Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

Inlägg av Olle »

Efter att ha åkt tåg på kortare sträckor i såväl Italien som Albanien så skulle det bli en riktig långresa när vi nu är i Montenegro och ska ta dagtåget till Belgrad. Det är Titos stora järnvägsprojekt som när det invigdes tog 7 timmars resa mot dagens 11. För oss blev det drygt tolv timmar med lokskada. Inte ens 50 mil. Innan Tito byggde järnvägen (lät bygga snarare) fanns det smalspårslinjer på delarna omkring Podgorica. Banan är elektrifierad och man kör med licensbyggda RC-lok och gamla jugoslaviska vagnar. Kanske en del begagnade tyska, polska och italienska vagnar också men det var svårt att se utan ingående kunskaper. Det är kupévagnar som det brukar vara i dessa trakter. Resan är lång men vacker, och restaurangvagnen bjöd inte på några överraskningar annat än öl och skinkmackor. Mycket folk på tåget och resan kostade några hundralappar, minns inte så det kan inte ha vart speciellt dyrt. Ingenting är dyrt i den här delen av Europa eftersom de ännu inte kommit in i EU. Lite bilder från resan, med tillhörande text. Håll till godo …..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
:-)lle
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

Inlägg av Anders Hanquist »

Trevliga och intressanta bilder. Men varför en så intetsägande rubrik på tråden? Påminner om någon som för många år sedan redogjorde sina dagliga arbetsresor, vilket ju blev något enahanda.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

Inlägg av roggek »

Anders Hanquist skrev:Trevliga och intressanta bilder. Men varför en så intetsägande rubrik på tråden? Påminner om någon som för många år sedan redogjorde sina dagliga arbetsresor, vilket ju blev något enahanda.
Ja, "at1981" fick en helt "egen" forumavdelning "Resedagböcker", och lyckades därvid dupera hela forumet, p g a sin Asperger...
Olle är väl den enda som fortfarande har sympatier för honom.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:
Anders Hanquist skrev:Trevliga och intressanta bilder. Men varför en så intetsägande rubrik på tråden? Påminner om någon som för många år sedan redogjorde sina dagliga arbetsresor, vilket ju blev något enahanda.
Ja, "at1981" fick en helt "egen" forumavdelning "Resedagböcker", och lyckades därvid dupera hela forumet, p g a sin Asperger...
Olle är väl den enda som fortfarande har sympatier för honom.
Eftersom jag har flera bekanta som har aspergers syndrom så har jag förståelse för Andreas, liksom för att forumfolket gav honom en egen rubrik att husera under. Det var lite rörigt på de underforumen som behandlade kollektivtrafik av olika slag innan resedagböcker dök upp. En win-win-situation som jag inte finner någon som helst anledning att raljera över. Jag tycker rubriken är charmig, man vet inte vad som finns ubder rubriken, men man vet att det är läsvärt!
Professionell tyckare
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag minns inte vem som ursprungligen använde rubriken och huruvida denne hade något slags "syndrom". Kanske lite ovidkommande. Men varför "kopiera" detta sätt att rubricera? Att det då blev ett eget underforum var väl för att inte belasta de övriga. Risken är väl snarare att missar något intressant för att man tror att det handlar om en uppradning av olika linjer någon åkt med till eller från jobbet.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag minns inte vem som ursprungligen använde rubriken och huruvida denne hade något slags "syndrom". Kanske lite ovidkommande. Men varför "kopiera" detta sätt att rubricera? Att det då blev ett eget underforum var väl för att inte belasta de övriga. Risken är väl snarare att man missar något intressant för att man tror att det handlar om en uppradning av olika linjer någon åkt med till eller från jobbet.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svar: Resor gjorda den 18 juli 2015 !!

Inlägg av Olle »

Anledningen till att en del reseberättelser hamnat här beror på att det i mitt fall inte handlar om lokafik och då inte passar in i Forumets olika sidor. Intresserade av lokaltrafik brukar även vara intresserade av annat resande, och jag tror att man finner inspiration hos varandra. När jag såg att det fanns en sida för resor utan andra specificerade regler så tänkte jag att mina inlägg som normalt hamnar i Postvagnen, även passar här. Intresset verkar finnas så jag har fyllt på även sedan at1981 övergick till annat forum. Hans datumspecefikationer som rubriker var ju trevliga så det fick bli likadant. Hälsar Olle i sommarvärmen vid Roslagskusten.
:-)lle
Skriv svar