Linje 67 - med ledbuss...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
SouthernCross88au

Linje 67 - med ledbuss...

Inlägg av SouthernCross88au »

Jag märkte att 67:an körs med röda ledbussar. Antagligen ett bra initiativ pga alla resenärer från Skansen. Det blir nog en förbättring från 44:an.

Däremot kan det bli lite problem att hålla tidtabellen med en så lång linje, framförallt vid hög belastning, men det återstår att se.

Kul att linje 7 och 67 blir de som servar Djurgården - lätt att komma ihåg. Hög kapacitet på ledbussar och spårvagn tillsammans.

Däremot är inte turtätheten speciellt bra på helgkvällar på 67:an, varje halvtimme. Kanske extrabussar planeras när Grönan stänger till Karlaplan? Lite snålt i alla fall med tanke på aktiviteterna som håller på, framförallt under sommaren.
LÅ1

Re: Linje 67 - med ledbuss...

Inlägg av LÅ1 »

SouthernCross88au skrev:Jag märkte att 67:an körs med röda ledbussar. Antagligen ett bra initiativ pga alla resenärer från Skansen. Det blir nog en förbättring från 44:an.

Däremot kan det bli lite problem att hålla tidtabellen med en så lång linje, framförallt vid hög belastning, men det återstår att se.

Kul att linje 7 och 67 blir de som servar Djurgården - lätt att komma ihåg. Hög kapacitet på ledbussar och spårvagn tillsammans.

Däremot är inte turtätheten speciellt bra på helgkvällar på 67:an, varje halvtimme. Kanske extrabussar planeras när Grönan stänger till Karlaplan? Lite snålt i alla fall med tanke på aktiviteterna som håller på, framförallt under sommaren.
Men hur gick 44:an på helgkvällar tidigare? Gick den alls så var det väl också minst 30 minuter mellan avgångarna?

Är det inte lite märkligt att en innerstadslinje ska gå till Frösundavik? Borde väl va en 500-linje till Sola station, och kanske till Odenplan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Men hur gick 44:an på helgkvällar tidigare? Gick den alls så var det väl också minst 30 minuter mellan avgångarna?
Om vi bortser från de förlorade åren 1998 - nu så gick den i 15-minuterstrafik långt fram på kvällarna, möjligen 20-minuters efter 22 eller så.
LÅ1 skrev:Är det inte lite märkligt att en innerstadslinje ska gå till Frösundavik? Borde väl va en 500-linje till Sola station, och kanske till Odenplan.
Frösundavik ligger väl inte längre från innerstan än t ex Blockhusudden. Inte heller förstår jag på vilket sätt det skulle vara mer logiskt att ha en 500-linje som gick till Skansen. (Dessutom är det typ slut på nummer i 500-serien, men det hör ju inte hit.)

Eller menar du att eftersom linjen har sin ena ändpunkt i en "förort" så får den inte samtidigt fylla en funktion inne i stan, utan alla förortslinjer måste antingen sluta vid närmaste pendeltågsstation eller möjligtvis strax innanför stadsgränsen? Det verkar som en fånig begränsning tycker jag! :-)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Men hur gick 44:an på helgkvällar tidigare? Gick den alls så var det väl också minst 30 minuter mellan avgångarna?
Om vi bortser från de förlorade åren 1998 - nu så gick den i 15-minuterstrafik långt fram på kvällarna, möjligen 20-minuters efter 22 eller så.
Det var väl de senare åren jag tänkte på. Kan inte minnas att jag sett någon 44 på Djurgården kvällstid på mycket länge.
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Är det inte lite märkligt att en innerstadslinje ska gå till Frösundavik? Borde väl va en 500-linje till Sola station, och kanske till Odenplan.
Frösundavik ligger väl inte längre från innerstan än t ex Blockhusudden. Inte heller förstår jag på vilket sätt det skulle vara mer logiskt att ha en 500-linje som gick till Skansen. (Dessutom är det typ slut på nummer i 500-serien, men det hör ju inte hit.)

Eller menar du att eftersom linjen har sin ena ändpunkt i en "förort" så får den inte samtidigt fylla en funktion inne i stan, utan alla förortslinjer måste antingen sluta vid närmaste pendeltågsstation eller möjligtvis strax innanför stadsgränsen? Det verkar som en fånig begränsning tycker jag! :-)
Att ha en 500-linje som går ut på Djurgården vore konstigt.
Det jag närmast tänkte på är att innerstadsbussarna sällan går långt utanför innerstaden. (Blockhusudden hör till innerstaden så som den normalt definieras. Vad skulle den annars höra? Västerort eller Söderort?) Därrmot går ju en- och tvåsiffriga linjer korta stycken utanför innerstaden till Kaolinska, till Liljeholmen och Gullmarsplan.

