"Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

"Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av NerdBoy »

Jag läste i lokaltidningen om familjen Douglas senaste påhitt och tog en sväng förbi Rydbo station för att kolla hur det ser ut.

Bild

Bild

http://www.mitti.se/cyklister-rasar-mot-douglas-stenar/

Man kan undra vad det är för fel på människor som gång på gång måste j-vlas med sin omgivning bara för att de kan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av LÅ1 »

Vägen i Mitt i-artikeln har jag inte så mycket synpunkter på. En privat väg får man ju använda som man vill. Men man får inte förbjuda gångtrafik och cykeltrafik om det är områden där allemansrätten kan anses gälla, vilket det uppenbart är här.

Men dina bilder här, vad är det för något? Är vägen som syns där privat? Då kan ju greven rent av gräva bort den till förmån för lite mer skog, eller något. Så man kan ju undra om SL har haft någon kontakt med markägaren innan man byggt en gångfålla där?

Men varför vill inte greven ha cykeltrafik på vägen? Händer det att cyklister, mopedister och motorcyklister förstör vägen och framför allt markerna runt omkring? Och kanske skräpar ner. I så fall kan jag ha viss förståelse för blockeringen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av Hechtwagen »

Jag lyfter min cykel förbi stenarna hur enkelt som helst! Det går obekräftade rykten att grefven setts köpa lådvis med nubb och småspik på byggmax, det ser jag som ett större hot/problem! :shock:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av LÅ1 »

Att greven väljer att lägga en sten på platsen i stället för att bygga ett staket är väl att det är lättare att vandalisera ett staket.
Att inhägna sina marker är fullt tillåtet, men man får inte göra det så att det utestänger människor som vill utnyttja allemansrätten. Hår långt man skall behöva gå utmed ett staket för att hitta en grind eller öppning är en annan fråga. Gentemot SL hade det ju annars varit en markering om han satt ett staket vid sin fastighetsgräns mot gångfållan och säg 30 meter åt båda håll. :D

Är det någon med lokalkännedom som vet hur mycket "allemansrättsutövare" sliter eller förstör marken utanför själva vägen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Vägen i Mitt i-artikeln har jag inte så mycket synpunkter på. En privat väg får man ju använda som man vill. Men man får inte förbjuda gångtrafik och cykeltrafik om det är områden där allemansrätten kan anses gälla, vilket det uppenbart är här.
Den del av Roslagsvägen som det handlar om är cirka 450 meter mellan Lövsättravägen och klubbhuset på Ullna golfklubb. När Norrortsleden byggdes över familjens mark fick de den här vägbiten som kompensation, och omgående blockerades den för trafik med stora jordhögar. Detta gjorde att den blev populär för cyklister på väg till och från Åkersberga. Svaret blev fler hinder och nu slutligen ett stort lerigt dike.
LÅ1 skrev:Men dina bilder här, vad är det för något? Är vägen som syns där privat? Då kan ju greven rent av gräva bort den till förmån för lite mer skog, eller något. Så man kan ju undra om SL har haft någon kontakt med markägaren innan man byggt en gångfålla där?
Eftersom Rydbo station har byggts om hittar jag inga bra flygfoton över platsen, men bilderna är tagna i/vid den nya gångfållan i stationens östra ände. Stenen ligger i fållan norr om spåret. Vägen är privat och följer i stort sett järnvägen österut till Täljö. När det har blivit svårare att cykla på Roslagsvägen har fler cyklister valt den här vägen. Svaret är, inte oväntat, de stenar och betongavspärrningar som syntes i artikelns bildspel och en mindre sten i gångfållan. När den togs bort, oklart av vem, så lades den nuvarande stenen dit istället.
LÅ1 skrev:Men varför vill inte greven ha cykeltrafik på vägen? Händer det att cyklister, mopedister och motorcyklister förstör vägen och framför allt markerna runt omkring? Och kanske skräpar ner. I så fall kan jag ha viss förståelse för blockeringen.
Visst finns det säkert en och annan mopedist som skräpar ner eller förstör, men det verkar mer handla om hämnd. Under ett antal år har det pågått en konflikt om en båthall (uppmärksammad av bl a Uppdrag Granskning) och det finns ett samband mellan motgångarna där och olika hämndaktioner mot bl a grannar. För tre år sedan överklagade de oväntat beslutet om dubbelspår mellan Rydbo och Åkers Runö och jag tror att det kom rätt snart efter att Länsstyrelsen hade gått emot dem angående strandskyddet vid båthallen. För mindre än två månader sedan stämde de staten angående bytesaffären med Roslagsvägen, så även där finns ett samband.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av LÅ1 »

