Stockholm bilfri innerstad...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Förbud mot fordonstrafik i centrala Karlstad
Infrastrukturnyheter.se skrev:Precis som idag kommer vissa fordon och trafik ändå få åka på området när förbudet gäller. Som till exempel de som bor i området, vaktbolag, hemtjänst, linjetrafik och taxibolag.
Karlstad blir nästa stad att begränsa privatbilismen nattetid. Liknande begränsningar har införts vid Stureplan för att hålla kriminella borta.
Och rubriksättaren skriver fordonstrafik när det handlar om motorfordonstrafik. Cyklar tillåts alltså enligt artikeltexten.

När det gäller området kring Nybroplan var det ju bara på försök under tre helger. Har man permanentat det förbudet? Jag skulle gärna se en permanentning. De gånger jag är där nattetid så använder jag ändå T-banan. (Brukar vara tillräckligt nykter för att inte bli stoppad!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Enceladus »

Cyklar säger du?

Hög utbyggnadstakt av cykelvägnätet
SLL skrev:Målet i cykelplanen är att andelen cykelresor år 2030 ska ha ökat från dagens 7 till 20 procent.
Det är en ambitiös plan, men det borde ändå vara uppenbart att målet inte kan uppnås med dagens förhållanden. Hela samhället är anpassat efter bilen. Målet kommer att kräva impopulär beslut som ingen politiker vågar ta, inte ens Helldén. Jag skulle kunna tänka mig ett totalförbud mot privatbilism innanför tullarna kombinerat med gigantiska parkeringshus i skogen för dem som verkligen behöver äga en egen bil.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Jag skulle kunna tänka mig ett totalförbud mot privatbilism innanför tullarna kombinerat med gigantiska parkeringshus i skogen för dem som verkligen behöver äga en egen bil.
Hur stor andel av biltrafiken är privatbilism? Och hur stor del av den är transport av sådant som inte går att transportera på annat sätt, utan där alternativet är att transporten måste ske av ett fordon som inte ingår i kategorin "privatbilism"? I det senare fallet avser jag både frakter av saker och av människor med funktionshinder etc.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:När det gäller området kring Nybroplan var det ju bara på försök under tre helger. Har man permanentat det förbudet? Jag skulle gärna se en permanentning. De gånger jag är där nattetid så använder jag ändå T-banan. (Brukar vara tillräckligt nykter för att inte bli stoppad!)
Färsk nyhet: Polisen vill stänga av Stureplan för trafik
Östermalmspolisen skrev:Vi ville bland annat göra det svårare för bilburna kriminella att uppehålla sig i kvarteren, men det handlade också om en trafikfarlig situation som behövde åtgärdas. Det är ofta trafikkaos på platsen, vilket bidrar till att bilister många gånger bryter mot trafikreglerna genom att till exempel åka upp på trottoarerna för att komma fram.

Det är en stor fråga så det kommer att ta tid innan den kan klubbas, men vi hoppas på ett beslut så snart som möjligt.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av daniel_s »

Haha, Stureplan utan taxibilar, den var bra!

Ja man trodde sig ju kunna åtgärda det här problemet genom att måla körbanan smalare så att bilförarna liksom skulle få dåligt samvete, men man glömde bl a att de bilförare som det här handlar om inte HAR något samvete... här blir det nog till att bemanna platsen med polis om någon som helst trafikregel ska ha någon verkan!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev:Förbud mot fordonstrafik i centrala Karlstad
Infrastrukturnyheter.se skrev:Precis som idag kommer vissa fordon och trafik ändå få åka på området när förbudet gäller. Som till exempel de som bor i området, vaktbolag, hemtjänst, linjetrafik och taxibolag.
Karlstad blir nästa stad att begränsa privatbilismen nattetid. Liknande begränsningar har införts vid Stureplan för att hålla kriminella borta.
Samt på NBGB (Norra Grängesbergsgatan) i samma syfte.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

"Stockholm skrotar bilfria dagen i City".
Överraskande. MP brukar ju gilla symbolpolitik, nästan mer än verkligt verksamma förändringar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:"Stockholm skrotar bilfria dagen i City".
Överraskande. MP brukar ju gilla symbolpolitik, nästan mer än verkligt verksamma förändringar.
Återigen ett exempel på att broder Daniel gör vad som helst för att sitta kvar som borgarråd!

Eller har grannarna i "Gamla" Enskede gnällt för mycket:
- Va ska vi inte kunna ta suven in till stan för att handla ekologiskt på Paradiset? Hur ska vi då kunna rädda världen?


funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:"Stockholm skrotar bilfria dagen i City".
Överraskande. MP brukar ju gilla symbolpolitik, nästan mer än verkligt verksamma förändringar.
Senaste jag kollade är det fyra partier till som är med och bestämmer så att MP får backa i visa frågor är inget konstigt.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:"Stockholm skrotar bilfria dagen i City".
Överraskande. MP brukar ju gilla symbolpolitik, nästan mer än verkligt verksamma förändringar.
Återigen ett exempel på att broder Daniel gör vad som helst för att sitta kvar som borgarråd!
Och andra partier gjorde vad som helst för att få borgarråd.
Skriv svar