Men vid närmare eftertanke så går det ju också några innerstadslinje ut i Nacka. Så det är nog inte så unikt som jag först tänkte.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Har inte 70 gått till Frösundavik fram till nu?
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Har inte 70 gått till Frösundavik fram till nu?
Jo, så att en tvåsiffrig linje går så långt ut från innerstaden är inte nytt.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag förstår samtidigt din tveksamhet. Förr gick ju inga tvåsiffriga bussar särskilt långt utanför innerstaden. Till och med till Universitetet gick ett tag en linje med nummer 613 (om jag inte minns fel). Även 151 har gått där tror jag. Den enda linjen som fått "namn" efter tunnelbanans linje 15, dristar jag mig att påstå.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Jag förstår samtidigt din tveksamhet. Förr gick ju inga tvåsiffriga bussar särskilt långt utanför innerstaden. Till och med till Universitetet gick ett tag en linje med nummer 613 (om jag inte minns fel). Även 151 har gått där tror jag. Den enda linjen som fått "namn" efter tunnelbanans linje 15, dristar jag mig att påstå.
151 gick väl från T-Universitetet till "Lappis". Sedan förlängdes linjen in till centrala stan, och blev linje 40.
Men området räknas ju formellt till innerstaden, så tvåsiffrigt nummer hade väl varit fullt lämpligt även när linjen hette 151. Även om 151 också kunde vara motiverat.
61:an gick väl på den tiden i faggorna och hadde tvåsiffrigt nummer.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Åkte 67:an imorse och den var proppfull i praktiken från Östra station. Barnvagnar i dörrarna och folk som inte kom med. Ganska många turister från hotellet i Frösundavik också. Jag ser redan ett behov för utökad trafik.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SouthernCross88au skrev:Åkte 67:an imorse och den var proppfull i praktiken från Östra station. Barnvagnar i dörrarna och folk som inte kom med. Ganska många turister från hotellet i Frösundavik också. Jag ser redan ett behov för utökad trafik.
Barnvagnar får ju inte stå i dörrar! :wink:
Däremot gäller ju restidsgarantin om man inte får plats med barnvagnen.
Ett par intressanta frågor i samanhanget:
1. Vem bestämmer trafikutbudet?
2. Vem betalar kostnaderna för restidsgarantin? (Om nu hjord av barnvagnsresenärer skulle ta taxi :) )
Some

Inlägg av Some »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag förstår samtidigt din tveksamhet. Förr gick ju inga tvåsiffriga bussar särskilt långt utanför innerstaden. Till och med till Universitetet gick ett tag en linje med nummer 613 (om jag inte minns fel). Även 151 har gått där tror jag. Den enda linjen som fått "namn" efter tunnelbanans linje 15, dristar jag mig att påstå.
151 gick väl från T-Universitetet till "Lappis". Sedan förlängdes linjen in till centrala stan, och blev linje 40.
Men området räknas ju formellt till innerstaden, så tvåsiffrigt nummer hade väl varit fullt lämpligt även när linjen hette 151. Även om 151 också kunde vara motiverat.
Vad menas med formellt?

Djurgården ingick inte i Stockholm vid kommunbildandet på 1800-talet utan inkorporerades senare. Gränsen gick längs nuvarande Vallhallavägen och sedan i höjd med någon av tvärgatorna ungefär vid Historiska Museet, har glömt vilken. Det finns väl de som anser att Östermalm och därmed innerstaden tar slut där fortfarande. Utanför låg alltså Djurgården och dess militära anläggningar, det kan man fortfarande se. Även om enstaka äldre militära anläggningar finns innanför.

Både nya 50 och nya 67:an har ärvt varsin halva av gamla linje 70 som alltid trafikerades med ledbussar. De andra halvorna, de på södra och mellersta djurgården har haft ett behov av utökad barnvagnskapacitet, därför är ledbussar lämpliga. Att några är blå i början tror jag att man får leva med.

För att ta den sista anknutna frågan du lyft i annan tråd, i samma svar. Trängselskatten definierades i Dennisöverenskommelsen som en ring runt innerstaden exklusive norra Djurgården (Universitetet). Vidare villkorades den med en färdig Norra länk. Det förtida införandet motiverade "Lidingöundantaget" och en expansion av det ur trängselskattesynpunkt definierade innerstadsområdet till Universitetet.

