Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Infrastrukturnyheter.se skrev:Precis som idag kommer vissa fordon och trafik ändå få åka på området när förbudet gäller. Som till exempel de som bor i området, vaktbolag, hemtjänst, linjetrafik och taxibolag.
Karlstad blir nästa stad att begränsa privatbilismen nattetid. Liknande begränsningar har införts vid Stureplan för att hålla kriminella borta.
Och rubriksättaren skriver fordonstrafik när det handlar om motorfordonstrafik. Cyklar tillåts alltså enligt artikeltexten.
När det gäller området kring Nybroplan var det ju bara på försök under tre helger. Har man permanentat det förbudet? Jag skulle gärna se en permanentning. De gånger jag är där nattetid så använder jag ändå T-banan. (Brukar vara tillräckligt nykter för att inte bli stoppad!)
SLL skrev:Målet i cykelplanen är att andelen cykelresor år 2030 ska ha ökat från dagens 7 till 20 procent.
Det är en ambitiös plan, men det borde ändå vara uppenbart att målet inte kan uppnås med dagens förhållanden. Hela samhället är anpassat efter bilen. Målet kommer att kräva impopulär beslut som ingen politiker vågar ta, inte ens Helldén. Jag skulle kunna tänka mig ett totalförbud mot privatbilism innanför tullarna kombinerat med gigantiska parkeringshus i skogen för dem som verkligen behöver äga en egen bil.
Enceladus skrev:Jag skulle kunna tänka mig ett totalförbud mot privatbilism innanför tullarna kombinerat med gigantiska parkeringshus i skogen för dem som verkligen behöver äga en egen bil.
Hur stor andel av biltrafiken är privatbilism? Och hur stor del av den är transport av sådant som inte går att transportera på annat sätt, utan där alternativet är att transporten måste ske av ett fordon som inte ingår i kategorin "privatbilism"? I det senare fallet avser jag både frakter av saker och av människor med funktionshinder etc.
LÅ1 skrev:När det gäller området kring Nybroplan var det ju bara på försök under tre helger. Har man permanentat det förbudet? Jag skulle gärna se en permanentning. De gånger jag är där nattetid så använder jag ändå T-banan. (Brukar vara tillräckligt nykter för att inte bli stoppad!)
Östermalmspolisen skrev:Vi ville bland annat göra det svårare för bilburna kriminella att uppehålla sig i kvarteren, men det handlade också om en trafikfarlig situation som behövde åtgärdas. Det är ofta trafikkaos på platsen, vilket bidrar till att bilister många gånger bryter mot trafikreglerna genom att till exempel åka upp på trottoarerna för att komma fram.
Det är en stor fråga så det kommer att ta tid innan den kan klubbas, men vi hoppas på ett beslut så snart som möjligt.
Ja man trodde sig ju kunna åtgärda det här problemet genom att måla körbanan smalare så att bilförarna liksom skulle få dåligt samvete, men man glömde bl a att de bilförare som det här handlar om inte HAR något samvete... här blir det nog till att bemanna platsen med polis om någon som helst trafikregel ska ha någon verkan!
Infrastrukturnyheter.se skrev:Precis som idag kommer vissa fordon och trafik ändå få åka på området när förbudet gäller. Som till exempel de som bor i området, vaktbolag, hemtjänst, linjetrafik och taxibolag.
Karlstad blir nästa stad att begränsa privatbilismen nattetid. Liknande begränsningar har införts vid Stureplan för att hålla kriminella borta.
Samt på NBGB (Norra Grängesbergsgatan) i samma syfte.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Återigen ett exempel på att broder Daniel gör vad som helst för att sitta kvar som borgarråd!
Eller har grannarna i "Gamla" Enskede gnällt för mycket:
- Va ska vi inte kunna ta suven in till stan för att handla ekologiskt på Paradiset? Hur ska vi då kunna rädda världen?
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!