Stockholm bilfri innerstad...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Stefan Widén »

Först måste jag säga att det är inte så synd om beställningstrafiken. Är egentligen bara Slottet som stort turistmål som är berörs, och nu får man gå från riddarhustorget! Övriga mål går att nå, måhända att man kanske får ta en annan färdväg.

MEN..

Det mest intressanta och som jag tror man vill fortsätta studera är Hamngatan, främst mellan Sergels Torg och Kungsträdgårdsgatan. Hur blir miljön och känslan med bara spårvagn där?..

Skulle inte skada att man bara tillät spårvagnstrafik, precis som på Drottninggatan i Norrköping.

Det är heller inte synd om bilisterna.... skulle påstå att en stor del inte har något ärende till området utan bara åker igenom.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Odd »

En dag om året, och bussbranschen klagar... :roll:
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Jag tycker att reglerna kring den bilfria dagen är allt för rigida.
När det gäller beställningstrafik så är det inte bara slottet som berörs. Även en hel del hotell. Men bussarna kan alltså nå Riddarhustorget?
Det sätter dessutom personer med funktionsnedsättning, men utan färdtjänst, i en besvärlig situation.

Egentligen är hela grejen fånig!

Jag ser gärna Hamngatan väster om Kungsträdgårdsgatan som bilfri. Mer angeläget än Klarabergsgatan tycker jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

"Förslaget: Gör Hamngatan bilfri"

"M sågar förslaget om bilfria Hamngatan"

Hamngatan behöver bredare trottoarer, det håller jag med om. Men det här kommer att ge väldiga köer i närområdet. Att också stänga av Regeringsgatan är ingen bra idé.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av TKO »

Ärligt talat, måste man köra bil på Hamngatan? Eller nedre Regeringsgatan?
Man får väl ta buss/spårvagn/tunnelbana och om inte det duger så kostar inte taxin så mycket från Karlaplan till NK!
(Ja taxi tycker jag ska få framföras, liksom bussar. Kanske inte på Hamngatan, men i City.)

Alla kommer att tycka det är jättebra när det genomförts - så har det varit med de flesta biltrafiksrestriktioner.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av ADDE »

Att köra trafik på regeringsgatan anser jag man ska behålla, annars blir det svårt att ta sig någonstans från klaraleden. ska man stänga hamngatan och regeringsgatan för privat biltrafik så bör man nog stänga klaratunneln sista biten fram till Mäster Samuelsgatan och leda om all trafik till sveavägen/Kungsgatan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Att köra trafik på regeringsgatan anser jag man ska behålla, annars blir det svårt att ta sig någonstans från klaraleden. ska man stänga hamngatan och regeringsgatan för privat biltrafik så bör man nog stänga klaratunneln sista biten fram till Mäster Samuelsgatan och leda om all trafik till sveavägen/Kungsgatan.
Håller med om Regeringsgatan och Klaratunneln. Men biltrafiken till tunneln kommer väl i dag främst från Birger Jarlsgatan och Strandvägen. Tror jag i alla fall. Hur ska den trafiken ta sig fram till Regeringsgatan på ett smidigt sätt utan allt för mycket avgasskapande kökörning?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Ärligt talat, måste man köra bil på Hamngatan? Eller nedre Regeringsgatan?
Man får väl ta buss/spårvagn/tunnelbana och om inte det duger så kostar inte taxin så mycket från Karlaplan till NK!
(Ja taxi tycker jag ska få framföras, liksom bussar. Kanske inte på Hamngatan, men i City.)

Alla kommer att tycka det är jättebra när det genomförts - så har det varit med de flesta biltrafiksrestriktioner.

/TKO
Inte initialt, men i längden. Tänker på "Östermalmseländet". Det gjorde ju knappast att bilarna körde mindre, snarare längre.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av ADDE »

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:Att köra trafik på regeringsgatan anser jag man ska behålla, annars blir det svårt att ta sig någonstans från klaraleden. ska man stänga hamngatan och regeringsgatan för privat biltrafik så bör man nog stänga klaratunneln sista biten fram till Mäster Samuelsgatan och leda om all trafik till sveavägen/Kungsgatan.
Håller med om Regeringsgatan och Klaratunneln. Men biltrafiken till tunneln kommer väl i dag främst från Birger Jarlsgatan och Strandvägen. Tror jag i alla fall. Hur ska den trafiken ta sig fram till Regeringsgatan på ett smidigt sätt utan allt för mycket avgasskapande kökörning?
Dubbelrikta blasieholmsleden.. Det skulle underlätta för biltrafiken mellan Nybroplan och tegelbacken. Övrig trafik får nog gå kungsgatan-sveavägen ner till klaratunneln.

