Till minne av Tuna Enskilda Järnväg
Postat: fredag 14 augusti 2015 23:21
Tuna Enskilda Järnväg var en trädgårdsjärnväg i närheten av Tunagårds station på Roslagsbanan. Den var helt och hållet byggd och konstruerad av Erik Berg, en mycket originell man, avliden 2011. Banan var eldriven via ett vindkraftverk och hade kontaktledning, vilket måste vara mycket ovanligt för en trädgårdsjärnväg.
I september 2002 besökte jag banan, vilket resulterade i de här bilderna:
Tomten sedd från Norra Åsvägen. Det var en sommarstugetomt som banan var byggd på.
Rullande materiel.
Ellok och godsvagn.
Lokstallet med ytterligare ett ellok.
Vindgeneratorn.
Tomten sedd i en något annan vinkel från Norra Åsvägen. Här syns även huvudbyggnaden på tomten, dvs. det som från början var en sommarstuga.
I juni i år gjorde jag ett återbesök på platsen och tog två bilder:
Tomten sedd från Norra Åsvägen i samma vinkel som närmast föregående bild. Båda byggnaderna är rivna och markarbeten pågår.
Tomten sedd från Sjövägen. Förmodligen kommer det att byggas en villa för permanentboende på tomten. Eriks stuga var troligen en av de sista sommarstugorna i området.
Banan och den rullande materielen ska enligt uppgift ha flyttats till Nynäshamns Järnvägsmuseum (http://www.njm.nu/), men visas såvitt jag förstår inte ännu.
Som avslutning vill jag framhålla att Tuna Enskilda Järnväg inte verkar ha varit något officiellt namn på banan. Eftersom det används i en SJK-skrift använder jag det ändå i brist på något annat.
Hälsningar
Peter Bolin
I september 2002 besökte jag banan, vilket resulterade i de här bilderna:
Tomten sedd från Norra Åsvägen. Det var en sommarstugetomt som banan var byggd på.
Rullande materiel.
Ellok och godsvagn.
Lokstallet med ytterligare ett ellok.
Vindgeneratorn.
Tomten sedd i en något annan vinkel från Norra Åsvägen. Här syns även huvudbyggnaden på tomten, dvs. det som från början var en sommarstuga.
I juni i år gjorde jag ett återbesök på platsen och tog två bilder:
Tomten sedd från Norra Åsvägen i samma vinkel som närmast föregående bild. Båda byggnaderna är rivna och markarbeten pågår.
Tomten sedd från Sjövägen. Förmodligen kommer det att byggas en villa för permanentboende på tomten. Eriks stuga var troligen en av de sista sommarstugorna i området.
Banan och den rullande materielen ska enligt uppgift ha flyttats till Nynäshamns Järnvägsmuseum (http://www.njm.nu/), men visas såvitt jag förstår inte ännu.
Som avslutning vill jag framhålla att Tuna Enskilda Järnväg inte verkar ha varit något officiellt namn på banan. Eftersom det används i en SJK-skrift använder jag det ändå i brist på något annat.
Hälsningar
Peter Bolin