Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Jag tänkte närmast på att eftersom man enbart skulle stanna vid T-centralen (Eller Stockholm City som de envisas med att kalla det) så kan ju pendeltågen använda det ena spåret och långdistansarna använda det andra spåret. Med lämplig planering skulle man kunna klara av en rätt tät trafik.
Kanske man i framtiden helt enkelt skulle ta bort dörrarna och sänka plattformen på ena spåret på vardera plattformen för att möjliggöra även annan trafik än pendeltågen, utan att egentligen för den delen sänka kapaciteten.
Kanske man i framtiden helt enkelt skulle ta bort dörrarna och sänka plattformen på ena spåret på vardera plattformen för att möjliggöra även annan trafik än pendeltågen, utan att egentligen för den delen sänka kapaciteten.
Genius on call
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Några kommentarer. Det är stor skillnad mellan genomgående och vändande tåg. Posttågen är genomgående. Vändande tåg är betydligt mer kapacitetskrävande. De senare skulle knappast fungera. Sedan är förstås genomgående persontåg en mycket bättre lösning för resenärerna, men det är en annan fråga.
Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!
Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Det är inte så att man byggt fyra spår och två plattformar för skojs skull utan att det behövs för att klara av pendeltågstrafiken, speciellt i framtiden när det lär krävas fler avgångar. Så att sänka kapaciteten i pendeltågssystemet genom att släppa in fjärr- och regiontåg är inte särskilt genomtänkt.
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Nja... det var väl lite allmänt hållen text i SAP/V:s skrivelse kring Trafikplan 2050. Den skickades vidare till förvaltningen "för beredning" - av detta torde komma intet. Jag noterar också att det numera visst ska heta det mer teknikneutrala "plattformsbarriärer" - det användes av både SAP/V och MP.Enceladus skrev:---klipp---
Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!
(Roligaste läsning i protokollet är dock §69 där högeralliansen går emot SAP/V:s förslag att återremitera namngivningen av tunnelbanestationen vid Barkarby station. Hur många minuter efter mötet tog det innan Tamsons ändrade sej där? Börjar bli nästan CGW-klass på grabben!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
När har det nånsin varit så?hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Bodens södra kanske? För i Stockholm har ju mig veterligen aldrig (jaja, frånsett evenemang och trafikstörningar mm) några norrlandståg gjort uppehåll vid södra station.twr skrev:När har det nånsin varit så?hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
Däremot fanns det ju en tid (före 1871) när tågen från norrland vände vid norra station, som låg vid Norra bantorget.
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Sammanbindningsbanan invigdes den 17 juli 1871. Dubbelspåret blev dock icke operativt som sådant förrän 1908.twr skrev:När har det nånsin varit så?hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
Mitt inlägg var väl inte så allvarligt menat i dag, utan snarare en oneliner. Faktum kvarstår dock att i och med citybanan är behovet av "getingmidjan" extremt mycket mindre och godstrafik tycker jag inte skall gå den vägen annat än i undantagsfall. Att två stora Tyska företag har valt att flytta från södra Stockholm till Södra lappmarken, får dom dom väl stå för själva och i den mån Postia fortfarande lever gäller samma sak där.
/Göran
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Med tanke på att CST är en större knutpunkt än vad Södra är, speciellt när det gäller spårbundet, känns det bara av den anledningen som en korkat idé att avveckla spåren mellan CST och Södra. Men det är fortfarande fritt att komma med korkade idéer.
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Jag kanske är trög, men jag förstår i stort sett ingenting av ditt inlägg.hgsldf skrev:Sammanbindningsbanan invigdes den 17 juli 1871. Dubbelspåret blev dock icke operativt som sådant förrän 1908.twr skrev:När har det nånsin varit så?hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
Mitt inlägg var väl inte så allvarligt menat i dag, utan snarare en oneliner. Faktum kvarstår dock att i och med citybanan är behovet av "getingmidjan" extremt mycket mindre och godstrafik tycker jag inte skall gå den vägen annat än i undantagsfall. Att två stora Tyska företag har valt att flytta från södra Stockholm till Södra lappmarken, får dom dom väl stå för själva och i den mån Postia fortfarande lever gäller samma sak där.
