Ränteavdraget

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Skall ränteavdraget/räntebidraget avskaffas?

Ja, så snart som möjligt.
5
24%
Ja, nedtrappning på ca 10 år.
11
52%
Nej
5
24%
 
Antal röster: 21

Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Ränteavdraget

Inlägg av Odd »

Hej.

Som ni säkert känner till så är bopriserna verkligen på tapeten idag. Att folk köper bostäder till fantasipriser må vara hänt, folk får ta sina egna ekonomiska beslut och bankerna får riskera sina pengar som dom vill, men jag förstår inte varför jag via skatten skall subventionera lånen för de som köper sin bostad! Ränteavdraget har blivit ett räntebidrag med årlig utbetalning.

I år blir statens utgifter för räntebidraget runt 18 miljarder kr, vilket motsvarar ca 4000 kr/förvärvsarbetande svensk varje år, men om bara några år, 2023, beräknas statens utgifter vara mer än tre gånger så höga, över 60 miljarder kr, motsvarande 12000kr/förvärvsarbetande svensk. Om man har högre inkomst än genomsnitt så kommer man att få betala ännu mer andel, så jag gissar på att jag i dag får betala runt 500kr/månad extra i skatt, och om bara åtta år kan detta vara tre gånger så högt.

Jag vill att ränteavdraget skall avskaffas omedelbart, eller i varje fall så snabbt som möjligt med hänsyn till lagprocessen. Nu när räntorna är låga så är det ett gyllene tillfälle att avskaffa det då konsekvenserna blir minimala. När räntan stigit till mer normala 5-6% så kommer det att vara svårare att avskaffa det och tiger räntan till över 10%, vilket faktiskt inte är omöjligt om man tittar på historian och på andra ekonomier, så kommer det att vara omöjligt att avskaffa det.
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Kantorn »

Jag för min del som är ryyyysligt självisk och förvisso har en fast ränta på ca 5% - jag band det vid fel tillfälle i tio år - bryr mig inte så mycket om ränteavdraget, då jag har en villa som är slutbetald om ca tre år. (Jag köpte den för 18 år sedan (i dagarna) för 320 000 så mitt lån har aldrig varit högt. Nu är det jättelågt...) Och ska jag köpa nytt vill jag veta vad jag ska betala.
Nu tror jag inte att borttagandet av ränteavdraget innebär några större skattelättnader, men ändå.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Odd »

Jag vill betona att jag anser att ränteavdraget är grymt orättvist och gynnar de som har råd att skaffa dyra bostäder, men kommer i stort sett inte mindre bemedlade till del. Om man i stället exempelvis avsatte samma pengar i budgeten till en sorts "nybyggnadsbidrag", med ett fast belopp per nybyggd bostad, så skulle det vara mycket bättre.
Exempelvis så skulle varje ny bostad, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt, radhus eller villa, kunna få en ränteavdragspott på låt säga 400.000 kr/st, som får användas för räntebetalningar upp till 30% per år tills potten är slut, kopplat till bostaden. I dag skulle 18 miljarder räcka till 45.000 nya bostäder per år. 60 miljarder, som oförändrade ränteavdrag beräknas kosta om 7-8 år, skulle räcka till 150.000 nya bostäder per år. Det skulle gynna nybyggandet och dessutom ta bort den orättvisa som finns idag.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ränteavdraget

Inlägg av LÅ1 »

Att avskaffa ränteavdraget i ett steg är nog inte så bra. Kan leda till oro på bostadsmarknaden. En nedtrappning är mer lämplig.
Vad var tanken bakom ränteavdraget när det infördes? Det kan vara bra att ha historien klart för sig innan man ändrar.

Att kalla ränteavdraget för ett bidrag är väl bara ett demagogiskt grepp. Skattesystemet har många fler orättvisor. T.ex. är momsen lägre på vissa varor, så som böcker. Det betyder att de som inte köper böcker subventionerar bokköparna!

Skattebetalarkollektivet subventionera mycket på olika sätt. Räntebetalare och bokköpare, som sagt, men även föreningar som hyr kommunala lokaler till låg eller ingen kostnad, idrottsutövare och kollektivresenärer är andra som subventioneras.

Glöm inte heller ROT och RUT. Och inte heller alla subventioner för div. olika anställningsformer för unga, nyligen arbetslösa m.fl.

