SL måste bygga om pendeltåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL måste bygga om pendeltåg
"Gamla pendeltåg måste byggas om för Citybanan"
Gäller X60 och X60A.
Nån här som kan säga vad som skiljr X60A från X60?
Gäller X60 och X60A.
Nån här som kan säga vad som skiljr X60A från X60?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL måste bygga om pendeltåg
X60A är de tolv senast levererade X60 6072-6083 och kallas X60A internt.
http://www.lokman.se/pendeltag/X60.htm
Eftersom de beställdes i och med pendeln förlängning till Uppsala, så gissar jag på att A betyder Arlanda-kompatibel...
http://www.lokman.se/pendeltag/X60.htm
Eftersom de beställdes i och med pendeln förlängning till Uppsala, så gissar jag på att A betyder Arlanda-kompatibel...

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- R.Lindmark
De nya X60 har sufixet B
Att X60A skaffades för Uppsalapendeln, och att de nya tågen kommer att hete X60B framgick av artikeln jag länkade till.
Vad som inte framgick, så vitt jag kunde förstå, var vad som skiljde X60 från X60A. Eller är de lika, så att suffixet A endast talar om att de är från den senare serien?
Att X60B kommer att avvika från de båda andra varianterna är uppenbart. I alla fall så länge de äldre inte byggs om. Men jag antar att där kommer att vara en del skillnader även efter det.
Vad som inte framgick, så vitt jag kunde förstå, var vad som skiljde X60 från X60A. Eller är de lika, så att suffixet A endast talar om att de är från den senare serien?
Att X60B kommer att avvika från de båda andra varianterna är uppenbart. I alla fall så länge de äldre inte byggs om. Men jag antar att där kommer att vara en del skillnader även efter det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Det är ju några år mellan leveranserna, så det är nog mer under skalet på X60A som är förändrat än som syns. Den väsentliga skillnaden mot B-modellen är väl anpassningen till det nya signalsystemet. Även om de äldre vagnarna på sikt ändå måste byggas om när signalsystemet införs i en avlägsen framtid, kan man ju dock tycka att det tekniskt inte vore knepigt att lösa detta så länge som signalsystemet inte är infört - men antagligen har väl inte SL haft med detta i kravspecen..LÅ1 skrev:Att X60A skaffades för Uppsalapendeln, och att de nya tågen kommer att hete X60B framgick av artikeln jag länkade till.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Som jag förstog artikeln finns det numera regler (EU ?) som kräver att nya "tåg" skall kunna klara ERTMS. Så trots att området där X60B skall trafikera inte kommer att ha ERTMS under överskådlig tid kommer X60B ha stöd för ERTMS. Så om man i framtiden skall ha möjlighet att fritt kunna plocka ihop tågsätt med X60, X60A och X60B måste alla klara ERTMS (som inte finns att använda i området...). Uppgraderar man inte X60 och X60A blir planeringen mer komplicerad och man kan råka ut för artificiell vagnbrist då man saknar flexibilitet. Så det är en kostnad vs flexibilitet. När man får en inblick i sådana här absurditeter förstår man varför allt har blivit så dyrt för SL...
Edit: Stavfel och så var jag tydligen tvåa på bollen...
Edit: Stavfel och så var jag tydligen tvåa på bollen...
Intressant! Högt och lågt. Jag undrar dock hur räntabel den här ERTMS-ombyggnaden egentligen blir i praktiken...

Det är ju tur att det finns påhittiga författare. Utan att uppfinna det nya ordet "prediktering" hade väl den här saken aldrig gått att uttrycka på ett så komplicerat sätt...Med den ambition och prediktering som i dagsläget finns av trafikökning kommer dagens fordonsflotta behöva utökas genom anskaffning av en ny generation fordon.

Haha...
Prediktering, Prediction = Förusättning?

"Med den ambition och förutsättning som i dagsläget finns av trafikökning kommer dagens fordonsflotta behöva utökas genom anskaffning av en ny generation fordon."
Prediktering, Prediction = Förusättning?

