Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Albert
Inlägg: 170
Blev medlem: tisdag 16 augusti 2005 12:58
Ort: Helsinki

Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av Albert »

spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av spårsnoken »

Intressant. Kan kanske bli intressant för Göteborg okså....

mvh/spårsnoken
Arild i Oslo
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 01 oktober 2012 0:29

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av Arild i Oslo »

Jag menar komma ihåg att jag har läst nånstans att anbudskraven i Göteborg kräver vagnar rullande i ett visst antal byar. Kommer jag ihåg fel,eller kan Transtech nu använda sig av "Skodas städer"?

Ovant att försöka skriva svenska, säg gärna till om det är så mycket fel att det är bättre att skriva norsk.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3072
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av Stefan Widén »

Vagnarna till Helsingfors verkar ju vara en fullträff i alla former om man ska tolka rapporterna. Frågan är vad Skoda söker?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av 2763 »

Arild i Oslo skrev:Jag menar komma ihåg att jag har läst nånstans att anbudskraven i Göteborg kräver vagnar rullande i ett visst antal byar. Kommer jag ihåg fel,eller kan Transtech nu använda sig av "Skodas städer"?

Ovant att försöka skriva svenska, säg gärna till om det är så mycket fel att det är bättre att skriva norsk.
För mig är det mycket lättare att undvika missförstånd om du skriver på norsk. Det finns så många små fällor som gör att betydelser ändras och om du skriver på svenska men med norsk inställning kan det bli väldigt fel. Andra kan känna annorlunda.

Det var vagntypen som skulle rulla i ett visst antal städer, så där spelar ägandet ingen roll. Dessutom är det väl för sent att lämna anbud om jag inte är fel underrättad.
Med reservation för tyckfel.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av darthjpp »

2763 skrev:
Arild i Oslo skrev:Jag menar komma ihåg att jag har läst nånstans att anbudskraven i Göteborg kräver vagnar rullande i ett visst antal byar. Kommer jag ihåg fel,eller kan Transtech nu använda sig av "Skodas städer"?

Ovant att försöka skriva svenska, säg gärna till om det är så mycket fel att det är bättre att skriva norsk.
För mig är det mycket lättare att undvika missförstånd om du skriver på norsk. Det finns så många små fällor som gör att betydelser ändras och om du skriver på svenska men med norsk inställning kan det bli väldigt fel. Andra kan känna annorlunda.

Det var vagntypen som skulle rulla i ett visst antal städer, så där spelar ägandet ingen roll. Dessutom är det väl för sent att lämna anbud om jag inte är fel underrättad.

Kravet i förfrågningsunderlaget var att vagntypen skulle vara levererad i minst 10 exemplar till minst en kund, samt ha varit i ordinarie trafik sedan ett visst datum. Dessutom skulle leverantören lämna ett antal referenser (minst tre om jag minns rätt) samt, om leverantören någon gång levererat spårvagnar till Göteborg, så skulle GS AB vara en av referenserna.
Kravet på att GS AB skulle vara referens om leverantören levererat spårvagnar till Göteborg var förmodligen med för att undvika AnsaldoBreda denna gång....

Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av 2763 »

darthjpp skrev: Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
Det är väl numera Bombardier allihop...

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av Zawaq »

2763 skrev:
darthjpp skrev: Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
Det är väl numera Bombardier allihop...

/T
Jag antar att Bombardier trots det inte behöver ha GS som referens om de vill lämna ett bud. Eller?
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Skoda blir majoritetsägare i Transtech (Finland)

Inlägg av darthjpp »

Zawaq skrev:
2763 skrev:
darthjpp skrev: Leverantörerna ASJ, Hägglunds och ASEA finns ju inte längre kvar i de konstellationer som levererat de äldre vagnarna.
Det är väl numera Bombardier allihop...

/T
Jag antar att Bombardier trots det inte behöver ha GS som referens om de vill lämna ett bud. Eller?
Förmodligen inte, det är ju inte Bombardier som levererat dessa vagnar utan företag som de köpt verksamheter av.
Skriv svar