Sida 1 av 1
SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: lördag 29 augusti 2015 8:24
av Andy
Endelig, etter mange års jobbing med både dokumentasjon og det tekniske ruller SM53 249 igjen i Oslo, vognen skal i helgen kjøre igjennom et 200 km testprogram før den blir endelig godkjent og kan brukes neste helg under kollektivtrafikkens dag.
Vognen fikk tidligere denne uka årskontroll, og fikk vognnummere.

- 11666281_10152920263906595_7325342470358198552_n.jpg (108.53 KiB) Visad 7364 gånger
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: lördag 29 augusti 2015 9:41
av roggek
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: lördag 29 augusti 2015 14:42
av C12C3C3C12
Finns det kvar ett passande släp till den?
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: lördag 29 augusti 2015 16:51
av Andy
C12C3C3C12 skrev:Finns det kvar ett passande släp till den?
Vi har 3 vogner som kan være släp til den, men ingen av disse er godkjent for drift på 750 volt, desuten må kontaktene bak på 249 bygges tilbake til "norsk" standard, sånn som de er nå er de tilpasset släp av den typen den trakk i Stockholm
Disse tre släpene har vi som 249 kan bruke:
OS 586
OS 661
OS 563
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: lördag 29 augusti 2015 18:47
av Roar
Prøvekjøring på Stortorvet:
http://youtu.be/N6yX2E87Vz8
For øvrig: Vognas opprinnelige typebetgnelse er MBO 56.
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: lördag 29 augusti 2015 23:03
av 643
Klart megadiggabelt - jag har varit med under hela OS249:s tid på Stockholms spårvägar, det började med att
jag föreslog att denna vagntyp skulle kunna lämna reservdelar till "stockholmsmustangerna som tidigare gått i
Göteborg" (M23/A31) men blev omedelbart tillrättavisad med "Det är inga delar som passar" (!) Senare idéer
om en cafe / partyvagn stötte på STORT motstånd och först efter ett stort antal styrelsemöten lyckades den
vältalige Thomas Lange genomdriva projektet och 249 "lånades" initialt, köptes sedan för EN norsk krona som
jag betalade kontant! I stället för föreslagna skrotningar är vagnen nu tillbaka där den hör hemma!

Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: söndag 30 augusti 2015 9:42
av Andy
643 skrev:Klart megadiggabelt - jag har varit med under hela OS249:s tid på Stockholms spårvägar, det började med att
jag föreslog att denna vagntyp skulle kunna lämna reservdelar till "stockholmsmustangerna som tidigare gått i
Göteborg" (M23/A31) men blev omedelbart tillrättavisad med "Det är inga delar som passar" (!) Senare idéer
om en cafe / partyvagn stötte på STORT motstånd och först efter ett stort antal styrelsemöten lyckades den
vältalige Thomas Lange genomdriva projektet och 249 "lånades" initialt, köptes sedan för EN norsk krona som
jag betalade kontant! I stället för föreslagna skrotningar är vagnen nu tillbaka där den hör hemma!

Og resultatet er at vi i Oslo fikk en Høka som var i god teknisk stand, men som det har tatt tid å få godkjent.
De som har jobbet med vognen har sagt at vognen kan være i behov for boggirevisjon etterhvert, men det er vist ikke veldig hastverk.
Vi har i såfall reserveboggier som vi kan få revidert, og så sette på vogna, slik at den ikke blir ute av trafikken i lenger tid.....
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: söndag 30 augusti 2015 18:36
av Hechtwagen
Hur ser inredningen ut i vagnen? Är den fortfarande partyvagn eller är det återställd?
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: söndag 30 augusti 2015 20:47
av Andy
Hechtwagen skrev:Hur ser inredningen ut i vagnen? Är den fortfarande partyvagn eller är det återställd?
Innredningen er omtrent som da den var i Stockholm, det noe vaklevorene serveringsannrettningen på midtplattformen ble hevet ut, men ellers er det ikke gjort noe der.
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: måndag 31 augusti 2015 22:50
av Hechtwagen
Siffrorna i fronten "249" ser inte ut som de gjorde när vagnen gick i Oslo senast, tycker de ser för breda ut, de var liksom smala höga siffror då, dehär ser för breda ut.
Är det bara jag som inbillar mig? Har blå/vita Hökavagnar haft denna form tidigare på vagnsnumren?
Och blir det reklam på taket också senare? Oslos Hökavagnar i denna målning är några av europas finaste spårvagnar!

Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: tisdag 01 september 2015 0:05
av Andy
Hechtwagen skrev:Siffrorna i fronten "249" ser inte ut som de gjorde när vagnen gick i Oslo senast, tycker de ser för breda ut, de var liksom smala höga siffror då, dehär ser för breda ut.
Är det bara jag som inbillar mig? Har blå/vita Hökavagnar haft denna form tidigare på vagnsnumren?
Och blir det reklam på taket också senare? Oslos Hökavagnar i denna målning är några av europas finaste spårvagnar!

Det var en diskusjon internt i LTF om hvilke typesnitt det skulle være på vognnummerene og hvilken tidsperiode den skulle få fra, men jeg husker ikke hvilken tidsperiode de gikk for......
Reklame for du nok med stor sansynlighet ikke se på 249.....
Selv synes jeg gullisker er penere, men Høka vognene kommer godt opp på listen....
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: onsdag 02 september 2015 15:31
av 996
Hechtwagen skrev:Siffrorna i fronten "249" ser inte ut som de gjorde när vagnen gick i Oslo senast, tycker de ser för breda ut, de var liksom smala höga siffror då, dehär ser för breda ut.
Är det bara jag som inbillar mig? Har blå/vita Hökavagnar haft denna form tidigare på vagnsnumren?
Och blir det reklam på taket också senare? Oslos Hökavagnar i denna målning är några av europas finaste spårvagnar!

Sifrene er i det for denne vogntypen vanlige typsnittet. Det 249 hadde da den kom til Stockholm var "kjøpesifre" av standard typesnitt.
Mvh Bjørn
MBO56 249
Postat: onsdag 02 september 2015 19:31
av Roar
Re: SM53 249 (A33 700) ruller igjen
Postat: onsdag 27 juni 2018 20:00
av Andy
Og i går måtte 249 igjen forlate Oslo, denne gangen på grunn av plassmangel i Grefsen vognhall, vognhallen skal bygges om for å kunne ta i mot Oslos nye CAF vogner.
249 og gullfisk 183 står nå lagret i Drammen, ca. en halvtimes kjøretur fra Oslo.
249 har hele tiden vært kjørbar, men ikke godkjent for å kjøre i Oslo, dette grunnet flere omstendigheter rundt permanent godkjenning av vognen.