"Med den ambition och förutsättning som i dagsläget finns av trafikökning kommer dagens fordonsflotta behöva utökas genom anskaffning av en ny generation fordon."
Prediktion betyder "förutsägelse". Här menar man nog snarare predicerbarhet = möjlighet att förutsäga. Men det bästa är att undvika sådana ord helt och hållet i texter som är avsedda att läsas av någon.
X60 och X60A har inga större skillnader mellan sig, vi som underhåller dom har samma instruktioner för bägge, kan inte ens minnas längre skillnaderna mellan dom.LÅ1 skrev:Att X60A skaffades för Uppsalapendeln, och att de nya tågen kommer att hete X60B framgick av artikeln jag länkade till.
X60B är i princip ett helt nytt tåg!
Skulle kunna ha att göra med ventilationen när de åker i långa tunnlar (Brandsäkerheten)..Lars_L skrev:Det är ju några år mellan leveranserna, så det är nog mer under skalet på X60A som är förändrat än som syns. Den väsentliga skillnaden mot B-modellen är väl anpassningen till det nya signalsystemet. Även om de äldre vagnarna på sikt ändå måste byggas om när signalsystemet införs i en avlägsen framtid, kan man ju dock tycka att det tekniskt inte vore knepigt att lösa detta så länge som signalsystemet inte är infört - men antagligen har väl inte SL haft med detta i kravspecen..LÅ1 skrev:Att X60A skaffades för Uppsalapendeln, och att de nya tågen kommer att hete X60B framgick av artikeln jag länkade till.
Det är stor skillnad mellan X60/X60A och X60B, i princip en helt ny maskin!Lars_L skrev:Det är ju några år mellan leveranserna, så det är nog mer under skalet på X60A som är förändrat än som syns. Den väsentliga skillnaden mot B-modellen är väl anpassningen till det nya signalsystemet. Även om de äldre vagnarna på sikt ändå måste byggas om när signalsystemet införs i en avlägsen framtid, kan man ju dock tycka att det tekniskt inte vore knepigt att lösa detta så länge som signalsystemet inte är infört - men antagligen har väl inte SL haft med detta i kravspecen..LÅ1 skrev:Att X60A skaffades för Uppsalapendeln, och att de nya tågen kommer att hete X60B framgick av artikeln jag länkade till.
Jag gillar den här formuleringen "Vidare bör
det utredas huruvida ombyggnaderna kan samordnas med ordinarie lågfrekvent
underhåll."
Lågfrkvent..? Det märks att de inte har varit vid våra depåer, finns inget lågfrekvent...
Det beror på att du tolkar det fel.Vislaren skrev:Jag gillar den här formuleringen "Vidare bör
underhåll."
Lågfrkvent..? Det märks att de inte har varit vid våra depåer, finns inget lågfrekvent...
Jag har visserligen inte hört det begreppet i det sammanhanget förut, men jag tolkar det som att dessa ombyggnader skall samordnas med den typ av underhållsåtgärder som kräver lite större insatser och längre avställningstid för fordonet, så att man så att säga passar på när vagnen ändå är inne under en lite längre period.
Har alltså inget med hur ofta man arbetar i depåerna...

Ang själva projektet med ERTMS så tror jag det kommer gå åt helvete och orsaka massdöd bland järnvägarna. Tyvärr

