SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6480
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av Odd »

Enligt SVT så erbjuder kineser att bygga en snabbtågsjärnväg på pelare genom Sverige 25 miljarder billigare än vad Trafikverket beräknar att det skulle kosta. Om ett sådant avtal skulle komma till stånd, hur står sig det i förhållande till gällande konkurrenslagar och möjlighet till konkurrens och svensk bestämmanderätt över järnvägsnätet? I övrigt, vad tror ni?
Genius on call
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av Majkey »

Låter väldigt intressant, undrar dock vad underhållskostnaderna på alla betongstolpar och dylikt blir i långa loppet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Enligt SVT så erbjuder kineser att bygga en snabbtågsjärnväg på pelare genom Sverige 25 miljarder billigare än vad Trafikverket beräknar att det skulle kosta. Om ett sådant avtal skulle komma till stånd, hur står sig det i förhållande till gällande konkurrenslagar och möjlighet till konkurrens och svensk bestämmanderätt över järnvägsnätet? I övrigt, vad tror ni?
Utan att kunna så mycket om upphandling så skulle jag tro att man måste gå ut med en formell offertförfrågan. Men det är då inte omöjligt att "kineserna" vinner den. Om det inte finns andra restriktioner, som att en viss andel av arbetskraften måste var EU-inhemsk, eller liknande.

Har man tänkt sig att flytta hit arbetare från Kina som skall utföra bygget så finns det nog både lagar och avtal som offertgivarna inte har haft en tanke på att följa. Minns hur det var när man byggde något Kina-centrum någonstans (var det i norduppland?) och använde byggnadsställningar av bambu. Fack och myndigheter gick i taket! Sådant dög inte, trots att det har visat sig vara mycket säkert.

Jag antar att det bara gäller att bygga själva järnvägsanläggningen, och att det görs åt Trafikverket. Alltså att det inte är några tåg inblandade och inget utländskt ägande av den färdiga anläggningen. Något annat skulle ju vara en tillbakagång till gamla monopoltider. Anläggningen måste ju också uppfylla svenska krav ur en rad olika aspekter.

Att bygga på pelare ca fem meter över marken tror jag är en bra tanke. skyddar mot att djur blir påkörda och markägarna får inte sina marker splittrade. En järnväg blir ju annars nästan som en Berlinmur genom landskapet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Har man tänkt sig att flytta hit arbetare från Kina som skall utföra bygget så finns det nog både lagar och avtal som offertgivarna inte har haft en tanke på att följa. Minns hur det var när man byggde något Kina-centrum någonstans (var det i norduppland?) och använde byggnadsställningar av bambu. Fack och myndigheter gick i taket! Sådant dög inte, trots att det har visat sig vara mycket säkert.
Dragon Gate, intill E4 någon km norr om Mehedeby.
Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dragon_Gate
Artikel från 2010: http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... -hel-stad/
Artikel från 2012: http://www.arbetarbladet.se/uppland/alv ... ragon-gate
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av bark »

Den kritik jag sett om "järnväg på bro över mark" har varit att det medför stora bullerproblem, än större på en höghastighetsbana.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6480
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av Odd »

Om konceptet skulle hålla, och locka, så kan man ju alltid göra som kineserna... kopiera konceptet och göra själv! :-)
Genius on call
twr
Inlägg: 8918
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av twr »

bark skrev:Den kritik jag sett om "järnväg på bro över mark" har varit att det medför stora bullerproblem, än större på en höghastighetsbana.
Vad blir merkostnaden för att göra ett rör av alltihop?

Jag antar att vi börjar närma oss vac-train då, och det är nog inte så billigt...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av LÅ1 »

I Aktuellt i kväll visades ett reportage om riksdagens trafikutskott som är i Kina för att kolla in deras HH-banor som går på broar.
Finns som klipp på SvT-play men också som nyhetsartikel, med text och video på SvT:s nyheters webbplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SVT: Kina vill bygga svensk järnväg på rekordtid

Inlägg av LÅ1 »

Det var aldrig någon offert!
"MP-ursäkt efter 'offert' från Kina"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar