Sida 1 av 1
Farligt nära ...
Postat: torsdag 02 juli 2015 12:34
av Mr G
Det här såg lite otäckt ut. Avståndet till kontaktledningen såg inte betryggande ut. Eller kan jag ha blivit lurad av synvinkeln? Hur stort kan avståndet ha varit från klättrande glada fotbollsspelares viftande armar till den strömförande ledningen?
Re: Farligt nära ...
Postat: torsdag 02 juli 2015 12:40
av malas
Bussen står ju på gummihjul, är det verkligen farligt att ta i tråden utan att vara jordad?
Re: Farligt nära ...
Postat: torsdag 02 juli 2015 15:24
av 2763
I Göteborg får du inte köra sådan buss utan skyddsnät. Det är dock inte spänningen som är farlig, snarare risken att bli nerslagen av tvärtrådar eller liknande.
Re: Farligt nära ...
Postat: torsdag 02 juli 2015 17:39
av Harald
2763 skrev:I Göteborg får du inte köra sådan buss utan skyddsnät.
Hur är det reglerat? Om det gäller bara i Göteborg så måste det väl vara en lokal trafikföreskrift, men går det verkligen att ställa krav på fordons utformning i sådana?
Re: Farligt nära ...
Postat: torsdag 02 juli 2015 21:50
av daniel_s
Nej, men undantag från föreskrifterna får förenas med villkor.
Bussen på bilden bryter mot 0180 2014-01457 Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med fordon på Hamngatan; beslutade den 14 maj 2014.
Staden har beviljat undantag från föreskriften för SL, i praktiken alla bussar oavsett operatör, med villkoret att de inte har öppet tak.
Re: Farligt nära ...
Postat: lördag 04 juli 2015 16:57
av Hechtwagen
Gummihjulen till trots och hur ofarligt den än är i praktiken så utgör bussen enligt byråkratin ett eget jordplan och därför är kontaktledningen en reell fara.
Re: Farligt nära ...
Postat: lördag 04 juli 2015 17:40
av Anders Hanquist
Kommer att tänka på det något märkliga kravet att kontaktledningen skall göras strömlös när hästanspända kungliga korteger passerar. (Har väl inträffat några gånger i år.) Någon som har en susning om vilken "risk" man har identifierat i det fallet? Dessa, i och för sig öppna, fordon är ju av betydligt lägre höjd så någon fara för beröring av kontakttråden torde inte föreligga. Är det bara "noja" eller finns det en rimlig förklaring? Gör man så i andra huvudstäder med spårvagnar i monarkier?
Re: Farligt nära ...
Postat: söndag 05 juli 2015 12:28
av LÅ1
Anders Hanquist skrev:Kommer att tänka på det något märkliga kravet att kontaktledningen skall göras strömlös när hästanspända kungliga korteger passerar. (Har väl inträffat några gånger i år.) Någon som har en susning om vilken "risk" man har identifierat i det fallet? Dessa, i och för sig öppna, fordon är ju av betydligt lägre höjd så någon fara för beröring av kontakttråden torde inte föreligga. Är det bara "noja" eller finns det en rimlig förklaring? Gör man så i andra huvudstäder med spårvagnar i monarkier?
Skulle man kunna tänka sig att en illvillig person på något sätt kan kasta en ledande lina över kontaktledningen så att den samtidigt når ekipaget under? Låter i och för sig fantasifullt. Och att göra det utan att skalda sig själv kräver säkert en hel del kreativitet. Men alla är ju inte så måna om sitt eget (jordiska) liv. (Tror att de kommer till himmelen, medan jag snarare skulle tro på att helvetet är en rimligare destination!

)
Re: Farligt nära ...
Postat: söndag 05 juli 2015 13:13
av Odd
Fast sabotage är sabotage och vill någon sabotera eller skapa skada så kan det ske på vilket fantasifullt sätt som helst.
Re: Farligt nära ...
Postat: söndag 05 juli 2015 14:48
av 2763
Hechtwagen skrev:Gummihjulen till trots och hur ofarligt den än är i praktiken så utgör bussen enligt byråkratin ett eget jordplan och därför är kontaktledningen en reell fara.
Det är fortfarande tvärtrådarna som är faran. Att åka in i en wire som är kraftigt spänd i låg hastighet är farligare än att kortsluta 750V likspänning med kroppen.
Re: Farligt nära ...
Postat: söndag 05 juli 2015 15:50
av Stefan Widén
OBS!!! det som Daniel skrev är otroligt viktigt när det gäller denna fråga. Staden och KDF har tillsammas med SL löst frågan med riskerna för fordon med öppna tak genom förskriften. Polisen har även genomfört kontroller mot att föreskriften följs. Vi hade hoppas på att man direkt skulle fatta samma beslut som i GBG men det får kanske bli nästa sväng om inte föreskriften funkar.
Stefan