SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Enligt SVT så erbjuder kineser att bygga en snabbtågsjärnväg på pelare genom Sverige 25 miljarder billigare än vad Trafikverket beräknar att det skulle kosta. Om ett sådant avtal skulle komma till stånd, hur står sig det i förhållande till gällande konkurrenslagar och möjlighet till konkurrens och svensk bestämmanderätt över järnvägsnätet? I övrigt, vad tror ni?
Genius on call
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Låter väldigt intressant, undrar dock vad underhållskostnaderna på alla betongstolpar och dylikt blir i långa loppet.
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Utan att kunna så mycket om upphandling så skulle jag tro att man måste gå ut med en formell offertförfrågan. Men det är då inte omöjligt att "kineserna" vinner den. Om det inte finns andra restriktioner, som att en viss andel av arbetskraften måste var EU-inhemsk, eller liknande.Odd skrev:Enligt SVT så erbjuder kineser att bygga en snabbtågsjärnväg på pelare genom Sverige 25 miljarder billigare än vad Trafikverket beräknar att det skulle kosta. Om ett sådant avtal skulle komma till stånd, hur står sig det i förhållande till gällande konkurrenslagar och möjlighet till konkurrens och svensk bestämmanderätt över järnvägsnätet? I övrigt, vad tror ni?
Har man tänkt sig att flytta hit arbetare från Kina som skall utföra bygget så finns det nog både lagar och avtal som offertgivarna inte har haft en tanke på att följa. Minns hur det var när man byggde något Kina-centrum någonstans (var det i norduppland?) och använde byggnadsställningar av bambu. Fack och myndigheter gick i taket! Sådant dög inte, trots att det har visat sig vara mycket säkert.
Jag antar att det bara gäller att bygga själva järnvägsanläggningen, och att det görs åt Trafikverket. Alltså att det inte är några tåg inblandade och inget utländskt ägande av den färdiga anläggningen. Något annat skulle ju vara en tillbakagång till gamla monopoltider. Anläggningen måste ju också uppfylla svenska krav ur en rad olika aspekter.
Att bygga på pelare ca fem meter över marken tror jag är en bra tanke. skyddar mot att djur blir påkörda och markägarna får inte sina marker splittrade. En järnväg blir ju annars nästan som en Berlinmur genom landskapet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Dragon Gate, intill E4 någon km norr om Mehedeby.LÅ1 skrev:Har man tänkt sig att flytta hit arbetare från Kina som skall utföra bygget så finns det nog både lagar och avtal som offertgivarna inte har haft en tanke på att följa. Minns hur det var när man byggde något Kina-centrum någonstans (var det i norduppland?) och använde byggnadsställningar av bambu. Fack och myndigheter gick i taket! Sådant dög inte, trots att det har visat sig vara mycket säkert.
Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dragon_Gate
Artikel från 2010: http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... -hel-stad/
Artikel från 2012: http://www.arbetarbladet.se/uppland/alv ... ragon-gate
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Den kritik jag sett om "järnväg på bro över mark" har varit att det medför stora bullerproblem, än större på en höghastighetsbana.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Om konceptet skulle hålla, och locka, så kan man ju alltid göra som kineserna... kopiera konceptet och göra själv!
Genius on call
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Vad blir merkostnaden för att göra ett rör av alltihop?bark skrev:Den kritik jag sett om "järnväg på bro över mark" har varit att det medför stora bullerproblem, än större på en höghastighetsbana.
Jag antar att vi börjar närma oss vac-train då, och det är nog inte så billigt...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
I Aktuellt i kväll visades ett reportage om riksdagens trafikutskott som är i Kina för att kolla in deras HH-banor som går på broar.
Finns som klipp på SvT-play men också som nyhetsartikel, med text och video på SvT:s nyheters webbplats.
Finns som klipp på SvT-play men också som nyhetsartikel, med text och video på SvT:s nyheters webbplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid
Det var aldrig någon offert!
"MP-ursäkt efter 'offert' från Kina"
"MP-ursäkt efter 'offert' från Kina"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling