Unik bild från 1952

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Unik bild från 1952

Inlägg av Stefan B »

Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!

Från Stockholmskällan /Stefan B

Bild
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Hechtwagen »

Vilken pangbild! Allt var inte bättre förr! Bussen ser väl skabbig ut och har tydligen fel destinationsrulle! Rullar blev det inte mer från och med metropolernas ankomst! :D
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Stefan B »

114 var enmansbetjänad, och då förhandlade facket fram att man inte hann både veva dest-rulle och kolla biljettkassan vid ändstationerna!

SB
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Hechtwagen »

Se där ja! Man ser skyltarna i fönstren som upplyser om att ingången är fram! Är det en H8? :) e
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av LÅ1 »

Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:Se där ja! Man ser skyltarna i fönstren som upplyser om att ingången är fram! Är det en H8? :) e
A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar. Vid denna tidpunkt rullade även alla 199 Metropoler
och Capitolerna hade börjat levereras - för att bara inte tala om de hundratals H15 - H16 - F1 - F2 - F3 som fyllde upp
staden!!! :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag.
https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Är det någon som kan identifiera platsen? Spårvägen tycks gå på bro över gatan bakom bussen. Är det ungefär där Tvärbanan går i dag eller någon annan stan i Alvik?
Det är i princip där du kliver på Tvärbanan idag. Huset i bakgrunden bakom bussen finns kvar än idag.
https://goo.gl/maps/Jq2af69qGf92
Aha! Tack för det! Jag letade på södra sidan om Gustavslundsvägen, och där stämde inte husfasaden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Harald »

643 skrev: A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.
Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.

https://www.flickr.com/photos/sparvagsm ... 104533916/
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av C12C3C3C12 »

Stefan B skrev:Denna bild från Alvik i oktober 1952 är unik, det är i varje fall första gången jag sett en bild på anslutningsbussarna i Västerort innan leveransen av H19 Metropol!

Från Stockholmskällan /Stefan B

Bild
Där har man stått och häckat som liten parvel med pappa väntat på en buss till Lövåsvägen ( strax innan där gamla L13 vände), bussarna till Alvik kom nerför den backen ni ser vid T-banevidukten efter att ha rundat den ovala rondellen vid Tranebergsplan, Metropolarna hade på den tiden inte blinkers fram utan den lysande rörliga körriktningspilen, till vänster om framdörren på denna buss som är avbildad.

L 114 var den enda bussen som gick över Mariehäll, L112+113 gick över Johannesfreds industriområde, det var tätt mellan hållplatserna där.

Observera dom gamla hållplatsskyltarna.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den fredag 23 oktober 2015 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Sven Blomberg »

Du måste nog blanda ihop lite. Lövholmsvägen ligger i Gröndal. Menar du inte Vidängsvägen? Och nog hade Metropolbussarna blinkers.
Medlem nr 266
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sven Blomberg skrev:Du måste nog blanda ihop lite. Lövholmsvägen ligger i Gröndal. Menar du inte Vidängsvägen? Och nog hade Metropolbussarna blinkers.
Sorry mittåt, skall vara Lövåsvägen, har i och för sig bott i Ekensberg så jag vet var Lövholmsvägen i Gröndal ligger.

Dom första Metropolarna hade körriktningspil, kolla in på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/mac ... h17-70199/ Den var placerad till höger om högra instegsdörren.

Eftersom dom började tillverkas 1953 var tydligen Brommahallen först med dom, kommer så väl ihåg körrikningspilen åkte upp och ner när dom svängde.

PS Har korrigerat till rätt gatunamn - Kiitos
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Harald »

Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.

Bild

Bild från Spårvägsmuseet: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/met ... kad-53663/
Qucish
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 11 juni 2018 13:33

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Qucish »

Harald skrev:
643 skrev: A 16454 var en H 9. Alla 35 st byggdes om för enmansbetjäning och var kvar som trafikvagnar minst till den
1/10 1956 tillsammans med en hel del liknande 30-talsbussar.
Bland Spårvägsmuseets bilder på flickr finns en bild av H9 A16444 vid Brommaplan 1955. Det är väl inte säkert att den går i trafik, men den har i alla fall aktuell reklam baktill.

https://www.flickr.com/photos/bonusarsparvagsmuseet/5104533916/
Mycket sällsynt foto! Tack för delningen, jag lägger till i din samling!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev:Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.

Bild

Bild från Spårvägsmuseet: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/met ... kad-53663/
Blinkade verkligen de infällda pilarna i fronten? Jag är ganska säker på att de lyste med fast sken!
Qucish
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 11 juni 2018 13:33

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av Qucish »

Hechtwagen skrev:
Harald skrev:Förutom den viftande vingen på sidan hade de en blinkande pil infälld i listen fram.Även bak hade de en sådan pil.

Bild

Blinkade verkligen de infällda pilarna i fronten? Jag är ganska säker på att de lyste med fast sken!


bra fråga!
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Unik bild från 1952

Inlägg av 643 »

Metropolbussarna hade pendlande långa körriktningsvisare i likhet med andra SS-bussar sedan urminnes tider. Det som var nytt var fasta pilar "lysers?" fram och bak, de hade också fasta
sken. Vägtrafikförordningen stadgade antingen fast eller blinkande sken, säkert är det så
fortfarande...
Vid bussarnas extremt noggranna storrevision i Hornsbergsverkstaden i 60-talets början togs
ovanstående bort och ersattes av "hoppande" Fixlight i alla 4 hörnen!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar