efter som viking starkt vill ha bortspåret då de påverkat möjligheterna för deras terminalbyggnader mm så tror jag inte på att återuppväcka spåret där. I stället får Viking bekosta en ny plattform med direktanslutning till deras terminal. Med lite god vilja slänger man in en hållplats precis innan tunneln då får även de kryssningsresenärer som ligger där sin egna hållplats. Genom N hby hamnen har vi samma tankar. Vid Eriksdal vill jag komplettera med en hiss upp till Ringvägen då skapas en bra länkning till Tuben där samt att föräldrar med trötta ungar slipper mördararbacken

Visst måste det bli en station inne vid sös också.... Sen vid södra station kan man vika av spåret tidigare och få en direkt anslutning mot cst. väl där framme gör man en snygg "snäcka" på den hittills så tråkiga järnvägsparken.
Duovagnar så klart, underhåll och uppställning bland allt annat i Hagalund,
Förmodligen har idén vart uppe förut men vissa idéer tål att upprepas till det bli en verklighet...
Stefan
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 6:56
av Hechtwagen
Odds projekt kostar med omläggning av spåret och dubbelspårig tunnel vilket är en förutsättning ungefär en miljard utan nya fordon. Det är väl ungefär så det brukar sluta med kostnaderna i denhär stan! Fördelen är den långa tunneln som gör att handelskammaren antagligen är på!
Vi har ju första tvärbanan som exempel där en av poängerna var att man utnyttjade gamla industrispår!
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 7:31
av gbd
Odd skrev:Jag funderar på om sträckan skulle kunna gå att använda, kanske om man satsade på en "billig" lösning. Säg att man har mötesspår under Skanstullsbron, kontaktledning mellan Skanstullsbron och Södra Station och kontaktledning vid vändning vid Slussen. Sen kör man två turer med ladd-el-hybridspårvagnar med möte under Skanstullsbron.
Hållplatser vid Södra Station, Södersjukhuset, Vickergatan (vid koloniträdgårdarna), Eriksdal, Mjärdgränd, Barnängen, Danvikstull, Tegelviksplan, Statsgårdskajen och Slussen. 6,5 km och hållplatstäthet ungefär som Nockebybanan. Förväntat lågt utnyttjande och ganska gles trafik men en bra genväg för de som bor längs sträckan för att komma till såväl Slussen som till Södra Station, och i framtiden även anslutning till T-bana i höjd med Mjärdgränd.
Sen får man se, om det blir en dundersuccé så kanske man kan fundera på utökad trafik.
Någon som vågar sig på en kostnadsberäkning för ett experiment. Man kan ju börja med sträckan Södra Station-Tegelviksplan där spåret i princip finns kvar i helhet.
Mao en Tram-train i ett omvänt C eller hade du tänkt att trafiken skulle gå i cirkel?
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 8:50
av Odd
Hechtwagen skrev:Odds projekt kostar med omläggning av spåret och dubbelspårig tunnel vilket är en förutsättning ungefär en miljard utan nya fordon. Det är väl ungefär så det brukar sluta med kostnaderna i denhär stan! Fördelen är den långa tunneln som gör att handelskammaren antagligen är på!
Vi har ju första tvärbanan som exempel där en av poängerna var att man utnyttjade gamla industrispår!
Men min idé var att man bara har ett mötesspår under Skanstullsbron, i dagen där det finns plats, inte har dubbelspåriga tunnlar. Poängen var att man kanske inte alls behöver förändra något spår alls, utan "bara" hänga upp kontaktledning på delar av sträckan. Mötesspåret behöver ju bara rymma en vagn av vald vagnslängd. Terminering vid Vikingterminalen som initial ändhållplats gör att inget nytt spår behöver anläggas initialt och eftersom det handlar om spårväg så kan kurvan efter tunneln vid Terminalen vara väldigt snäv och därmed inte gå in på terminalens lastområden.
Men du har rätt i Handelskammaren, man kan kalla det för en tunnelbana så kanske de går på det. Rosamedgrönaprickarlinjen.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 14:16
av Christian Spår
Tänkte att framtiden skulle kunna ha några saker som ändrar förutsättningar för kollektivtrafik på spåret
- citybanan kommer ju ha till sidoeffekt att södra plattformen vid södra station inte kommer ha pendeltåg som stannar där, och just nu är väl tanken att regionaltåg inte stannar där heller, men om så sker som blir det rimligtvis fler resenärer som vill spridas på södermalm.
- nacka tunnelbanan skapar en station med uppgång på båda sidor av hammarby kanalen, det kan bli en målpunkt att ta sig till
- viktingterminalen skulle kunna flyttas iväg och man skapar stadsbebyggelse där som vill ha god kollektivtrafik.
- vid "trädgård på spåret" så finns det möjlighet att bygga mer stadsbebyggelse också
Men även då är väl förutsättningarna inte de bästa.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 14:25
av Anders Hanquist
Intressanta "nya" synpunkter. Den föreslagna T-stn "Hammarby kanal" ger ju förvisso en ny omstigningsmöjlighet till en sådan trafikering. Flytt av Vikingterminalen verkar inte vara på gång. Men jag tycker nog att den borde kunna förläggas till Värta/Frihamnsområdet. Gärna en gemensam terminal för hela sjötrafiken till Finland/Ryssland/Baltikum. Men det är en annan fråga.
Hur har du tänkt dig anslutningen vid Södra station?
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 17:14
av Christian Spår
Har ingen färdig plan eller något jag vill förespråka. Men man kommer väl till spåren via idag låsta dörrar under rosenlundsgatans bro över södermalmsallén. Alternativt att man gör en uppgång till Swedenborgsgatan, det var ett tag sedan jag såg exakt utformning utritad på någon detaljplan från kommunen. Den senare är väl inte så dålig, fast jag har inte fysiskt varit där och tittat och sett förutsättningar, får ju inte göra det heller.
Problemet är att man inte skapar så stort resvärde för byte mellan linjer. Man behöver mer stadsutveckling längs banan, något som inte alltid är lätt att göra inom tullarna.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 17:31
av Magnus Ahltorp
Christian Spår skrev:Har ingen färdig plan eller något jag vill förespråka. Men man kommer väl till spåren via idag låsta dörrar under rosenlundsgatans bro över södermalmsallén. Alternativt att man gör en uppgång till Swedenborgsgatan, det var ett tag sedan jag såg exakt utformning utritad på någon detaljplan från kommunen.
Detaljplanen för nuvarande Södra station ligger här:
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... =Stadsplan
På plankartan kan man se hur spårområdet ser ut under husen, och även hur det går iväg en tunnel i den sydvästra ändan. Tyvärr är inte det spåret utritat på spårområdesplanen, men det verkar finnas med på den vanliga kartan, dock lite otydligt.
Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)
Postat: fredag 23 oktober 2015 17:46
av LÅ1
Det finns andra planer för spåren öster om SöS: "
Centerns nya förslag – bygg Stockholm Low Line".