Unik bild från 1952
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Unik bild från 1952
Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!
Från Stockholmskällan /Stefan B
Från Stockholmskällan /Stefan B
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Unik bild från 1952
Vilken pangbild! Allt var inte bättre förr! Bussen ser väl skabbig ut och har tydligen fel destinationsrulle! Rullar blev det inte mer från och med metropolernas ankomst!
Re: Unik bild från 1952
114 var enmansbetjänad, och då förhandlade facket fram att man inte hann både veva dest-rulle och kolla biljettkassan vid ändstationerna!
SB
SB
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Unik bild från 1952
Se där ja! Man ser skyltarna i fönstren som upplyser om att ingången är fram! Är det en H8? e
Re: Unik bild från 1952
Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Unik bild från 1952
A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till denHechtwagen skrev:Se där ja! Man ser skyltarna i fönstren som upplyser om att ingången är fram! Är det en H8? e
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar. Vid denna tidpunkt rullade även alla 199 Metropoler
och Capitolerna hade börjat levereras - för att bara inte tala om de hundratals H15 - H16 - F1 - F2 - F3 som fyllde upp
staden!!!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Unik bild från 1952
Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag.LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Unik bild från 1952
Aha! Tack för det! Jag letade på södra sidan om Gustavslundsvägen, och där stämde inte husfasaden.roggek skrev:Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag.LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Unik bild från 1952
Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.643 skrev: A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.
https://www.flickr.com/photos/sparvagsm ... 104533916/
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Unik bild från 1952
Där har man stått och häckat som liten parvel med pappa väntat på en buss till Lövåsvägen ( strax innan där gamla L13 vände), bussarna till Alvik kom nerför den backen ni ser vid T-banevidukten efter att ha rundat den ovala rondellen vid Tranebergsplan, Metropolarna hade på den tiden inte blinkers fram utan den lysande rörliga körriktningspilen, till vänster om framdörren på denna buss som är avbildad.Stefan B skrev:Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!
Från Stockholmskällan /Stefan B
L 114 var den enda bussen som gick över Mariehäll, L112+113 gick över Johannesfreds industriområde, det var tätt mellan hållplatserna där.
Observera dom gamla hållplatsskyltarna.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den fredag 23 oktober 2015 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Unik bild från 1952
Du måste nog blanda ihop lite. Lövholmsvägen ligger i Gröndal. Menar du inte Vidängsvägen? Och nog hade Metropolbussarna blinkers.
Medlem nr 266
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Unik bild från 1952
Sorry mittåt, skall vara Lövåsvägen, har i och för sig bott i Ekensberg så jag vet var Lövholmsvägen i Gröndal ligger.Sven Blomberg skrev:Du måste nog blanda ihop lite. Lövholmsvägen ligger i Gröndal. Menar du inte Vidängsvägen? Och nog hade Metropolbussarna blinkers.
Dom första Metropolarna hade körriktningspil, kolla in på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/mac ... h17-70199/ Den var placerad till höger om högra instegsdörren.
Eftersom dom började tillverkas 1953 var tydligen Brommahallen först med dom, kommer så väl ihåg körrikningspilen åkte upp och ner när dom svängde.
PS Har korrigerat till rätt gatunamn - Kiitos
Re: Unik bild från 1952
Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.
Bild från Spårvägsmuseet: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/met ... kad-53663/
Bild från Spårvägsmuseet: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/met ... kad-53663/
Re: Unik bild från 1952
Mycket sällsynt foto! Tack för delningen, jag lägger till i din samling!Harald skrev:Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.643 skrev: A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.
https://www.flickr.com/photos/bonusarsparvagsmuseet/5104533916/
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Unik bild från 1952
Blinkade verkligen de infällda pilarna i fronten? Jag är ganska säker på att de lyste med fast sken!Harald skrev:Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.
Bild från Spårvägsmuseet: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/met ... kad-53663/
Re: Unik bild från 1952
Hechtwagen skrev:Harald skrev:Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.
Blinkade verkligen de infällda pilarna i fronten? Jag är ganska säker på att de lyste med fast sken!
bra fråga!
Re: Unik bild från 1952
Metropolbussarna hade pendlande långa körriktningsvisare i likhet med andra SS-bussar sedan urminnes tider. Det som var nytt var fasta pilar "lysers?" fram och bak, de hade också fasta
sken. Vägtrafikförordningen stadgade antingen fast eller blinkande sken, säkert är det så
fortfarande...
Vid bussarnas extremt noggranna storrevision i Hornsbergsverkstaden i 60-talets början togs
ovanstående bort och ersattes av "hoppande" Fixlight i alla 4 hörnen!
sken. Vägtrafikförordningen stadgade antingen fast eller blinkande sken, säkert är det så
fortfarande...
Vid bussarnas extremt noggranna storrevision i Hornsbergsverkstaden i 60-talets början togs
ovanstående bort och ersattes av "hoppande" Fixlight i alla 4 hörnen!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643