Rättvisa är inte lättdefinierat!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Christian Spår »

Enligt http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/62 ... ramid=1316 så kom det till 1928 som svar på fastighetsskatten, för att då också göra kostnader för fastigheten avdragbara. Det var en nyhet för mig, det man hör mest i dess försvar är att det är ett avdrag symmetriskt till 30% kapitalinkomstskatt, något jag tycker låter vettigt.

Det konstiga då är väl att man får göra avdraget mot tjänsteinkomster och inte bara mot kapitalinkomster. Att minska den "överföringen" med ett maxtak, det torde göra statens risker mer begränsade, så man inte får okontrollerade enorma ränteavdragskostnader framöver när dagens dyra lån får hög ränta. Det är också ett tak man kan sänka över tid, kanske mot noll.

Det finns också redan ett tak i hur stort ränteavdrag man får göra med 30%, det sitter på 100 00kr därefter är det 21% avdrag. Det är också tak man skulle kunna trixa med. Men risken för samhället kommer väl knappast från de som kan matcha sina lånekostnader med sina kapitalinkomster.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Odd »

Jag hade kunnat köpa upplägget med ränteavdrag/bidrag om alla bostäder hade omfattats av det, dvs även att folk i hyresrätt får ta del av det. Generellt har låginkomsttagare i storstadsområderna hyresrätter i större omfattning (har jag fått för mig) och dessa måste via skatten betala tusentals kronor varje år för att subventionera främst medel och höginkomsttagare med egenägt boende. Det är en av anledningarna till att ränteavdraget/bidraget är orättvist och måste avskaffas, och det direkt.

Låt säga att medelräntan idag är ca 3%. Ränteavdraget/bidraget motsvarar då 0.9%-enheter. Det hushåll som inte klarar av en räntehöjning på 0.9%-enheter skulle aldrig ha blivit beviljat lån från början och om de inte klarar av det så kommer de inte heller klara av en räntehöjning med 0.9%-enheter.

Jag hörde på radion idag att färska uppgifter visar att statens utgifter för räntebidraget är ca 27 miljarder i år (med reservation för felhörning). Om man subventionerade nybyggnationer med 500.000kr/bostad varje år så skulle det räcka till 54.000 nya bostäder. Skulle man ta bort räntebidraget så skulle varje hushåll i genomsnitt få en skattesänkning på nästan 6000 kr per år, pengar som i stället kan användas till konsumtion. Men så är det inte idag.
Genius on call
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Ser vi till historien så var avdragsrätten för räntor 50% ända till för ungefär 25 år sedan. Då sänktes den till 30%. Detta i samband med den dåvarande finanskrisen. Det är också värt att observera att räntorna på den tiden var betydligt högre. Ungefär 1980 hade bottenlånen på en vanlig villa 5-6%, resten låg på 10-12%. Den som hade topplån, dvs 100% belåning betalade runt 20% för sådana. Vilket betydde att en minskning av avdragsrätten var betydligt mer dramatisk än i dag när det nästan inte är ränta på lånen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Odd »

Precis. Om det är tillfälle att ta bort ränteavdraget utan att det skall bli några direkta ekonomiska följder så är det nu. De allra flesta skulle få minskad skatt pga det, ett relativt fåtal med höga lån kommer att förlora lite på det, men å andra sidan så har de flesta av dem tillräcklig marginal.

Kaliber i P1 påpekar att 65.000 hushåll anses vara "fattiga" och som ändå har bostadslån. Men även de kommer att få lägre skatt så de kommer mer eller mindre kompenseras när ränteavdraget försvinner, men Kaliber verkar ha "glömt" av detta.

Det finns dock ett alternativ till finansiering. Storbankerna gjorde över 100 miljarder kr i vinst förra året. Om man skall ha kvar räntebidraget så skulle detta kunna finansieras av en extra bankskatt som då blir ungefär motsvarande 30% av ränteinkomsterna. Då skulle man i stort sett balansera dessa i statsbudgeten och problemet med att lånefria skattebetalare slipper betala straffskatt. Det löser fortfarande inte orättviseproblemet med att bostadsrätter, villor och radhus subventioneras men att hyresrätter inte gör det.

Ett närliggande problem är ROT-avdraget, som är ett bidrag som inte kan utnyttjas av hyresvärdar eller ens hyresgäster, inte ens för enkla ommålningar eller omtapetseringar- Många gamla hyreslägenheter skulle behöva elsaneras, något som hyresvärden måste bekosta helt själv men där motsvarande i ägd bostad får upp till 50% i bidrag från staten. Och ni vet ju vilka som får stå för bidragsfiolerna..