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Javisst, gamla Norra station känner jag till!daniel_s skrev:Bodens södra kanske? För i Stockholm har ju mig veterligen aldrig (jaja, frånsett evenemang och trafikstörningar mm) några norrlandståg gjort uppehåll vid södra station.twr skrev:När har det nånsin varit så?hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
Däremot fanns det ju en tid (före 1871) när tågen från norrland vände vid norra station, som låg vid Norra bantorget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.
Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.
Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.
Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Södra station har 2 300 avstigande under förmiddagens maxtimme och 1 800 påstigande under eftermiddagens maxtimme. Eftersom pendeltåget har färre resenärer under sommaren borde det totala resandet vara jämförbart när Getingmidjan stängs av. Däremot kan det bli problem om en stor del av fjärrtågsresenärerna åker taxi eller kommer i god tid före avgångarna. Södra station är inte dimensionerad för detta.LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.
Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.
Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Det är få fjärrtågsresenärer som kommer till stationen 5 eller 10 minuter före avgång. Så man får räkna med att det samlas människor i de tillgängliga utrymmena i gatuplanet. Även om jag antar att det kommer att finnas mycket stationsvärdar/informatörer som försöker få ner resenärerna till plattformen, där det finns mera plats.Enceladus skrev:Södra station har 2 300 avstigande under förmiddagens maxtimme och 1 800 påstigande under eftermiddagens maxtimme. Eftersom pendeltåget har färre resenärer under sommaren borde det totala resandet vara jämförbart när Getingmidjan stängs av. Däremot kan det bli problem om en stor del av fjärrtågsresenärerna åker taxi eller kommer i god tid före avgångarna. Södra station är inte dimensionerad för detta.LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.
Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.
Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Risken är väl stor att det blir inofficiella taxistationer på gatorna runt omkring.
Jag vet inte vilken trafik som tillåts på Swedenborgsgatan förbi stationsentrén, men hastigheten är nersatt så där finns inga övergångsställen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Ju tidigare resenärerna kommer, desto fler blir det som väntar samtidigt. Kan plattformen verkligen fungera som vänthall? Stationen är ju inte utformad för att rymma samtliga resenärer från flera avgångar, utan för ett stort flöde av av- och påstigande.LÅ1 skrev:Det är få fjärrtågsresenärer som kommer till stationen 5 eller 10 minuter före avgång. Så man får räkna med att det samlas människor i de tillgängliga utrymmena i gatuplanet. Även om jag antar att det kommer att finnas mycket stationsvärdar/informatörer som försöker få ner resenärerna till plattformen, där det finns mera plats.
Risken är väl stor att det blir inofficiella taxistationer på gatorna runt omkring.
Jag vet inte vilken trafik som tillåts på Swedenborgsgatan förbi stationsentrén, men hastigheten är nersatt så där finns inga övergångsställen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.Hechtwagen skrev:T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
bara så ni vet vad som gäller
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
Det är ju trevligt att allmänheten har börjat använda stationssignaturerna!TKO skrev:Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.Hechtwagen skrev:T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
bara så ni vet vad som gäller
Thomas K Ohlsson
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
(Tramsinlägg - hoppa över om ni inte gillar sådana!)TKO skrev:Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.
Tur att det inte är jag som tar "studentexamen " om några dagar. För den meningsbyggnaden hade definitivt medfört att jag kört i modersmålet... fast numera är det visst inte så noga med sådant!
Thomas K Ohlsson
GGG (Grinig Gammal Gubbe)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018
"Man taggar gärna till T-C och drar upp till plattan för att träffa polarna och käka på donken ihop..."
//ADDE
Ungdomens språkrepresentant!
//ADDE
Ungdomens språkrepresentant!