Till minne av Tuna Enskilda Järnväg

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Till minne av Tuna Enskilda Järnväg

Inlägg av Peter Bolin »

Tuna Enskilda Järnväg var en trädgårdsjärnväg i närheten av Tunagårds station på Roslagsbanan. Den var helt och hållet byggd och konstruerad av Erik Berg, en mycket originell man, avliden 2011. Banan var eldriven via ett vindkraftverk och hade kontaktledning, vilket måste vara mycket ovanligt för en trädgårdsjärnväg.

I september 2002 besökte jag banan, vilket resulterade i de här bilderna:

Bild
Tomten sedd från Norra Åsvägen. Det var en sommarstugetomt som banan var byggd på.

Bild
Rullande materiel.

Bild
Ellok och godsvagn.

Bild
Lokstallet med ytterligare ett ellok.

Bild
Vindgeneratorn.

Bild
Tomten sedd i en något annan vinkel från Norra Åsvägen. Här syns även huvudbyggnaden på tomten, dvs. det som från början var en sommarstuga.

I juni i år gjorde jag ett återbesök på platsen och tog två bilder:

Bild
Tomten sedd från Norra Åsvägen i samma vinkel som närmast föregående bild. Båda byggnaderna är rivna och markarbeten pågår.

Bild
Tomten sedd från Sjövägen. Förmodligen kommer det att byggas en villa för permanentboende på tomten. Eriks stuga var troligen en av de sista sommarstugorna i området.

Banan och den rullande materielen ska enligt uppgift ha flyttats till Nynäshamns Järnvägsmuseum (http://www.njm.nu/), men visas såvitt jag förstår inte ännu.

Som avslutning vill jag framhålla att Tuna Enskilda Järnväg inte verkar ha varit något officiellt namn på banan. Eftersom det används i en SJK-skrift använder jag det ändå i brist på något annat.

Hälsningar
Peter Bolin
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Till minne av Tuna Enskilda Järnväg

Inlägg av Hechtwagen »

Officiellt var väl namnet inte men nog fanns det fordon på banan som var märkta TEJ.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Till minne av Tuna Enskilda Järnväg

Inlägg av ADDE »

Avled inte han 2006? Det är vad jag har hört.

Jag var där 2012 och då var järnvägen redan borta. Jag var en av de som räddade delar av hans samling.
I mitt fall hissknappar.

Jag har själv hört att järnvägen skänktes till Nynäshamns Järnvägsmuseum. Eric var en väldigt speciell person!
Senast redigerad av ADDE den lördag 15 augusti 2015 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Re: Till minne av Tuna Enskilda Järnväg

Inlägg av Peter Bolin »

ADDE skrev:Avled inte han 2006? Det är vad jag har hört.

Jag var där 2012 och då var järnvägen redan borta. Jag var en av de som räddade delar av hans samling
. I mitt fall hissknappar.

Jag har själv hört att järnvägen skänktes till Nynäshamns Järnvägsmuseum. Eric var en väldigt speciell person!
Erik Berg avled i en hjärtinfarkt den 9 juni 2011. Källa: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=83265.

Banan fanns kvar på platsen så sent som i februari 2013 när jag tog denna bild:

Bild

Jag vill inte visa några fler bilder från det besöket eftersom det såg ganska förfallet ut. Som exempel kan jag nämna att vindgeneratorn hade fallit ned.

/Peter Bolin
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Till minne av Tuna Enskilda Järnväg

Inlägg av ADDE »

Well, vad säger jag egentligen. November-December 2013 var jag där och samlade, och då var järnvägen definitivt borta!

Jag publicerade en fotoalbum på Facebook på Erik Bergs hissamling. Länk! Jag tog lite filmer också, men de kom inte med i fotoalbumet.
Skriv svar