Med andra ord, jag kan inte se ett enda giltigt argument för att inte slopa ränteavdraget per den 1 januari 2016. Jag kan däremot se en mängd för ett slopande. De fåtal individer som skulle få stora problem med ekonomin pga att de inte får pengarna de väntat på i början på Juni skulle kunna få ett litet bidrag för detta. Hur som helst så skulle det bara kosta en bråkdel av vad räntebidraget kostar statskassan...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ränteavdraget

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Precis. Om det är tillfälle att ta bort ränteavdraget utan att det skall bli några direkta ekonomiska följder så är det nu. De allra flesta skulle få minskad skatt pga det, ett relativt fåtal med höga lån kommer att förlora lite på det, men å andra sidan så har de flesta av dem tillräcklig marginal.
Är du inte naiv i överkant om du tror att skattesatsen på löneinkomster skulle sänkas om ränteavdraget slopas. Och OM så sker så blir det väl den statliga skatten som sänks, medan (den synliga) skatten för de med låga inkomster till största delen är kommunalskatt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Precis. Om det är tillfälle att ta bort ränteavdraget utan att det skall bli några direkta ekonomiska följder så är det nu. De allra flesta skulle få minskad skatt pga det, ett relativt fåtal med höga lån kommer att förlora lite på det, men å andra sidan så har de flesta av dem tillräcklig marginal.
Är du inte naiv i överkant om du tror att skattesatsen på löneinkomster skulle sänkas om ränteavdraget slopas. Och OM så sker så blir det väl den statliga skatten som sänks, medan (den synliga) skatten för de med låga inkomster till största delen är kommunalskatt.
Vi alla betalar statlig skatt, i form av arbetsgivaravgifter, punktskatter, moms och annat, så jag kan nog med fog säga att jag är med och står för fiolerna hur man än vänder och vrider på det.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ränteavdraget

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:
Odd skrev:Precis. Om det är tillfälle att ta bort ränteavdraget utan att det skall bli några direkta ekonomiska följder så är det nu. De allra flesta skulle få minskad skatt pga det, ett relativt fåtal med höga lån kommer att förlora lite på det, men å andra sidan så har de flesta av dem tillräcklig marginal.
Är du inte naiv i överkant om du tror att skattesatsen på löneinkomster skulle sänkas om ränteavdraget slopas. Och OM så sker så blir det väl den statliga skatten som sänks, medan (den synliga) skatten för de med låga inkomster till största delen är kommunalskatt.
Vi alla betalar statlig skatt, i form av arbetsgivaravgifter, punktskatter, moms och annat, så jag kan nog med fog säga att jag är med och står för fiolerna hur man än vänder och vrider på det.
Ja, men det var inte min poäng. Det jag skrev var att jag tror inte att slopat ränteavdrag skulle resultera i lägre skatt. Och OM så så blir det förmodligen den direkta statliga skatten som sänks.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: Ja, men det var inte min poäng. Det jag skrev var att jag tror inte att slopat ränteavdrag skulle resultera i lägre skatt. Och OM så så blir det förmodligen den direkta statliga skatten som sänks.
Naturligtvis kan de välja att använda pengarna till annat, och det har jag inte något emot. Det jag är emot är att man subventionerar vissa typer av bostadsformer men straffar vissa andra. Som "närande" till detta system så anser jag att det är fel.
Genius on call
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Sven Blomberg »

Odd skrev:Jag hade kunnat köpa upplägget med ränteavdrag/bidrag om alla bostäder hade omfattats av det, dvs även att folk i hyresrätt får ta del av det.
Får de inte det? Inte i form av lägre skatt, men i form av lägre hyra. Om inte fastighetsägarna fick dra av sina låneräntor, skulle väl hyrorna vara högre? Dessutom är väl ränteavdraget 100% på hyresfastigheter,eftersom räntan är avdragsgill som kostnad i hyreshusfastighetsägarens företag. Och dessutom är ju inte bara på bostadslåneräntor som ränteavdraget gäller. Det gäller väl på avbetalningsränta också? Tänker jag fel, tala om det för mig.
Medlem nr 266
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ränteavdraget

Inlägg av LÅ1 »