OK! Greven är en rättshaverist!

Nog kan man tycka att det är ogint att förstöra för fotgängare och cyklister om det inte finns goda skäl. Att stänga ute bilar är fullt acceptabelt om det inte finns någon med nyttjanderätt till vägen. T.ex. en fastighetsägare längre fram utmed vägen eller en allmänning av något slag som kan behöva nås.

Problemet kan ju ibland vara terrängkörning med motorcyklar, men sådana stänger man inte ute med lite stenar eller diken. Snarare finns väl risken att de blir uppmuntrade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Man kan undra vad det är för fel på människor som gång på gång måste j-vlas med sin omgivning bara för att de kan.
Ja, som t ex vissa cyklister...
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Man kan undra vad det är för fel på människor som gång på gång måste j-vlas med sin omgivning bara för att de kan.
Ja, som t ex vissa cyklister...
Eller bilister, eller fotgängar, eller kokosnötsätare eller vilken grupp man för dagen vill generalisera.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:Man är inte rättshaverist för att man överklagar väg och järnvägsplaner.
Jag kanske skulle skrivit rättshaveristbeteende. Greven tycks vara lite på kant med "samhället" i dess olika skepnader. Därför slår han vilt omkring sig mot allt och alla för att visa att han inte är nöjd. Ungefär som en rättshaverist många gånger gör.

OBSERVERA, jag överdriver och generaliserar vilt i detta inlägg, men jag hoppas liknelsen går fram. Sedan vet jag väldigt lite om konflikterna, och dess orsaker. Så jag kan egentligen inte bedöma läget, mer än att tycka att det är ogint mot ortsborna som vill passera på cykel. Och mot gångtrafikanter som inte är så rörliga och smidiga och därför kan ha svårt att passera hindren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
Inge skrev:Man är inte rättshaverist för att man överklagar väg och järnvägsplaner.
Jag kanske skulle skrivit rättshaveristbeteende. Greven tycks vara lite på kant med "samhället" i dess olika skepnader. Därför slår han vilt omkring sig mot allt och alla för att visa att han inte är nöjd. Ungefär som en rättshaverist många gånger gör.
Nej en rättshaverist är en som inte har någon framgång. Den som får som han vill kallas excentrisk.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av Hechtwagen »

Och alla de andra stora stenarna som syns på bilden? Är de också grefvens? Eller är de trafikförvaltningen som vill undvika olovlig parkering på ett lika moget vis? :?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av Kantorn »

Off topic - jag kollade in din blogg för ett bra tag sedan. Är det plåtande pappas lille pojke (jag säger inte namnet för din och - i så fall - sonens integritet) som poserar på bilderna?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
Inge skrev:Man är inte rättshaverist för att man överklagar väg och järnvägsplaner.
Jag kanske skulle skrivit rättshaveristbeteende. Greven tycks vara lite på kant med "samhället" i dess olika skepnader. Därför slår han vilt omkring sig mot allt och alla för att visa att han inte är nöjd. Ungefär som en rättshaverist många gånger gör.
Nej en rättshaverist är en som inte har någon framgång. Den som får som han vill kallas excentrisk.
Det är det här som är det märkliga. Gustaf Douglas är aktiv i ett antal bolagsstyrelser, sitter i Moderaternas partistyrelse, är ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och finns med på Forbes lista över världens 500 rikaste (4,2 miljarder dollar). Han kan ju inte vara HELT omöjlig att ha att göra med, för då borde han ha straffat ut sig för länge sen.

