Efter att ha läst den här artikeln på Wikipedia, https://sv.wikipedia.org/wiki/Sollentun ... rnv%C3%A4g, och sett den här filmen, https://vimeo.com/31402451, var jag tvungen att bege mig till Viby i Sollentuna för att se vad jag gått miste om. Det gjorde jag en dag i april i år.
Detta bildreportage tillägnas tåg- och spårvägsfantasten Per-Olof Berger (1939–2015).
Här låg stationen Viby, banans startpunkt.
Här gick spåret till lokstallet inne på grundaren Björn Lünings tomt. Redan 1968 anlades här en kort sträcka kallad Hummelstugans Enskilda Järnväg.
Här bör lokstallet ha legat.
Banavsnitt mellan Viby och Älte.
Hållplatsen Älte.
Stationen Skillingeberget, banans första ändstation.
Banavsnitt mellan Skillingeberget och Lillskogen.
Stationen Lillskogen, banans slutliga ändstation.
Banavsnitt strax söder om Lillskogen. Här saknas sliprarna, vilket bör betyda att rivningsgänget satte i gång att ta bort sliprarna från Lillskogen söderut men gav upp ganska snart. Med undantag av en kortare sträcka inne på Björn Lünings tomt togs rälerna bort 1997.
Viby station i en annan vinkel.
Tyvärr missade jag Sollentuna Enskilda Järnväg helt under de år den trafikerades (1973–1996). Det var först 1997, i samband med att jag fick internet, som jag började få koll på vad som tilldrar sig i tåg- och spårvägsvärlden.
Hälsningar
Peter Bolin
Till minne av Sollentuna Enskilda Järnväg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27