Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
TKO skrev:Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.
(Tramsinlägg - hoppa över om ni inte gillar sådana!)
Tur att det inte är jag som tar "studentexamen " om några dagar. För den meningsbyggnaden hade definitivt medfört att jag kört i modersmålet... fast numera är det visst inte så noga med sådant!
Thomas K Ohlsson
GGG (Grinig Gammal Gubbe)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det är kanske ibland praktiskt att använda samma namn på hela stations- och hållplatskomplexet. Men det är nog ofta också bra att de olika delarna har egna namn, för det blir mer precist vad man menar. Att sen en av delarna har fått ett namn som lätt förväxlas med ett tämligen stort geografiskt område är mindre bra.
Förkortningen T-C har väl varit vanlig rätt länge, åtminstone bland yngre. Fast jag skulle nog bara beskriva uttalet som "TE-CE".
Jag har blivit förvånad hur mycket folk det ändå är i gången mellan T-centralen/Stockholms City och Centralen nu när pendeltågen flyttat. Att det är betydligt mindre i rusning är ju klart märkbart, men utanför den tiden så känns det som om minskningen är minimal.
ADDE skrev:"Man taggar gärna till T-C och drar upp till plattan för att träffa polarna och käka på donken ihop..."
//ADDE
Ungdomens språkrepresentant!
Känner igen från min ungdom. Fast då skulle man till Wimpy, om jag minns rätt... Fast McDonalds (som jag faktiskt tror man sa då) var ju också poppis.
Wimpy, var det stället som låg i Grytgjutargången, nuvarande Hötorgspassagen? (Varför dessa namnbyten på stråk i City? Att inte gamla namn kan få vara oförändrade!)
McDonalds, som numera själva använder begreppet Donken, har ju stängt resturangen som jag skulle vilja säga haft det bästa läge i stan. Alldeles mitt emot en konkurrent och nära Kungsan. Och med bra utsikt mot förbipasserande spårvagnar och annat sevärt.
ADDE skrev:"Man taggar gärna till T-C och drar upp till plattan för att träffa polarna och käka på donken ihop..."
//ADDE
Ungdomens språkrepresentant!
Känner igen från min ungdom. Fast då skulle man till Wimpy, om jag minns rätt... Fast McDonalds (som jag faktiskt tror man sa då) var ju också poppis.
Wimpy, var det stället som låg i Grytgjutargången, nuvarande Hötorgspassagen? (Varför dessa namnbyten på stråk i City? Att inte gamla namn kan få vara oförändrade!)
McDonalds, som numera själva använder begreppet Donken, har ju stängt resturangen som jag skulle vilja säga haft det bästa läge i stan. Alldeles mitt emot en konkurrent och nära Kungsan. Och med bra utsikt mot förbipasserande spårvagnar och annat sevärt.
Nä, Wimpy låg väl där BK ligger, på själva plattan?
Kantorn skrev:Nä, Wimpy låg väl där BK ligger, på själva plattan?
OK! Det låg något hamburgerhak i Grytgjutargången också, för länge sedan.
För att återgå till getingmidjans avstängning så skall det, som jag sagt tidigare, bli intressant att se hur det funkar. Men man har säkert god koll på hur det kan förväntas bli. Med "man" tänker jag i första hand på SJ och Trafikverket. Några andra operatörer kommer nog inte att nyttja Södra station tror jag. Snälltåget sätter i alla fall in egna ersättningsbussar till och från Flemingsberg. Hur det är med Blå tåget vet jag inte, men gissar att det är Flemingsberg som gäller för det tåget också. Finns det ens möjlighet till förbigång (heter det väl?) så att loket kan flyttas från norra till södra änden av tåget vid Södra station?
Någon som vet om två X2-set får plats utmed perrongerna på Södra station? jag antar att det går. En del X2000-avgångar körs ju med dubbla tågset.
Fördelat över 56 dagar blir det cirka 8 000 resenärer per dag. Jämförelsevis har Södra station 17 100 påstigande per dag och Flemingsberg 11 700 påstigande per dag.
Upp till fyra tåg i kvarten ska komma och gå här. Med 300 personer i varje.
Jämförelsevis har Södra station 2 300 avstigande i maxtimmen. Eftersom det är färre som reser under sommaren så borde borde avstängningen alltså bli knappt märkbar för pendeltågsresenärerna, om inte fjärrtågsresenärerna envisas med att komma i överdrivet god tid.
Fördelat över 56 dagar blir det cirka 8 000 resenärer per dag. Jämförelsevis har Södra station 17 100 påstigande per dag och Flemingsberg 11 700 påstigande per dag.