Alla de här konstigheterna sker i familjebolagets namn så det finns en möjlighet att det är någon av sönerna som drar i trådarna, men då förstår jag inte varför pappa Gustaf låter det fortgå. Som det är nu håller de att få hela bygden emot sig.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Är det någon med lokalkännedom som vet hur mycket "allemansrättsutövare" sliter eller förstör marken utanför själva vägen?
Jag är inte i den skogen så ofta, men jag vågar nog påstå att vildsvinen (enligt skvallret inplanterade av greven själv) gör mer skada än de tvåbenta.

Däremot har det sett skräpigt ut runt de skogsvägar där det har gått att köra in en bit med bil, men problemet är numera också löst med hjälp av stenar och bommar.

Exempel från en annan väg på ägorna:

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Off topic - jag kollade in din blogg för ett bra tag sedan. Är det plåtande pappas lille pojke (jag säger inte namnet för din och - i så fall - sonens integritet) som poserar på bilderna?
Japp, högst densamme. Ibland går tiden fort. :)

Bloggen borde nog uppdateras snart... :oops:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:
NerdBoy skrev:Det är det här som är det märkliga. Gustaf Douglas är aktiv i ett antal bolagsstyrelser, sitter i Moderaternas partistyrelse, är ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och finns med på Forbes lista över världens 500 rikaste (4,2 miljarder dollar). Han kan ju inte vara HELT omöjlig att ha att göra med, för då borde han ha straffat ut sig för länge sen.

Alla de här konstigheterna sker i familjebolagets namn så det finns en möjlighet att det är någon av sönerna som drar i trådarna, men då förstår jag inte varför pappa Gustaf låter det fortgå. Som det är nu håller de att få hela bygden emot sig.
Det är väl iofs hustruns gods. Men hur hon har fördelat makt och kontroll inom familjen är förstås svårt att veta. Hon äger själv idag bara 10% av Wasatornet. Namnet eftersom godset länge tillhörde Wasarna och de med dem befryndade tre äldsta grevliga ätterna. När dessa dog ut kom detta gods med flera i friherre von Essens ägo. Greve Gustaf Douglas gifte sig med friherrinnan Elisabeth von Essen, född på Rydboholm.
Intressant historik! Tack för den.

Med tanke på det man har läst om familjen Douglas så har jag svårt att tänka mig att det är Gustav D. som ligger bakom det hela. Men sönerna (eller om det är en av sönerna) har jag fått en sämre uppfattning om. Gustav har skrivit en bok om etik. Och har arbetat med det i något mer sammanhang har jag för mig.

Det är lätt att förstå att personer av det här slaget kan känna behov av en privat sfär runt sig. Men jag har uppfattat det som om den aktuella vägen ligger långt från bostäder och trädgård. Min egen erfarenhet av en rik företagare, men med fattig uppväxt, är att de vunnit mycket på att var folkliga och hålla sig väl med anställda, grannar och övrig ortsbefolkning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hellesson
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 03 mars 2016 23:14

Re: "Cyklister rasar mot Douglas stenar"

Inlägg av hellesson »

LÅ1 skrev:OK! Greven är en rättshaverist!

Nog kan man tycka att det är ogint att förstöra för fotgängare och cyklister om det inte finns goda skäl. Att stänga ute bilar är fullt acceptabelt om det inte finns någon med nyttjanderätt till vägen. T.ex. en fastighetsägare längre fram utmed vägen eller en allmänning av något slag som kan behöva nås.

Problemet kan ju ibland vara terrängkörning med motorcyklar, men sådana stänger man inte ute med lite stenar eller diken. Snarare finns väl risken att de blir uppmuntrade.
Håller med om rättshaveristfrågan faktiskt. Stenar känns lite grann i överkant...
Skriv svar