Framtiden för dagens Söderdepå

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Framtiden för dagens Söderdepå

Inlägg av LÅ1 »

Söderdepån och även Spårvägsmuseet skall ju utrymmas och rivas. På platsen skall byggas bostäder.

Via Yimbys blogg hittade jag dels deras yttrande i ärendet och stadens plandokumenten.

Jag tycker om när ett område får behålla något som speglar dess historia. Eller får något nytt, mer än bara en liten skylt, som ger en hint om vad som funnits på platsen tidigare. I Gasverksområdet kommer det att finnas väldigt mycket kvar som påminner om hur området används tidigare. Det kanske finns något i stadens dokument som visar på något som skall minnas om områdets betydelse för buss- och spårvägstrafiken i staden? Jag har inte läst dokumenten.

Jag skulle kunna tänka mig en konstnärlig utsmyckning som knyter ann till spårvagnarna. Skulptur eller fasadmålning. Eventuellt nya gatu- och platsnamn, samt kvartersnamn, skulle ju kunna anknyta till områdets historia. För övrigt så har väl området en äldre historia som inte har med kollektivtrafik att göra, antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Framtiden för dagens Söderdepå

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:För övrigt så har väl området en äldre historia som inte har med kollektivtrafik att göra, antar jag.
Lästips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Barn%C3%A4ngen
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Framtiden för dagens Söderdepå

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:För övrigt så har väl området en äldre historia som inte har med kollektivtrafik att göra, antar jag.
Lästips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Barn%C3%A4ngen
Ja, precis, platsen ingår i Barnhusområdet. Men vad som skett just på den aktuella ytan är okänt för mig. Områdets historia skildras ju bland annat i ett par romanserier av Per Anders Fogelström.
Barnhus, väveri, tvålfabrik och ljustillverkning är några av verksamheterna som förekommit i detta hörn av Södermalm.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Framtiden för dagens Söderdepå

Inlägg av C12C3C3C12 »

Mellan Sofia Folkskola och Söderhallen låg det trähusbyggnader, tror att dom var 3 våningshus som brändes ner på mitten av 60-talet om jag kommer ihåg rätt.
Skriv svar