Upp till fyra tåg i kvarten ska komma och gå här. Med 300 personer i varje.
Jämförelsevis har Södra station 2 300 avstigande i maxtimmen. Eftersom det är färre som reser under sommaren så borde borde avstängningen alltså bli knappt märkbar för pendeltågsresenärerna, om inte fjärrtågsresenärerna envisas med att komma i överdrivet god tid.
Resenärer som ska åka med fjärr- och regionaltågen kommer väl inte bli så stort problem. De sprider ut sig rätt bra. Däremot är det väl alltid ett problem med ankommande tåg. Inte sällan går ju fjärrtågen multipelkopplade även på sommaren och ankommer ibland i rätt tätt följd. Ska det alltså kliva på 1 000 personer vid Stockholms södra, och man väljer att köra med kort tåg på kvällarna, så lär det nog märkas rätt rejält, särskilt om Södertäljetåget också haft anslutning till ett regionaltåg vid Flemingsberg och kanske även från Gnesta...
Fördelat över 56 dagar blir det cirka 8 000 resenärer per dag. Jämförelsevis har Södra station 17 100 påstigande per dag och Flemingsberg 11 700 påstigande per dag.
Upp till fyra tåg i kvarten ska komma och gå här. Med 300 personer i varje.
Jämförelsevis har Södra station 2 300 avstigande i maxtimmen. Eftersom det är färre som reser under sommaren så borde borde avstängningen alltså bli knappt märkbar för pendeltågsresenärerna, om inte fjärrtågsresenärerna envisas med att komma i överdrivet god tid.
Fjärrtågsresenärer har ofta mer bagage än pendeltågsresenärer. Och det är vanligare att fjärrtågsresenärer reser i grupp. Så passagerarflödet blir nog anorlunda än när det bara är pendelresenärer. Nu kommer en stor del av fjärrtågsresenärer a att komma med pendeltågen från Centralen. Så nog kommer pendlarna att märka av det.
En stor mängd värdar / informatörer kommer att finnas på stationerna. Antar att det även gäller Centralen och City.
Gör man några arbeten på Centralen när den södergående trafiken är borta. Man borde få ett lämpligt tillfälle. Om det nu finns "rallare" över när det jobbas intensivt på getingmidjan förstås.
En annan närliggande fråga. I torsdags, runt kl. 12 på dagen, gick ett tomt pendeltåg förbi Centrén söder ut. Är det en vanlig väg för transport av pendeltåg, eller något extraordinärt? Citybanan borde varit den naturliga vägen kan man tycka. Och så måste det ju bli under avstängningstiden.
LÅ1 skrev:En annan närliggande fråga. I torsdags, runt kl. 12 på dagen, gick ett tomt pendeltåg förbi Centrén söder ut. Är det en vanlig väg för transport av pendeltåg, eller något extraordinärt? Citybanan borde varit den naturliga vägen kan man tycka. Och så måste det ju bli under avstängningstiden.
Ja, det är en vanlig väg. Åtminstone varje vardag går det några tjänstetåg den vägen. Själv brukar jag ibland köra ett tjänstetåg från Märsta till Älvsjödepån, och det tåget går planenligt den övre vägen via Stockholm Central. Vissa tjänstetåg går den övre vägen och vissa går genom Citybanan. Dessutom ställer vi av ett antal tåg över natten på de gamla pendeltågsspåren på Stockholm Central.
LÅ1 skrev:En annan närliggande fråga. I torsdags, runt kl. 12 på dagen, gick ett tomt pendeltåg förbi Centrén söder ut. Är det en vanlig väg för transport av pendeltåg, eller något extraordinärt? Citybanan borde varit den naturliga vägen kan man tycka. Och så måste det ju bli under avstängningstiden.
Ja, det är en vanlig väg. Åtminstone varje vardag går det några tjänstetåg den vägen. Själv brukar jag ibland köra ett tjänstetåg från Märsta till Älvsjödepån, och det tåget går planenligt den övre vägen via Stockholm Central. Vissa tjänstetåg går den övre vägen och vissa går genom Citybanan. Dessutom ställer vi av ett antal tåg över natten på de gamla pendeltågsspåren på Stockholm Central.
Intressant. (Fast de flesta jag känner skulle väl bara rycka på axlarna och säga "vad är det med det då?" )
SL skrev:Om du inte ska in till innerstaden, kan det finnas bättre sätt att nå ditt mål där du reser runtom stadskärnan. Det finns många tvärförbindelser med tunnelbana, buss eller Tvärbanan.
Intressant det där med "många tvärförbindelser med tunnelbana".