Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av Odd »

Jag tänkte närmast på att eftersom man enbart skulle stanna vid T-centralen (Eller Stockholm City som de envisas med att kalla det) så kan ju pendeltågen använda det ena spåret och långdistansarna använda det andra spåret. Med lämplig planering skulle man kunna klara av en rätt tät trafik.

Kanske man i framtiden helt enkelt skulle ta bort dörrarna och sänka plattformen på ena spåret på vardera plattformen för att möjliggöra även annan trafik än pendeltågen, utan att egentligen för den delen sänka kapaciteten.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av Enceladus »

Några kommentarer. Det är stor skillnad mellan genomgående och vändande tåg. Posttågen är genomgående. Vändande tåg är betydligt mer kapacitetskrävande. De senare skulle knappast fungera. Sedan är förstås genomgående persontåg en mycket bättre lösning för resenärerna, men det är en annan fråga.

Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av BSB101 »

Det är inte så att man byggt fyra spår och två plattformar för skojs skull utan att det behövs för att klara av pendeltågstrafiken, speciellt i framtiden när det lär krävas fler avgångar. Så att sänka kapaciteten i pendeltågssystemet genom att släppa in fjärr- och regiontåg är inte särskilt genomtänkt.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!
Nja... det var väl lite allmänt hållen text i SAP/V:s skrivelse kring Trafikplan 2050. Den skickades vidare till förvaltningen "för beredning" - av detta torde komma intet. Jag noterar också att det numera visst ska heta det mer teknikneutrala "plattformsbarriärer" - det användes av både SAP/V och MP.

(Roligaste läsning i protokollet är dock §69 där högeralliansen går emot SAP/V:s förslag att återremitera namngivningen av tunnelbanestationen vid Barkarby station. Hur många minuter efter mötet tog det innan Tamsons ändrade sej där? Börjar bli nästan CGW-klass på grabben!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av hgsldf »

Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
Bodens södra kanske? För i Stockholm har ju mig veterligen aldrig (jaja, frånsett evenemang och trafikstörningar mm) några norrlandståg gjort uppehåll vid södra station.

Däremot fanns det ju en tid (före 1871) när tågen från norrland vände vid norra station, som låg vid Norra bantorget.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av hgsldf »

twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
Sammanbindningsbanan invigdes den 17 juli 1871. Dubbelspåret blev dock icke operativt som sådant förrän 1908.
Mitt inlägg var väl inte så allvarligt menat i dag, utan snarare en oneliner. Faktum kvarstår dock att i och med citybanan är behovet av "getingmidjan" extremt mycket mindre och godstrafik tycker jag inte skall gå den vägen annat än i undantagsfall. Att två stora Tyska företag har valt att flytta från södra Stockholm till Södra lappmarken, får dom dom väl stå för själva och i den mån Postia fortfarande lever gäller samma sak där.
/Göran
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på att CST är en större knutpunkt än vad Södra är, speciellt när det gäller spårbundet, känns det bara av den anledningen som en korkat idé att avveckla spåren mellan CST och Södra. Men det är fortfarande fritt att komma med korkade idéer.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
Sammanbindningsbanan invigdes den 17 juli 1871. Dubbelspåret blev dock icke operativt som sådant förrän 1908.
Mitt inlägg var väl inte så allvarligt menat i dag, utan snarare en oneliner. Faktum kvarstår dock att i och med citybanan är behovet av "getingmidjan" extremt mycket mindre och godstrafik tycker jag inte skall gå den vägen annat än i undantagsfall. Att två stora Tyska företag har valt att flytta från södra Stockholm till Södra lappmarken, får dom dom väl stå för själva och i den mån Postia fortfarande lever gäller samma sak där.
/Göran
Jag kanske är trög, men jag förstår i stort sett ingenting av ditt inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
Bodens södra kanske? För i Stockholm har ju mig veterligen aldrig (jaja, frånsett evenemang och trafikstörningar mm) några norrlandståg gjort uppehåll vid södra station.

Däremot fanns det ju en tid (före 1871) när tågen från norrland vände vid norra station, som låg vid Norra bantorget.
Javisst, gamla Norra station känner jag till!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av LÅ1 »

Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.

Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.

Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.

Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.

Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Södra station har 2 300 avstigande under förmiddagens maxtimme och 1 800 påstigande under eftermiddagens maxtimme. Eftersom pendeltåget har färre resenärer under sommaren borde det totala resandet vara jämförbart när Getingmidjan stängs av. Däremot kan det bli problem om en stor del av fjärrtågsresenärerna åker taxi eller kommer i god tid före avgångarna. Södra station är inte dimensionerad för detta.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.

Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.

Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Södra station har 2 300 avstigande under förmiddagens maxtimme och 1 800 påstigande under eftermiddagens maxtimme. Eftersom pendeltåget har färre resenärer under sommaren borde det totala resandet vara jämförbart när Getingmidjan stängs av. Däremot kan det bli problem om en stor del av fjärrtågsresenärerna åker taxi eller kommer i god tid före avgångarna. Södra station är inte dimensionerad för detta.
Det är få fjärrtågsresenärer som kommer till stationen 5 eller 10 minuter före avgång. Så man får räkna med att det samlas människor i de tillgängliga utrymmena i gatuplanet. Även om jag antar att det kommer att finnas mycket stationsvärdar/informatörer som försöker få ner resenärerna till plattformen, där det finns mera plats.

Risken är väl stor att det blir inofficiella taxistationer på gatorna runt omkring.

Jag vet inte vilken trafik som tillåts på Swedenborgsgatan förbi stationsentrén, men hastigheten är nersatt så där finns inga övergångsställen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Det är få fjärrtågsresenärer som kommer till stationen 5 eller 10 minuter före avgång. Så man får räkna med att det samlas människor i de tillgängliga utrymmena i gatuplanet. Även om jag antar att det kommer att finnas mycket stationsvärdar/informatörer som försöker få ner resenärerna till plattformen, där det finns mera plats.

Risken är väl stor att det blir inofficiella taxistationer på gatorna runt omkring.

Jag vet inte vilken trafik som tillåts på Swedenborgsgatan förbi stationsentrén, men hastigheten är nersatt så där finns inga övergångsställen.
Ju tidigare resenärerna kommer, desto fler blir det som väntar samtidigt. Kan plattformen verkligen fungera som vänthall? Stationen är ju inte utformad för att rymma samtliga resenärer från flera avgångar, utan för ett stort flöde av av- och påstigande.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?
Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.

bara så ni vet vad som gäller
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?
Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.

bara så ni vet vad som gäller
Thomas K Ohlsson
Det är ju trevligt att allmänheten har börjat använda stationssignaturerna! :D
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av TKO »

TKO skrev:Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.
(Tramsinlägg - hoppa över om ni inte gillar sådana!)
Tur att det inte är jag som tar "studentexamen " om några dagar. För den meningsbyggnaden hade definitivt medfört att jag kört i modersmålet... fast numera är det visst inte så noga med sådant!

Thomas K Ohlsson
GGG
(Grinig Gammal Gubbe)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inlägg av ADDE »

"Man taggar gärna till T-C och drar upp till plattan för att träffa polarna och käka på donken ihop..."

//ADDE
Ungdomens språkrepresentant! :D
Skriv svar