Resor gjorda den 27 september 2015 !!

För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Resor gjorda den 27 september 2015 !!

Inlägg av Olle »

Det finns många smalspåriga järnvägar i Polen(se denna länk) men efter 1991 och järnridåns fall med efterföljande oreda lades dessa ned. Jag reste runt i Polen 1980 och då besökte vi många av dessa banor som då var i trafik. Sedemera jobbade jag tidvis i Warszawa och var vid meterspåret i Piaseczno några gånger dock utan att lyckas se någon trafik. Ni har jag i alla fall fått tillfälle att åka med ett tåg efter ett Lxd2-lok på meterspåret. Mycket folk, imponerande mycket. Men det var ett High Chaparall som drog dessa att åka tåg på söndagen. Som syns i ovanstående länk finns det faktiskt många smalspåriga järnvägar som körs som turistbanor. Två av dessa ligger i Katowice och de besökte vi för några år sedan. En mad Lxd2-lok och den andra med mindre lok.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Resor gjorda den 27 september 2015 !!

Inlägg av spårsnoken »

Och så fanns det ju en trådbusslinje som gick till Piaseczno (från Mokotow) 1983-1995.
'
mvh/spårsnoken
Skriv svar