Nu är länken klar och Lindingöundantaget försvinner helt naturligt. Frågan är vad som kommer att ske vid Universitetet.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
I så fall var 613 numret innan 151. Jag trodde det låg mellan 151 och 40. 61 var en helt annan linje.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
I så fall var 613 numret innan 151. Jag trodde det låg mellan 151 och 40. 61 var en helt annan linje.
Jag är osäker på när det var 151 ochnär det var 613.
Att 61 var en helt annan linje vet jag. Det som fick mig att nämna den var att den gick i området utan att gå in i täturbaniserade områden, utom precis i sina ändlägen. (T-Universitetet och Ropsten.)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Some skrev:
LÅ1 skrev:
Vad menas med formellt?

Djurgården ingick inte i Stockholm vid kommunbildandet på 1800-talet utan inkorporerades senare. Gränsen gick längs nuvarande Vallhallavägen och sedan i höjd med någon av tvärgatorna ungefär vid Historiska Museet, har glömt vilken. Det finns väl de som anser att Östermalm och därmed innerstaden tar slut där fortfarande. Utanför låg alltså Djurgården och dess militära anläggningar, det kan man fortfarande se. Även om enstaka äldre militära anläggningar finns innanför.
I många sammanhang delas Stockholm stad upp i Innerstaden, Västerort och Söderort. Även i officiella samanhang. Hur fomelt det kan kallas vet jag inte.
Man kan läsa mer på Wikipedia.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

603 var numret på Lappislinjen på den tiden. Den gick väl dessutom ut från Åkerbygaraget eller något i den stilen så det var nog i någon mening logiskt. Men sen tyckte nån att man skulle tillämpa någon annan logik och då blev det 151. Alla stockholmare tog omedelbart fram sina anteckningsblock och noterade den "nya" logiken, eller hur. :roll:

Hur som helst så kan vi ju konstatera att 67:an har blivit populär bland resenärerna och att Keolis därmed snor verifierade betalande trafikanter från AB SS. Bidragande till detta är väl att reseplaneraren tenderar att konstruera resor med 67:an som nu sett ur ett renodlat PubTrans-perspektiv kanske har bättre bytespunkter till tunnelbanan än spårvagnen. Att det ur ett verklighetsperspektiv är en sanning med modifikation är en annan sak :mrgreen:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:603 var numret på Lappislinjen på den tiden. Den gick väl dessutom ut från Åkerbygaraget eller något i den stilen så det var nog i någon mening logiskt. Men sen tyckte nån att man skulle tillämpa någon annan logik och då blev det 151. Alla stockholmare tog omedelbart fram sina anteckningsblock och noterade den "nya" logiken, eller hur. :roll:

Hur som helst så kan vi ju konstatera att 67:an har blivit populär bland resenärerna och att Keolis därmed snor verifierade betalande trafikanter från AB SS. Bidragande till detta är väl att reseplaneraren tenderar att konstruera resor med 67:an som nu sett ur ett renodlat PubTrans-perspektiv kanske har bättre bytespunkter till tunnelbanan än spårvagnen. Att det ur ett verklighetsperspektiv är en sanning med modifikation är en annan sak :mrgreen:
603 var det. Tack! Och förlåt min gamla minnesbank...
Professionell tyckare
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

603 var numret på linjen som gick mellan Humlegården och Ekhagen/Lappkärrsberget. När tunnelbanan förlängdes till Universitetet kapades linjen där och blev en anslutninglinje till t-banelinje 15. Enligt dåtidens logik fick den nummer 151. Efter några år byter 151 av oklar anledning nummer till 603, utan att ändra linjesträckning. Senare (1986?) tar linje 40 över och 603 läggs ner för andra gången.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Att den ändrades tillbaka till 603 var kanske för att 151 på det hela taget var ett totalt ologiskt nummer som bara rörde till det för dem som jobbade med det, utan att på något sätt underlätta för trafikanterna.

Fanns det något behov av att skylta om bussarna?
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

Tvåsiffrigt utanför innerstan... :-) Innan det blev linje 603, så hette den väl linje 3. Till Ekhagen. Systerlinjen 4, sedermera 604 gick till Ulriksdals station. Gick dom inte från Humlegården? Vilket 604's efterträdare 540 gjorde. Och den finns ju kvar, fast lite kapad.
We Are Really Worried About You
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Engelbrektsplan läste jag någonstans, men det är väl samma sak. Någon som var född då får fälla avgörandet :-D
Skriv svar