Sven Blomberg skrev:
Odd skrev:Jag hade kunnat köpa upplägget med ränteavdrag/bidrag om alla bostäder hade omfattats av det, dvs även att folk i hyresrätt får ta del av det.
Får de inte det? Inte i form av lägre skatt, men i form av lägre hyra. Om inte fastighetsägarna fick dra av sina låneräntor, skulle väl hyrorna vara högre? Dessutom är väl ränteavdraget 100% på hyresfastigheter,eftersom räntan är avdragsgill som kostnad i hyreshusfastighetsägarens företag. Och dessutom är ju inte bara på bostadslåneräntor som ränteavdraget gäller. Det gäller väl på avbetalningsränta också? Tänker jag fel, tala om det för mig.
Låter riktigt! Men det finns en hake. Hyrorna bestäms ju av bruksvärde, inte av värdens kostnader, vilket ju är en av orsakerna till bostadsbristen. (I sovjet var matproduktionen statligt reglerad, med matbrist som följd. I Sverige är hyresmarknaden statligt reglerad.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:
Sven Blomberg skrev:
Odd skrev:Jag hade kunnat köpa upplägget med ränteavdrag/bidrag om alla bostäder hade omfattats av det, dvs även att folk i hyresrätt får ta del av det.
Får de inte det? Inte i form av lägre skatt, men i form av lägre hyra. Om inte fastighetsägarna fick dra av sina låneräntor, skulle väl hyrorna vara högre? Dessutom är väl ränteavdraget 100% på hyresfastigheter,eftersom räntan är avdragsgill som kostnad i hyreshusfastighetsägarens företag. Och dessutom är ju inte bara på bostadslåneräntor som ränteavdraget gäller. Det gäller väl på avbetalningsränta också? Tänker jag fel, tala om det för mig.
Låter riktigt! Men det finns en hake. Hyrorna bestäms ju av bruksvärde, inte av värdens kostnader, vilket ju är en av orsakerna till bostadsbristen. (I sovjet var matproduktionen statligt reglerad, med matbrist som följd. I Sverige är hyresmarknaden statligt reglerad.)
Statligt? Var kommer staten in i bilden menar du?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ränteavdraget

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Låter riktigt! Men det finns en hake. Hyrorna bestäms ju av bruksvärde, inte av värdens kostnader, vilket ju är en av orsakerna till bostadsbristen. (I sovjet var matproduktionen statligt reglerad, med matbrist som följd. I Sverige är hyresmarknaden statligt reglerad.)
Statligt? Var kommer staten in i bilden menar du?
Borde kanske hoppat över det ordet. politiskt reglerad hade kanske varit bättre.
Vet inte vem som bestämt att hyran skall bestämmas efter bruksvärdet. Kan ju vara någon form av centralt avtal, inte lag.
Men många regler om byggande är ju statligt bestämt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ränteavdraget

Inlägg av LÅ1 »

Enligt Wikipedia är bruksvärdessystemet, som är centralt i hyresregleringen, lagstadgad. Så nog är staten medskyldig till den kollapsade bostadspolitiken genom en reglerad hyresmarknaden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:Enligt Wikipedia är bruksvärdessystemet, som är centralt i hyresregleringen, lagstadgad. Så nog är staten medskyldig till den kollapsade bostadspolitiken genom en reglerad hyresmarknaden.
Har länder som Storbritannien en vettigare bostadspolitik tycker ni? Mest nyfiken fråga :D Vad exakt löser man med marknadshyror i en stad som Stockholm? Ett utförligare resonemang önskas!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Ränteavdraget

Inlägg av BSB101 »

Det enda som skulle hända om det blir marknadshyror skulle vara att hyrorna ökade markant. Det syns redan idag på andrahandsmarknaden där en etta i Stockholm ligger på 9000 kronor. Bara för att man skulle införa marknadshyror innebär inte att det helt plötsligt skulle uppstå en massa lägenheter. I praktiken råder det även marknadspris på nyproduktion då dessa hyror sällan förhandlas utan sätts av bostadsbolaget själv.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ränteavdraget

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:Det enda som skulle hända om det blir marknadshyror skulle vara att hyrorna ökade markant. Det syns redan idag på andrahandsmarknaden där en etta i Stockholm ligger på 9000 kronor. Bara för att man skulle införa marknadshyror innebär inte att det helt plötsligt skulle uppstå en massa lägenheter. I praktiken råder det även marknadspris på nyproduktion då dessa hyror sällan förhandlas utan sätts av bostadsbolaget själv.
Ja, marknadshyror har inget med ränteavdragsproblemet. Jag förstår inte ens varför folk kopplar samman dessa två helt olika saker med varandra?
Genius on call
Skriv svar