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Som Odd är inne på är lågfrekvent underhåll de större underhållsåtgärder som ska göras efter vissa kilometeruttag. Om det inte görs - så skulle det vara ytterst allvarligt. Enligt avtalet ska sådana ske efter:Vislaren skrev:Jag gillar den här formuleringen "Vidare bör
underhåll."
900 000 kilometer
1 080 000 kilometer
1 260 000 kilometer
1 440 000 kilometer
1 800 000 kilometer
2 700 000 kilometer
3 600 000 kilometer
Med normal vagnsutsättning bör den första ske efter ca 4-5 års drift andra efter 5-6 år, tredje efter 6-7 år, fjärde efter 7-8 år, femte efter 9-10 år, och sjätte efter 13-15 år och då den sista efter 18-20 år. Förvisso märkligt här att inte någon senare underhåll är utsatt, men det finns säkert planerat.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Kan ju informera om att inte ens de här kilometerbunda utförs som det ska, en massa punkter i dom underhållen blir inte gjorda för att de antingen inte har material eller kompetent personal för just vissa punkter.Lars_L skrev:Som Odd är inne på är lågfrekvent underhåll de större underhållsåtgärder som ska göras efter vissa kilometeruttag. Om det inte görs - så skulle det vara ytterst allvarligt. Enligt avtalet ska sådana ske efter:Vislaren skrev:Jag gillar den här formuleringen "Vidare bör
underhåll."
900 000 kilometer
1 080 000 kilometer
1 260 000 kilometer
1 440 000 kilometer
1 800 000 kilometer
2 700 000 kilometer
3 600 000 kilometer
Med normal vagnsutsättning bör den första ske efter ca 4-5 års drift andra efter 5-6 år, tredje efter 6-7 år, fjärde efter 7-8 år, femte efter 9-10 år, och sjätte efter 13-15 år och då den sista efter 18-20 år. Förvisso märkligt här att inte någon senare underhåll är utsatt, men det finns säkert planerat.
Det är ofta vi får arbetsordrar på underhållspunkter som inte har gjorts vid de stora underhållen.
Sedan har man börjat fibbla med kilometrarna i datasystemet för att få det att passa deras egna syften, vad säger Transportstyrelsen om det..? Har själv pappersbevis på detta!
De här underhållspunkterna släpar hela tiden efter, en annan intressant sak är att ska man göra nya X60B samkörbara med de gamla så måste man byta samtliga koppel på alla gamla X60 kärror, och det blir väl en kostnad på en dryg miljard eller så (Bara ta antalet kärror X2, vilket hamnar någonstans runt 140-160 koppel nånting) !
Så det här med att göra vid större underhållsåtgärder håller inte, de klarar ju inte ens att uppfylla de här underhållen ens..
Förarana är inte så glada över ERTMS, varje gång de ska byta hytt så tar det 5-10 minuter att starta upp.Odd skrev:Det beror på att du tolkar det fel.Vislaren skrev:Jag gillar den här formuleringen "Vidare bör
underhåll."
Jag har visserligen inte hört det begreppet i det sammanhanget förut, men jag tolkar det som att dessa ombyggnader skall samordnas med den typ av underhållsåtgärder som kräver lite större insatser och längre avställningstid för fordonet, så att man så att säga passar på när vagnen ändå är inne under en lite längre period.
Har alltså inget med hur ofta man arbetar i depåerna...
Ang själva projektet med ERTMS så tror jag det kommer gå åt helvete och orsaka massdöd bland järnvägarna. Tyvärr
Hur ska det fungera att lägga de här ombyggnadsåtgärderna med det vanliga större underhållet ? Det innebär bara att fordonen kommer stå längre avställda, redan idag så görs inte alla punkter utan de släpps ut i trafik med en massa restnoterat....Jag misstänker att man gör så för att inte överstiga tiden de får stå avställda, det grundar jag på att det är vi sedan som får utföra de punkter de restnoterat
Vilket vi inte hade behövt om de haft tillräckligt med tid!
Ha i åtanke att står fordonen längre så får företaget vite, vad dock är som glädjande är att de två konsulter som ställt till eländet hur det ska skötas har fått sparken.
Att inte mycket fungerar har sin grund i att man la ett underbud under upphandlingen, nu står vi där med inga pengar till reservdelar...För lite personal....Och ett underskott på ca: 3-4 miljoner per månad!
Hur tar man igen det utan att dra ner på nämnda positioner undrar jag.?
Samtidigt håller SL inne med 100 miljoner för inte uppfyllt avtalet, jag är ganska säker på att MTR kommer nog inte ha kvar det här så länge till, och definitivt inte de 10 åren..
Det är det eviga knappandet som är drygt, men uppstart och bromsprov är klart på 2 minuter om man är van.Vislaren skrev: Förarana är inte så glada över ERTMS, varje gång de ska byta hytt så tar det 5-10 minuter att starta upp.