Å så kan man nog stänga av Norrlandsgatan mellan kungsgatan och Jakobsgatan för allmän biltrafik också, så bilisterna på Birger Jarlsgatan lär sig att ta via kungsgatan till Sveavägen.

Ett nytt problem som skulle uppstå är nog trafikstockning. Bästa i det läget vore att lägga om 1:an och 57:an(?) så de går längs hamngatan istället.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Enceladus »

'For me, this is paradise': life in the Spanish city that banned cars
The Guardian skrev:Miguel Anxo Fernández Lores has been mayor of the Galician city since 1999. His philosophy is simple: owning a car doesn’t give you the right to occupy the public space.
Bilfria städer blir allt populärare. Är det bara en tidsfråga innan Stockholms innerstad blir bilfri?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Enceladus »

Hatad och hyllad – så har synen på cykeln pendlat
Mitt i skrev:Under andra världskriget kom den första riktiga cykelboomen – där drygt 70 procent av alla fordon i Stockholm var cyklar. Men sen kom raset. För i mitten av 1970-talet var cyklandet nere på bottennivåer i Stockholm. Plötsligt var bara en enda procent av alla stadens trafikanter cyklister.
Mitt i skrev:Martin Emanuel har skrivit avhandlingen ”Trafikslag på undantag: Cykeltrafiken i Stockholm 1930–1980”. Det kraftiga cykelraset berodde enligt honom inte på en enda faktor, utan minskningen var också en följd av bilens popularitet samtidigt som staden började planera trafiken efter den.
Är bilen på väg mot samma öde som cykeln på 1970-talet?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Är bilen på väg mot samma öde som cykeln på 1970-talet?
Jag tror inte det. Inte lika kraftig desarmering som cyklandet upplevde. Från artikeln: "Plötsligt var bara en enda procent av alla stadens trafikanter cyklister." Det sker fler transporter av varor numera. Och många persontransporter är av olika anledningar svåra, eller omöjliga att flytta över till cykel.

Jag är nog sedan tidigare upplevd som cykelhatare här på forumet. Men jag har inget emot hederliga cyklister som följer trafikreglerna. Men en relativ stor andel av cyklisterna beter sig hänsynslöst mot medtrafikanterna. Inte minst mot fotgängare. Det är hänsynslöst att cykla på fotgängarnas ytor, oavsett cyklistens hastighet. Och oavsett hur kort sträckan är. Vill man som cyklist utnyttja trottoaren för att slippa vänta på grön signal så ska man hoppa av cykeln och leda den. Och genom parker cyklar man inte. Punkt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Christian Spår »

LÅ1 skrev:Men jag har inget emot hederliga cyklister som följer trafikreglerna.
Om du behöver påpeka detta, är det för att du inte känner så för bilister som inte följer trafikreglerna?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Christian Spår skrev:
LÅ1 skrev:Men jag har inget emot hederliga cyklister som följer trafikreglerna.
Om du behöver påpeka detta, är det för att du inte känner så för bilister som inte följer trafikreglerna?
Det blir sällan konflikt mellan mig som fotgängare och bil, men mellan mig som fotgängare och cyklist blir det det i större eller mindre grad flera gånger dagligen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:
Christian Spår skrev:
LÅ1 skrev:Men jag har inget emot hederliga cyklister som följer trafikreglerna.
Om du behöver påpeka detta, är det för att du inte känner så för bilister som inte följer trafikreglerna?
Det blir sällan konflikt mellan mig som fotgängare och bil, men mellan mig som fotgängare och cyklist blir det det i större eller mindre grad flera gånger dagligen.
HUr många gångbanor delar du med bilister?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:HUr många gångbanor delar du med bilister?
I stort sett ingen! ?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:HUr många gångbanor delar du med bilister?
I stort sett ingen! ?
QED...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:HUr många gångbanor delar du med bilister?
I stort sett ingen! ?
QED...
VSB på svenska!?

De flesta gånger jag delar gångbana med cyklister är när cyklister cyklar där de inte får. Det finns få gemensamma cyckel- och gångbanor i innerstaden och inte så många äkta gågator heller, alltså sådana som även tillåter cykeltrafik.

De flesta konflikten med cyklister uppstår på trottoarer, rena gångbanor, i parkers och andra platser som ska vara cykelfria.

De gånger jag går på gemensam gång- och cykelbana så går jag alltid till vänster, vilket fr.o.m. I dag också är påbjuder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Enceladus »

Förbud mot fordonstrafik i centrala Karlstad
Infrastrukturnyheter.se skrev:Precis som idag kommer vissa fordon och trafik ändå få åka på området när förbudet gäller. Som till exempel de som bor i området, vaktbolag, hemtjänst, linjetrafik och taxibolag.
Karlstad blir nästa stad att begränsa privatbilismen nattetid. Liknande begränsningar har införts vid Stureplan för att hålla kriminella borta.
Skriv svar